Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/3485
Tytuł: | Rola Chilindaru w historii atoskiego monastycyzmu |
Inne tytuły: | A Role of Chilendar in the history of athonite monasticism |
Autorzy: | Doroszkiewicz, Warsonofiusz |
Słowa kluczowe: | Athos Church Serbia monastery St. Sava monks Atos Cerkiew Serbia monaster św. Sawa mnisi |
Data wydania: | 2015 |
Data dodania: | 12-lis-2015 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Elpis, T. 17, 2015, s. 53-58 |
Abstrakt: | The very destiny of Serbia has been connected with the athonite monastery Chilendar since thousand year. Monastery
Chilendar since being accepted by the Serbian king had existed for 200 years before as a simple athonite monastery. However in 1198
it was officially given by the byzantine emperor Aleksios III Angelos to the Serbian king Stefan Nemania (his monastic name was Simeon)
and his son duke Rastko who later became monk Sava. Those two saints of the Serbian Orthodox Church caused that monastery
Chilendar had become the very center of the spiritual and cultural life of the Serbian state and political life during the osman slavery
as well. Here in the climate of beautiful athonite nature, in the climate of prayer and in the shelter of the reach collection of libraries.
Many of Serbian outstanding personalities received here spiritual and secular training needed for the mission and political work during
years of the ottoman slavery. The very help coming from orthodox Russia and Romanian and Moldavian nobility, fathers of Chilendar
sheared to the all athonite monasteries being in need regardless of ethnic descend of monks. Those little sums were directed to pay large
taxes and renovations of monasteries that were in very bed state. After 500 period of the political-cultural and religious non-existence,
Serbia paved the way for new European reality. Also the fate of the Chilendar had not remain neutral for the reconstructed new Serbian
state. Once more monastery was filled up the serbian monks. That had rebuild the structures of the monastic life and created the very
base for the further development of liberated from the Islamic slavery their Serbian country. Los Serbii od tysiąca lat związany jest z atoskim monasterem Chilandar. Sam monaster do momentu przejęcia przez Serbów istniał już od dwustu lat jednakże w 1198 roku został oficjalnie przekazany przez cesarza bizantyńskiego Aleksego III Angelosa, serbskiemu królowi Stefanowi Nemanii (przyjął mnisze imię Symeon) oraz jego synowi Rastko, który przyjął na Atosie mnisze imię Sawa. Ci dwaj późniejsi święci Cerkwi serbskiej przeszedłszy na Atosie przez wszystkie stopnie życia monastycznego sprawili, że monaster Chilendar stał się centrum życia kulturowo – duchowego, jak również i politycznego czasach niewoli osmańskiej. To tutaj na tle przepięknej atoskiej przyrody w klimacie modlitwy i zaciszu bogatych zbiorów chilendarskiej biblioteki, najwybitniejsze autorytety zarówno duchowne jak i świeckie otrzymały przygotowanie dla pracy zarówno misyjnej jak i politycznej co było bardzo istotne w szczególności w czasach pięćset letniej niewoli tureckiej. Wszelką pomoc przychodzącą z zewnątrz, okupowanej Serbii jak również z prawosławnej Rosji i rumuńsko-mołdawskich możnowładców chilendarscy ojcowie dzielili pomiędzy wszystkie potrzebujące atoskie monastery nie bacząc na pochodzenie etniczne ich mnichów. Te małe sumy przeznaczane było do opłacania drakońskich podatków i renowacji podupadających atoskich monasterów. Po uzyskaniu niepodległości Serbia po okresie pięćsetletniego polityczno-kulturowo- religijnego niebytu musiała utorować sobie drogę do odnalezienia się w nowej europejskiej rzeczywistości. Również los Chilendaru nie pozostał obojętny dla formułującej się na od nowa serbskiej państwowości. Monaster zapełnił się na nowo serbskimi mnichami. Odbudowywali oni nie tylko struktury życia monastycznego ale kładli podwaliny dla dalszego duchowo-kulturalnego rozwoju wyzwolonej z islamskiej niewoli swojej serbskiej ojczyzny. |
Afiliacja: | Katedra Teologii Prawosławnej, Uniwersytet w Białymstoku, Polska |
E-mail: | warsonofiusz@gmail.com |
Opis: | ks. archimandryta Warsonofiusz Doroszkiewicz |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/3485 |
DOI: | 10.15290/elpis.2015.17.07 |
ISSN: | 1508-7719 |
Typ Dokumentu: | Article |
Występuje w kolekcji(ach): | Artykuły naukowe (KTP) Elpis, 2015, T. 17 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
Elpis_2015_17_Doroszkiewicz.pdf | 322,98 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)