REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3342
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLis, Stanisław-
dc.contributor.authorSkuza, Krzysztof-
dc.date.accessioned2015-10-20T10:15:06Z-
dc.date.available2015-10-20T10:15:06Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationOptimum. Studia ekonomiczne, Nr 3 (75) 2015, s. 46-60pl
dc.identifier.issn1506-7637-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3342-
dc.description.abstractAnaliza przemian postaw i aspiracji edukacyjnych Polaków i wybieranych przez nich strategii edukacyjnych w okresie transformacji systemowej jest zasadniczym celem artykułu. Kierunek zachodzących zmian w tym obszarze jest – jak wykazano – determinowany głównie przez proces merytokratyzacji postaw społecznych. Związany jest on z utrwalaniem się zasad liberalnego rynku pracy i poszerzaniem oferty instytucji edukacyjnych. Wyniki badań opinii publicznej potwierdzają istotny wzrost znaczenia wykształcenia, kwalifikacji i umiejętności jednostek w odniesieniu sukcesu nie tylko w sferze gospodarczej, ale także w osiągnięciu prestiżu społecznego i satysfakcji osobistej. Jednakże zbyt masowe i niekontrolowane rozszerzenie podaży usług szkolnictwa wyższego może prowadzić do obniżenia poziomu i jakości kształcenia i zatrzymania się tendencji merytokratycznej.pl
dc.description.abstractThe main objective of the paper is to analyse the changes in the attitudes and educational aspirations of the Polish citizens, and their preferred educational strategies, that could be observed in the transformation period. As shown in the paper, the direction of change in this area is mainly determined by the process of implementing meritocracy in the Polish society. This tendency is related to the consolidation of the liberal labour market on the one hand, and the expanding offer of various educational institutions on the other. Poll results confirm a significant increase in the perceived importance of education, skills and abilities in pursuit of individual success, not only in the economic dimension, but also for achieving social prestige and personal satisfaction. However, the massive and uncontrolled expansion of the supply of higher education services can adversely affect the quality of education and stifle the meritocratic tendencies.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectmerytokracjapl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectwykształceniepl
dc.subjectrynek pracypl
dc.subjectokres transformacjipl
dc.subjectmeritocracypl
dc.subjecteducationpl
dc.subjectprofessional qualificationspl
dc.subjectlabour marketpl
dc.subjecttransformation in Polandpl
dc.titleZmiany edukacyjnych aspiracji Polaków w okresie transformacji systemowejpl
dc.title.alternativeChanges in Poles' educational aspirations during transformation periodpl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/ose.2015.03.75.04-
dc.description.EmailStanisław Lis: liss@uek.krakow.plpl
dc.description.EmailKrzysztof Skuza: krzysztof.skuza1@gmail.compl
dc.description.AffiliationStanisław Lis – Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowiepl
dc.description.AffiliationKrzysztof Skuza – Wydział Ekonomii, Staropolska Szkoła Wyższa w Kielcachpl
dc.description.referencesBeskid L. 1999 Zmiany w życiu Polaków w gospodarce rynkowej, IFiS PAN, Warszawa.pl
dc.description.referencesCzy warto się uczyć? 2007, Komunikat z badań BS 072/07, CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesDomański H. 2000 Hierarchie i bariery społeczne w latach dziewięćdziesiątych, ISP, Warszawa.pl
dc.description.referencesDomański H. 2004a Struktura społeczna, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.pl
dc.description.referencesDomański H. 2004b Zmiany struktury społecznej i systemu wartości, [w:] Czy wartości społeczne są barierą reform UE?, Forum: Wartości i Rozwój, nr 1, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.pl
dc.description.referencesElementy teorii socjologicznych 1975, W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesHamilton M., Hirszowicz M. 1995 Klasy i nierówności społeczne w perspektywie porównawczej, ISPAN, Warszawa.pl
dc.description.referencesNarodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2002 2003, GUS, Warszawa.pl
dc.description.referencesNarodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011 2012, GUS, Warszawa.pl
dc.description.referencesOpinie o bogactwie i ludziach bogatych 2007, Komunikat z badań BS/101/07, CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesO stylach życia Polaków 1997, M. Falkowska (red.), CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesOpinie o zasadach przyjmowania na studia wyższe 1984, Komunikat z badań nr 37/351, OBOP SA, Warszawa.pl
dc.description.referencesPierwsza dekada niepodległości 2001, E. Wnuk-Lipiński, M. Ziółkowski (red.), ISPAN, Warszawa.pl
dc.description.referencesPolacy o swoim wykształceniu – wzrost niezadowolenia 2002, Komunikat z badań BS/192/2002, CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesPolskie społeczeństwo po 1989 roku z Henrykiem Domańskim rozmawia Jakub Biernat, dokument elektroniczny, tryb dostępu: [www.fakt-opinie.salon24.pl/100568,prof-henryk-domanski-ifis-pan-polskie-spoleczenstwo-po-1989-r., data wejścia: 22.03.2009].pl
dc.description.referencesPostrzegana i postulowana wysokość zarobków 2004, Komunikat z badań BS/103/2004, CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesRocznik Statystyczny 1991, GUS, Warszawa.pl
dc.description.referencesRocznik Statystyczny RP 2011, GUS, Warszawa.pl
dc.description.referencesRocznik Statystyczny RP 2013, GUS, Warszawa.pl
dc.description.referencesRola wykształcenia i zmiany w jej społecznym postrzeganiu w latach 1993-2009 2009, Komunikat z badań BS/163/09, CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesRówność życiowych szans 1999, Komunikat z badań BS/48/99, CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesRychard M. 2008 Socjologiczne uwarunkowania rozwoju przestrzennego Polski. Ekspertyzy do Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2008-2033, t. IV, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.pl
dc.description.referencesStruktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2004 2008, GUS, Warszawa.pl
dc.description.referencesStruktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2008 2009, GUS, Warszawa.pl
dc.description.referencesStudia wyższe – dla kogo po co i z jakim skutkiem 2013, Komunikat z badań BS/092/2013, CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesWiatr J. 1999 Socjologia wielkiej przemiany, Krajowa Agencja Promocyjna, Warszawa.pl
dc.description.referencesWykształcenie ma znaczenie? 2013, Komunikat z badań BS/096/2013, CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesWzrost aspiracji edukacyjnych Polaków w latach 1993-2004 2004, Komunikat z badań BS/81/2004, CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesZiółkowski M. 2005 O pewnych konsekwencjach częściowego i niekonsekwentnego utowarowienia polskiego szkolnictwa wyższego, „Nauka”, z. 2/25.pl
dc.description.referencesŻycie codzienne wśród Polaków 2003, R. Sulima (red.), Oficyna Wydawnicza Stopka, Łomża.pl
dc.description.number3(75)-
dc.description.firstpage46-
dc.description.lastpage60-
dc.identifier.citation2Optimum. Studia ekonomicznepl
Występuje w kolekcji(ach):Optimum. Studia Ekonomiczne, 2015, nr 3(75)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
04_Stanisław LIS.pdf280,83 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)