REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4484
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorFutyma, Sławomir-
dc.date.accessioned2016-09-08T11:50:12Z-
dc.date.available2016-09-08T11:50:12Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationParezja, 2016, nr 1(5), s. 15-25pl
dc.identifier.issn2353-7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4484-
dc.description.abstractArtykuł opisuje dokonujące się zmiany w postawie osób „uprawiających naukę”. Zmiany te dotyczą rozumienia, czym jest wiedza, a tym samym, czemu ta wiedza ma służyć. W niniejszym tekście zwraca się uwagę na fakt, iż elementem często decydującym o wartości przekazywanej wiedzy jest czynnik ekonomiczny. Ten nowoczesny utylitaryzm zawłaszczył ludzi wraz z ich ambicjami, umiejętnościami. Stąd w niniejszej refleksji odnajdziemy rozważania dotyczące: wartości wiedzy, postaw ludzi nauki, roli i miejsca edukacji we współczesnym świecie oraz takich czynników, które modyfikują współczesny kształt edukacji i jej funkcjonariuszy, jak: egoizm czy też racjonalność konsumencka.pl
dc.description.abstractThe article describes the changes in the attitude of scholars. These changes relate to the understanding of what knowledge is, and therefore which purposes this knowledge serves. This text draws attention to the fact that often the decisive element in the value of transferred knowledge is the economic factor. This modern utilitarianism, appropriated people with their ambitions and skills. Thus, in this reflection, we find discussion about the value of knowledge, scholars’ attitudes, the role and place of education in the modern world, and factors that modify the shape of modern education and its officers such as: selfishness or consumer rationality.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectkonsumpcjapl
dc.subjectetos edukacyjnypl
dc.subjectrynek edukacyjnypl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectconsumptionpl
dc.subjecteducational ethospl
dc.subjecteducational marketpl
dc.titleO niektórych aspektach etosu edukacyjnego i konsumpcjipl
dc.title.alternativeAbout some aspects of the educational ethos and consumptionpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2016.05.02-
dc.description.Emailfutek@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBeck, U., Giddens, A., Lash, S. (1994). Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order. Stanford, CA: Stanford University Press.pl
dc.description.referencesBikont, A. (2000). Komandosi edukacji. Rozmowa z prof. Jerzym Axerem. Gazeta Wyborcza, 18–19 XI, s. 20.pl
dc.description.referencesBourdieu, P., Boltanski, L., Castel, R., Chamboredon, J. C. (1967). Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie. Revue française de sociologie, T. 8, nr 2, s. 259.pl
dc.description.referencesChemnitz, B. P. von. (1647). Dissertatio De Ratione Status In Imperio Nostro Romano-Germanico. Freistadii (i.e. Amsterdam).pl
dc.description.referencesFeyerabend, P. (1976). Wider den Methodenzwang – Skizze einer anarchistischen Erkenntnistheorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.pl
dc.description.referencesFoucault, M. (1995). Polityczne technologie jednostki. Odra, nr 4.pl
dc.description.referencesFutyma, S. (2001). Wolnego rynku implikacje dla edukacji. Toruń: Wydawnictwo „Edytor”.pl
dc.description.referencesGiddens, A. (1984). The Constitution of Society. Outline of the Theory of Structuration. Berkeley: University of California Press.pl
dc.description.referencesHaremska, K. (1994). Zło kapitalizmu. W: M. Kuniński (red.), Filozofia wolnego rynku. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesKapralski, S. (1992). Racjonalność i perspektywy socjologii wiedzy. Między rozumem niepokalanym a rozumem uwikłanym. W: H. Kozakiewicz, E. Mokrzycki, M. J. Siemek (red.), Racjonalność współczesności. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesKłoskowska, A. (1990). Teoria socjologiczna Pierre’a Bourdieu. W: P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesKozakiewicz, H., Mokrzycki, E., Siemek, M. J. (red.). (1992). Racjonalność współczesności. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesKruczkowska, M. (1993). Edukacja czy inwestycja. Społeczeństwo Otwarte, nr 4.pl
dc.description.referencesKuniński, M. (red.). (1994). Filozofia wolnego rynku. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesKupffer, H. (1997). Erziehnung – Angriff auf die Feigheit. Essay gegen Pädagogik die den Lebensweg des Menschen mit Hinweisscholdern umstellt. Beltz.pl
dc.description.referencesKwieciński, Z. (2000). Etos środowiska akademickiego pedagogów. Patologia czy rozwój? W: I. Wojnar (red.), Etos edukacji w XXI wieku. Warszawa: Elipsa.pl
dc.description.referencesMacpherson, C. B. (1973). Democratic Theory: Essays in Retrieval. Oxford: Clarendon Press.pl
dc.description.referencesMarina, J. A. (2010). Porażka inteligencji czyli Głupota w teorii i praktyce. Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesMarody, M. (red.). (2000). Między rynkiem a etatem. Społeczne negocjowanie polskiej rzeczywistości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.pl
dc.description.referencesRanson, S. (1997). Rynki czy demokracja dla edukacji. W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy. T. V, Toruń: UMK.pl
dc.description.referencesRomanowski, A. (1999). Uniwersytet na wolnym rynku. Rozmowa z rektorem UJ prof. Franciszkiem Ziejką. Tygodnik Powszechny, nr 41.pl
dc.description.referencesStrawiński, P. (2015). Japonia rezygnuje ze studiów humanistycznych i społecznych. Pozyskano z: http://kariera.forbes.pl/japonia-rezygnuje-ze-studiow-humanistycznych-i-spolecznych, artykuly,199094,1,1.html, [data dostępu: 23.10.2015].pl
dc.description.referencesTitmuss, R. M. (1971). The Gift Relationship: Forum Human Blood to social Policy. London: Oxford University Press.pl
dc.description.pages15-25pl
dc.description.issue1(5)pl
dc.description.firstpage15pl
dc.description.lastpage25pl
dc.identifier.citation2Parezjapl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2016, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Futyma_Parezja_1_2016.pdf546,35 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons