Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5162
Tytuł: | Zakaz prowadzenia pojazdów w polskim prawie karnym w teorii i praktyce |
Inne tytuły: | The driving ban in the Polish criminal law in legal theory and practice |
Autorzy: | Mieczkowska, Dorota |
Promotor(rzy): | Melezini, Mirosława |
Słowa kluczowe: | środek karny zakaz prowadzenia pojazdów art. 42 k.k. przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji penal measure driving ban Article 42 of the CC crime against safety in traffic |
Data wydania: | 21-paź-2016 |
Data dodania: | 14-lut-2017 |
Abstrakt: | Rozprawa przedstawia zakaz prowadzenia pojazdów w polskim prawie karnym w teorii i praktyce wymiaru sprawiedliwości. Zakaz prowadzenia pojazdów stanowi środek karny, który orzeka się w związku z popełnionym przestępstwem lub wykroczeniem przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. Głównym celem rozprawy jest analiza i ocena normatywnego kształtu zakazu prowadzenia pojazdów w kodeksie karnym i kodeksie wykroczeń w ujęciu materialnoprawnym, a także ocena funkcjonowania tego środka karnego w praktyce wymiaru sprawiedliwości. Cel rozprawy został zrealizowany dzięki ukazaniu zakazu prowadzenia pojazdów w dwóch płaszczyznach: teoretycznej oraz empirycznej. Za główną hipotezę badawczą przyjęto pogląd, zgodnie z którym zakaz prowadzenia pojazdów w aktualnie obowiązującym kształcie prawnym jest środkiem karnym, stanowiącym adekwatną reakcję państwa na zagrożenia bezpieczeństwa w komunikacji. Postawiony w rozprawie cel badawczy rzutował na strukturę rozprawy, która składa się z siedmiu rozdziałów o charakterze dogmatyczno-prawnym oraz dwóch o charakterze empirycznym. Rozważania poprzedza wprowadzenie, w którym przedstawiono istotę i funkcje zakazu prowadzenia pojazdów oraz omówiono główne założenia rozprawy. Rozprawę zamyka podsumowanie, w ramach którego sformułowano wnioski końcowe oraz zaprezentowano postulaty de lege ferenda. The subject of the doctoral dissertation is a driving ban in the Polish criminal law in legal theory and practice of justice. The court adjudicates a driving ban in connection with a driving crime or an offense against the driving security. The main objective of the dissertation is to analyze and evaluate the shape of the normative driving ban in the Criminal Code and in the Offence Code, as well as a specific evaluation of the functioning of a driving ban in practice of justice. The objective of the dissertation was achieved by showing a driving ban in two parallel levels: theoretical and empirical. As the main research hypothesis was accepted the opinion that in the current form of legal state constitutes an adequate response to the security threats in communication. In general, the stated purpose of the dissertation itself had an impact on its structure. The dissertation consists of nine chapters, among which seven presents a legal analysis of the dogmatic matters, and the last two chapters notify- the empirical data. The introduction is preceded by the arguments, which presents the essence and the function of a driving ban and illustrates the main assumptions of the dissertation. The writing was completed by a summary, where conclusions were drawn and where the proposals de lege ferenda were presented. |
Afiliacja: | Wydział Prawa |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/5162 |
Typ Dokumentu: | Book_phd |
Występuje w kolekcji(ach): | Prace doktorskie (otwarty dostęp) Prace doktorskie (WP) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Mieczkowska_Dorota_doktorat.pdf | 3,15 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)