REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19380
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorLöhnig, Martin-
dc.date.accessioned2025-12-10T07:52:31Z-
dc.date.available2025-12-10T07:52:31Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationMiscellanea Historico-Iuridica, T. 24, Z. 1, 2025, s. 147-162pl
dc.identifier.issn1732-9132-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19380-
dc.description.abstractPo zakończeniu wojny trzydziestoletniej w 1648 roku, zwieńczonej pokojem westfalskim, Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego wkroczyło w nową fazę swojego istnienia. W latach od 1663 do 1806 roku centralnym organem jego funkcjonowania stał się tzw. Wieczysty Sejm Rzeszy (Immerwährender Reichstag), mający charakter stałego zgromadzenia przedstawicieli książąt, biskupów, wolnych miast i innych stanów Rzeszy (Reichsstände). Ten organ, z siedzibą w Ratyzbonie, działał nieprzerwanie przez ponad 140 lat, pełniąc funkcję forum negocjacji, rozwiązywania sporów i koordynacji polityki w obrębie rozdrobnionego terytorialnie imperium. Pokój westfalski nie tylko zakończył długotrwały i wyniszczający konflikt między katolicką Ligą a protestancką Unią, lecz także utrwalił podział religijny i polityczny Rzeszy. Wewnętrzne spory ustąpiły miejsca systemowi równowagi między wyznaniami, a władza cesarska została ograniczona na rzecz autonomii poszczególnych księstw, elektoratów i wolnych miast. Z idei średniowiecznej Rzeszy – jako uniwersalnego chrześcijańskiego imperium – pozostał głównie symboliczny autorytet cesarza, oparty na tradycji i ceremoniale, lecz słabszy w sferze realnej polityki. Uczestnicy życia politycznego Rzeszy oczekiwali przede wszystkim zachowania pokoju, ochrony swoich praw stanowych i bezpieczeństwa gospodarczego. Dla jednych idea Rzeszy wciąż oznaczała wspólnotę kulturową i prawną opartą na dziedzictwie Cesarstwa Rzymskiego, dla innych była raczej mechanizmem utrzymania równowagi sił i zabezpieczenia autonomii przed ingerencją sąsiadów. W ten sposób Święte Cesarstwo w okresie po 1648 roku stało się federacyjną, wielowyznaniową i wielonarodową strukturą, trwającą aż do swojej likwidacji w 1806 roku pod wpływem wojen napoleońskich.pl
dc.description.abstractAfter the end of the Thirty Years’ War in 1648, concluded with the Peace of Westphalia, the Holy Roman Empire of the German Nation entered a new phase of its existence. From 1663 to 1806, its central governing body became the so-called Perpetual Diet of the Empire (Immerwährender Reichstag), a permanent assembly composed of the representatives of princes, of bishops, of free imperial cities, and of other Imperial Estates (Reichsstände). Based in Regensburg, this body functioned without interruption for more than 140 years, serving as a forum for negotiations, dispute resolution, and the coordination of policies within the territorially fragmented Empire. The Peace of Westphalia not only brought an end to the long and devastating conflict between the Catholic League and the Protestant Union but it also cemented the religious and political division of the Empire. Internal disputes gave way to a system of balance between confessions, while the imperial authority was curtailed in favour of the autonomy of individual principalities, of electorates, and of free cities. From the medieval idea of the Empire (Reichsidee) – as a universal Christian empire – there remained primarily the symbolic authority of the emperor, grounded in tradition and ceremonial, yet diminished in the sphere of practical politics.Participants in the political life of the Empire primarily sought the preservation of peace, the protection of their estate rights, and economic security. For some, the idea of the Empire still signified a cultural and legal community rooted in the heritage of the Roman Empire; for others, it was more of a mechanism for maintaining the balance of power and for safeguarding autonomy against external interference. Thus, in the period after 1648, the Holy Roman Empire evolved into a federal, multi-confessional, and multi-ethnic structure, enduring until its dissolution in 1806 under the impact of the Napoleonic Wars.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.pl-
dc.subjectŚwięte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiegopl
dc.subjectSejm Rzeszypl
dc.subjectkonstytucjapl
dc.subjectcesarzpl
dc.subjectHoly Roman Empire of the German Nationpl
dc.subjectReichstagpl
dc.subjectconstitutionpl
dc.subjectemperorpl
dc.titleIdea Rzeszy i Sejm Rzeszy w okresie Wieczystego Sejmu Rzeszy w Ratyzbonie (1663–1806)pl
dc.title.alternativeReichsidee and Reichstag in the Phase of Immerwährender Reichstag in Regensburg (1663–1806)pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC BY-SA 4.0)pl
dc.identifier.doi10.15290/mhi.2025.24.01.07-
dc.description.Emailmartin.loehnig@jura.uni-regensburg.depl
dc.description.AffiliationUniversität Regensburgpl
dc.description.referencesBrechenmacher Thomas, Großdeutsche Geschichtsschreibung im 19. Jahrhundert, Berlin 1996.pl
dc.description.referencesBurkhardt Johannes, Das größte Friedenswerk der Neuzeit: der Westfälische Frieden in neuer Perspektive, „Geschichte in Wissenschaft und Unterricht“ 1998, t. 49, s. 592–612.pl
dc.description.referencesDazu und zum ganzen Konflikt im Folgenden Stollberg‑Rillinger, Die zeremonielle Inzenierung des Reiches, [w:] Imperium Romanum – irregulare corpus – Teutscher Reichs‑Staat, red. Matthias Schnettger, Mainz 2002.pl
dc.description.referencesFriedrich Susanne, Drehscheibe Regensburg. Das Informations- und Kommunikationssystem des Immerwährenden Reichstags um 1700 (= Colloquia Augustana 23), Berlin 2007.pl
dc.description.referencesFürnrohr Walter, Das Patriziat der Freien Reichsstadt Regensburg zur Zeit des immerwährenden Reichstags. Eine sozialgeschichtliche Studie über das Bürgertum der Barockzeit, „Verhandlungen des Historischen Vereins für Regensburg und Oberpfalz“ 1952, t. 93, s. 153–308.pl
dc.description.referencesGotthard Axel, Das Alte Reich 1495–1806, Darmstadt 2013.pl
dc.description.referencesGrimm Dieter, Souveränität, Herkunft und Zukunft eines Schlüsselbegriffes, Berlin 2009.pl
dc.description.referencesHammerstein, Samuel Pufendorf, [w:] Staatsdenker im 17. und 18. Jahrhundert: Reichspublizistik, Politik, Naturrecht, red. Michael Stolleis, Frankfurt am Main 1987.pl
dc.description.referencesHaas Julia, Die Reichstheorie in Pufendorfs „Severinus de Monzambano“, Berlin 2006.pl
dc.description.referencesJoseph Görres, Eine Auswahl aus seinen Schriften, red. Tau Max, Berlin [b.d.].pl
dc.description.referencesKrischer André Johannes, Reichsstädte und Reichstag im 18. Jahrhundert. Überlegungen zu Reichspolitik und Politik im Alten Reich anhand Bremer und Hamburger Praktiken, Einleitung, [w:] Zeitenblicke 11, nr 2, http://www.zeitenblicke.de/2012/2/Krischer/index_html (dostęp: 29.09.2025).pl
dc.description.referencesLanzinner Maximilian, Arbeitsfelder und Forschungsfragen zum Immerwährenden Reichstag, Rn. 12, [w:] Zeitenblicke 11, nr 2, http://www.zeitenblicke.de/2012/2/Lanzinner/index_html (dostęp: 29.09.2025).pl
dc.description.referencesMoser Johann Jacob, Neues teutsches Staatsrecht, Band 1, Frankfurt/Main und Leipzig 1766.pl
dc.description.referencesOverhoff Jürgen, Ein Kaiser für Amerika, „ZEIT“ 2012, t. 45, s. 37.pl
dc.description.referencesRürub Reinhard, Johann Jacob Moser, Pietismus und Reform, Wiesbaden 1965.pl
dc.description.referencesSchindling Anton, Die Ausbildung des Immerwährenden Reichstags zu Regensburg, [w:] Festgabe Heinz Hürten zum 60. Geburtstag, Hg. Harald Dickerhof, Frankfurt a. M. u.a. 1988, s. 301–315.pl
dc.description.referencesSchindling Anton, Leopold I. 1658–1705, [w:] Die Kaiser der Neuzeit 1519–1918. Heiliges römisches Reich, Österreich, Deutschland, Hg. Anton Schindling, Walter Ziegler, München 1990, s. 169–185.pl
dc.description.referencesSchmid Alois, Franz I. und Maria Theresia 1745–1765, [w:] Die Kaiser der Neuzeit 1519–1918. Heiliges römisches Reich, Österreich, Deutschland, Hg. Anton Schindling, Walter Ziegler, München 1990, s. 232–248.pl
dc.description.referencesSchmidt Alois, Geschichte des Alten Reichs, München 1999.pl
dc.description.referencesSchmidt Alois, Karl VI. 1711–1740, [w:] Die Kaiser der Neuzeit 1519–1918. Heiliges römisches Reich, Österreich, Deutschland, Hg. Anton Schindling, Walter Ziegler, München 1990, s. 200–214.pl
dc.description.referencesSchröcker Alfred, Ein Schönborn im Reich, Stuttgart 1978.pl
dc.description.referencesStollberg­‑Rillinger Barbara, Die zeremonielle Inzenierung des Reiches, [w:] Imperium Romanum – irregulare corpus – Teutscher Reichs‑Staat, Hrsg. Matthias Schnettger, Mainz 2002, s. 233–246.pl
dc.description.referencesStolleis Michael, Geschichte des Öffentlichen Rechts, wyd. 1, München 1988.pl
dc.description.referencesTabaczek Martin, Wieviel tragen Superlative zum historischen Erkenntnisfortschritt bei? Anmerkungen zum Beitrag von Johannes Burkhardt „Das größte Friedenswerk der Neuzeit“, „Geschichte in Wissenschaft und Unterricht“ 1999, t. 50, s. s. 740–747.pl
dc.description.referencesvon Pufendorf Samuel, De statu Imperii Germanici, Leipzig 1734.pl
dc.description.referencesWilloweit Dietmar, Deutsche Verfassungsgeschichte, München 2019.pl
dc.description.referencesZippelius Reinhold, Verfassungsgeschichte, München 2006.pl
dc.identifier.eissn2719-9991-
dc.description.volume24pl
dc.description.issue1pl
dc.description.firstpage147pl
dc.description.lastpage162pl
dc.identifier.citation2Miscellanea Historico-Iuridicapl
dc.identifier.orcid0000-0002-4616-1905-
Występuje w kolekcji(ach):Miscellanea Historico-Iuridica, 2025, tom XXIV, Z. 1

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
MHI_24_1_M_Lohnig_Idea_Rzeszy_i_Sejm_Rzeszy.pdf141,45 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons