Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/3101
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Babicka-Wirkus, Anna | - |
dc.date.accessioned | 2015-07-23T08:01:37Z | - |
dc.date.available | 2015-07-23T08:01:37Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.citation | Parezja, 2015, nr 1(3), s. 77-93 | pl |
dc.identifier.issn | 2353–7914 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/3101 | - |
dc.description.abstract | W artykule poruszam zagadnienie potencjału szkoły w kształtowaniu obywatelskiego nieposłuszeństwa uczniów. Wychodzę z założenia, że szkoła jako instytucja wymagająca posłuszeństwa, mimowolnie akceptuje również nieposłuszeństwo uczniów, szczególnie jeżeli przybiera ono postać obywatelskiego nieposłuszeństwa istotnego w procesie kształtowania się społeczeństwa obywatelskiego. | pl |
dc.description.abstract | The article rises the issue of school potential in the development of students’ civil disobedience. I assume that school as an institution requiring obedience, accepts students’ disobedience unintentionally, especially if it takes the form of civil disobedience, which is important in the development of civil society. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | nieposłuszeństwo obywatelskie | pl |
dc.subject | społeczeństwo obywatelskie | pl |
dc.subject | uczeń | pl |
dc.subject | civil disobedience | pl |
dc.subject | civil society | pl |
dc.subject | student | pl |
dc.title | Potencjał szkoły do kształtowania obywatelskiego nieposłuszeństwa uczniów | pl |
dc.title.alternative | The potential of the school in shaping students’ civil disobedience | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.identifier.doi | 10.15290/parezja.2015.03.07 | - |
dc.description.Email | ankababicka@gmail.com | pl |
dc.description.Affiliation | Akademia Pomorska w Słupsku | pl |
dc.description.references | Arendt H., O przemocy. Nieposłuszeństwo obywatelskie, przekł. A. Łagodzka, W. Madeja, Fundacja Aletheia, Warszawa 1 998. | pl |
dc.description.references | Arystoteles, Polityka, przekł. L. Piotrowicz, [w:] idem, Dzieła wszystkie, t. 1 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003. | pl |
dc.description.references | Babicka-Wirkus A., Autoekspresja uczniów, czyli o pozorze poszanowania praw dziecka w gimnazjach, [w:] Różnice, edukacja i inkluzja, T. Szkudlarek, A. Komorowska-Zielony (red.), książka w druku. | pl |
dc.description.references | Babicka-Wirkus A., Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków: 2015. | pl |
dc.description.references | Babicka-Wirkus A., Respektowanie prawa do autoekspresji a rytuały oporu gimnazjalistów, rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Marii Czerepaniak-Walczak w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego, obroniona 29 stycznia 2013 roku. | pl |
dc.description.references | Bobbio N., Społeczeństwo obywatelskie, [w:] J. Szacki, Ani książę, ani kupiec: obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego w myśli współczesnej, przekł. B. Szacka, J. Szacki, A. Szymanowski, E. Woydyłło, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997. | pl |
dc.description.references | Calhoun C., Nacjonalizm i społeczeństwo obywatelskie: demokracja, zróżnicowanie i samookreślenie, [w:] J. Szacki, Ani książę, ani kupiec: obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego w myśli współczesnej, przekł. B. Szacka, J. Szacki, A. Szymanowski, E. Woydyłło, Wydawnictwo Znak, Kraków 1997. | pl |
dc.description.references | Cierpiałkowska H., Przedmowa, [w:] H.D. Thoreau, Obywatelskie nieposłuszeństwo, przekł. H. Cieplińska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006. | pl |
dc.description.references | Czerepaniak-Walczak M., Nie myśl, bądź posłuszny – dyskurs władzy w szkole, [w:] Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), t. 4, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008. | pl |
dc.description.references | Dworkin R., Biorąc prawa poważnie, przekł. T. Kowalski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998. | pl |
dc.description.references | Feinberg J., Civil Disobedience In the Modern World, [w:] Philosophy of Law, J. Feinberg (red.), Wadsworth Pub. Co., Belmont 1995. | pl |
dc.description.references | Foucault M., Historia seksualności, przekł. B. Banasiak i in., Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 2000. | pl |
dc.description.references | Fraser N., Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy, [w:] Habermas and the Public Sphere, C. Calhoun (red.), MIT Press, Cambridge 1992. | pl |
dc.description.references | Habermas J., Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawnego, przekł. A. Romaniuk, R. Marszałek, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005. | pl |
dc.description.references | Hegel G. W. F., Zasady filozofii prawa, przekł. A. Landman, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969. | pl |
dc.description.references | Jabłoński M., Jarosz-Żukowska S., Prawa człowieka i system ich ochrony. Zarys wykładu, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004. | pl |
dc.description.references | Jastrzębski M., Społeczeństwo obywatelskie a prawa człowieka, [w:] Prawa człowieka. Wybrane zagadnienia i problemy, L. Koba, W. Wacławczyk (red.), Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2009. | pl |
dc.description.references | Kaczmarczyk M. R., Nieposłuszeństwo obywatelskie a pojęcie prawa, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. | pl |
dc.description.references | Koczanowicz L., Włodarczyk R., Współczesna filozofia społeczna. Rozmowy i eseje o społeczeństwie obywatelskim i etyce demokracji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011. | pl |
dc.description.references | Kopciewicz L., Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy – wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły, [w:] Wychowanie. Pojęcia, procesy, konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie, M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), t. 4, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008. | pl |
dc.description.references | Lewartowska-Zychowicz M., „Homo liberalis” jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010. | pl |
dc.description.references | Locke J., Dwa traktaty o rządzie, przekł. Z. Rau, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992. | pl |
dc.description.references | Masschelein J. & Simons M., The Hatred to Public Schooling: The school as the “mark” of democracy, [w:] Rancière, Public Education and the Taming of Democracy, M. Simons, J. Masschelein (red.), Wiley-Blackwell, Oxford 2011. | pl |
dc.description.references | Meyer K., Posłuszeństwo czy wzajemny szacunek?, http://recyklingidei.pl/meyer-posluszenstwo-czy-wzajemny-szacunek. | pl |
dc.description.references | Monteskiusz, O duchu praw, przekł. T. Boy-Żeliński, Zielona Sowa, Kraków 2003. | pl |
dc.description.references | Rousseau J.J., Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, przekł. H. Elzenberg, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1956. | pl |
dc.description.references | Saint-Exupèry A. de, Twierdza, przekł. A. Olędzka-Frybesowa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2012. | pl |
dc.description.references | Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, Bralczyk J. (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. | pl |
dc.description.references | Szutta A., Obywatelskie nieposłuszeństwo. Próba określenia pojęcia, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2011. | pl |
dc.description.references | Śliwerski B., Pozory sprawstwa reform oświatowych III RP, [w:] Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013. | pl |
dc.description.references | Thoreau H.D., Obywatelskie nieposłuszeństwo, przekł. i oprac. H. Cieplińska, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006. | pl |
dc.description.references | Tocqueville A. de, O demokracji w Ameryce, przekł. B. Janicka, M. Król, Wydawnictwo Aletheia, Kraków, Warszawa 1996. | pl |
dc.description.references | Touraine A., Myśleć inaczej, przekł. M. Byliniak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2007. | pl |
dc.description.references | Wielki słownik W. Doroszewskiego, http://sjp.pwn.pl/doroszewski/nieposluszenstwo;5458801.html | pl |
dc.description.references | Włodarczyk R., O demokracji, szkole i wychowaniu. Kilka notatek sporządzonych na marginesie naszych rozmów, [w:] L. Koczanowicz, R. Włodarczyk, Współczesna filozofia społeczna. Rozmowy i eseje o społeczeństwie obywatelskim i etyce demokracji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2011. | pl |
dc.description.references | Wonicki R., Spór o demokratyczne państwo prawa. Teoria Jürgena Habermasa wobec liberalnej, republikańskiej i socjalnej wizji państwa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2007. | pl |
dc.description.issue | 1(3) | - |
dc.description.firstpage | 77 | - |
dc.description.lastpage | 93 | - |
dc.identifier.citation2 | Parezja | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2015, nr 1 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
7-Anna-Babicka-Wirkus_Potencjał-szkoły-do-kształtowania-obywatelskiego-nieposłuszeństwa-uczniów_Parezja-1_20153.pdf | 710,92 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL