REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5413
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZadykowicz, Tadeusz-
dc.date.accessioned2017-04-12T10:55:03Z-
dc.date.available2017-04-12T10:55:03Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 15/2, 2016, s. 125-135pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5413-
dc.description.abstractReflection on beauty should also consider the moral aspects, and therefore the relationship to good. The relationship between beauty and good indicates Hebrew and Greek terminology, which is the same word (heb., tob, gr. kalos, agathos) that determines both beauty and good. In the Aristotelian-Thomistic concept every being is beautiful and also good because it has its source in God’s creative action. Due to the ongoing today subjectivisation and relativism of beauty it should be emphasized that this title is worth only what reflects eternal beauty. Therefore, not everything is beautiful what a man creates and what as such is considered. Beautiful is what is good and what leads to goodness. Beyond this limit imposed by the good exists only apparent beauty, and even ugliness, which is sometimes called beauty, but it is not. Striving toward eternal beauty, creating beauty within and around each other, growing up in beauty is a moral duty of a man.pl
dc.description.abstractRefleksja nad pięknem powinna uwzględniać także jego aspekty moralne, a więc relację do dobra. Na wzajemny stosunek piękna i dobra wskazuje terminologia hebrajska i grecka, która tym samym słowem (hebr. tob, gr. kalos, agathos) określa zarówno piękno jak i dobro. W koncepcji arystotelesowsko-tomistycznej każdy byt jest piękny i zarazem dobry, ponieważ ma swoje źródło w stwórczym działaniu Boga. Ze względu na dokonującą się współcześnie subiektywizację i relatywizację piękna należy podkreślić, że na to miano zasługuje jedynie to, co stanowi odbicie piękna wiecznego. Nie jest zatem piękne wszystko, co człowiek tworzy i za takie uznaje. Piękne jest to, co jest dobre i co prowadzi ku dobru. Poza tą granicą wyznaczoną przez dobro istnieje tylko piękno pozorne, a nawet brzydota, która bywa nazywana pięknem, choć nim nie jest. Dążenie ku pięknu wiecznemu, tworzenie piękna w sobie i wokół siebie, wzrastanie w pięknie jest moralnym obowiązkiem człowieka.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectbeautypl
dc.subjectgoodnesspl
dc.subjectmoralitypl
dc.subjectpięknopl
dc.subjectdobropl
dc.subjectmoralnośćpl
dc.titleMoral boundaries of beautypl
dc.title.alternativeMoralne granice pięknapl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2016.15.2.08-
dc.description.Biographicalnoteks. TADEUSZ ZADYKOWICZ, dr hab. nauk teologicznych w dziedzinie teologii moralnej, prof. KUL, ur. 1968; absolwent Archidiecezjalnego Wyższego Seminarium Duchownego w Białymstoku i Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego; od 2001 r. pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Teologii Moralnej KUL; obecnie profesor nadzwyczajny przy Katedrze Teologii Moralnej Fundamentalnej i dyrektor Instytutu Teologii Moralnej. Członek towarzystw naukowych: Towarzystwa Naukowego KUL (2002-), Stowarzyszenia Teologów Moralistów (1999-), Lubelskiego Towarzystwa Naukowego (2003-), Europejskiego Stowarzyszenia Teologów Katolickich (2004-), Stowarzyszenia Naukowego Franciszka Salezego (2008-). Główne kierunki badań: moralność życia religijnego; współczesny kontekst życia religijno-moralnego; biblijne oraz kulturowe przesłanki moralności; rola wzorów osobowych w chrześcijańskim życiu moralnym; moralność pracownika naukowego oraz prowadzenia badań naukowych.pl
dc.description.AffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesEwolucja teologii piękna, http://katechetyka.diecezja.opole.pl/2014-arcydziela/04-teologia.pdf, p. 43 (30.03.2016).pl
dc.description.referencesGawor L., Piękno, [in:] Mały słownik etyczny, S. Jedynak ed., Bydgoszcz 1994, p. 170.pl
dc.description.referencesGuillet J., Łaska, [in]: Słownik Teologii Biblijnej, X. Léon- Dufour ed., transl. K. Romaniuk, Poznań 1994, p. 437-441.pl
dc.description.referencesJohn Paul II, Apostolic Letter Augustinum Hipponensem (28.08.1986).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, General Audience, Evidence for the existence of God (10.07.1985).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, General Audience, Love Is Ever Seeking and Never Satisfied (6.06.1984).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, General Audience, Mary Shows Us God’s Respect for Women (29.11.1995).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, General Audience, Mary Was Conceived Without Original Sin (15.05.1996).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, General Audience, Respect for the Work of God (21.11.1984).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, General Audience, Return to the Subject of Human Love in the Divine Plan (23.05.1984).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, General Audience, The Heart a Battlefield Between Love and Lust (23.07.1980).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, General Audience, The Holy Spirit: Soul of the Church (28.11.1990).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, General Audience, Woman’s moral nobility (9.04.1996).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, Letter to Families (2.02.1994).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, Letter to the Artists (4.04.1999).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, Letter To the Youth of the World (31.03.1985).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, Message of the Holy Fatherto the Pontifical Council for Culture on the occasion of their plenary assembly (19.11.1999).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, Speech on the occasion of the dedication of the University Warsaw Library (11.06.1999).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, Speech to the professors and students of the Catholic University of Lublin (Częstochowa, 6.06.1979).pl
dc.description.referencesJohn Paul II, Speech to the representatives of the world of culture (Warszawa, 13.06.1987).pl
dc.description.referencesKlauza K., Piękno, 1. W teologii, [in:] Encyklopedia katolicka, E. Gigilewicz et al. ed., vol. 15, 561-562.pl
dc.description.referencesLeon- Dufour X., Kobieta, [in]: Słownik Teologii Biblijnej, X. Leon- Dufour ed., p. 377-381.pl
dc.description.referencesMichałowicz M., Piękno, 2. W teorii sztuki, [in:] Encyklopedia katolicka, E. Gigilewicz et al. ed., vol. 15, 562-564.pl
dc.description.referencesMollat D., Chwała, [in]: Słownik Teologii Biblijnej, X. Leon- Dufour ed., p. 134-140.pl
dc.description.referencesPaul VI, The letter proclaiming St Benedict as Patron of Europe (24.10.1964).pl
dc.description.referencesPiękno, [in]: H. Vorgrimler, Nowy Leksykon Teologiczny, transl. T. Mieszkowski, P. Pachciarek, Warszawa 2005, p. 264.pl
dc.description.referencesTurzyński P., Piękno w teologii św. Augustyna, Radom 2013.pl
dc.description.referencesVaulx J. de, Dobro i zło, [in]: Słownik Teologii Biblijnej, X. Léon- Dufour ed., p. 207-210.pl
dc.description.pages125-135pl
dc.description.volume15/2pl
dc.description.firstpage125pl
dc.description.lastpage135pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2016, tom XV/2

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RTK_15_2_2016_T_Zadykowicz_Moral_boundaries_of_beauty.pdf663,35 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)