REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3098
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPiotrowski, Marek-
dc.contributor.authorKucińska, Elżbieta-
dc.date.accessioned2015-07-23T07:17:42Z-
dc.date.available2015-07-23T07:17:42Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationParezja, 2015, nr 1(3), s. 36-50pl
dc.identifier.issn2353–7914-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3098-
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest Specjalistycznym Punktom Konsultacyjnym (SPK) powołanym przez samorząd Warszawy w celu rozwiązywania sytuacji konfliktowych występujących w szkołach stolicy. Punkty SPK tworzą sieć 11 poradni zatrudniających specjalistów praktycznie ze wszystkich zakresów związanych z niesieniem pomocy zarówno uczniom jak i ich rodzicom oraz nauczycielom. Wspierają prace dyrektorów placówek oświatowych, współdziałają z sądami. Specjaliści SPK poprzez systematyczne działania podejmowane w sytuacjach kryzysowych wydają się poprawiać jakość pracy szkół, skutecznie pomagać rodzinom, wspierając postęp, którego źródłem jest bunt-sprzeciw uczniów lub ich rodziców czy nauczycieli. Analiza działalności SPK powinna pomóc w ustaleniu kanonu sytuacji kryzysowych na podstawie którego będzie można postulować zmiany w podstawach prawnych systemu edukacji.pl
dc.description.abstractThe article presents the difficulties in assessing the scale of conflicts occurring constantly in the Polish education system. The article is devoted to Specialist Consultation Points (SCP) set up by the government in Warsaw in order to resolve conflict situations occurring in the schools of the capital. The article is not a monograph, and results from the knowledge and many years of experience with educational institutions. SCP points form a network of 11 counselling services, employing professionals from all ranges, associated with assistance to both students and their parents and teachers. They support the work of the directors of educational institutions, interact with the courts. SCP specialists, through systematic actions in crisis situations, seem to improve the quality of schools, effectively assist families, supporting progress, the source of which is rebellion-opposition of students or their parents or teachers. The analysis of SCP should help to establish the canon of crisis situations, on the basis of which it will be possible to postulate a change in the legal basis of the education system.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectkryzys sytemu edukacjipl
dc.subjectbunt młodzieżypl
dc.subjectthe crisis of the system of educationpl
dc.subjectyouth rebellionpl
dc.titleSpecjalistyczne Punkty Konsultacyjne – w poszukiwaniu wsparcia dla ofiar systemu szkolnegopl
dc.title.alternativeSpecialist Consultation Points –in search of support for the victims of the school systempl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/parezja.2015.03.04-
dc.description.EmailMarek Piotrowski: marek.a.piotrowski@gmail.compl
dc.description.EmailElżbieta Kucińska: elzbieta.kucinska@moskat.plpl
dc.description.AffiliationMarek Piotrowski - Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.AffiliationElżbieta Kucińska - Zespół Diagnostyczno-Reedukacyjny w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii nr 2 „Kąt” w Warszawiepl
dc.description.referencesBera R., Bon oświatowy – rola samorządu we wspieraniu zadań edukacyjnych szkoły, wystąpienie na konferencji Kuratorium Oświaty w Gdańsku, 2006, www.kuratorium. gda.pl/pliki/6%20Bon%20oswiatowy.pdf.pl
dc.description.referencesPowołanie Specjalistycznych Punktów Konsultacyjnych, dokument Biuro Edukacji m. st. Warszawy, 2010pl
dc.description.referencesBourdieu P., Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, przekł. P. Błos, Scholar, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesCentralna Komisja Egzaminacyjna, Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2012, Warszawa 2012, s. 23.pl
dc.description.referencesCentralna Komisja Egzaminacyjna, Osiągnięcia uczniów kończących gimnazjum w roku 2014, Warszawa 2014, s. 30.pl
dc.description.referencesGroenwald M., Standardy moralne czy standardy wymagań? O moralnych aspektach pozoru w szkole, [w:] Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, M. Dudzikowa, K. Knasiecka-Falbierska (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013pl
dc.description.referencesGutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, przekł. A. Kacmajor, A. Sulak, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.pl
dc.description.referencesLevitas A., Herczyński J., Decentralizacja oświaty w Polsce 1990-1999: tworzenie systemu, [w:] Biblioteczka Oświaty Samorządowej, t. 7, Decentralizacja oświaty, M. Herbst (red.), Centrum Interdyscyplinarne Modelowania Matematycznego i Komputerowego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesKridel C., Towards an Understanding of Progressive Education and „School”Lee Dick’s 1939, Museum of Education Columbia, South Carolina 2012pl
dc.description.referencesKwieciński Z., Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych, [w:] M. Jaworska-Witkowska, Kwieciński Z., Nurty pedagogii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.pl
dc.description.referencesMinisterstwo Edukacji Narodowej, Ocenianie na zajęciach wychowania fizycznego 2014, http://www.men.gov.pl/index.php/abc-wychowania-fizycznego/189-zycie-szkoly/abc-wychowania-fizycznego/1208-6-ocenianie-zajec-wf6.pl
dc.description.referencesLutyński J., Działania pozorne, [w:] idem, Nauka i polskie problemy. Komentarz socjologa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesParlament Europejski, Kluczowe kompetencje w uczeniu się przez całe życie. Europejskie ramy odniesienia, Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 26 września 2006 r., http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P6-TA-2006-0365+0+DOC+XML+V0//PL#ref_2_3.pl
dc.description.referencesPiotrowski M., Pomiar dydaktyczny i polityka projakościowa gminy w obszarze oświaty, [w:] Biblioteczka Oświaty Samorządowej, t. 7, M. Herbst (red.), Centrum Interdyscyplinarne Modelowania Matematycznego i Komputerowego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Dz. U. nr 228, poz. 1491pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych Dz. U. 2013, poz. 520.pl
dc.description.referencesPutnam R. D., Samotna gra w kręgle, przekł. P. Sadura, S. Szymański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., Nauczyciel jako zawód, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, http://www.oskko.edu.pl/kongres1/materialy/BSliwerski-Kongres.pdf,2006.pl
dc.description.issue1(3)-
dc.description.firstpage36-
dc.description.lastpage50-
dc.identifier.citation2Parezjapl
Występuje w kolekcji(ach):Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 2015, nr 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
4-Marek-Piotrowski-Elżbieta-Kucińska_Specjalistyczne....pdf679,79 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons