REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5401
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCiereszko, Henryk-
dc.date.accessioned2017-04-11T12:45:17Z-
dc.date.available2017-04-11T12:45:17Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 15/2, 2016, s. 55-77pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5401-
dc.description.abstractThis article has attempted to demonstrate the practical verification of the veritative argument in the life of Edith Stein and to indicate the possibility of taking advantage of her conclusions in the construction of the argument, especially in terms of strengthening its motivational merit. That argument serves to justify the credibility of the divine and Christian revelation by demonstrating that the source of all truth is God, who is also the ultimate truth that explains the meaning of human life and all that exists. Edith Stein, while looking for the truth and meaning of life, found God, the highest Truth. Through the encounter with God she discovered her destiny, a life spent in union with Him in eternity. Her path to the truth and God bears the marks of the process of reaching the ultimate truth, the God of revelation, and this process is included in the structure of the veritative argument. In this way, the experience of Edith Stein can be considered as a practical verifi cation of that argument. In addition, in her philosophical and theological inquiry, one can fi nd the mystery of God, personal truth, essential for the recognition of God as the ultimate truth, which is vital in understanding veritative argument. The truth of God in her approach has three dimensions: personal, relational, and explanatory. Such perceived truth serves for better understanding of the meaning of human life, especially in religious dimension, which is also crucial in veritative argument. Edith Stein showed in her anthropology that man nhas an innate predisposition to seek the truth, and her knowledge had a positive eff ect on the development of man and his life, which is signifi cant in investigating the sources of the argument. Stages in the process of searching the truth, distinguished by Edith Stein, (the attitude of intellectual openness to reality, good will in the quest to uncover the truth, determination and consistency in seeking, the attitude of „empathy”, humility opening up to the transcendent) converge with internal symptoms: dependency on eff ectiveness of the argument, or on its motivational value, enriching and expanding the argument. Similarly, external conditions which had a positive impact on the process (living environment and education, Husserl’s phenomenological method, testimony Christians’ life in faith) correspond to and reinforce the subject (objective) circumstances of the eff ectiveness of the argument.pl
dc.description.abstractW artykule podjęta została próba wykazania praktycznej weryfikacji argumentu werytatywnego w życiu Edyty Stein oraz wskazania na możliwość zastosowania jej przemyśleń w konstruowaniu tegoż argumentu, zwłaszcza w aspekcie wzmocnienia jego waloru motywacyjnego. Argument werytatywny służy uzasadnianiu wiarygodności Objawienia Bożego i chrześcijańskiego poprzez wykazywanie, że źródłem wszelkiej prawdy jest Bóg, który jest też ostateczną Prawdą wyjaśniającą sens życia człowieka i wszystkiego co istnieje. Edyta Stein szukając w swym życiu prawdy i sensu życia odnalazła Boga, najwyższą Prawdę. Przez spotkanie z Bogiem odkryła swe przeznaczenie, życie w zjednoczeniu z Nim w wieczności. Jej droga do prawdy i Boga nosi znamiona procesu dochodzenia do ostatecznej Prawdy, Boga Objawienia, a proces ten zawiera się w strukturze argumentu werytatywnego. W ten sposób doświadczenie Edyty Stein może być potraktowane jako praktyczne zweryfikowanie tegoż argumentu. Dodatkowo w jej myśli filozoficzno-teologicznej można odnaleźć dociekania tajemnicy Boga, osobowej Prawdy, istotne dla ujęcia Boga, jako ostatecznej Prawdy, a właśnie argument zmierza do wykazywania, że prawda zawiera się w Bogu Objawienia. Prawda w Bogu w jej ujęciu ma wymiar: osobowy, relacyjny i wyjaśniający. Tak postrzegana prawda służy pełniejszemu odkryciu sensu życia człowieka, przede wszystkim w wymiarze religijnym, co również przynależy do istoty argumentu. Edyta Stein wykazuje w swej antropologii, że człowiek ma wrodzone predyspozycje do poszukiwania prawdy, a jej poznanie wpływa pozytywnie na rozwój człowieka i jego życie. Te stwierdzenia są znaczące dla problematyki źródeł argumentu. Wyróżnione w myśli Edyty Stein uwarunkowania procesu dochodzenia do Prawdy i Boga (postawa otwartości intelektualnej względem zastanej rzeczywistości, dobra wola w dążeniu do odkrycia prawdy, determinacja i konsekwencja poszukującego, postawa „wczucia”, pokora otwierająca na rzeczywistość transcendentną) zbiegają się z wewnętrznymi, podmiotowymi uzależnieniami skuteczności czy waloru motywacyjnego argumentu i w jakimś stopniu je ubogacają oraz poszerzają. Podobnie uwarunkowania zewnętrzne, które wpłynęły pozytywnie na ten proces (środowisko życia i wychowanie, metoda fenomenologiczna Husserla, świadectwo życia wiarą spotykanych chrześcijan) korespondują i wzmacniają przedmiotowe (obiektywne) okoliczności skuteczności argumentu.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectveritative argumentpl
dc.subjectthe credibility of the Christian Revelationpl
dc.subjectthe ultimate Truthpl
dc.subjectthe personal Truthpl
dc.subjectthe motives of credibility of Christian Revelationpl
dc.subjectEdith Steinpl
dc.subjectargument werytatywnypl
dc.subjectwiarygodność Objawienia chrześcijańskiegopl
dc.subjectostateczna Prawdapl
dc.subjectosobowa Prawdapl
dc.subjectmotywy wiarygodności Objawienia chrześcijańskiegopl
dc.subjectEdyta Steinpl
dc.titleVeritative argument against the life and thought of Edith Steinpl
dc.title.alternativeArgument werytatywny na tle życia i myśli Edyty Steinpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2016.15.2.04-
dc.description.Biographicalnotebp HENRYK CIERESZKO, dr hab. nauk teologicznych, ur. 1955, od 2012 r. biskup pomocniczy Archidiecezji Białostockiej, wykładowca teologii fundamentalnej w Archidiecezjalnym Wyższym Seminarium Duchownym w Białymstoku. Naukowo interesuje się problematyką miłosierdzia Bożego, jego teologią i kultem oraz postacią bł. Michała Sopoćki. Owocem tych badań jest szereg artykułów oraz pozycje książkowe: Sługa Boży ks. Michał Sopoćko, Droga świętości ks. Michała Sopoćki, Ksiądz Michał Sopoćko Apostoł Miłosierdzia Bożego, Życie i działalność bł. Michała Sopoćki (1888-1975). Pełna biografia Apostoła Miłosierdzia Bożego.pl
dc.description.AffiliationArchidiecezjalne Wyższe Seminarium Duchowne w Białymstokupl
dc.description.referencesAdamska J. I., Błogosławiona Edyta Stein, Kraków 1988.pl
dc.description.referencesBaranowska M. M., Bóg w myśli Schellera, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesFermin F. J. S., Edyta Stein. Część 1. Życie, Poznań 2009.pl
dc.description.referencesGorczyca J., Wielcy ludzie Kościoła. Edyta Stein, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesHerbstrith W., Edyta Stein. Żydówka i chrześcijanka, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesHusserl E., Idea fenomenologii, Wrocław 2008.pl
dc.description.referencesJaegerschmid S. A., Rozmowa z Edmundem Husserlem, „Znak” 212 (1972).pl
dc.description.referencesKaucha K., Argument werytatywny na wiarygodność chrześcijaństwa, [in:] Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2(2005).pl
dc.description.referencesKaucha K., Kędzierski J., Werytatywny argument, [in:] Leksykon teologii fundamentalnej, M. Rusecki ed., Lublin – Kraków 2002.pl
dc.description.referencesKiciński J., Prawda i istnienie Boga. Mistyczny wymiar życia duchowego w ujęciu św. Teresy Benedykty od Krzyża, [in:] Oblicza prawdy. Edyta Stein – p. Teresa Benedykta od Krzyża, W . Irek ed., Sympozja i sesje naukowe, 20(2010), Wrocław.pl
dc.description.referencesMachnacz J., ESG – Edyta Stein dzieła wszystkie. Rys historyczno- merytoryczny, „Wrocławski Przegląd Teologiczny”, 2(2008).pl
dc.description.referencesOben F. M., Życie i dzieło św. Edyty Stein, Gdańsk 2006.pl
dc.description.referencesPrzybylski A., Działalność edukacyjna i myśl pedagogiczna św. Edyty Stein, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesPrzybylski A., Wczucie jako droga poznania prawdy o drugim człowieku, [in:] Oblicza prawdy. Edyta Stein – s. Teresa Benedykta od Krzyża, W. Irek ed., Sympozja i sesje naukowe, 20(2010), Wrocław.pl
dc.description.referencesStein E., Autoportret z listów. Część pierwsza 1916-1933, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesStein E., Autoportret z listów. Część druga 1933-1942, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesStein E., Autoportret z listów. Część trzecia. Listy do Romana Ingardena, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesStein E., Byt skończony a byt wieczny, Kraków 1995.pl
dc.description.referencesStein E., Dzieje pewnej rodziny żydowskiej oraz inne zapiski autobiograficzne, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesStein E., O zagadnieniu wczucia, Kraków 1988.pl
dc.description.referencesStein E., Studium o Dionizie Areopagicie i przekład jego dzieł, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesStein E., Światłość w ciemności. Wybór pism duchowych. Autobiografia, vol. I, Kraków 1977.pl
dc.description.referencesStein E., Z własnej głębi. Wybór pism duchowych, vol. II, Kraków 1978.pl
dc.description.referencesStępczyńska J., Edyty Stein rozumienie filozofii chrześcijańskiej jako dziejowego wypełnienia zadań filozofii, [in:] W trosce o dobrą filozofię, M. Pawliszyn, M. Urban eds., Kraków 2007.pl
dc.description.referencesStępień A. B., Prawda, [in:] Leksykon filozofii klasycznej, J. Herbut ed., Lublin 1997.pl
dc.description.referencesTeresa Renata od Ducha Świętego, Edyta Stein, siostra Teresa Benedykta od Krzyża. Filozof i karmelitanka, Paryż 19872.pl
dc.description.referencesTrębacz T., Być człowiekiem pełniej w myśli Edyty Stein, Kraków 2011.pl
dc.description.pages55-77pl
dc.description.volume15/2pl
dc.description.firstpage55pl
dc.description.lastpage77pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2016, tom XV/2

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)