REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4203
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorUrwanowicz-Rojecka, Eliza-
dc.date.accessioned2016-06-17T11:21:02Z-
dc.date.available2016-06-17T11:21:02Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationPogranicze. Studia Społeczne, T. 26, 2015, s. 31-47pl
dc.identifier.issn1230-2392-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4203-
dc.description.abstractSite-specific art has been changing through the years. Firstly, it was connected with its location and directly corresponding with a given site, then critically reconfiguring it. Later it became art that served aesthetic processes in the site, and finally, art that defined the site in a very abstract way (which marked the beginnings of public and community art). Among different paradigms of artistic practices, the latter may take the form of participatory art. Miwon Kwon, Grant Kester and Claire Bishop are considered to be its key theorists. Changes within site-specific practices and their aspiration for a meaningful social context have helped to (re)define the categories of public space, community, and participation. The last of the three has become globally common for artistic practices, without regard for cultural differences, varied political contexts, or issues of funding of this genre of art. Why participatory art is so popular? What kind of impact does it have on the socio-cultural reality? The paper provides an overview of the changes that have taken place within site-specific artistic practices, showing that even a provisionary answer to the above questions cannot be found without an interdisciplinary approach.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectparticipatory artpl
dc.subjectsite-specific artpl
dc.subjectsocially engaged artpl
dc.titleOd sztuki site-specific po sztukę partycypacyjną. Sztuka zaangażowana – wybrane współczesne teorie i praktyki artystycznepl
dc.title.alternativeFrom site-specific to participatory art. Socially engaged art – an overview of contemporary theories and artistic practicespl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/pss.2015.26.02-
dc.description.Emaileurwanowicz@gmail.compl
dc.description.AffiliationWydział Nauk Społecznych. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.description.referencesBishop C. (2006a), Participation, Londyn, Oxfordpl
dc.description.referencesBishop C. (2006b), The social turn: Collaboration and its discontents, „Artforum”, Febr.pl
dc.description.referencesBishop C. (2008), Artficial hells. Parcipatory art and the politics of spectatorship, Londyn, Nowy Jorkpl
dc.description.referencesBishop C. (2013), Partycypacja i spektakl, „Kultura Współczesna”, nr 2pl
dc.description.referencesBourriaud N. (2012), Estetyka relacyjna, Krakówpl
dc.description.referencesDziamski G. (2005), Sztuka publiczna, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1pl
dc.description.referencesFinkelpearl T. (2014), Participatory art, (w:) M. Kelly (red.), Encyclopedia of aesthetics, Oxfordpl
dc.description.referencesHumphries C. (2000), Estetyka w Szkole Frankfurckiej, (w:) K. Wilkoszewska (red.), Estetyki filozoficzne XX wieku, Krakówpl
dc.description.referencesKester G. (2004), Conversation pieces: Community and communication in modern art, Berkeley and Los Angeles, Californiapl
dc.description.referencesKester G. (2005), Conversation pieces: The role of dialogue in socially-engaged art, (w:) Z. Kocur, S. Leung (red.), Theory in contemporary art since 1985, Londynpl
dc.description.referencesKester G. (2011), The one and the many: Collaborative contemporary art in a global context, Durhampl
dc.description.referencesKester G. (2013), The device laid bare: On some limitations in current art criticism, “e-flux”, nr 50pl
dc.description.referencesKwon M. (2004), One place after another. Site-specific art and locational identity, Londynpl
dc.description.referencesLacy S. (1995), Mapping the terrain: New genre Public Art, Seattlepl
dc.description.referencesMcLuhan M. (1966), Art as anti-environment, „Art News Annual”, nr 31pl
dc.description.referencesSkórzyńska A., Juskowiak P. (2013), Do autonomii przez współpracę? Z Grantem H. Kesterem na temat jego koncepcji sztuki dialogicznej i kolaboratywnej rozmawiają Agata Skórzyńska i Piotr Juskowiak, „Kultura Współczesna”, nr 2pl
dc.description.referencesSzalewicz M. (2015), Ćwiczenia z choreografii społecznej, „Notes na 6 Tygodni”, nr 101pl
dc.description.pages31-47pl
dc.description.volume26pl
dc.description.firstpage31pl
dc.description.lastpage47pl
dc.identifier.citation2Pogranicze. Studia Społecznepl
Występuje w kolekcji(ach):Pogranicze. Studia Społeczne, 2015, tom XXVI

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Pogranicze_26_Urwanowicz-Rojecka.pdf177,64 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)