REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4204
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNiziołek, Katarzyna-
dc.date.accessioned2016-06-17T11:21:52Z-
dc.date.available2016-06-17T11:21:52Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 26, 2015, s. 49-74pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4204-
dc.description.abstractIn spite of its apparently growing popularity, street art still remains largely unexplored both in its aesthetic, and social dimension. The article is an attempt to capture the hybrid socio-artistic sense of this global phenomenon with the use of the concept of social enclaves. For that purpose, the authoress looks into its relation to the art world, on one hand, and civil society, on the other. She shortly presents the origins of street art, as well as its artistic repertoire and social reception. She provides an insight into the present-day processes of its institutionalization and commercialization, which, however, do not seem to weaken the street artists’ primary motivation for bringing changes in their aesthetic and social surrounding. Also some other features of street art, such as: anti-elitism, grassroots and dialogical quality, not infrequently – participation, and above all – attachment to civil values, allow her to classify this practice as social art, that is art with a public-good aim.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectcivil societypl
dc.subjectsocial artpl
dc.subjectsocial enclavespl
dc.subjectstreet artpl
dc.titleCzy street art jest sztuką społeczną? Kulturotwórczy i obywatelski sens sztuki ulicznej w perspektywie koncepcji społecznych enklawpl
dc.title.alternativeIs street art a social art? Cultural and civil aspects of street art from the perspective of the concept of social enclavespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2015.26.03-
dc.description.Emailkatarzyna.niziolek@gmail.compl
dc.description.AffiliationWydział Historyczno-Socjologiczny. Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesEtzioni A. (2004), Wspólnota responsywna: perspektywa komunitariańska, (w:) P. Śpiewak (red.), Komunitarianie. Wybór tekstów, Warszawa: 181–203pl
dc.description.referencesFrąckiewicz S. (red.) (2015), Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce, Poznańpl
dc.description.referencesGliński P. (2006), Style działań organizacji pozarządowych w Polsce. Grupy interesu czy pożytku publicznego?, Warszawapl
dc.description.referencesGliński P. (2007a), Enklawowość polskiego społeczeństwa obywatelskiego, (w:) L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego, Szczecin, 125–148pl
dc.description.referencesGliński P. (2007b), Obszary aktywności i apatii obywatelskiej, (w:) A. Kojder (red.), Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, Kraków: 269-303pl
dc.description.referencesGliński P. (2009), Enklawy kulturowo-aksjologiczne we współczesnej Polsce – próba wstępnego opisu, (w:) L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, Szczecin: 113–148pl
dc.description.referencesGliński P., Palska H. (1997), Cztery wymiary społecznej aktywności obywatelskiej, (w:) H. Domański, A. Rychard (red.) Elementy nowego ładu, Warszawa: 365–392pl
dc.description.referencesGołdyka L., Machaj I. (2007), Enklawy życia społecznego kategorią pojęciową socjologii. Prolegomena, (w:) L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego, Szczecin: 9–22pl
dc.description.referencesGołdyka L., Machaj I. (red.) (2007), Enklawy życia społecznego, Szczecinpl
dc.description.referencesGołdyka L., Machaj I. (red.) (2009), Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, Szczecinpl
dc.description.referencesGorczyca Ł. (2010), Dlaczego Mona Lisa się uśmiecha? O dobrych praktykach artystycznych w przestrzeni publicznej, „2+3D. Grafika Plus Produkt”, nr 36: 54–58.pl
dc.description.referencesKaczmarek J. (2001), Joseph Beuys. Od sztuki do społecznej utopii, Poznańpl
dc.description.referencesŁagodzka D. (2011), Street art na wsi, „Magazyn Sztuki”, nr 1: 133–138pl
dc.description.referencesLipiński F. (2011), Miasto murali, „Arteon. Magazyn o Sztuce”, nr 7: 24–26pl
dc.description.referencesLipiński K. (2011), Polifoniczność peryferii, „Arteon. Magazyn o Sztuce”, nr 7: 20–21pl
dc.description.referencesLippard L. (1998), Forward, (w:) E. Cockroft, J. P. Weber, J. Cockroft, Toward a People’s Art. The Contemporary Mural Movement, Albuquerque: xi–xvpl
dc.description.referencesMatuchniak-Krasuska A. (2009), Świat sztuki – enklawa, eksklawa czy wspólnota, (w:) L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, Szczecin: 191–208pl
dc.description.referencesNawrot A. (2011), Łódzkie podwórko, „Arteon. Magazyn o Sztuce”, nr 7: 22–23pl
dc.description.referencesNguyen P., Mackenzie S. (red.) (2010), Beyond the Street. The 100 Leading Figures in Urban Art, Berlinpl
dc.description.referencesNiziołek K. (2008), Sztuka i aktywność obywatelska, (w:) A. Kościański, W. Misztal (red.), Społeczeństwo obywatelskie. Między ideą a praktyką, Warszawa: 235–265pl
dc.description.referencesNiziołek K. (2009a), Publiczna, zaangażowana, społecznościowa? O sztuce jako formie aktywności obywatelskiej, „Trzeci Sektor”, nr 19: 28–37pl
dc.description.referencesNiziołek K. (2009b), Sztuka jako enklawa aktywności obywatelskiej, (w:) L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego. Kontynuacje, Szczecin: 209–225.pl
dc.description.referencesNiżyńska A. (2011), Street art jako alternatywna forma debaty publicznej w przestrzeni miejskiej, Warszawapl
dc.description.referencesOffe C. (1995), Nowe ruchy społeczne: przekraczanie granic polityki instytucjonalnej, (w:) J. Szczupaczyński (red.), Władza i społeczeństwo. Antologia tekstów z zakresu socjologii polityki, t. 1, Warszawa: 226–233pl
dc.description.referencesPirvelli M., Rykiel Z. (2007), Enklawy i eksklawy społeczne późnej nowoczesności, (w:) L. Gołdyka, I. Machaj (red.), Enklawy życia społecznego, Szczecin: 95–123pl
dc.description.referencesPollesch R., Gruszczyński P. (2007), Pollesch: Nie odgrywam posępnego artysty, „Krytyka Polityczna”, nr 13: 338–341pl
dc.description.referencesPutnam R. (1995), Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Krakówpl
dc.description.referencesRomany WG (2011), Out of Sight. Urban Art/ Abandoned Spaces, UKpl
dc.description.referencesRyczek J. (2011), Społeczne murale i refleksyjne billboardy, „Arteon. Magazyn o Sztuce”, nr 7: 17–19pl
dc.description.referencesSikorski T., Rutkiewicz M. (red.) (2011), Graffiti w Polsce 1940–2010, Warszawapl
dc.description.referencesSowa J. (2007), Stosowane sztuki społeczne: od symulakrum do aktywizmu (i z powrotem?), „Obieg”, http://www.obieg.pl/teksty/1861 [13.12.2015]pl
dc.description.referencesWabik A. (2011), Graffiti reklamowe, (w:) T. Sikorski, M. Rutkiewicz (red.), Graffiti w Polsce 1940–2010, Warszawa: 236–241pl
dc.description.referencesZańko P. (2012), „Zabijemy was słowami”. Prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie, Warszawapl
dc.description.pages49-74pl
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage49pl
dc.description.lastpage74pl
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSoc)
Pogranicze. Studia Społeczne, 2015, tom XXVI

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pogranicze_26_Niziolek.pdf3,78 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)