Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19387Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Prokop, Krzysztof | - |
| dc.date.accessioned | 2025-12-10T10:12:01Z | - |
| dc.date.available | 2025-12-10T10:12:01Z | - |
| dc.date.issued | 2025 | - |
| dc.identifier.citation | Miscellanea Historico-Iuridica, T. 24, Z. 1, 2025, s. 216-235 | pl |
| dc.identifier.issn | 1732-9132 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19387 | - |
| dc.description.abstract | W Szwajcarii uprawnienia nadzwyczajne organów państwowych realizowane na podstawie konstytucji, a w razie potrzeby bez podstawy konstytucyjnej, przyjmują postać prawa konieczności (Notrecht), które stanowi odpowiednik stanu nadzwyczajnego w innych państwach. Konstytucjom Konfederacji Szwajcarskiej (z 1874 roku i obecnie obowiązującej konstytucji z 1999 roku) nieznana jest bowiem instytucja stanu nadzwyczajnego w takim kształcie, jaka występuje w innych państwach europejskich. Wynika to głównie z faktu, że w dziewiętnastowiecznej Szwajcarii nie przyjął się stan oblężenia, wywodzący się z okresu rewolucji francuskiej. Zagrożenia związane z wybuchem pierwszej i drugiej wojny światowej przyczyniły się do wypracowania koncepcji konieczności, która ma legitymizować działania organów państwowych (zwłaszcza Rady Federalnej) w warunkach uzasadniających w innych państwach wprowadzenie stanu nadzwyczajnego. Dwukrotnie (w 1914 i 1939 roku) Rada Federalna otrzymała od Zgromadzenia Federalnego upoważnienie do podejmowania wszelkich koniecznych środków, również o charakterze ustawodawczym, w celu zapewnienia bezpieczeństwa państwa (Vollmachtenregime). Krytyka tego stanu rzeczy przyczyniła się do ulepszenia konstrukcji ustawodawstwa pilnego, dzięki któremu parlament może podejmować w razie potrzeby szybkie działania legislacyjne. Ustawodawstwo pilne znane było już w pierwotnej wersji konstytucji z 1874 roku, niemniej dopiero w roku 1949 nadano mu postać, która została przejęta w konstytucji z 1999 roku. Rada Federalna została ponadto upoważniona w obecnie obowiązującej konstytucji do wydawania rozporządzeń nadzwyczajnych. | pl |
| dc.description.abstract | In Switzerland extraordinary powers exercised on the basis of the constitution, and, if necessary, without a constitutional basis, have taken the form of the law of necessity (Notrecht), which is the equivalent of the state of emergency in other countries. The constitutions of the Swiss Confederation (from 1874 and the currently applicable constitution of 1999) are unknown to the institution of the state of emergency in the form that occurs in other European countries. This is mainly due to the fact that in the nineteenth-century Switzerland, the state of siege, which originated from the period of the French Revolution, was not adopted. The threats related to the outbreak of World War I and II contributed to the development of the concept of necessity, which is to legitimise the actions of state bodies (especially the Federal Council) in conditions that justify the introduction of a state of emergency in other countries. On two occasions (in 1914 and 1939) the Federal Council received authorisation from the Federal Assembly to take all the necessary measures, including legislative measures, in order to ensure state security (Vollmachtenregime). Criticism of this state of affairs contributed to the improvement of the design of urgent legislation, which enables the parliament to take rapid legislative action if necessary. Urgent legislation was already known in the original version of the constitution of 1874, but it was not until 1949 that it was given the form that was adopted in the constitution of 1999. The Federal Council was also authorised in the current constitution to issue emergency regulations. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
| dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl | - |
| dc.subject | konstytucja Szwajcarii | pl |
| dc.subject | prawo konieczności | pl |
| dc.subject | Rada Federalna | pl |
| dc.subject | Zgromadzenie Federalne | pl |
| dc.subject | stan nadzwyczajny | pl |
| dc.subject | Swiss constitution | pl |
| dc.subject | law of necessity | pl |
| dc.subject | Federal Council | pl |
| dc.subject | Federal Assembly | pl |
| dc.subject | state of emergency | pl |
| dc.title | Konieczność jako legitymizacja działań organów państwowych w Szwajcarii | pl |
| dc.title.alternative | Necessity as a Legitimization of the Actions of State Bodies in Switzerland | pl |
| dc.type | Article | pl |
| dc.rights.holder | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0) | pl |
| dc.identifier.doi | 10.15290/mhi.2025.24.01.10 | - |
| dc.description.Email | krzysztof.prokop@uws.edu.pl | pl |
| dc.description.Affiliation | Uniwersytet w Siedlcach | pl |
| dc.description.references | Aleksandrowicz Maciej, System prawny Szwajcarii. Historia i współczesność, Białystok 2009. | pl |
| dc.description.references | Bellanger François, Droit de nécessité et état d’exception, [w:] Verfassungsrecht der Schweiz, red. Daniel Thürer, Jean-François Aubert, Jörg Paul Müller, Zürich 2001, s. 1261–1271. | pl |
| dc.description.references | Bundesbeschluss betreffend Massnahmen zum Schutze des Landes und zur Aufrechthaltung der Neutralität (Vom 3. August 1914), “Eidgenössische Gesetzsammlung” 1914, nr 25. | pl |
| dc.description.references | Bundesverfassung der Schweizerischen Eidgenossenschaft vom 18. April 1999 (Stand am 3. März 2024), AS 1999 2556, https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/1999/404/de (dostęp: 14.01.2025). | pl |
| dc.description.references | Burckhardt Walther, Die Krisis der Verfassung, [w:] Walther Burckhardt, Aufsätze und Vorträge 1910–1938, Bern 1970, s. 340–355. | pl |
| dc.description.references | Burckhardt Walther, Kommentar der schweizerischen Bundesverfassung vom 29. Mai 1974, Bern 1931. | pl |
| dc.description.references | Czeszejko‑Sochacki Zdzisław, System konstytucyjny Szwajcarii, Warszawa 2002. | pl |
| dc.description.references | Dobrzeniecki Karol, Prawo wobec sytuacji nadzwyczajnej. Między legalizmem a koniecznością, Toruń 2018. | pl |
| dc.description.references | Fleiner Fritz, Schweizerisches Bundesstaatsrecht, Tübingen 1923. | pl |
| dc.description.references | Giacometti Zaccaria, Das Vollmachtenregime der Eidgenossenschaft, Zürich 1945. | pl |
| dc.description.references | Häfelin Ulrich, Haller Walter, Schweizerisches Bundesstaatsrecht. Die neue Bundesverfassung, Zürich 2005. | pl |
| dc.description.references | Hefti Markus, Rechtsstellung und Tätigkeit der Vollmachtenkommissionen der eidg. Räte im zweiten Weltkrieg und in der Nachkriegszeit, Zürich 1951. | pl |
| dc.description.references | Hungerbühler Hellmut, Der dringliche Bundesbeschluß unter besonderer Berücksichtigung der Bundesversammlung, Zürich 1951. | pl |
| dc.description.references | Kley Andreas, Verfassungsgeschichte der Neuzeit. Grossbritannien, die USA, Frankreich und die Schweiz, Bern 2004. | pl |
| dc.description.references | Konn Henryk Apolinary, Prawa wyjątkowe, Warszawa 1909. | pl |
| dc.description.references | Konstytucja Federalna Konfederacji Szwajcarskiej z dnia 18 kwietnia 1999 r., tłum. i wstęp Zdzisław Czeszejko‑Sochacki, Warszawa 2000. | pl |
| dc.description.references | Küffer Rafael, Eine liberale Kritik am Notrecht Zaccaria Giacometti als Protagonist der Schweizer Notrechtsdebatte, Tübingen 2014. | pl |
| dc.description.references | Kull Claudius, Das kantonale Notrecht und seine Stellung im schweizerischen Rechtssystem, Zürich 1980. | pl |
| dc.description.references | Marti Hans, Der Vollmachtenbeschluss vom 30. August 1939, Zürich 1944. | pl |
| dc.description.references | Prokop Krzysztof, Modele stanu nadzwyczajnego, Białystok 2012. | pl |
| dc.description.references | Prokop Krzysztof, Stany nadzwyczajne w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Białystok 2005. | pl |
| dc.description.references | Prokop Krzysztof, Szwajcaria, [w:] Systemy ustrojowe państw współczesnych, red. Stanisław Bożyk, Marian Grzybowski, Białystok 2012, s. 215–244. | pl |
| dc.description.references | Rhinow René, Grundzüge des Schweizerischen Verfassungsrechts, Basel 2003. | pl |
| dc.description.references | Ruck Erwin, Schweizerisches Staatsrecht, Zürich 1957. | pl |
| dc.description.references | Sarnecki Paweł, Szwajcaria, [w:] Systemy polityczne rozwiniętych krajów kapitalistycznych, red. Adam Jamróz, Warszawa 1989. | pl |
| dc.description.references | Saxer Urs, Komentarz do art. 185, [w:] Die schweizerische Bundesverfassung. St. Galler Kommentar, t. 2, red. Bernhard Ehrenzeller et al., Zürich‑St. Gallen 2014. | pl |
| dc.description.references | Stembrowicz Jerzy, Z problematyki stanu nadzwyczajnego w państwie burżuazyjno‑demokratycznym, „Studia Nauk Politycznych” 1983, nr 3, s. 7–44. | pl |
| dc.description.references | Trümpler Ralph, Notrecht. Eine Taxonomie der Manifestationen und eine Analyse des intrakonstitutionellen Notrechts de lege lata e de lege ferenda, Zürich 2012. | pl |
| dc.description.references | Tschannen Pierre, Komentarz do art. 165, [w:] Die schweizerische Bundesverfassung. St. Galler Kommentar, t. 2, red. Bernhard Ehrenzeller et al., Zürich–St. Gallen 2014, s. 2693–2701. | pl |
| dc.description.references | Wilhelm Martin, Kantonales Notrecht: Bewährungsprobe bestanden?, [w:] Recht in der Krise, red. Irina Lehner et al., Zürich 2022. | pl |
| dc.description.references | Wojtyczek Krzysztof, Granice ingerencji ustawodawczej w sferę praw człowieka w Konstytucji RP, Kraków 1999. | pl |
| dc.identifier.eissn | 2719-9991 | - |
| dc.description.volume | 24 | pl |
| dc.description.issue | 1 | pl |
| dc.description.firstpage | 216 | pl |
| dc.description.lastpage | 235 | pl |
| dc.identifier.citation2 | Miscellanea Historico-Iuridica | pl |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-3447-4592 | - |
| Występuje w kolekcji(ach): | Miscellanea Historico-Iuridica, 2025, tom XXIV, Z. 1 | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| MHI_24_1_K_Prokop_Koniecznosc_jako_legitymizacja_dzialan.pdf | 169,67 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
