REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3476
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorChoromański, Andrzej-
dc.date.accessioned2015-11-10T14:23:23Z-
dc.date.available2015-11-10T14:23:23Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 1 2015, s. 58-87pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3476-
dc.description.abstractIn this article the Author proves existence of an intrinsic and inseparable connection between anthropology and ecclesiology. The necessity of the Church as a community of believers can be demonstrated not only by the will of God explicitly expressed in the Holy Scriptures, but also by an anthropological analyses of the very nature of man, who is a social being opened towards God and towards other human beings. In the first part of the article, referring to a long philosophical tradition dating back to pre-Christian times and ending in the modern era, the Author illustrates by many examples the social dimension of human nature deliberately ignoring the biblical data and the teaching of the Magisterium. In the second part, he shows how the Conciliar teaching on the human person based on the Revelation remains in harmony with philosophical, anthropological and scientific arguments depicting human person as a relational (social) being. In the third part of the article, the Author demonstrates the correlation of the Conciliar teaching on the Church as community with anthropological data. The necessity of the Church can be justified not only by the authority of God (Revelation), but also by reflecting on the man’s nature (anthropology). Individualistic conception of faith, to which the Second Vatican Council wanted to react by its ecclesiology of communion, not only does not correspond to the biblical teaching, but also runs counter to the rational thinking on the human person who, in the light of diff erent sciences, is a relational being.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectAugustinepl
dc.subjectAristotlepl
dc.subjectChristian anthropologypl
dc.subjectphilosophical anthropologypl
dc.subjectBartnik Cz.pl
dc.subjectBoethiuspl
dc.subjectCiceropl
dc.subjecta manpl
dc.subjectecclesiologypl
dc.subjectEpicuruspl
dc.subjectGaudium et Spespl
dc.subjectindividualismpl
dc.subjectindividualpl
dc.subjectsocial beingpl
dc.subjectcommunion (personal)pl
dc.subjectthe Churchpl
dc.subjectLumen Gentiumpl
dc.subjectnaturepl
dc.subjectpersonpl
dc.subjectpersonalismpl
dc.subjectrelationalpl
dc.subjectVatican IIpl
dc.subjectThomas Aquinaspl
dc.subjectthe communitypl
dc.subjectAugustynpl
dc.subjectArystotelespl
dc.subjectantropologia chrześcijańskapl
dc.subjectantropologia filozoficznapl
dc.subjectBoecjuszpl
dc.subjectCyceronpl
dc.subjectczłowiekpl
dc.subjecteklezjologiapl
dc.subjectEpikurpl
dc.subjectindywidualizmpl
dc.subjectindywiduumpl
dc.subjectistota społecznapl
dc.subjectkomunia (osobowa)pl
dc.subjectKościółpl
dc.subjectnaturapl
dc.subjectosobapl
dc.subjectpersonalizmpl
dc.subjectrelacyjnośćpl
dc.subjectSobór Watykański IIpl
dc.subjectTomasz z Akwinupl
dc.subjectwspólnotapl
dc.titleOsoba ludzka jako „byt relacyjny” – antropologiczne fundamenty eklezjologii Soboru Watykańskiego IIpl
dc.title.alternativeThe Human Person as the “Relational Being” – Anthropological Foundations of Ecclesiology of the Second Vatican Councilpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/std.2015.01.05-
dc.description.BiographicalnoteKs. dr ANDRZEJ CHOROMAŃSKI – kapłan diecezji łomżyńskiej, ur. w 1967 roku w Zambrowie. Święcenia prezbiteratu przyjął w 1993 roku. W latach 1993-2004 przebywał w Szwajcarii, gdzie studiował i pracował w duszpasterstwie. W 2004 roku uzyskał stopień doktora teologii na Uniwersytecie we Fryburgu szwajcarskim. W 2004 roku powrócił do Polski. Pracował jako wikariusz, a następnie prefekt i wicerektor Wyższego Seminarium Duchownego w Łomży. Wykładał ekumenizm i teologię dogmatyczną na uczelniach polskich i zagranicznych. W latach 2011-2014 był adiunktem w katedrze ekumenizmu na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Kardynała. Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od 2014 roku mieszka w Rzymie i pracuje w Papieskiej Radzie ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Odpowiada za relacje Kościoła katolickiego ze Światową Radą Kościołów w Genewie oraz Światowym Forum Chrześcijańskim w Strasburgu. Jest autorem publikacji z zakresu ekumenizmu, teologii dogmatycznej, teologii kapłaństwa i dialogu międzyreligijnego.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesArystoteles, Etyka Nikomachejska.pl
dc.description.referencesArystoteles, Polityka; tłum. L. Piotrowicz, w: Dzieła wszystkie, t. I, Warszawa 2003pl
dc.description.referencesArystoteles, Retoryka II.pl
dc.description.referencesAugustyn, De moribus ecclesiae.pl
dc.description.referencesBarth G., Ku całościowej wizji osoby ludzkiej. Metodologiczne założenia personalizmu integralnego, „Teologia w Polsce” 2, (2008/1).pl
dc.description.referencesBartnik Cz., Ku definicji osoby, „Teologia w Polsce” 1, (2007/1).pl
dc.description.referencesBartnik Cz. S., Dogmatyka katolicka, t. I, Lublin 2009.pl
dc.description.referencesBoethius Anicius Manlius, Liber de persona in: PL 64.pl
dc.description.referencesBonora A., Człowiek w Starym Testamencie, „Communio” 1982 nr 2.pl
dc.description.referencesBuber M., Je et Tu, Paris 1969.pl
dc.description.referencesChoromański A., L’Église comme communion – vers une ecclésiologie commune à l’âge de l’oecuménisme, Fribourg (Suisse), 2004.pl
dc.description.referencesCicero, De fi nibus bonorum et malorum.pl
dc.description.referencesCongar Y. M., Peuchmaurd M. (red.), L’Église dans le monde de ce temps. Constitution pastorale « Gaudium et Spes», vol. 2: Commentaires, Paris, 1967.pl
dc.description.referencesD’Onofrio G., Historia teologii, t. II: Epoka średniowieczna, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesEpicurus, Maximes Capitales.pl
dc.description.referencesEpicurus, Sentences Vaticanes.pl
dc.description.referencesHeidegger M., L’Être et le Temps, Paris 1969.pl
dc.description.referencesHeidegger M., Lettre sur l’humanisme, Paris 1957.pl
dc.description.referencesIndividualism and society, http://en.wikipedia.org/wiki/Individualism#Individualism_and_society, dn. 07. 03. 2014.pl
dc.description.referencesJaspers K., Philosophie. Orientations dans le monde. Éclairement de l’existence. Métaphysique, Paris – New York 1986.pl
dc.description.referencesKasper W., La théologie et l’Église, Paris 1990.pl
dc.description.referencesLacroix J., Le personnalisme, Lyon 1981.pl
dc.description.referencesLevinas E., De l’existence à l’existant, Paris 1947.pl
dc.description.referencesLevinas E., L’humanisme de l’autre homme, Paris 1972.pl
dc.description.referencesLocke J., Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego.pl
dc.description.referencesMounier E., Manifeste au service du personnalisme, Paris 1936.pl
dc.description.referencesMounier E., Le personnalisme, Paris 1985.pl
dc.description.referencesMounier E., Révolution personnaliste et communautaire, Paris 1935.pl
dc.description.referencesNapiórkowski A., Homo ecclesiasticus. Szkice z antropologii eklezjologicznej, Kraków 2007.pl
dc.description.references„ Natura” w: Encyklopedia chrześcijaństwa, H. Witczyk (red.), t. 3, Kielce 2005.pl
dc.description.referencesNédoncelle M., Personne humaine et Nature, Paris 1944.pl
dc.description.referencesNédoncelle M., Vers une philosophie de l’amour et de la personne, Paris 1957.pl
dc.description.referencesNédoncelle M., Explorations personnalistes, Paris 1970.pl
dc.description.referencesOzorowski E., „ Natura”, w: Słownik podstawowych pojęć teologicznych, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesRatzinger J., Kościół – znak wśród narodów, Opera omnia, t. VIII/1, tłum. W. Szymona, Lublin 2013.pl
dc.description.referencesRicoeur P., Soi-même comme un autre, Paris 1990.pl
dc.description.referencesSartre J.-P., La transcendance de l’ego, Paris 1937pl
dc.description.referencesSartre J.-P., L’existentialisme est un humanisme, Paris 1946.pl
dc.description.referencesSobór Watykański II, Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich Nostra aetate.pl
dc.description.referencesSobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et Spes.pl
dc.description.referencesSobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen Gentium.pl
dc.description.referencesSoggin A., Alcuni testi-chiave per l’antropologia biblica dell’Antico Testamento, w: G. De Gennaro (red.), L’antropologia biblica, Napoli 1982pl
dc.description.referencesTomasz z Akwinu, Summa Theologiae.pl
dc.description.referencesTriest V., Individualisme et personnalisme: l’affrontement des paradigmes, http:// www.philagora.net/personnalisme/personal1.php, dn. 15. 11. 2012; http://www. philagora.net/personnalisme/personal2.php, dn. 20.11.2012pl
dc.description.referencesWencel K., Traktat o człowieku, w: Dogmatyka, t. 5, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesWencel K., Człowiek obrazem Boga, w: X. Léon-Dufour (red.), Słownik teologii biblijnej.pl
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2015, tom 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_1_2015_Choromanski.pdf770,84 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)