REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/3009
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNikitorowicz, Jerzy-
dc.date.accessioned2015-06-19T07:24:08Z-
dc.date.available2015-06-19T07:24:08Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citationWspólnoty z perspektywy edukacji międzykulturowej, pod red. Jerzego Nikitorowicza, Jolanty Muszyńskiej, Mirosława Sobeckiego, Białystok 2009, s. 15-28pl
dc.identifier.isbn978-83-61209-31-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/3009-
dc.description.abstractThe author while undertaking the problem of communities in multicultural societies, distinguishes: communities of origin (blood relation) and created communities (in result of common experiences, values, symbols and culture). From one side recent events in the world cause cultural distrust, from the other side, undertake challenges of multicultural societies (as migration, cultural adaptation with keeping own identity). The tasks of intercultural education are: deepening a sense of national identity with responsibility for sub national structures, responsibility for common heritage of cultural borderland, openness on exhange, integration of immigrants and creating citizenship. Poland appears as an emigration nation without proper migration policy. The autor asks about the reason of not taking into consideration Polish cultural and geopolitical attractiveness in the strategy of education development in 2007–2013. At the moment of accession to the European Union and Schengen, Poland became more popular among potential immigrants, so that is the reason to think about our organizational, mental, social and cultural readiness to accept immigrants. From one side Polish membership in Schengen is treat as an integration in the EU, from the other, as cultural marginalisation of Eastern borderland. That is why author asks about existance and perspectives of immigration policy in Poland. Conscious person in pluralistic world presents many loyalties as a result of innovation identities (creative, extending by experience). At the end author asks about stimulation of passions which causes development (love, right and beauty) and compelling bad passions (as fear, greed and conceit) in democratic liberal society.pl
dc.description.sponsorshipWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTrans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckiepl
dc.subjectwspólnotapl
dc.subjectmigracjapl
dc.subjectedukacja międzykulturowapl
dc.subjectspołeczeństwo wielokulturowepl
dc.titleWspólnoty i migracje w społeczeństwach wielokulturowychpl
dc.title.alternativeCommunities and migration in multicultural societiespl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.AffiliationWydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstokupl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (STH)
Książki/Rozdziały (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Jerzy Nikitorowicz_Wspólnoty i migracje w społeczeństwach wielokulturowych.pdf575,46 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons