Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5184
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Miławska-Ratajczak, Małgorzata | - |
dc.date.accessioned | 2017-02-15T11:21:32Z | - |
dc.date.available | 2017-02-15T11:21:32Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Archiwum Językowe, nr 16, 2016, s. 231-245 | pl |
dc.identifier.issn | 1641-6961 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/5184 | - |
dc.description.abstract | The purpose of the article is the analysis of a linguistic level of one of the most recent films by Władysław Pasikowski – Pokłosie [Aftermath] (2012) through the prism US/THE OTHERS. Its linguistic manifestations harmonize with other elements an audiovisual work is made of. As a leitmotif functioning on a dialogue level, they intensify the picture of a divided community of the village shown in the film. The analysis of the quotes from Pokłosie revealed that the category US/THE OTHERS creatively used in a work of art does not have to be based on a simple contrast or unconditional black and white combination; it may be a system of variable shades and nuances. The use of the opposition US/THE OTHERS by the screenwriter in a different way – from the form of verbal aggression through a rhetorical trick to the assumptions about conceptualization of the world – underlines the aesthetic effect of shock and provocation typical of all Pasikowski’s films. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | opposition US/THE OTHERS | pl |
dc.subject | auteur cinema | pl |
dc.subject | Aftermath | pl |
dc.subject | Władysław Pasikowski | pl |
dc.title | Opozycja SWÓJ – OBCY w „Pokłosiu” Władysława Pasikowskiego | pl |
dc.title.alternative | The opposition US/THE OTHERS in “Pokłosie” (Aftermath) by Władysław Pasikowski | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/baj.2016.16.14 | - |
dc.description.Email | mima1989@wp.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza | pl |
dc.description.references | Arcimowicz K., 2001, Wzory męskości w kinie polskim po roku 1989 (na przykładzie filmów W. Pasikowskiego, J. Machulskiego i K. Krauzego), „Kwartalnik Pedagogiczny” nr 2, s. 101–120. | pl |
dc.description.references | Balcerzan E., 1982, Poezja polska w latach 1939–1965, część 1: Strategie liryczne, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Bartmiński J., 1998, Zmiany stereotypu Niemca w Polsce. Profile i ich historyczne uwarunkowania, w: Profilowanie w języku i w tekście, red. J. Tokarski, Lublin, s. 225–237. | pl |
dc.description.references | Bazin A., 1963, Film i rzeczywistość, tłum. i oprac. B. Michałek, Warszawa. | pl |
dc.description.references | Fliciński P., 2004, Idiostyl pisarza jako problem badawczy stylistyki, w: Studia nad polszczyzną współczesną i historyczną. Prace dedykowane Profesorowi Stanisławowi Bąbie w 65-lecie urodzin, red. J. Liberek, Poznań, s. 95–108. | pl |
dc.description.references | Fliciński P., 2008, Co po „Psach” zostało? Refleksje frazeografa o niefilmowej przestrzeni współczesnej polszczyzny, „Images” nr 11–12, s. 189–197. | pl |
dc.description.references | Gajda S., 1988, O pojęciu idiostylu, w: Język jako przedmiot badań lingwistycznych, red. J. Brzeziński, Zielona Góra, s. 23–34. | pl |
dc.description.references | Janicka B., 1994, Wujek Franz, „Kino” nr 5, s. 12. | pl |
dc.description.references | Janicka B., 1998, Gdzieś w Bośni, „Kino” nr 5, s. 33. | pl |
dc.description.references | Janicka B., 2013, Ścinki. Psy i kret, „Kino” nr 12, s. 97. | pl |
dc.description.references | Keff B., 2010, „Psy” Władysława Pasikowskiego, czyli Polska jest twardzielem, w: Kino polskie 1989–2009. Historia krytyczna, red. A. Wiśniewska, P. Marecki, Warszawa, s. 25–34. | pl |
dc.description.references | Klemensiewicz Z., 1967, Jak charakteryzować język osobniczy?, w: Problemy teorii literatury, wybór prac: H. Markiewicz, Wrocław – Warszawa – Kraków, s. 360–371. | pl |
dc.description.references | Knap Ł., 2014, Jack Strong (recenzja), „Kino” nr 2, s. 68. | pl |
dc.description.references | Kostkiewiczowa T., 1976, Problemy całościowej charakterystyki stylu pisarza, w: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz, J. Sławiński, Kraków, s. 274–294. | pl |
dc.description.references | Kozłowska A., 2009, Problemy z idiolektem, w: Język pisarzy jako problem lingwistyki, red. T. Korpysz, A. Kozłowska, Warszawa, s. 111–131. | pl |
dc.description.references | Lisowski T., 1997, „Psy” szczekają. O języku „Psów” Władysława Pasikowskiego, w: Poloniści o filmie, red. M. Hendrykowski, Poznań, s. 231–239. | pl |
dc.description.references | Lubelski T., 1992, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945–1961, Kraków. | pl |
dc.description.references | Lubelski T., 2009, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów. | pl |
dc.description.references | Luter A., 2012, Pokłosie (recenzja), „Kino”, nr 11, s. 66–67. | pl |
dc.description.references | M.R., 1993, Zejść (się) na „Psy”? O tak!, „Odra” nr 4, s. 86. | pl |
dc.description.references | Nowak P., 2002, SWOI i OBCY w językowym obrazie świata. Język publicystyki polskiej z pierwszej połowy lat pięćdziesiątych, Lublin. | pl |
dc.description.references | Nowicka M., 2015, Polskość jako przedmiot sporu. Przykład kontrowersji wokół filmu „Pokłosie” w reż. Władysława Pasikowskiego, „Studia Socjologiczne” nr 1, s. 183–210. | pl |
dc.description.references | Otto W., 2012, Obrazy niepełnosprawności w polskim filmie, Poznań. | pl |
dc.description.references | Pawlicki M., 1994, Jestem wkurzony (wywiad), „Film” nr 4, s. 65–67. | pl |
dc.description.references | Peisert M., 2004, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław. | pl |
dc.description.references | Przylipiak M., Szyłak J., 1999, Kino najnowsze, Kraków. | pl |
dc.description.references | Serdiukow A., 2012, Ciągle w natarciu (wywiad), „Film” nr 11, s. 20–27. | pl |
dc.description.references | Stachówna G., 2005, Dawcy szczęścia. Charyzmatyczni bohaterowie filmowi, „Dialog” nr 9, s. 84–92. | pl |
dc.description.references | Subbotko D., 2014, Najpierw był scenariusz pt. „Policjanci z Warszawy” (wywiad), „Gazeta Wyborcza” 30.05, s. 24–25. | pl |
dc.description.references | Szczuka-Lipszyc K., 1994, Więzień męskości, „Kino” nr 10, s. 12. | pl |
dc.description.references | Śmiałowski P., 2014, Pułkownik Kukliński nic nie musiał (wywiad), „Kino” nr 2, s. 6–9. | pl |
dc.description.references | Werner M., 1996, Jak się daje „fun”, „Kino” nr 5, s. 27–28. | pl |
dc.description.references | Zarębski K.J., 2001,Wyrośliśmy.Mówi Władysław Pasikowski (wywiad), „Kino” nr 2, s. 27–30. | pl |
dc.description.references | http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?osoba=1114409 [dostęp: 2.05.2016 r.] | pl |
dc.description.pages | 231-245 | pl |
dc.description.volume | 16 | pl |
dc.description.firstpage | 231 | pl |
dc.description.lastpage | 245 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Archiwum Językowe | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Archiwum Językowe, 2016, nr 16 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BAJ_16_2016_M.Milawska-Ratajczak_Opozycja_SWOJ-OBCY_w_Poklosiu_Wladyslawa_Pasikowskiego.pdf | 144,1 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)