REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3829
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZawadzki, Andrzej-
dc.date.accessioned2016-02-11T07:50:29Z-
dc.date.available2016-02-11T07:50:29Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationRocznik Teologii Katolickiej, T. 14/1, 2015, s. 103-115pl
dc.identifier.issn1644-8855-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3829-
dc.description.abstractThe article attempts to identify certain aspects of the theological heritage that can be found in the so-called radical hermeneutics – the contemporary mainstream of the hermeneutic thoughts, which is represented among others by Gianni Vattimo and John Caput. It implies: ontologising the very concept of interpretation (there are no facts, only interpretations); move away from objectivity to the interpretation of the interpretation of productive (i.e. co-create meanings of the text by a reader) and the primacy of ethics in the act of reading (interpretation as a response to the gist of the text, and not an attempt to impose appropriation or meanings). Both the idea of interpretation productive and conviction about the role of love (caritas) in the act of interpretation can be traced as far back in the patristic thought (respectively in the writings of St. Gregory the Great and St. Augustine). Especially in the late thought by Vattimo the interpretation of Christian dogma of the Incarnation in the spirit of radical hermeneutics also plays an important role, assuming that every meaning is „embodied” in the historical, finite forms and contexts.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecthermeneuticspl
dc.subjecttheologypl
dc.subjectinterpretationpl
dc.subjectethicspl
dc.subjectIncarnationpl
dc.subjecthermeneutykapl
dc.subjectteologiapl
dc.subjectinterpretacjapl
dc.subjectetykapl
dc.subjectWcieleniepl
dc.titleTeologia jako wyzwanie dla hermeneutyki (radykalnej)pl
dc.title.alternativeTheology as a challenge to (radical) hermeneuticspl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/rtk.2015.14.1.07-
dc.description.Biographicalnotedr hab. ANDRZEJ ZAWADZKI – pracownik Katedry Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Wydziału Polonistyki UJ, autor książek: "Nowoczesna eseistyka filozoficzna w piśmiennictwie polskim I połowy XX w." (2001) i "Literatura a myśl słaba" (2009), zajmuje się teorią literatury, komparatystyką literacką i literaturą nowoczesnąpl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.description.referencesAuerbach E., Język literacki i jego odbiorcy w późnym antyku łacińskim i średniowieczu, tłum. R. Urbański, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesAugustyn, O nauce chrześcijańskiej, przeł. J. Sulowski, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesAugustyn, Wyznania.pl
dc.description.referencesBori P. C., L’interpretation infini, Paris 1991.pl
dc.description.referencesDerrida J., Memoirs of the blind: the self-portrait and the other ruins, trans. P.-A. Brault and M. Naas, Chicago London 1993.pl
dc.description.referencesDictionnaire encyclopedique du christianisme ancienne, (red.) A. di Bernardino, Les Editions du cerf 1990, Vol. 1.pl
dc.description.referencesDidi-Hubermann G., L’image ouverte. Motif de l’ncarnation dans les arts visuels, Paris 2009.pl
dc.description.referencesGadamer H.-G., Prawda i metoda, przeł. B. Baran, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesGauchet M., Le désenchantement du monde. Une historie politique de la religion, Paris 1985.pl
dc.description.referencesHenry M., Wcielenie: filozofia ciała, przeł. M. Frankiewicz, D. Adamski, Kraków 2012.pl
dc.description.referencesJanuszkiewicz M., W-koło hermeneutyki literackiej, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesLeśniewski N., O hermeneutyce radykalnej, Poznań 1998.pl
dc.description.referencesMarion J.-L., L’idole et la distance, Paris 1977.pl
dc.description.referencesNancy J.-L., Verbum caro factum, [w:] Nancy J.-L., La Déclosion (Déconstruction du christianisme, 1), Paris 2005.pl
dc.description.referencesNoica C., Povestiri despre om (după o carte lui Hegel), Bucuresti 1980.pl
dc.description.referencesPareyson L., Verità e interpretazione, Milano, 1971.pl
dc.description.referencesRicoeur P., Figuring the Sacred. Religion, Narrative and Imagination, trans. by D. Pellauer and M. I. Wallace, Minneapolis 1995.pl
dc.description.referencesRicoeur P., L’herménutique biblique, trad. F.-X. Amherdt, Paris 2001.pl
dc.description.referencesRicoeur P., Why Narrative? Readings in Narrative Theology, S. Hauerwas, G. Jones (red.), Michigan 1989.pl
dc.description.referencesSeverino E., Esiste la fede, [w:] Severino E., Pensieri sull cristianesimo, Milano 2010.pl
dc.description.referencesSeverino E., L’incarnatione del Verbo, [w:] Severino E., Pensieri sul cristianesimo, Milano 2010.pl
dc.description.referencesVattimo G., Credere di credere, Milano 1996.pl
dc.description.referencesVattimo G., Dzieje zbawienia, dzieje interpretacji, tłum. A. Zawadzki, „Teksty Drugie” 2005, nr 4.pl
dc.description.referencesVattimo G., Etica dell’ interpretazione, Torino 1989.pl
dc.description.referencesVattimo G., Oltre l’interpretazione. Il significato dell’ermeenutica per la filosofia, Bari 1994.pl
dc.description.pages103-115pl
dc.description.volume14/1pl
dc.description.firstpage103pl
dc.description.lastpage115pl
dc.identifier.citation2Rocznik Teologii Katolickiejpl
Występuje w kolekcji(ach):Rocznik Teologii Katolickiej, 2015, tom XIV/1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
2015.1-7.pdf252,49 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)