Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/3753
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Leś, Tomasz | - |
dc.contributor.author | Kozak, Małgorzata | - |
dc.date.accessioned | 2016-01-27T10:06:08Z | - |
dc.date.available | 2016-01-27T10:06:08Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2015, nr 2(4), s. 14-25 | pl |
dc.identifier.issn | 2353-7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/3753 | - |
dc.description.abstract | W artykule została dokonana analiza problematyki uzasadniania prawa do równości w edukacji (rozumiane jako prawo do równości do bycia edukowanym). Prezentowane analizy dotyczą wybranych kwestii związanych z tym zagadnieniem, takich jak: problem relacyjności i normatywności pojęcia równości i prawa do edukacji; problem możliwości uzasadnienia prawa do równości w edukacji; uzasadnienie wspomnianego prawa w ustawodawstwie polskim i międzynarodowym. Zaznacza się również wybrane kwestie historyczne (tj. próby uzasadnienia prawa do równości w edukacji na gruncie szeroko rozumianej myśli filozoficznej) i praktyczne (tj. bariery w jego realizacji). | pl |
dc.description.abstract | In the article the analysis of the issues of justification of the right for equality in education has been presented (understood as the right for equality in being educated). Presented analyses refer to some issues related to this topic, such as the problem of relational and normative notions of equality and the right for education; the problem of the possibility of justifying the right for equality in education; justification of that law in the Polish and international legislation. Selected historical issues (i.e. attempts to justify the right for equality in education on the basis of the broader philosophical thoughts) and practical issues (i.e. the barriers in its implementation) have been also emphasized. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | prawo do równości w edukacji | pl |
dc.subject | prawo a edukacja | pl |
dc.subject | prawo do edukacji | pl |
dc.subject | normatywność edukacji | pl |
dc.subject | prawne aspekty edukacji | pl |
dc.subject | filozoficzne aspekty edukacji | pl |
dc.subject | the right for equality in education | pl |
dc.subject | law versus education | pl |
dc.subject | the right for education | pl |
dc.subject | normativity of education | pl |
dc.subject | legal aspects of education | pl |
dc.subject | philosophical aspects of education | pl |
dc.title | Filozoficzno-prawne aspekty uzasadnienia prawa do równości w edukacji | pl |
dc.title.alternative | Philosophical and legal aspects of justification of the right for equality in education | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2015.04.02 | - |
dc.description.Email | Tomasz Leś: tomasz.les@uj.edu.pl | pl |
dc.description.Email | Małgorzata Kozak: kozakmalgorzata@wp.pl | pl |
dc.description.Affiliation | Tomasz Leś - Instytut Pedagogiki, Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Jagielloński | pl |
dc.description.Affiliation | Małgorzata Kozak - Instytut Pedagogiki, Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Jagielloński | pl |
dc.description.references | Arystoteles, Polityka, przekł. L. Piotrowicz, http://katedra.uksw.edu.pl/biblioteka/arystoteles_polityka.pdf. | pl |
dc.description.references | Bała P., Konstytucyjne prawo do nauki a polski system oświaty, Wydawnictwo von Borowiecky, Warszawa 2009. | pl |
dc.description.references | Feinberg J., Freedom and Fulfillment: Philosophical Essays, Princeton University Press, Princeton 1992. | pl |
dc.description.references | Hart S., Cohen C. P., Erickson M. F., Flekkøy M., Prawa dzieci w edukacji, przekł. S. Pikiel, GWP, Gdańsk 2006. | pl |
dc.description.references | Hume D., Traktat o naturze ludzkiej, t. 2, przekł. Cz. Znamierowski, PWN, Warszawa 1963. | pl |
dc.description.references | Kant I., O pedagogice, przekł. D. Sztobryn, DAJAS, Łódź 1999. | pl |
dc.description.references | Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. 1997, nr 78, poz. 483. | pl |
dc.description.references | Konwencja o prawach dziecka, Dz. U. 1991, nr 120, poz. 526. | pl |
dc.description.references | Kozak M., Prawo dziecka do edukacji. Założenia pedagogiczno-prawne i bariery realizacyjne, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.references | Locke J., Dwa traktaty o rządzie, przekł. Z. Rau, PWN, Warszawa 1992. | pl |
dc.description.references | Mikosz J., Prawo do nauki, [w:] Prawa człowieka. Model prawny, R. Wieruszewski (red.), Ossolineum, Wrocław 1991. | pl |
dc.description.references | Mills C., The Child’s Right to an Open Future?, „Journal of Social Philosophy” 2003, vol. 34/4, XII. | pl |
dc.description.references | Rawls J., Teoria sprawiedliwości, przekł. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, PWN, Warszawa 2013. | pl |
dc.description.pages | 14-25 | pl |
dc.description.volume | 2(4) | pl |
dc.description.firstpage | 14 | - |
dc.description.lastpage | 25 | - |
dc.identifier.citation2 | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2015, nr 2 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Tomasz_Leś,_Małgorzata_Kozak_Filozoficzno-prawneaspekty_uzasadnienia_prawa_dorówności_w edukacji_Parezja_2_2015_(4).pdf | 534,77 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL