REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4208
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŁopatecki, Karol-
dc.date.accessioned2016-06-17T12:20:36Z-
dc.date.available2016-06-17T12:20:36Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 26, 2015, s. 115-130pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4208-
dc.description.abstractThe article compares contemporary role playing games with a court game played in the early modern Europe, which in the Nobles’ Republic (Rzeczpospolita Szlachecka) was called The Farm. This game came to the attention of Władysław IV Vasa (Władysław IV Waza), and as a consequence became very popular in his court. To play the game, the participants drew cards with various characters, and then dressed as these personas and role play them. The drawn characters belonged to social groups which were distant to the aristocratic elites. These could have been a soldier, servant, miller, peasant, etc., or residents of other geographical regions, such as Germans, Venetians, Maurs, etc. The article points out the similarities and differences between the two types of games.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectcourt entertainmentpl
dc.subjectrole playing gamespl
dc.subjectWirtshauspl
dc.subjectWładysław IV Vazapl
dc.titleNowożytna zabawa w Gospodarstwo a współczesne gry fabularnepl
dc.title.alternativeEarly modern game The Farm and contemporary role playing gamespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2015.26.07-
dc.description.Emailkarollopatecki@gmail.compl
dc.description.AffiliationWydział Historyczno-Socjologiczny. Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesLwowska Narodowa Naukowa Biblioteka Ukrainy im. W. Stefanyka. Oddział Rękopisów, f. 103, teka IX/65pl
dc.description.referencesJan III Sobiecki, Listy do Marysieński [Marii Kazimiery D’Arquien], http://biblioteka.kijowski.pl/sobieski%20jan%20iii/listy%20do%20mar%20sie%F1ki.pdf [15.12.2015]pl
dc.description.referencesMorsztyn J.A. (1930), Obserwacje niektóre wirchausa chłopskiego, [w:] A. Brückner, Dzieje kultury polskiej, t. II, Krakówpl
dc.description.referencesPrzyboś A. (oprac.) (1977), Podróż królewicza Władysława Wazy do krajów Europy Zachodniej w latach 1624–1625 w świetle ówczesnych relacji, Krakówpl
dc.description.referencesRadziwiłł A.S. (1980), Pamiętnik, t. II, tłum. i oprac. A. Przyboś, R. Żelewski, Warszawapl
dc.description.referencesSarnecki K. (1958), Pamiętniki z czasów Jana Sobieskiego. Diariusz i relacje z lat 1691 – 1696, oprac. J. Woliński, Wrocławpl
dc.description.referencesZawisza K. (1862), Pamiętniki, wyd. J. Bartoszewicz, Warszawapl
dc.description.references(krzaku) & (jvd), Systemy karciane (1995), „Magia i Miecz”, nr 18pl
dc.description.referencesBrzeziński J. (1993), Wpływ gier role-playing na zmiany w psychice, „Magia i miecz”, nr 2pl
dc.description.referencesCiesielski J. (1986), Gra Fantazji, „Razem”, nr 11pl
dc.description.referencesCiesielski J. (1988), Fantasolo ale nie solo, „Razem”, nr 7pl
dc.description.referencesCiesielski J. (1989), Gra w fantazję, „Razem”, nr 8–9pl
dc.description.referencesCzarnecka M. (2001), O prowadzeniu słów kilka, „Magia i Miecz”, nr 90pl
dc.description.referencesGałecki R. (1994), Amber. System bezkostkowy, „Magia i Miecz”, nr 6pl
dc.description.referencesKomuda J.L., Jurewicz M., Baryłka M. (1997), Dzikie Pola. Rzeczypospolita w ogniu. Kompletna gra fabularna z czasów Rzeczypospolitej szlacheckiej, Warszawapl
dc.description.referencesMakowski M. (1987), Gra w fantazję, „Fantastyka”, nr 60pl
dc.description.referencesPaszkowski D. (1993), Gurps. System uniwersalny, „Magia i Miecz”, nr 5pl
dc.description.referencesSapkowski A. (1990), Role Playing Games - gry fantasy dla każdego, „Fenix”, nr 3pl
dc.description.referencesSapkowski A. (1994), Podręcznik mistrza gry, „Magia i Miecz”, nr 7pl
dc.description.referencesSapkowski A. (1994), Tym, którzy pierwszy raz, „Magia i Miecz”, nr 7pl
dc.description.referencesSapkowski A. (1995), Oko Yrrhedesa, Warszawapl
dc.description.referencesSzlęzak M., Kozubski G. (1993), Gry fabularne na żywo, „Magia i Miecz”, nr 2pl
dc.description.referencesSzyndler A. (1993), Demoniczna horda, „Magia i Miecz”, nr 5pl
dc.description.referencesToruń D.J. (1984), Pierwsze wejście w „role playing games”, „Fantastyka”, nr 10pl
dc.description.referencesZarzycki A. (1982), Labirynt śmierci, Warszawapl
dc.description.referencesCaillois R. (1973), Żywioł i ład, tłum. A. Tatarkiewicz, Warszawapl
dc.description.referencesChmielewska-Łuczak D., Matkowski C. (2008), Kilka uwag o niewchodzeniu w rolę, „Homo Communicativus”, nr 3 (5)pl
dc.description.referencesChmielnicka-Kuter E. (2004), Gry fabularne w badaniach psychologicznych, „Polskie Forum Psychologiczne”, r. 9, nr 2pl
