Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/4561
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Pach, Maciej | - |
dc.date.accessioned | 2016-09-23T11:40:25Z | - |
dc.date.available | 2016-09-23T11:40:25Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Prawnicze, z. 20/B, 2016, s. 167-181 | pl |
dc.identifier.issn | 1689-7404 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/4561 | - |
dc.description.abstract | The article discusses the issue of the scope of the competences of executive power to enact universally binding legal acts in the light of the Polish 1997 Constitution. According to the author, the powers of the president in this field generally are delimited properly. However it seems to be necessary to clarify some details of the institution of extraordinary regulations having the force of statute, enacted during a state of martial law. On the other hand, the constitutional position of the Council of Ministers in the discussed area should be strengthened, as it is the government who conducts external as well as internal policy of Poland. In order to enable each Council of Ministers (including minority cabinets) the effective fulfilment of this function, the restitution of the governmental regulations having the force of statute, present in the 1992 so-called Small Constitution, should be considered. At the same time some significant modifications have to be provided to this legal construct. Otherwise it would remain only a letter of the constitution, as it happened on the ground of the Small Constitution. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Temida 2 | pl |
dc.subject | competences to enact legal acts | pl |
dc.subject | sources of law | pl |
dc.subject | executive power | pl |
dc.subject | regulations having the force of statute | pl |
dc.subject | regulations | pl |
dc.subject | rationalisation of parliamentary system | pl |
dc.subject | kompetencje prawotwórcze | pl |
dc.subject | źródła prawa | pl |
dc.subject | władza wykonawcza | pl |
dc.subject | rozporządzenia z mocą ustawy | pl |
dc.subject | rozporządzenia | pl |
dc.subject | racjonalizacja systemu parlamentarnego | pl |
dc.title | Prawotwórcze kompetencje władzy wykonawczej w zakresie prawa powszechnie obowiązującego w Konstytucji RP z 1997 r. – stan obecny i postulaty de lege ferenda | pl |
dc.title.alternative | The competences of executive power to enact legal acts in the scope of universally binding law in the 1997 Constitution of the Republic of Poland – the present situation and de lege ferenda postulates | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsp.2016.20B.10 | - |
dc.description.Affiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl |
dc.description.references | Balicki Ryszard. 2010. Relacje między organami władzy wykonawczej – na drodze do systemu kanclerskiego? W Konieczne i pożądane zmiany w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 roku, 329-353. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl |
dc.description.references | Banaszak Bogusław. 2006. „Egzekutywa w Polsce – stan obecny i uwagi de lege fundamentali ferenda”. Przegląd Sejmowy (3): 9-27. | pl |
dc.description.references | Borkowski Tomasz. 1997. „System rządów w nowej Konstytucji”. Państwo i Prawo (11-12): 71-85. | pl |
dc.description.references | Brodziński Witold. 1997. System parlamentarno-gabinetowy – wykorzystanie modelu rządów parlamentarno-gabinetowych w konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W Konstytucyjne systemy rządów. Możliwości adaptacji do warunków polskich, 35-55. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Działocha Kazimierz. 1993. „Rozporządzenia z mocą ustawy w świetle ustawy konstytucyjnej z dnia 17 października 1992 r.”. Przegląd Sejmowy (1): 49-67. | pl |
dc.description.references | Działocha Kazimierz. 2001. Uwagi do art. 92. W Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. II, 1-35. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Garlicki Leszek. 2009. Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu. Warszawa: LIBER. | pl |
dc.description.references | Garlicki Leszek. 1995. Uwagi do art. 23. W Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, t. I, 1-22. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Górecki Dariusz. 1993. O przydatności instytucji dekretu z mocą ustawy w polskim prawie konstytucyjnym. W Zagadnienia współczesnego prawa konstytucyjnego, 116-120. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. | pl |
dc.description.references | Gwiżdż Andrzej. 1993. Ustawodawstwo i kompetencje prawotwórcze rządu (w świetle ustawy konstytucyjnej z 17 października 1992 roku). W „Mała konstytucja” w procesie przemian ustrojowych w Polsce, 107-135. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Kraczkowski Romuald. 1994. Dekretowanie ustaw w Polsce w latach 1918-1926. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Kraczkowski Romuald. 2007. Rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z mocą ustawy w latach 1926-1935. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Kruk Maria. 2006. Idea stabilności i efektywności rządów w Konstytucji RP z 1997 r. W Prawo w XXI wieku. Księga pamiątkowa 50-lecia Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk, 407-426. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
dc.description.references | Kruk Maria. 1998. System rządów w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku. W Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej w nowej Konstytucji z 2 kwietnia 1997 roku, 17-52. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl |
dc.description.references | Łabno Anna. 2005. „Parlamentaryzm zracjonalizowany. Przyczynek do dyskusji”. Przegląd Prawa i Administracji (LXV): 7-21. | pl |
dc.description.references | Nowakowski Maciej J. 2005. „Ustawodawstwo delegowane w polskim prawie konstytucyjnym”. Przegląd Sejmowy (3): 47-64. | pl |
dc.description.references | Pach Maciej. 2013. „Stan konieczności ustawodawczej – niemiecka osobliwość czy potencjalne źródło inspiracji recepcyjnej?”. Przegląd Sejmowy (6): 75-92. | pl |
dc.description.references | Patyra Sławomir. 2012. Mechanizmy racjonalizacji procesu ustawodawczego w Polsce w zakresie rządowych projektów ustaw. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl |
dc.description.references | Prokop Krzysztof. 2002. „O dopuszczalności oraz zakresie przedmiotowym rozporządzeń z mocą ustawy w czasie stanu wojennego”. Przegląd Sejmowy (3): 47-59. | pl |
dc.description.references | Sarnecki Paweł. 1993. „Rozporządzenie z mocą ustawy w ustawie konstytucyjnej z 17 X 1992”. Państwo i Prawo (3): 3-10. | pl |
dc.description.references | Sarnecki Paweł. 2007. Uwagi do art. 10. W Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. V, 1-23. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Siemieński Feliks. 1993. Kontrola Sejmu nad rozporządzeniami z mocą ustawy. W „Mała konstytucja” w procesie przemian ustrojowych w Polsce, 136-142. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Skrzydło Wiesław. 2003. Ustawodawstwo delegowane w polskim prawie konstytucyjnym. W Sześć lat Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Doświadczenia i inspiracje, 270-278. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Suchocka Hanna. 1998. Zasada podziału i zrównoważenia władz. W Zasady podstawowe polskiej Konstytucji, 146-164. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Szmyt Andrzej. 1993. „W sprawie rozporządzeń z mocą ustawy”. Przegląd Sejmowy (2): 123-128. | pl |
dc.description.references | Szymanek Jarosław. 2007. „Racjonalizacja parlamentarnego systemu rządów”. Przegląd Sejmowy (1): 35-64. | pl |
dc.description.references | Wojtyczek Krzysztof. 2010. „Wpływ Traktatu z Lizbony na ustrój Polski”. Przegląd Sejmowy (4): 23-40. | pl |
dc.description.references | Wojtyczek Krzysztof, Bogumił Naleziński. 1995. „Rozporządzenie z mocą ustawy w polskim systemie kontroli konstytucyjności prawa”. Przegląd Sejmowy (3): 35-47. | pl |
dc.description.references | Wronkowska Sławomira. 2005. Model rozporządzenia jako aktu wykonawczego do ustaw w świetle Konstytucji i praktyki. W Konstytucyjny system źródeł prawa w praktyce, 71-94. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Żabicka-Kłopotek Monika. 2006. „Wytyczne” jako element upoważnienia do wydania rozporządzenia (na tle artykułu 92 Konstytucji RP)”. Przegląd Sejmowy (3): 29-45. | pl |
dc.description.pages | 167-181 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Prawnicze, 2016, Z. 20/B |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSP_20B_Pach.pdf | 349,32 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)