REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19415
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTruskolaska, Emilia M.-
dc.date.accessioned2025-12-12T12:23:20Z-
dc.date.available2025-12-12T12:23:20Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationMiscellanea Historico-Iuridica, T. 24, Z. 1, 2025, s. 706-727pl
dc.identifier.issn1732-9132-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19415-
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest analiza stopnia implementacji oraz skuteczności Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (tak zwanej konwencji stambulskiej) w Polsce 10 lat po jej przyjęciu. Autor skupia się na ocenie zmian legislacyjnych i administracyjnych, które miały dostosować krajowy porządek prawny do wymogów Konwencji, a także na zbadaniu, w jakim stopniu działania państwa przyczyniły się do realnej ochrony osób doświadczających przemocy. W artykule wykorzystano przede wszystkim źródła oficjalne, takie jak raporty Group of Experts on Action against Violence against Women and Domestic Violence (GREVIO) oraz dokumenty Komitetu do spraw Likwidacji Dyskryminacji Kobiet (CEDAW). Uzupełnieniem są dane publikowane przez organizacje pozarządowe monitorujące przestrzeganie praw człowieka, między innymi Helsińską Fundację Praw Człowieka i Centrum Praw Kobiet. Podstawę prawną i kontekst instytucjonalny opracowano na bazie ustaw i rozporządzeń krajowych, w tym znowelizowanych przepisów Kodeksu karnego oraz ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Metodycznie tekst opiera się na analizie dogmatycznoprawnej (badanie treści norm i ich interpretacji) oraz analizie porównawczej, uwzględniającej standardy wypracowane w praktyce innych państw Rady Europy. Ważnym elementem jest także socjologiczna refleksja nad kontrowersjami wokół konwencji stambulskiej, w tym zarzutów o jej „ideologiczny” charakter oraz domniemaną ingerencję w suwerenność państwa i tradycyjną strukturę rodziny. Artykuł stanowi propozycję wszechstronnego spojrzenia na dotychczasowy wpływ Konwencji na polski system ochrony przed przemocą wobec kobiet, a także wskazuje główne trudności, takie jak nierównomierne finansowanie usług pomocowych czy brak konsekwentnej edukacji antyprzemocowej. Dzięki przedstawionej syntezie wyników badań oraz szerokiej bazie źródeł czytelnik uzyskuje wielowymiarowy obraz wyzwań i osiągnięć związanych z realizacją konwencji stambulskiej w Polsce, co może stanowić inspirację do dalszych prac nad udoskonaleniem istniejących rozwiązań prawnych i organizacyjnych.pl
dc.description.abstractThe aim of this article is to analyse the extent of implementation and effectiveness of the Council of Europe Convention on preventing and combating violence against women and domestic violence (the so­‑called Istanbul Convention) in Poland, ten years after its adoption. The author focuses on assessing the legislative and administrative changes undertaken to align the national legal framework with the Convention’s requirements, as well as on examining the extent to which government measures have contributed to the actual protection of individuals experiencing violence. The article primarily draws on official sources, such as reports by GREVIO (the Group of Experts on Action against Violence against Women and Domestic Violence) and documents from the Committee on the Elimination of Discrimination against Women (CEDAW). Supplementary data come from non­‑governmental organisations monitoring human rights observance, including the Helsinki Foundation for Human Rights and the Women’s Rights Center. The legal and institutional context is based on the national laws and regulations, notably the amended provisions of the Penal Code and the Act on Counteracting Domestic Violence. Methodologically, the text is founded on a dogmatic­‑legal analysis (examining the content and interpretation of legal norms) and a comparative analysis, taking into account standards developed in the practice of other Council of Europe member states. The sociological reflection on the controversies surrounding the Istanbul Convention, including allegations of its “ideological” character and supposed interference with state sovereignty and the traditional family structure is also a significant element. This article offers a comprehensive view of the Convention’s impact on Poland’s system for protecting women from violence, while highlighting the main challenges such as uneven funding for support services and the lack of consistent anti­‑violence education. Due to the presented synthesis of research findings and a broad source base, the reader gains a multidimensional picture of the challenges and achievements associated with the implementation of the Istanbul Convention in Poland, which may serve as an inspiration for further efforts to improve the existing legal and organisational solutions.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl-
dc.subjectkonwencja stambulskapl
dc.subjectprzemoc wobec kobietpl
dc.subjectprawo antyprzemocowepl
dc.subjectpolityka społecznapl
dc.subjectedukacja antydyskryminacyjnapl
dc.subjectIstanbul Conventionpl
dc.subjectviolence against womenpl
dc.subjectanti­‑violence lawpl
dc.subjectsocial policypl
dc.subjectanti­‑discrimination educationpl
dc.titleOd zobowiązań do praktyki: 10 lat z konwencją o zapobieganiu przemocy wobec kobietpl
dc.title.alternativeFrom Commitments to Practice: 10 Years with the Convention on Preventing Violence against Womenpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/mhi.2025.24.01.29-
