REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4491
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorOlechowska, Agnieszka-
dc.date.accessioned2016-09-08T11:54:00Z-
dc.date.available2016-09-08T11:54:00Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationParezja, 2016, nr 1(5), s. 120-133pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4491-
dc.description.abstractDoskonalenie zawodowe jest konstytutywną cechą zawodu nauczyciela, a podejmowanie działań w celu podnoszenia i poszerzania swoich kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli jest dzisiaj szczególnym elementem oceny jakości ich własnej pracy, a nawet pracy placówek oświatowych, w których są zatrudnieni. Należałoby zatem spodziewać się, że podejmując wysiłek doskonalenia się nauczyciele wybierają takie formy zajęć (studia, kursy doskonalące, szkolenia itd.), które zaspokajają rzeczywistą potrzebę samorealizacji i służą podnoszeniu jakości ich pracy. Celem tekstu jest przedstawienie podejmowanych przez nauczycieli działań w kierunku doskonalenia zawodowego jako zachowań konsumpcyjnych. Artykuł składa się z krótkiego wprowadzenia teoretycznego dotyczącego ważniejszych pojęć, takich jak konsumpcja i zachowania konsumpcyjne, prezentacji założeń i wyników ilościowo-jakościowych badań przeprowadzonych w grupie nauczycieli oraz wniosków. Tekst kończy się konkluzją, iż wiele zachowań konsumenckich badanych nauczycieli nie pozwoliło na zaspokojenie rzeczywistych, a jedynie otoczkowych lub pozornych składowych potrzeby samorealizacji, a świadczą o tym cechy sposobów, jakie wybrali badani w celu jej zaspokojenia.pl
dc.description.abstractProfessional development is a constitutive feature of the teaching profession. Taking action to improve and broaden professional skills is today an important element in assessing the quality of teachers’ work, and also the work of educational institutions, in which they are employed. It would therefore be expected that in order to improve themselves, teachers choose such forms of activities (studies, professional courses, trainings, etc.) that meet a real need for self-realization and serve to improve the quality of their work. The purpose of the text is to present the activities undertaken by teachers leading to improve their professional competences as consumer behaviour. The article consists of a brief introduction on the most important theoretical concepts such as consumption and consumer behaviour, presenting the assumptions and results of quantitative and qualitative research conducted in a group of teachers and conclusions. The text ends with a conclusion that consumer behaviour of teachers does not allow them to meet the real, but only apparent need for self-development. The features of professional development chosen by the teachers to satisfy this need prove this conclusion.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectzachowania konsumenckie nauczycielipl
dc.subjectpotrzeba samorealizacji nauczycielapl
dc.subjectrozwój zawodowy nauczycielapl
dc.subjectconsumer behaviour of teacherspl
dc.subjectteacher’s self-developmentpl
dc.subjectteacher’s professional developmentpl
dc.titleZachowania konsumenckie doskonalących się nauczycieli a zaspokajanie potrzeby samorealizacjipl
dc.title.alternativeConsumer behaviour of teachers during professional training versus meeting the need for self-developmentpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2016.05.09-
dc.description.Emaila.j.olechowska@gmail.compl
dc.description.AffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl
dc.description.referencesAldridge, A. (2006). Konsumpcja. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.pl
dc.description.referencesBaudrillard, J. (2006). Społeczeństwo konsumpcyjne, jego mity i struktury. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.pl
dc.description.referencesBauman, Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesBauman, Z. (2006). Praca, konsumpcjonizm, nowi ubodzy. Kraków: Wydawnictwo WAM.pl
dc.description.referencesBurda, M., Wypłosz C. (1995). Makroekonomia. Podręcznik europejski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.description.referencesBylok, F. (2013). Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie. Katowice: „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesBywalec, C. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.pl
dc.description.referencesDąbrowska, L. (2015). Doskonalenie zawodowe nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.pl
dc.description.referencesEncyklopedia PWN w trzech tomach. (2006). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesGalbraith, J. K. (1973). Społeczeństwo dobrobytu, państwo przemysłowe. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesGiddens, A. (2005). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesGrzywak-Kaczyńska, M. (1978). Samorealizacja-samowychowanie. Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne, nr 1.pl
dc.description.referencesKotler, P. (2005). Marketing. Poznań: REBIS.pl
dc.description.referencesKramer, J. (1995). Rynek jako przedmiot badań. Katowice: Akademia Ekonomiczna.pl
dc.description.referencesKramer, J. (1997). Konsumpcja w gospodarce rynkowej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.description.referencesMiczyńska-Kowalska, M. (2001). Istota konsumpcji i zachowań konsumenckich – zarys problematyki. Annales Univesitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio I, t. XXVI, 9, s. 111–123.pl
dc.description.referencesOrganizacja i finansowanie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Informacja o wynikach kontroli. (2011). Warszawa: Najwyższa Izba Kontroli.pl
dc.description.referencesPeräkylä, A. (2014). Analiza rozmów i tekstów. W: N. K. Denzin, I. S. Lincoln (red), Metody badań jakościowych (t. 2, s. 325–350). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesPiwowarski, R., Krawczyk, M. (2009). TALIS Nauczanie – wyniki badań 2008. Polska na tle międzynarodowym. Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Instytut Badań Edukacyjnych.pl
dc.description.referencesPolakowska-Kujawa, J. (2006). Zachowania konsumenckie społeczeństw europejskich i ich uwarunkowania kulturowe. W: J. Polakowska-Kujawa (red.), Współczesna Europa w procesie zmian – wybrane problemy. Warszawa: Difin.pl
dc.description.referencesRapley, T. (2013). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesSzczepański, J. (1981). Konsumpcja a rozwój człowieka. Wstęp do antropologicznej teorii konsumpcji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.description.referencesŚwiatowy, G. (1994). Zachowania konsumenckie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.pl
dc.description.referencesSzulich, P. (2008). Tożsamość kulturowa jednostki w społeczeństwie konsumpcyjnym. W: D. Markowski, P. Setlak (red.), Społeczeństwo konsumpcyjne. Uwarunkowania społeczne i kulturowe. Tarnobrzeg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa.pl
dc.description.referencesVeblen, T. (1998). Teoria klasy próżniaczej. Warszawa: Muza SA.pl
dc.description.pages120-133pl
dc.description.issue1(5)pl
dc.description.firstpage120pl
dc.description.lastpage133pl
dc.identifier.citation2Parezjapl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Olechowska_Parezja_1_2016.pdf543,54 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons