REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4206
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKunat, Beata-
dc.date.accessioned2016-06-17T11:22:39Z-
dc.date.available2016-06-17T11:22:39Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 26, 2015, s. 89-101pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4206-
dc.description.abstractThe starting point of this article is the relationship of art and science from the perspective of epistemological and ontological insights of philosophers of science and researchers of contemporary art. Further on, the author presents the specificity of the interaction of art and pedagogy, in which the complex subject of the latter opens the field to various sources, styles and languages of knowing and understanding of the world and the human being (including the language of the arts). Seeing art as an important exploration tool for the analysis of education in qualitative pedagogical research, the author summarizes the assumptions of visual ethnography – a research method that, as she explains, oscillates between art and science (with its methodological appeal to the image as the primary medium of the art). In the conclusion, she indicates cognitive and practical benefits which may result from using the concepts that derive from the arts as a source of knowledge about the educational reality.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectartpl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectmethodologypl
dc.subjectqualitative researchpl
dc.subjectvisual ethnographypl
dc.titlePomiędzy sztuką a badaniem naukowym. Etnografia wizualna jako źródło wiedzy o rzeczywistości edukacyjnejpl
dc.title.alternativeBetween art and scientific research. Visual ethnography as a source of knowledge about the educational realitypl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2015.26.05-
dc.description.Emailb.kunat@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationWydział Pedagogiki i Psychologii. Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAnker S., Nelkin D. (2003), The molecular gaze. Art in the genetic age, Cold Spring Harborpl
dc.description.referencesBanks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, Warszawapl
dc.description.referencesBanks M., Ruby J. (2011), Made to be seen: Perspectives on the history of visual anthropology, Chicagopl
dc.description.referencesBarone T. (2001), Science, art, and predispositions of educational researchers, „Educational Researcher”, Oct.pl
dc.description.referencesBecker H.S. (1995), Visual sociology, documentary photography, and photojournalism: It’s (almost) all a matter of context, „Visual Sociology”, nr 10pl
dc.description.referencesBelting H. (2007), Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Krakówpl
dc.description.referencesBroeckmann A. (2015), Trudny dialog między „sztuką” a „nauką”, (w:) Materiały z konferencji Co sztuka może dać nauce?, Wrocław, 14.05.2015, http://wro2015.wrocenter.pl/site/pl/conferences/conference-what-can-art-do-for-science/ [24.08.2015]pl
dc.description.referencesCole A.L., Knowles J.G. (2007), Arts-informed research, (w:) J.G. Knowles, A.L. Cole (red.), Handbook of the arts in qualitative research, Thousand Oaks – London –New Delhipl
dc.description.referencesBylica U., Dąbrowski B. (2009), Rola kabaretów młodzieżowych w rozwijaniu kompetencji uczniów w zakresie krytycznego myślenia, „Pedagogika Kultury”, t. 5pl
dc.description.referencesCollier J. Jr., Collier M. (1999), Visual anthropology: Photography as a research method, Albuquerquepl
dc.description.referencesDikovitskaya M. (2005), Visual culture. The study of the visual after the cultural turn, Cambridgepl
dc.description.referencesDrozdowski R., Krajewski M. (2010), Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej, Warszawapl
dc.description.referencesFerenc T. (2001), Socjologia obrazu, socjologia fotografii – praktyki badawcze, „Przegląd Socjologiczny”, nr 2pl
dc.description.referencesFerenc T. (2005), Sztuka fotografowania biedy – komu służą zdjęcia nędzy?, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4pl
dc.description.referencesFinley S. (2005), Arts-based inquiry. Performing revolutionary pedagogy, (w:) N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), The Sage handbook of qualitative research, Thousand Oaks– London – New Delhipl
dc.description.referencesFrąckowiak M., Rogowski Ł. (2009), W poszukiwaniu polskiej socjologii wizualnej, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1pl
dc.description.referencesHejnicka-Bezwińska T. (2008), Pedagogika ogólna, Warszawapl
dc.description.referencesHuss E., Cwikel J. (2005), Reserching creations. Applying arts-based research to Bedouin women’s drawings, „International Journal of Qualitative Methods”, t. 4, nr 4pl
dc.description.referencesKamiński S. (1992), Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublinpl
dc.description.referencesKawecki I. (2009), Dane wizualne w badaniach pedagogicznych, „Pedagogika Kultury” 2009, t. 5pl
dc.description.referencesKisseleva O. (2015), Artysta jako badacz: nowe procesy i materiały w sztuce współczesnej (w:) Materiały z konferencji Co sztuka może dać nauce?, Wrocław, 14.05.2015, http://wro2015.wrocenter.pl/site/pl/conferences/conference-what-can-art-do-for-science/[24.08.2015]pl
dc.description.referencesKluszczyński R.W. (2011), Art@science. O związkach między sztuką i nauką, (w:) R.W. Kluszczyński (red.), W stronę trzeciej kultury. Koegzystencja sztuki, nauki i technologii, Gdańsk, CSW, http://www.academia.edu/4485206/art_at_science._O_zwiazkach_miedzy_sztuka_i_nauka [02.09.2014]pl
dc.description.referencesKonecki K.T. (2005a), Ludzie i ich zwierzęta. Interakcjonistyczno-symboliczna analiza świata społecznego zwierząt domowych, Warszawapl
dc.description.referencesKonecki K.T. (2005b), Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2005, t. 1, nr 1, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume1/PSJ_1_1_Konecki.pdf [17.02.2014]pl
dc.description.referencesKonecki K.T. (2008), Wizualna teoria ugruntowana. Rodziny kodowania wykorzystywane w analizie wizualnej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 4, nr 3 http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume8/PSJ_4_3_Konecki.pdf [01.05.2014]pl
dc.description.referencesKonecki K.T. (2010), Wizualna Teoria Ugruntowana. Nauczanie teorii ugruntowanej przy pomocy obrazów i analizy wizualnej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 6, nr 2, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume13/PSJ_6_2_Konecki.pdf [17.02.2014]pl
dc.description.referencesKonecki K.T. (2012), Wizualna teoria ugruntowana. Podstawowe zasady i procedury, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 8, nr 1, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume18/PSJ_8_1_Konecki.pdf [21.05.2014]pl
dc.description.referencesKoseła K. (1990), Interpretacja fotografii. Krok ku socjologii wizualnej, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1pl
dc.description.referencesKrzychała S., Zamorska B. (2008), Dokumentarna ewaluacja szkolnej codzienności, Wrocławpl
dc.description.referencesKubinowski D. (2011), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja, Lublinpl
dc.description.referencesKubinowski D. (2013), Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Lublinpl
dc.description.referencesLevin D. M. (red.) (1993), Modernity and the hegemony of vision, Berkeleypl
dc.description.referencesMagala S. (1978), Fotografia jako element teatralizacji życia społecznego, „Fotografia”, nr 4pl
dc.description.referencesMagala S. (2012), Antropologia wizualna, (w:) D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, t. 1, Warszawapl
dc.description.referencesMendel M. (red.) (2006), Pedagogika miejsca, Wrocławpl
dc.description.referencesMendel M., Ejsmont M., Kosmalska B. (red.) (2009), Obraz. Przestrzeń, popkultura. Inspiracje badawcze w polu pedagogiki społecznej, Toruńpl
dc.description.referencesMitchell W.J.T. (1994), Picture theory. Essays on verbal and visual representation, Chicagopl
dc.description.referencesMitchell W.J.T. (2009), Zwrot piktorialny, „Kultura Popularna”, nr 1pl
dc.description.referencesNalaskowski A. (2002), Przestrzenie i miejsca szkoły, Krakówpl
dc.description.referencesNiziołek K. (2010), Między amatorstwem a etnografią. Fotografia jako narzędzie edukacji (w:) A. Młynarczuk, M. Sokołowski (red.), Uwiecznić Atlantydę. Wielokulturowość Podlasia w edukacji nieformalnej, Białystok, http://fundacja.uwb.edu.pl/images/a_galeria_fundacja/publikacje/ [05.10.2014]pl
dc.description.referencesNiziołek K. (2011), Fotografia uczestnicząca. Od jakościowych badań światów społecznych do interwencji socjologicznej, „Qualitative Sociology Review”, t. 7, nr 1, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume15/PSJ_7_1_Niziolek.pdf [11.09.2014]pl
dc.description.referencesNiziołek K. (2012), Miejskie „laboratorium” wielokulturowości. Socjologiczno-fotograficzna próba obserwacji relacji międzykulturowych w przestrzeni publicznej Białegostoku, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. 20pl
dc.description.referencesNowotniak J. (2001a), Szkoła czyli świat w obrazku, „Nowa Szkoła”, nr 8pl
dc.description.referencesNowotniak J. (2001b), Szkoła w obiektywie uczniów. Fotografia jako narzędzie opisu, (w:) B. Niemierko, M.K. Szmigiel (red.), Teoria i praktyka oceniania zewnętrznego, Krakówpl
dc.description.referencesNowotniak J. (2012), Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, Krakówpl
dc.description.referencesNowotniak J. (2013), Badania etnograficzne z elementami wizualnymi w kształceniu akademickim – możliwości i ograniczenia, „Opuscula Sociologica”, nr 4pl
dc.description.referencesOlechnicki K. (2003a), Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Warszawapl
dc.description.referencesOlechnicki K. (red.) (2003b), Obrazy w działaniu. Studia z socjologii i antropologii obrazu, Toruńpl
dc.description.referencesPink S. (2008), Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, Krakówpl
dc.description.referencesPiejko M. (2008), Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2008, t. 4, nr 3, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume8/PSJ_4_3_Piejko.pdf [10.09.2014]pl
dc.description.referencesPopper K.R. (2002), Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawapl
dc.description.referencesPryszmont-Ciesielska M. (2011), Starość w obiektywie, (w:) M. Malec (red.), Edukacyjne, kulturowe i społeczne konteksty starości, Wrocławpl
dc.description.referencesReichle I. [2015] Sztuka, nauka i społeczeństwo: kiedy sztuka staje się zinstytucjonalizowaną praktyką społeczną (w:) Materiały z konferencji Co sztuka może dać nauce?, Wrocław, 14.05.2015, http://wro2015.wrocenter.pl/site/pl/conferences/conference-what-can-art-do-for-science/ [24.08.2015]pl
dc.description.referencesRipa (2010), Ikonologia, Krakówpl
dc.description.referencesRose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawapl
dc.description.referencesRubacha K. (2004), Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, (w:) Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t.1, Warszawapl
dc.description.referencesRutkowiak J. (1994), Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości, (w:) H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawapl
dc.description.referencesSchnettler B. (2008), W stronę socjologii wiedzy wizualnej, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 4, nr 3, http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/Volume8/PSJ_4_3_Schnettler.pdf [10.09.2014]pl
dc.description.referencesSiarkiewicz E. (2007), W poszukiwaniu skuteczności poradnictwa. Analiza dwóch narracji utrwalonych w fotografii, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2pl
dc.description.referencesSikora S. (2003), Antropologia wizualna i film etnograficzny, Warszawapl
dc.description.referencesSikora S. (2004), Fotografia między dokumentem a symbolem, Izabelinpl
dc.description.referencesSławecki B. (2012), Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, (w:) D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, t. 1, Warszawapl
dc.description.referencesSztejnberg A. (2006), Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się, Warszawapl
dc.description.referencesSztejnberg A., Jasiński T. (2007), Proksemika w komunikacji społecznej, Płockpl
dc.description.referencesSztompka P. (2005), Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawapl
dc.description.referencesTatarkiewicz W. (1982), Dzieje sześciu pojęć, Warszawapl
dc.description.referencesTaylor P.G., Wilder S.O., Helms K.R. (2007), Walking with a ghost. Arts-based research, music videos, and the re-performing body, „International Journal of Education & the Arts”, t. 8, nr 7, www.ijea.org/v8n7/index.html [28.08.2015]pl
dc.description.referencesWhitehead A.N. (1998), Nauka i świat współczesny, Warszawapl
dc.description.referencesWorth S. (1981), Studying Visual Communication, Philadelphiapl
dc.description.referencesZdanowicz-Kucharczyk K. (2010), Fotografia oknem badacza na świat, (w:) H. Kędzierska (red.), Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, Olsztynpl
dc.description.pages89-101pl
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage89pl
dc.description.lastpage101pl
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Pogranicze. Studia Społeczne, 2015, tom XXVI

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pogranicze_26_Kunat.pdf162,69 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)