dc.description.referencesCzapliński W., Długosz J. (1976), Życie codzienne magnaterii polskiej w XVII wieku, Warszawapl
dc.description.referencesDziechcińska H. (1981), Literatura a zabawa, Warszawapl
dc.description.referencesFabian B. (1988), Na dworze Wazów w Warszawie, Warszawapl
dc.description.referencesFreud Z. (1976), Poza zasadą przyjemności, tłum. J. Prokopiuk, Warszawapl
dc.description.referencesKonarski K. (1970), Warszawa w pierwszym jej stołecznym okresie, Warszawapl
dc.description.referencesKościelniak K. (2011), Źródła dochodów oficerów jazdy polskiej w pierwszej połowie XVII wieku, (w:) K. Łopatecki (red.), Organizacja armii w nowożytnej Europie: struktura – urzędy – prawo – finanse, Zabrzepl
dc.description.referencesKrawczyk S. (2010), Badacz z fanem w jednym domu. O potrzebie kontaktów z fandomem w badaniach nad narracyjnymi grami fabularnymi, „Homo Ludens”, nr 2pl
dc.description.referencesKuchowicz Z. (1975), Obyczaje staropolskie, Łódźpl
dc.description.referencesLewański J. (1973), Świadkowie i świadectwa opery Władysławowskiej, (w:) Opera w dawnej Polsce na dworze Władysława IV i królów saskich. Studia i materiały, Wrocławpl
dc.description.referencesŁoziński W. (1920), Życie polskie w dawnych wiekach, Lwówpl
dc.description.referencesMatkowski C. (2008), Tożsamość i osobowość w relacjach gracz-postać w grach fabularnych, „Homo Communicativus”, nr 3 (5)pl
dc.description.referencesMatyka M. (2012), Podręczniki do systemów klasycznych gier fabularnych jako gatunek (próba rekonstrukcji wzorca), „Słowo. Studia Językoznawcze”, nr 3pl
dc.description.referencesMochocki M. (2008), Etyka bohaterów narracyjnych gier fabularnych, „Homo Communicativus”, nr 3 (5)pl
dc.description.referencesMochocki M. (2009), Teatralne gry fabularne (LARP-y) w nauczaniu szkolnym, „Homo Ludens”, nr 1pl
dc.description.referencesNiewiara A. (1998), Inni w oczach „wojowników sarmackich” – o stereotypie narodowości w XVII wieku, (w:) J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.), Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, Wrocławpl
dc.description.referencesNowaczek K. (2012), Tekstowe gry przeglądarkowe – nowa płaszczyzna gier fabularnych, „Folia Litteraria Polonica”, t. 17, nr 3pl
dc.description.referencesOkoń W. (1987), Zabawa a rzeczywistość, Warszawapl
dc.description.referencesPorczyński D. (2013), Komputerowe gry fabularne – pogranicze światów rzeczywistego i wirtualnego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i zarządzanie”, t. 65pl
dc.description.referencesStockmann B., Jahnke J. (2008), Playing by the book literature and board games at the beginning of 21st century, „Homo Communicativus”, nr 3 (5)pl
dc.description.referencesSurdyk A. (2008), Edukacyjna funkcja gier w dobie „cywilizacji zabawy”, „Homo Communicativus”, nr 3 (5)pl
dc.description.referencesSzahaj A. (2004), Ponowoczesność – czas karnawału. Postmodernizm – filozofia błazna, (w:) A. Szahaj, Zniewalająca moc kultury, Toruńpl
dc.description.referencesSzeja J. (2007), Przyczyny popularności fantastyki i gier fabularnych w kulturze współczesnej, (w:) A. Surdyk (red.), Kulturotwórcza funkcja gier, Gra jako medium, tekst i rytuał, t. 1, Poznańpl
dc.description.referencesSzeja J.Z. (2004), Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej, Krakówpl
dc.description.referencesTargosz K. (1971), Polsko-francuskie powiązania teatralne w XVII wieku: kronika wydarzeń w teatrze dworskim z lat 1646–1689 w korespondencji Piotra Des Noyersa, „Pamiętnik Teatralny”, nr 20pl
dc.description.referencesTomkiewicz W. (1969), Kultura artystyczna, (w:) J. Tazbir (red.) Polska XVII wieku, Warszawapl
dc.description.referencesTresca M.J. (2010), The Evolution of Fantasy Role-Playing Games, b.m.w.pl
dc.description.referencesWitkowska A. (1997), Muzyka na dworze Augusta II w Warszawie, Warszawapl
dc.description.referencesWróblewski M. (2009), Gra jako model społeczny. O potrzebie grania w społeczeństwie ponowoczesnym, „Homo Ludens”, nr 1pl
dc.description.referencesZagórska W., Topór M. (2008), Intuicyjny styl myślenia a quasi-mityczne zaangażowanie w narracyjne medium kulturowe, (w:) B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro (red.), Narracja. Teoria i praktyka, Krakówpl
dc.description.referencesŻukowski J. (2013), Maszkary Bakcha, czyli król Władysław tańczy, „Barok”, r. 20, nr 1pl
dc.description.pages115-130pl
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage115pl
dc.description.lastpage130pl
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSM)
Pogranicze. Studia Społeczne, 2015, tom XXVI

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pogranicze_26_Lopatecki.pdf181,47 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)