REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3475
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBokwa, Ignacy-
dc.date.accessioned2015-11-10T14:22:49Z-
dc.date.available2015-11-10T14:22:49Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationStudia Teologii Dogmatycznej, T. 1 2015, s. 48-57pl
dc.identifier.issn2449-7452-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3475-
dc.description.abstractKarl Rahner is undoubtedly one of the greatest theologians of the twentieth century. He has influenced and is still having an impact on its shape and trends. It can be seen from the example of his theological anthropology. His vision of a man is decidedly theological and perceived as such becomes the most important foundation of anthropology. The message of faith constitutes the highest standard and an unregulated signifi cant expression of a man. Theological interpretation of its essence occurs in the historical and living conditions of dependency and inadequacy of a man. A man is a supernatural existential (übernatürliches Existential), so as a being is qualified to grace by nature, to the supernatural, and finally defined by that reality. The most important event in human life is the fact that God turned to him and revealed him. It allows to read all theological dogmas as statements of anthropology. A man is in fact the point of intersection of God’s revelation and historical experience of himself. For Rahner a man in his deepest essence is a spirit in the world and a hearer of God’s words, a recipient of his revelation possible for recognition by the natural mind. A man is also potentia oboedientialis – an active potency to show God the obedience of faith and love as his supernatural grace. According to Rahner, Christology is the most radical, exceeding everything repetition of theological anthropology. Rahner starts his reflection in the field of theological anthropology from a man and his experience, in order to demonstrate that a man does not exist without God, moreover, a man is unthinkable. In the era of postmodern blurring of the essential philosophical and theological concepts this German theologian presents the basic truth about the legitimacy of being a Christian, the beauty of humanity relies on God, and also about the nonsense and tragedy of atheism. The whole theological thought and activity of Karl Rahner served to demonstrate the falsity and harm of theoretical as well as existential dimension of atheism. A man confirms by every act of his being, thinking and wanting that there is a God who loves his creation.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecttheological anthropologypl
dc.subjectKarl Rahnerpl
dc.subjecttranscendental theologypl
dc.subjectrelationship of Christology and anthropologypl
dc.subjectatheismpl
dc.subjectantropologia teologicznapl
dc.subjectteologia transcendentalnapl
dc.subjectrelacja chrystologii i antropologiipl
dc.subjectateizmpl
dc.titleNiezbywalny i ciągle aktualny wkład Karla Rahnera SJ (1904- 1984) do współczesnej antropologii teologicznejpl
dc.title.alternativeIndestructible And Always Current Contribution of Karl Rahner SJ (1904- 1984) to the Contemporary Theological Anthropologypl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/std.2015.01.04-
dc.description.BiographicalnoteKs. prof. dr hab. IGNACY BOKWA – ur. w 1957 roku, kapłan diecezji radomskiej (1982), doktor habilitowany nauk teologicznych w zakresie teologii dogmatycznej (1998), profesor tytularny nauk teologicznych (2011), profesor zwyczajny na Wydziale Teologicznym UKSW w Warszawie. Członek Societas Oecumenica i Görres-Gesellschaft oraz Towarzystwa Teologów Dogmatyków (TTD), od września 2014 roku prezes TTD na kadencję 2014-2017. Stały współpracownik Redakcji Katolickiej Polskiego Radia (od 1992 roku). Prowadzi zajęcia w WSD w Radomiu oraz na Wydziale Teologicznym UKSW w Warszawie, Instytut Dialogu Kultury i Religii. Pola badań: teologia dogmatyczna, teologia kultury, teologia religii. W latach 1999-2012 członek Senatu UKSW. Ekspert Narodowego Centrum Nauki. Członek redakcji „Studia Theologica Varsaviensia” (od 1994). Członek Komisji ds. Nagród Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2015). Ostatnio opublikował: "Teologia w warunkach nowoczesności i ponowoczesności" (2010), I. Bokwa, M. Jagodziński (red.), "Wobec nowego ateizmu" (2011), I. Bokwa, M. Jagodziński (red.), "Wiara wobec współczesności", Warszawa 2014.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawiepl
dc.description.referencesBokwa I., Christologie als Anfang und Ende der Anthropologie. Über das gegenseitige Verhältnis zwischen Christologie und Anthropologie bei Karl Rahner, Frankfurt am Main – Bern – New York – Paris 1990.pl
dc.description.referencesBokwa I., Teologia w warunkach nowoczesności i ponowoczesności, Sandomierz 2010.pl
dc.description.referencesBokwa I., Wprowadzenie do teologii Karla Rahnera, Tarnów 1996.pl
dc.description.referencesFriedmann E. H., Christologie und Anthropologie. Methode und Bedeutung der Lehre vom Menschen in der Theologie Karl Barths, Vier-Türme-Verlag, Münstwerschwarzach 1972.pl
dc.description.referencesGóźdź K., Teologia człowieka. Z najnowszej antropologii niemieckiej, Lublin 2006.pl
dc.description.referencesGranat W., Antropologia – teologiczna, C: Antropologia systematyczna, w: Encyklopedia Katolicka, t. I, red. F. Gryglewicz, R. Łukaszyk, Z. Sułowski, Lublin 1973, kol. 698-702.pl
dc.description.referencesJoha Z., Christologie und Anthropologie. Eine Verhältnisbestimmung unter besonderer Berücksichtigung des theologischen Denkens Walter Kaspers, Freiburg – Basel – Wien 1992.pl
dc.description.referencesKnoepffl er N., Der Begriff „transzendental” bei Karl Rahner. Zur Frage seiner Kantischen Herkunft, Innsbruck – Wien 1993.pl
dc.description.referencesMetz J. B., Antropocentrismo cristiano. Studio sulla mentalità di Tommaso d’Aquino, Torino 1969.pl
dc.description.referencesRahner K., Antropologie (Theologische), w: Lexikon für Theologie und Kirche, Bd. I, J. Höfer, K. Rahner (Hg.), 2. Aufl ., Freiburg/Br. 1986, kol. 623.pl
dc.description.referencesRahner K., Geist in Welt. Zur Metaphysik der endlichen Erkenntnis bei Thomas von Aquin, Innsbruck 1939.pl
dc.description.referencesRahner K., Hörer des Wortes. Zur Grundlegung einer Religionsphilosophie, München 1941.pl
dc.description.referencesRahner K., Potentia oboedientialis, w: Sacramentum Mundi, Bd. III, Hg. K. Rahner, A. Darlap, Freiburg/Br. 1969, kol. 1245-1249.pl
dc.description.referencesRahner K.,Theologie und Anthropologie, w: K. Rahner, Schriften zur Theologie, Bd. VIII, Einsiedeln 1967.pl
dc.description.referencesRahner K., Zur Theologie des Symbols, w: K. Rahner, Schriften zur Theologie, Bd. IV, Einsiedeln 1959.pl
dc.description.referencesVerweyen H., Wie wird ein Existential übernatürlich? Zu einem Grundproblem der Anthropologie Rahner K.s, „Trierer Theologische Zeitschrift” 95(1986) z. 2.pl
Występuje w kolekcji(ach):Studia Teologii Dogmatycznej, 2015, tom 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
STD_1_2015_Bokwa.pdf633,48 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)