REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4730
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSobieraj, Iwona-
dc.date.accessioned2016-11-16T13:53:41Z-
dc.date.available2016-11-16T13:53:41Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 27 cz. 2, 2016, s. 247-261pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4730-
dc.description.abstractMother tongue is one of the most important aspects of preserving identity of national or ethnic minority. Being in force since 2005 the Law on National and Ethnic Minorities and Regional Language minorities in Poland secures the right to preserve and maintain their language and to introduce it as an assistant language in municipalities. In the Opole province this refers to the German language, which also in the whole country dominates in teaching minority languages. Analysis of statistical data on the size of the German minority in Poland tends to reflect on the double meaning of the German language in the Opole Silesia. Is learning German as a minority language, fulfil such a role? To what extent German is ‘sui generis’ and to what extent „lingua franca” in the Opole Silesia? To answer this questions, the Education Information System data, the data of the National Population and Housing Census 2002 and 2011, as well as the statements of representatives of German minority were analysed.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmother tonguepl
dc.subjectminorities tonguepl
dc.subjectthe German minoritypl
dc.subjectthe Polish majoritypl
dc.subjectOpole Silesiapl
dc.titleKomunikacyjny i symboliczny wymiar edukacji językowej na Śląsku Opolskim – przypadek języka niemieckiegopl
dc.title.alternativeCommunication and symbolic dimension of language education in the Opole Silesie – the case of the German languagepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2016.28.02.13-
dc.description.Emailisobieraj@uni.opole.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Opolskipl
dc.description.references20 lat TSKN na Śląsku Opolskim, (2009), Opole, s. 101-102.pl
dc.description.referencesII Raport dla Sekretarza Generalnego Rady Europy z realizacji przez Rzeczpospolitą Polską postanowień Europejskiej Karty Języków Regionalnych lub Mniejszościowych, https://www.coe.int/t/dg4/education/minlang/Report/EvaluationReports/PolandECRML1_plpl
dc.description.referencesBartmiński J. (1996), Język nośnikiem tożsamości narodowej i przejawem otwartości, [w:] L. Dyczewski (red.), Tożsamość polska i otwartość na inne społeczeństwa, Lublin, s. 39-59.pl
dc.description.referencesEuropejska karta języków regionalnych lub mniejszościowych – Dz. U. 2009 nr 137 poz. 1121. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20091371121, [10.09.2015]pl
dc.description.referencesJęzyki obce według województw IX 2014, System Informacji Oświatowej z Centrum Informatycznego Edukacji, http://www.cie.men.gov.pl/index.php[/dane-statystyczne/140.html, [10.09.2015]pl
dc.description.referencesKołodziej H. (2015), Oczekiwania dotyczące edukacji wielokulturowej ze strony mniejszości niemieckiej, [w:] Edukacja mniejszościowa w Polsce. Wczoraj – dziś – jutro, Gliwice – Opole.pl
dc.description.referencesKonstytucja RP Dz. U. 1997 nr 78, poz. 483. http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/2.htm, [10.09.2015].pl
dc.description.referencesKonwencja ramowa o ochronie mniejszości narodowych – Dz. U. 2002 nr 22 poz. 209, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20020220209, [10.09.2015].pl
dc.description.referencesKosmala G. (2009), Zachować pamięć, zachować tożsamość, [w:] 20 lat TSKN na Śląsku Opolskim, Opole.pl
dc.description.referencesNarodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002 http://stat.gov.pl/spisy-powszechne/narodowe-spisy-powszechne/narodowy-spis-powszechny-2002, [10.09.2015.pl
dc.description.referencesNarodowy Spis Powszechny 2011 http://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2011, [10.09.2015].pl
dc.description.referencesOgiolda K. (red.) (2015), Rozmowy na 10-lecie ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych, Opole.pl
dc.description.referencesRaport języki mniejszości – 09.2014, SIO, http://www.cie.men.gov.pl/index.php/dane-statystyczne/140.html, [10.09.2015].pl
dc.description.referencesRaport „Nauczanie języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej w szkołach woj. opolskiego”, Opole 2012.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym – Dz. U. z 2007 r. nr 214, poz. 1579.pl
dc.description.referencesSystem Informacji Oświatowej z Centrum Informatycznego Edukacji http://www.cie.men.gov.pl/index.php/dane-statystyczne.html, (10.09.2015).pl
dc.description.referencesUstawa z dznia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. 2004 nr 256, poz. 2572.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, Dz. U. 2005 nr 17 poz. 141, ze zm.. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20050170141, [10.09.2015].pl
dc.description.referencesZiółkowski M. (1998), Język i komunikowanie, [w:] Encyklopedia socjologii, t. 1: A-J, Warszawa.pl
dc.description.pages247-261pl
dc.description.volume27/2pl
dc.description.firstpage247pl
dc.description.lastpage261pl
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Pogranicze. Studia Społeczne, 2016, tom XXVII cz. 2

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)