Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/5146
Tytuł: | Метаморфозы тела в одноактной драматургии Л. Петрушевской |
Inne tytuły: | Metamorphoses of the body in one-act plays by L. Petrushevskaya |
Autorzy: | Плеханова, Ирина |
Słowa kluczowe: | L. Petrushevskaya humanistic psychologism concept of corporality playing with body fragmentation anthropological metaphor Л. Петрушевская гуманистический психологизм концепция телесного игра с телом фрагментация антропологическая метафора |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 7-lut-2017 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | W kręgu problemów antropologii literatury. Ciało i rzecz w literaturze, studia pod redakcją Wandy Supy i Iwony Zdanowicz, Białystok 2016, s. 281-294 |
Konferencja: | Międzynarodowa Konferencja Naukowa "W kręgu problemów antropologii literatury. Świat rzeczy w literaturze", Białystok, 21-23 września 2014 |
Abstrakt: | One-act plays by L. Petrushevskaya are a field of creative and anthropological experiments. Radical artistic decisions present the human’s search for himself in conditions of disintegration of a solid humanistic system of values. Playing with the body, being either fragmentation or problem of sexual identification, is a way of narrowing the conflict to heuristic metaphor; it is also an inducement for the hero to realize his human duty. L. Petrushevskaya’s poetic concept of relations between the soul and the body is humanistic – and, therefore, religious. In plays, it’s free of mysticism. A Theatrical game with the body is played through words – as a discussion of affliction ("Kazn’ / Execution"), confession of a transvestite ("Pevets Pevitsa / Singer Singer") – or in a spectacular way, as focus ("Vstavay, Anchytka! / Wake up, Anchytka!"), or as an embodiment of convention (Bifem). Absurdity in plays by L. Petrushevskaya is the paradox in a process of artistic analysis. That forms event-triggering and spiritual collision of her dramas. Paradoxal absurdity exposes an irrational and therefore mysterious nature of kindness – ineradicable (like active compassion) and inscrutable (like mother’s selflessness or executor’s moral imperative). That’s why plays by L. Petrushevskaya actually preach sermons in a shocking form, demonstrating a dialog, on even a polylog of the soul and the body, implicating both characters and audience. By Contemplating this game and empathizing with it, the audience experiences catharsis of revelation that transforms absurd dramas into mysteries. |
Afiliacja: | Иркутский государственный университет |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/5146 |
ISBN: | 978-83-7431-491-6 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Międzynarodowa Konferencja Naukowa "W kręgu problemów antropologii literatury. Świat rzeczy w literaturze", 21-23 września 2014 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
И. Плеханова_Метаморфозы_тела_в_одноактной_драматургии_Л. Петрушевской.pdf | 345,65 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)