REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4890
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMagruk, Adam-
dc.date.accessioned2016-12-16T09:48:57Z-
dc.date.available2016-12-16T09:48:57Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationElpis, T. 18, 2016, s. 81-86pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4890-
dc.description.abstractIn Orthodox Church practice, the Sacrament of Marriage is always preceded by the Rite of Engagement (gr. αρραβών), which is a prelude to the main ceremony. It is a sort of assurance that is given by a fiancée and a bridegroom which means that they intend to embark on a path of married life, and the engagement period allows them to prepare for that. This is also borne out by the translation of the ancient Greek term αρραβών (Hebrew: ērābōn), which means i.e. a guarantee, surety and pledge. However, Fr. J. Meyendorff interpolates that an engagement (...) is something more than just an obligation or duty. It expresses the actual marriage bond, which lacks only the sublime sacramental object. That is why it is celebrated just before wedding service. Its central moment is the placing on the fingers of the bride and groom wedding rings with the accompanying words of the priest: The servant of God (name) is betrothed to the handmaiden of God (name) in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit. Amen, and The handmaiden of God (name) is betrothed to the servant of God (name), in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit. Amen. Wedding ring is a sign, proof and pledge of the marriage of the bride and groom. Its circular form has neither beginning nor end, which is a symbol of eternity. The matter of which it is made has to constantly remind the spouses of the fact that they themselves did not put it on their fingers, but the One who is Alpha and the Omega, the First and the Last, the Beginning and the End, and that the love which has joined them together will be often put to the test. However, just as gold is tried in the fire and is not damaged in any way, so their love, in difficult times, will resist arrows of temptations of the enemy of the human race directed at them.pl
dc.description.abstractSakrament ślubu praktyce Kościoła prawosławnego poprzedzony jest zawsze obrzędem zaręczyn (gr. Αρραβών), które stanowi niejako jego preludium. Jest ono swego rodzaju, zapewnieniem ze strony narzeczonych, iż zamierzają oni wstąpić na drogę życia małżeńskiego, do którego pozwala przygotować się okres narzeczeństwa. Potwierdza to także samo tłumaczenie starogreckiego terminu αρραβών (z hebr. ērābōn), oznaczające m.in. gwarancję, porękę, zastaw. Ks. J. Meyendorff dodaje jednak, iż zaręczyny (…) są czymś więcej niż zwykłym zobowiązaniem czy obowiązkiem. Wyrażają one rzeczywistą więź małżeńską, której brakuje jedynie podniosłego sakramentalnego dopełnienia. Dlatego właśnie celebruje się je tuż przed nabożeństwem ślubu. Jego centralnym momentem jest założenie na palce narzeczonych obrączek wraz z towarzyszącym temu słowach kapłana: Zaręczany jest sługa Boży (imię) ze służebnicą Bożą (imię), w imię Ojca i Syna, i Świętego Ducha. Amen, oraz: Zaręczana jest służebnica Boża (imię) ze sługą Bożym (imię), w imię Ojca i Syna, i Świętego Ducha. Amen. Obrączka ślubna jest oznaką, dowodem i rękojmią zaślubin dwojga narzeczonych. Jej kolista forma, nieposiadająca ani początku, ani końca, która jest symbolem wieczności. Materia, z której się ją wykonuje ma stale przypominać małżonkom o tym, iż to nie oni sami, ale Ten, Który jest Alfą i Omegą, Pierwszym i Ostatnim, Początkiem i Końcem włożył ją na ich ręce a miłość, jaka ich połączyła będzie niejednokrotnie wystawiana na próbę, lecz tak jak prawdziwe złoto doświadczane w ogniu nie ulegnie jakiemukolwiek uszkodzeniu, tak i ich miłość w chwilach trudnych odpierać będzie strzały pokus jakie kierować w nich będzie wróg rodzaju ludzkiego.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectwedding ringpl
dc.subjectrite of engagementpl
dc.subjectsacrament of marriagepl
dc.subjectOrthodoxypl
dc.subjectobrączkapl
dc.subjectobrzęd zaręczynpl
dc.subjectsakrament ślubupl
dc.subjectprawosławiepl
dc.titleObrączka ślubna – jej historia i znaczenie w tradycji Kościoła prawosławnegopl
dc.title.alternativeThe Wedding Ring – Its History and Significance in the Tradition of the Orthodox Churchpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2016.18.10-
dc.description.Emailadmagruk@wp.plpl
dc.description.AffiliationChrześcijańska Akademia Teologiczna, Polskapl
dc.description.referencesBiblia Tysiąclecia. Pismo święte Starego i Nowego Testamentu, wyd. Pallotinum, Poznań 2000.pl
dc.description.referencesΚλήμης Αλεξανδρεύς, Παιδαγωγός. Λόγος Γ΄, [w:] Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας, t. 2, wyd. Γρηγόριος ο Παλαμάς, Θεσσαλονίκη 1992, s. 228-405.pl
dc.description.referencesΙωάννης Χρυσόστομος, Στον Ευτρόπιο. Ομιλία Β΄, [w:] Έλληνες Πατέρες της Εκκλησίας, t. 33, wyd. Γρηγόριος ο Παλαμάς, Θεσσαλονίκη 1985, s. 105-168.pl
dc.description.referencesΣυμεών Θεσσαλονίκης, Περί του τιμίου και νομίμου Γάμου, [w:] J.– P. Migne, Patrologiae Cursus Completus, Series Graeca, t. 155, Paris 1857-1866, s. 504-516.pl
dc.description.references(brak autora), Δακτύλιος του Αρραβώνα, [w:] EΣΤΙΑ, t. 4, nr 86, Αθήνα 1877, s. 541-542.pl
dc.description.referencesΒακαλούδη Α.Δ., Καλλιστεία και Γάμος στο Βυζάντιο, wyd. Αδελφοί Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1998.pl
dc.description.referencesΘεοδώρου Ε., Μνηστεία, [w:] Θρησκευτική και Ηθική Εγκυκλοπαίδια, t. 8, Αθήνα 1963, s. 1235-1238.pl
dc.description.referencesΜάγεντορφ Ιωάννης πρωτοπρ., Ο Ορθόδοξος Γάμος, tłum. na jęz. grecki – αρχιμ. Αθηναγόρας Δικαιάκος, wyd. AKΡΗΤΑΣ, Νέα Σμύρνη 2004.pl
dc.description.referencesΠολίτου Ν.Γ., Γαμίλια σύμβολα, [w:] Λαογραφικά σύμμεικτα, t. B΄, Αθήνα 1921, s. 218-267.pl
dc.description.referencesΣκαλτσής Π.Ι., Οι συμβολισμοί στην ακολουθία του Γάμου, [w:] tenże, Λειτουργικές μελέτες, t. Α΄, wyd. Π. Πουρνάρα, Θεσσαλονίκη 1999, s. 99-145.pl
dc.description.referencesΤζέρπος Δημήτριος πρωτοπρ., Σύμβολα και συμβολισμοί κατά την τέλεση του Ορθοδόξου Γάμου, [w:] tenże, O αγιασμός της ζωής των πιστών, wyd. TΗΝΟΣ, Αθήνα 2006, s.67-91.pl
dc.description.referencesΦουντούλης Ι.Μ., Τελετουργικά θέματα, wyd. Αποστολική Διακονία, Αθήνα 2002.pl
dc.description.referencesЖелтов М.С2., Брак, [w:] Православная Енциклопедия, t. 6, wyd. Церковно-научный ценр Православная Енциклопедия, Москва 2003, s. 146-181.pl
dc.description.referencesForster D., Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon, tłum. zbiorowe, wyd. PΑΧ, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesKorolko M., Leksykon kultury religijnej w Polsce, wyd. ADAM, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesLurker M., Słownik obrazów i symboli biblijnych, wyd. Pallottinum, Poznań 1989.pl
dc.description.referencesŁawreszuk M., Sakrament małżeństwa. Liturgiczna symbolika i znaczenie sakramentu w Kościele prawosławnym, Białystok 2014.pl
dc.description.referencesMickiewicz A., Pan Tadeusz, czyli Ostatni zajazd na Litwie. Historia szlachecka z r. 1811 i 1812 we dwunastu księgach wierszem, wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesSłownik grecko-polski, oprac. O. Jurewicz, t. 1, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesΚαλλίνικος Κωνσταντίνος πρωτοπρ., Ο χριστιανικός ναός και τα τελούμενα εν αυτό, wyd. Κασσάνδρα Μ. Γρηγόρη, Αθήνα 1969.pl
dc.description.referencesΜπαμπινιώτης Γ., Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, wyd. Κέντρο Λεξικολογίας, Αθήνα 2008.pl
dc.description.referencesΤρεμπέλας Π.Ν., Μικρόν Ευχολόγιον, t. Α΄, Αθήνα 1950.pl
dc.description.referencesБулгаков С.В., Настольная книга для священнослужителей, Москва 1913.pl
dc.description.references(Румовский) Вениамин aрхиеп., Новая Скрижаль: Объяснение о церкви, о литургии, и о всех службах и утварях, wyd. Православное Братство Святителя Филарета Митрополита Московского, Москва 1999.pl
dc.description.referencesШиманский Г.И., Литургика: Таинства и обряды, wyd. Сретенский Μонастыр, Москва 2003.pl
dc.description.referenceshttp://liturgia.cerkiew.pl/euch/malzenstwo/zareczyny.pdf [dostęp 17.06.2013].pl
dc.description.referenceshttp://www.ourweddingday.gr/index.php/mnuweddinguide/wedding/jewelrynaccessories/42-2011-05-02-16-49-32 [dostęp 20.09.2014].pl
dc.description.referenceshttp://www.ourweddingday.gr/index.php/mnuweddinguide/wedding/jewelrynaccesso es/41-2011-05-02-16-49-31 [dostęp 20.09.2013].pl
dc.description.pages81-86pl
dc.description.volume18-
dc.description.firstpage81-
dc.description.lastpage86-
dc.identifier.citation2Elpispl
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2016, T. 18

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)