dc.description.Emailem.truskolaska@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesKonwencja Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, sporządzona w Stambule dnia 11 maja 2011 roku (Dz.U. 2015, poz. 961).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2021, poz. 1249, z późn. zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 6 czerwca 1997 roku – Kodeks karny (Dz.U. 1997 nr 88, poz. 553, z późn. zm.).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji (Dz.U. 1990 nr 30, poz. 179).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 24 sierpnia 2001 roku o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz.U. 2001 nr 123, poz. 1353).pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 17 listopada 1964 roku – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. 1964 nr 43 poz. 296, z późn. zm.).pl
dc.description.referencesCouncil of Europe Convention on Preventing and Combating Violence against Women and Domestic Violence and explanatory report, Istanbul (Türkiye) 11.V.2011, CETS No. 210 (2012).pl
dc.description.referencesGREVIO, 5th General Report on GREVIO’s Activities, covering the period from January to December 2023, Council of Europe.pl
dc.description.referencesGrupa Ekspertów do spraw Przeciwdziałania Przemocy wobec Kobiet i Przemocy Domowej (GREVIO), Raport GREVIO dotyczący rozwiązań prawnych i innych, służących wdrożeniu postanowień Konwencji Rady Europy… – ocena wyjściowa: Polska, GREVIO/Inf(2021)5, przyjęty 23 czerwca 2021 roku, s. 7–10.pl
dc.description.referencesKrajowy program działań na rzecz równego traktowania na lata 2013–2016, opracowany przez Pełnomocnika Rządu do spraw równego traktowania, Warszawa 10 grudnia 2013 roku, https://www.un.org/development/desa/disabilities/wp­‑content/uploads/sites/15/2019/11/Poland_National­‑Action-Program­‑for-Equal‑Treatment-2013-2016.pdf(dostęp: 17.10.2025).pl
dc.description.referencesPostępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie wniosku Prezesa Rady Ministrów (znak: BPRM.181.5.11.2020) o sygnaturze akt K 11/20.pl
dc.description.referencesProgram Przeciwdziałania Przyczynom Przestępczości na lata 2019–2023 (zatwierdzony przez Ministra Sprawiedliwości 9 stycznia 2019 roku), zaktualizowany w 2022 roku (na lata 2019–2025) i w 2023 roku (na lata 2019–2026) – oficjalne dokumenty Ministerstwa Sprawiedliwości.pl
dc.description.referencesProgram „Sprawiedliwość”, https://www.eog.gov.pl/strony/zapoznaj­‑sie-z-funduszami/oferta‑funduszy/sprawiedliwosc (dostęp: 17.10.2025).pl
dc.description.referencesProjekty wybrane do dofinansowania w 2024 roku w ramach rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej” imienia Władysława Stasiaka na lata 2022–2024, https://www.gov.pl/web/mswia/program-ograniczania-przestepczosci-i-aspolecznych­‑zachowan-razem­‑bezpieczniej im‑wladyslawa-stasiaka (dostęp: 17.10.2025).pl
dc.description.referencesPrzystąpienie do postępowania i stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara w sprawie K 11/20, https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Przyst%C4%85pienie%20do%20post%C4%99powania%20przed%20TK%20-%20Konwencja%20 Stambulska%2C%2019.08.2020.pdf (dostęp: 17.10.2025).pl
dc.description.referencesRządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej” imienia Władysława Stasiaka na lata 2022–2024, przyjęty uchwałą nr 172 Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2022 roku (M.P. 2022, poz. 867).pl
dc.description.referencesSprawozdanie z działań podjętych w celu wprowadzenia w życie Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, przedstawiane przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z postanowieniami artykułu 68 Konwencji (dokument rządowy).pl
dc.description.referencesStanowisko rządu w sprawie podpisania konwencji stambulskiej (archiwalne materiały Ministerstwa Spraw Zagranicznych z 2012 roku).pl
dc.description.referencesWyniki badania przeprowadzonego na zlecenie MRPiPS „Ogólnopolska diagnoza infrastruktury wsparcia osób doznających przemocy oraz ocena efektywności i skuteczności stosowanych form pomocy” (materiały MRPiPS).pl
dc.description.referencesGanczewska Zuzanna, Natychmiastowa izolacja sprawcy przemocy. Ocena zmiany przepisów niemal dwa lata po, Warszawa 2022.pl
dc.description.referencesStefaniak Łukasz, Zarys sporu o ratyfikację Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, „Roczniki Nauk Prawnych” 2014, t. XXIV, nr 3, s. 73.pl
dc.description.referencesKampania „Kocham. Nie biję”, https://kochamniebije.pl (dostęp: 17.10.2025).pl
dc.description.referencesKampania „Wybieram pomoc”, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, https://www.gov.pl/web/rodzina/kampania‑wybieram-pomoc (dostęp: 17.10.2025).pl
dc.description.references„Stop przemocy! Pielęgniarki i położne w obronie krzywdzonych dzieci”, materiał informacyjny Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, https://www.parpa.pl/phocadownloadpap/Przeciwdzialanie/Stop%20przemocy!%20Pielegniarki%20i%20polozne%20w%20obronie%20krzywdzonych%20dzieci%20-%20tresc.pdf (dostęp: 17.10.2025).pl
dc.description.referencesSekretarz Generalna Rady Europy: wypowiedzenie konwencji stambulskiej to „wielki krok wstecz”, https://oko.press/sekretarz­‑generalna-rady­‑europy-wypowiedzenie-konwencji-stambulskiej­‑to-wielki‑krok-wstecz (dostęp: 17.10.2025).pl
dc.identifier.eissn2719-9991-
dc.description.volume24pl
dc.description.issue1pl
dc.description.firstpage706pl
dc.description.lastpage727pl
dc.identifier.citation2Miscellanea Historico-Iuridicapl
dc.identifier.orcid0000-0002-1936-3376-
Występuje w kolekcji(ach):Miscellanea Historico-Iuridica, 2025, tom XXIV, Z. 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
MHI_24_1_E_M_Truskolaska_Od_zobowiazan_do_praktyki_10_lat_z_konwencja.pdf179,01 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons