REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3492
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPater, Dariusz-
dc.date.accessioned2015-11-12T13:17:43Z-
dc.date.available2015-11-12T13:17:43Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 1 2015, s. 208-224pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3492-
dc.description.abstractTaking into consideration the relationship between anthropology and social ethics it seems appropriate to pose the following question: How, in a given society, in view of often controversial anthropological messages, can we introduce ethically and socially justifi ed social relations and on what anthropological foundation should they be based? In modern society Christian social ethics aiming to justify and implement standards, systems and norms, taking part in the public debate concerning bioethical matters regarding the beginning of life, should consider men in an anthropological context and show an anthropological mindset. The concept of person used in anthropology allows to show that human life contains spiritual components which extend beyond biological factors. An ethical consideration of this issue allows to notice that a man can be defined according to a specific moral status. The phrase “man is a person” includes relations between the anthropological definition of man and a moral protection of dignity in society.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectChristian anthropologypl
dc.subjectethicspl
dc.subjectpersonpl
dc.subjectdignitypl
dc.subjectatheismpl
dc.subjectantropologia chrześcijańskapl
dc.subjectetykapl
dc.subjectosobapl
dc.subjectgodnośćpl
dc.subjectateizmpl
dc.titleCzy współczesny człowiek jest jeszcze osobą?pl
dc.title.alternativeIs Modern Man Still a Person?pl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/std.2015.01.12-
dc.description.BiographicalnoteKs. dr DARIUSZ PATER – ur. 1972 w roku, doktor teologii pastoralnej i dogmatycznej, adiunkt na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie; kierownik Studiów Podyplomowych Etyki na Wydziale Teologicznym UKSW, autor publikacji o tematyce teologiczno-filozoficznej, pedagogicznej, społecznej i bioetycznej.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesAnzenbacher A., Wprowadzenie do chrześcijańskiej etyki społecznej, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesBalthasar H. U. von, Credo, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesBenedykt XVI, Dobrze być człowiekiem. Katecheza z 6 lutego 2013.pl
dc.description.referencesBól i cierpienie – ognisko światła i ciemności, t. 1, D. Pater (red.), Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesBól i cierpienie – ognisko światła i ciemności, t. 2, D. Pater (red.), Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesFranciszek, Braterstwo podstawą i drogą do pokoju. Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 2014.pl
dc.description.referencesGogacz M., Chrześcijańska wartość osoby ludzkiej, CT 39(1969)2.pl
dc.description.referencesGogacz M., Filozofi czna identyfi kacja godności osoby, w: Zagadnienie godności człowieka, J. Czerkawski (red.), Lublin 1994.pl
dc.description.referencesGóźdź K., Teologia człowieka, Lublin 2006.pl
dc.description.referencesHemmerle K., Młodzież a Kościół, „Communio” 3(1983)4.pl
dc.description.referencesJan XXIII, Pacem in terris. Encyklika społeczna, Rzym 1962.pl
dc.description.referencesJaroszyński P., Człowiek podmiot dramatu moralnego, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Adhortacja apostolska Ecclesia in Europa.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Audiencja generalna z 19 X 1983, OsRomPol 10(1983).pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Chrześcijański humanizm. Przesłanie do uczestników Zgromadzenia Plenarnego Papieskiej Rady ds. Kultury z 19 XI 1999.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Człowiek – obraz Boży – istotą duchowo-cielesną. Katecheza z 16 IV 1986.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Czym jest nasze synostwo w Chrystusie. Przemówienie z 26 II 1981, OsRomPol 2(1981)4.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Encyklika Centesimus annus, Rzym 1991.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Encyklika Fides et ratio (1998).pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Encyklika Sollicitudo rei socialis, Watykan 1987.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Homilia podczas Mszy św. beatyfi kacyjnej, Kraków 18 VIII 2002.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, List apostolski Novo Millennio Ineunte.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Problem niewiary oraz ateizmu, Katecheza z 12 VI 1985.pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Przemówienie do Papieskiej Akademii Nauk 10 XI 1979, Insegnamenti, II, 2 (1979).pl
dc.description.referencesJan Paweł II, Przemówienie do rektorów wyższych uczelni w Polsce, Toruń 7 VI 1999, nr 3.pl
dc.description.referencesJustyn, Dialog z Żydem Tryfonem.pl
dc.description.referencesKamiński R., Metoda teologii pastoralnej, RTK 37(1990)6.pl
dc.description.referencesKant I., Krytyka czystego rozumu, Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesKasper W., Das theologische Wesen des Menschen, w: W. Kasper, Unser Wissen vom Menschen. Möglichkeiten und Grenzen anthropologischer Erkenntnisse, Düsseldorf 1977.pl
dc.description.referencesKrąpiec M. A., Człowiek – suwerenny byt osobowy, Człowiek – Kultura – Uniwersytet, Lublin 1982.pl
dc.description.referencesKrąpiec M. A., Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin 1974.pl
dc.description.referencesLangemeyer G., Antropologia teologiczna, Kraków 1995.pl
dc.description.referencesLobkowicz N., Przekazywanie wiary, w: Podstawy wiary. Teologia, Poznań 1991.pl
dc.description.referencesLocke J., Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, Warszawa 1994, t. 1.pl
dc.description.referencesMack E., Gerechtigkeit und gutes Leben – Christliche Ethik im politischen Diskurs, Paderborn 2001.pl
dc.description.referencesMaritain J., Humanizm integralny, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesMartelet G., Zmartwychwstanie, Eucharystia, człowiek, Warszawa 1976.pl
dc.description.referencesPapieska Rada ds. Kultury, Duszpasterstwo kultury, 25.pl
dc.description.referencesPater D., Człowiek wobec bólu i cierpienia. Refl eksja pastoralna, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesPaweł VI, Encyklika Populorum progressio, AAS 59(1967).pl
dc.description.referencesPaweł VI, Homilia na ostatniej sesji publicznej Soboru Watykańskiego II 7 XII 1965, AAS 58(1966).pl
dc.description.referencesPiluś H., Godność człowieka jako osoby, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesPius XII, Encyklika Humani Genesis.pl
dc.description.referencesPrzybyłowski J., Koncepcja antropologiczna teologii pastoralnej, AK 144(2005).pl
dc.description.referencesRahner K., Schriften zur Theologie, t. II, Köln 1968.pl
dc.description.referencesScola A., Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, Poznań 2005.pl
dc.description.referencesSobór Watykański II, Deklaracja o wolności religijnej Dignitatis humanae.pl
dc.description.referencesSobór Watykański II, Gaudium et spes. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, Poznań 2002.pl
dc.description.referencesSpaemann R., Personen. Versuche über den Unterschied zwischen „etwas” und „jemand”, Stuttgart 1996.pl
dc.description.referencesSynod Biskupów, Relatio ante disceptationem, I, 1. 2, OsRomPol 3 X 1999.pl
dc.description.referencesSzostek A., Wokół godności, prawdy i miłości, Lublin 1995.pl
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2015, tom 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_1_2015_Pater.pdf695,05 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)