REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3101
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBabicka-Wirkus, Anna-
dc.date.accessioned2015-07-23T08:01:37Z-
dc.date.available2015-07-23T08:01:37Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationParezja, 2015, nr 1(3), s. 77-93pl
dc.identifier.issn2353–7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3101-
dc.description.abstractW artykule poruszam zagadnienie potencjału szkoły w kształtowaniu obywatelskiego nieposłuszeństwa uczniów. Wychodzę z założenia, że szkoła jako instytucja wymagająca posłuszeństwa, mimowolnie akceptuje również nieposłuszeństwo uczniów, szczególnie jeżeli przybiera ono postać obywatelskiego nieposłuszeństwa istotnego w procesie kształtowania się społeczeństwa obywatelskiego.pl
dc.description.abstractThe article rises the issue of school potential in the development of students’ civil disobedience. I assume that school as an institution requiring obedience, accepts students’ disobedience unintentionally, especially if it takes the form of civil disobedience, which is important in the development of civil society.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectnieposłuszeństwo obywatelskiepl
dc.subjectspołeczeństwo obywatelskiepl
dc.subjectuczeńpl
dc.subjectcivil disobediencepl
dc.subjectcivil societypl
dc.subjectstudentpl
dc.titlePotencjał szkoły do kształtowania obywatelskiego nieposłuszeństwa uczniówpl
dc.title.alternativeThe potential of the school in shaping students’ civil disobediencepl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2015.03.07-
dc.description.Emailankababicka@gmail.compl
dc.description.AffiliationAkademia Pomorska w Słupskupl
dc.description.referencesArendt H., O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, przekł. A. Łagodzka, W. Madeja, Fundacja Aletheia, Warszawa 1 998.pl
dc.description.referencesArystoteles, Polityka, przekł. L. Piotrowicz, [w:] idem, Dzieła wszystkie, t. 1 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus A., Autoekspresja uczniów, czyli o pozorze poszanowania praw dziecka w gimnazjach, [w:] Różnice, edukacja i inkluzja, T. Szkudlarek, A. Komorowska-Zielony (red.), książka w druku.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus A., Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków: 2015.pl
dc.description.referencesBabicka-Wirkus A., Respektowanie prawa do autoekspresji a rytuały oporu gimnazjalistów, rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Marii Czerepaniak-Walczak w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego, obroniona 29 stycznia 2013 roku.pl
dc.description.referencesBobbio N., Społeczeństwo obywatelskie, [w:] J. Szacki, Ani książę, ani kupiec: obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego w myśli współczesnej, przekł. B. Szacka, J. Szacki, A. Szymanowski, E. Woydyłło, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesCalhoun C., Nacjonalizm i społeczeństwo obywatelskie: demokracja, zróżnicowanie i samookreślenie, [w:] J. Szacki, Ani książę, ani kupiec: obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego w myśli współczesnej, przekł. B. Szacka, J. Szacki, A. Szymanowski, E. Woydyłło, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997.pl
dc.description.referencesCierpiałkowska H., Przedmowa, [w:] H.D. Thoreau, Obywatelskie nieposłuszeństwo, przekł. H. Cieplińska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak M., Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, [w:] Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), t. 4, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.pl
dc.description.referencesDworkin R., Biorąc prawa poważnie, przekł. T. Kowalski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesFeinberg J., Civil Disobedience In the Modern World, [w:] Philosophy of Law, J. Feinberg (red.), Wadsworth Pub. Co., Belmont 1995.pl
dc.description.referencesFoucault M., Historia seksualności, przekł. B. Banasiak i in., Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesFraser N., Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy, [w:] Habermas and the Public Sphere, C. Calhoun (red.), MIT Press, Cambridge 1992.pl
dc.description.referencesHabermas J., Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawnego, przekł. A. Romaniuk, R. Marszałek, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesHegel G. W. F., Zasady filozofii prawa, przekł. A. Landman, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969.pl
dc.description.referencesJabłoński M., Jarosz-Żukowska S., Prawa człowieka i system ich ochrony. Zarys wykładu, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004.pl
dc.description.referencesJastrzębski M., Społeczeństwo obywatelskie a prawa człowieka, [w:] Prawa człowieka. Wybrane zagadnienia i problemy, L. Koba, W. Wacławczyk (red.), Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKaczmarczyk M. R., Nieposłuszeństwo obywatelskie a pojęcie prawa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.pl
dc.description.referencesKoczanowicz L., Włodarczyk R., Współczesna filozofia społeczna. Rozmowy i eseje o społeczeństwie obywatelskim i etyce demokracji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011.pl
dc.description.referencesKopciewicz L., Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, [w:] Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), t. 4, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.pl
dc.description.referencesLewartowska-Zychowicz M., „Homo liberalis” jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesLocke J., Dwa traktaty o rządzie, przekł. Z. Rau, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesMasschelein J. & Simons M., The Hatred to Public Schooling: The school as the “mark” of democracy, [w:] Rancière, Public Education and the Taming of Democracy, M. Simons, J. Masschelein (red.), Wiley-Blackwell, Oxford 2011.pl
dc.description.referencesMeyer K., Posłuszeństwo czy wzajemny szacunek?, http://recyklingidei.pl/meyer-posluszenstwo-czy-wzajemny-szacunek.pl
dc.description.referencesMonteskiusz, O duchu praw, przekł. T. Boy-Żeliński, Zielona Sowa, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesRousseau J.J., Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, przekł. H. Elzenberg, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1956.pl
dc.description.referencesSaint-Exupèry A. de, Twierdza, przekł. A. Olędzka-Frybesowa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesSłownik 100 tysięcy potrzebnych słów, Bralczyk J. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesSzutta A., Obywatelskie nieposłuszeństwo. Próba określenia pojęcia, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., Pozory sprawstwa reform oświatowych III RP, [w:] Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesThoreau H.D., Obywatelskie nieposłuszeństwo, przekł. i oprac. H. Cieplińska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006.pl
dc.description.referencesTocqueville A. de, O demokracji w Ameryce, przekł. B. Janicka, M. Król, Wydawnictwo Aletheia, Kraków, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesTouraine A., Myśleć inaczej, przekł. M. Byliniak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesWielki słownik W. Doroszewskiego, http://sjp.pwn.pl/doroszewski/nieposluszenstwo;5458801.htmlpl
dc.description.referencesWłodarczyk R., O demokracji, szkole i wychowaniu. Kilka notatek sporządzonych na marginesie naszych rozmów, [w:] L. Koczanowicz, R. Włodarczyk, Współczesna filozofia społeczna. Rozmowy i eseje o społeczeństwie obywatelskim i etyce demokracji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011.pl
dc.description.referencesWonicki R., Spór o demokratyczne państwo prawa. Teoria Jürgena Habermasa wobec liberalnej, republikańskiej i socjalnej wizji państwa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2007.pl
dc.description.issue1(3)-
dc.description.firstpage77-
dc.description.lastpage93-
dc.identifier.citation2Parezjapl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2015, nr 1

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons