REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19358
Tytuł: Założenia efektywności szkolnych programów profilaktyki
Inne tytuły: The assumption of effectiveness of school prevention programs
Autorzy: Waszczuk, Joanna
Słowa kluczowe: diagnoza
profilaktyka
szkolny program profilaktyki
młodzież gimnazjalna
diagnosis
prevention
school prevention program
lower secondary school youth
Data wydania: 2014
Data dodania: 1-gru-2025
Wydawca: Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawie
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 6, 2014, s. 121-134
Abstrakt: Trudności wychowawcze, przemoc, agresja, stosowanie używek - to zjawiska często spotykane w szkołach gimnazjalnych. Dwunastoletni okres wdrażania i realizacji reformy edukacji, zakładający m.in. opracowanie i wcielenie w życie szkolnych programów profilaktyki, nie przyniósł poprawy sytuacji wychowawczo - edukacyjnej młodzieży gimnazjalnej. Powstaje pytanie, dlaczego tak się dzieje? Dlaczego realizowane w szkołach gimnazjalnych programy profilaktyki nie ograniczają tych negatywnych zjawisk? Autorka zakłada, iż pedagodzy, psychologowie, wychowawcy, nauczyciele marginalnie traktują diagnozę potrzeb i problemów młodzieży gimnazjalnej. Wymienione osoby nie przekładają uzyskanych wyników badań diagnostycznych na konkretne cele, oraz przyjęte do realizacji zadania ujęte w postaci szkolnego programu profilaktyki. Natomiast diagnoza powinna stanowić pierwsze ogniwo postępowania celowościowego. Uwzględnienie diagnozy w tworzeniu i realizacji założeń szkolnych programów profilaktyki stanowi przesłankę wysokiej ich efektywności.
Educational problems, violence, aggression, substance abuse are frequently found phenomena in the lower secondary schools. A twelve year period of implementation of educational reforms assuming school prevention programs to be drawn up and developed brought no improvement in the secondary school students’ educational - tutorial situation. The question arises: why does it happen? Why don’t the prevention programs implemented at lower secondary schools limit these negative phenomena? The author assumes that pedagogues, psychologists, educators, teachers marginally treat the diagnosis of the needs and problems of lower secondary school students. The above mentioned professionals do not translate the results of diagnostic tests into specific purposes as well as adopted tasks included in the form of school prevention program. Notwithstanding, the diagnosis should be the first link in the purpose proceedings. The inclusion of the diagnosis in the creation and implementation of school prevention programs assumptions is the prerequisite for their high efficiency.
Afiliacja: Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
URI: http://hdl.handle.net/11320/19358
ISSN: 2081-3767
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2014, nr 6

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_6_2014_J_Waszczuk_Zalozenia_efektywnosci_szkolnych_programow_profilaktyki.pdf452,44 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons