Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/4559
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Dudzińska, Agnieszka | - |
dc.date.accessioned | 2016-09-23T09:51:53Z | - |
dc.date.available | 2016-09-23T09:51:53Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Prawnicze, z. 20/B, 2016, s. 129-137 | pl |
dc.identifier.issn | 1689-7404 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/4559 | - |
dc.description.abstract | The paper discusses the role of parliament in the legislative process, as empirically determined in a research project in the years 2011-14. The results show that in fact the legislative process is fully controlled by the government. The results are similar for both chambers and their committees. The results demonstrate: (1) high legislative effectiveness of bills initiated by the government, (2) high intra-party voting cohesion (Rice index), especially for the main ruling party, (3) requiring government approval for any amendment, (4) “by-passing” procedural requirements for the bills initiated by the government and presenting them instead as bills initiated by MPs, (5) merging the role of MP and the role of a member of the governing party, (6) ritual character of parliamentary debate. This evidence challenges the constitutional rule of separation of powers and proves that despite formal regulations and theoretical proposals, the government actually executes quite strong informal control over legislation via party mechanisms. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Temida 2 | pl |
dc.subject | constitution | pl |
dc.subject | separation of powers | pl |
dc.subject | parliament | pl |
dc.subject | government | pl |
dc.subject | legislation | pl |
dc.subject | konstytucja | pl |
dc.subject | podział władz | pl |
dc.subject | parlament | pl |
dc.subject | rząd | pl |
dc.subject | legislacja | pl |
dc.title | „Maszynka do głosowania”. Legitymizowanie decyzji rządu jako główna funkcja parlamentu | pl |
dc.title.alternative | ”Voting machine”. Legitimization of government decisions as the main function of parliament | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsp.2016.20B.08 | - |
dc.description.Affiliation | Instytut Studiów Politycznych PAN | pl |
dc.description.references | Bałaban Andrzej. 2003. Polskie problemy ustrojowe (konstytucja, źródła prawa, samorząd terytorialny, prawa człowieka). Kantor Wydawniczy Zakamycze. | pl |
dc.description.references | Banaszak Bogusław. 2013. Jakie zmiany w Konstytucji RP są potrzebne? W Aktualne problemy reform konstytucyjnych, 17-40. Białystok: Temida 2. | pl |
dc.description.references | Bierć Andrzej. 2006. Racjonalna procedura prawodawcza. W Prawo w XXI wieku. Księga pamiątkowa 50-lecia Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk, 85-105. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
dc.description.references | Dudzińska Agnieszka. 2015. System zamknięty. Socjologiczna analiza procesu legislacyjnego. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN i Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl |
dc.description.references | Garlicki Leszek. 2014. Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu. Warszawa: LexisNexis. | pl |
dc.description.references | Kruk Maria (red. nauk). 2013. Mandat przedstawicielski w teorii, prawie i praktyce poselskiej. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Kuciński Jerzy, Waldemar J. Wołpiuk. 2012. Zasady ustroju politycznego państwa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku. Warszawa: LEX a Wolters Kluwer business. | pl |
dc.description.references | Mistygacz Michał. 2012. Rząd w procesie ustawodawczym w Polsce. Warszawa: Instytut Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski. | pl |
dc.description.references | Mistygacz Michał. 2012. Rola rządu w procesie ustawodawczym (w systemie parlamentarnym). W Parlamentarny system rządów, 282-295. Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA. | pl |
dc.description.references | Puchta Radosław. 2012. Czy Konstytucja wymaga naprawy? O propozycjach zmian ustawy zasadniczej. W XV lat obowiązywania Konstytucji z 1997 r., 225-255. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.description.references | Żuralska Marta (red.). 2012. Analiza działalności ustawodawczej Sejmu VI kadencji. Warszawa: Koło Naukowe Analizy Prawa „Ratio Legis”, Uniwersytet Warszawski. | pl |
dc.description.pages | 129-137 | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Prawnicze, 2016, Z. 20/B |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSP_20B_Dudzinska.pdf | 327,45 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)