REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19358
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWaszczuk, Joanna-
dc.date.accessioned2025-12-01T13:24:25Z-
dc.date.available2025-12-01T13:24:25Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 6, 2014, s. 121-134pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19358-
dc.description.abstractTrudności wychowawcze, przemoc, agresja, stosowanie używek - to zjawiska często spotykane w szkołach gimnazjalnych. Dwunastoletni okres wdrażania i realizacji reformy edukacji, zakładający m.in. opracowanie i wcielenie w życie szkolnych programów profilaktyki, nie przyniósł poprawy sytuacji wychowawczo - edukacyjnej młodzieży gimnazjalnej. Powstaje pytanie, dlaczego tak się dzieje? Dlaczego realizowane w szkołach gimnazjalnych programy profilaktyki nie ograniczają tych negatywnych zjawisk? Autorka zakłada, iż pedagodzy, psychologowie, wychowawcy, nauczyciele marginalnie traktują diagnozę potrzeb i problemów młodzieży gimnazjalnej. Wymienione osoby nie przekładają uzyskanych wyników badań diagnostycznych na konkretne cele, oraz przyjęte do realizacji zadania ujęte w postaci szkolnego programu profilaktyki. Natomiast diagnoza powinna stanowić pierwsze ogniwo postępowania celowościowego. Uwzględnienie diagnozy w tworzeniu i realizacji założeń szkolnych programów profilaktyki stanowi przesłankę wysokiej ich efektywności.pl
dc.description.abstractEducational problems, violence, aggression, substance abuse are frequently found phenomena in the lower secondary schools. A twelve year period of implementation of educational reforms assuming school prevention programs to be drawn up and developed brought no improvement in the secondary school students’ educational - tutorial situation. The question arises: why does it happen? Why don’t the prevention programs implemented at lower secondary schools limit these negative phenomena? The author assumes that pedagogues, psychologists, educators, teachers marginally treat the diagnosis of the needs and problems of lower secondary school students. The above mentioned professionals do not translate the results of diagnostic tests into specific purposes as well as adopted tasks included in the form of school prevention program. Notwithstanding, the diagnosis should be the first link in the purpose proceedings. The inclusion of the diagnosis in the creation and implementation of school prevention programs assumptions is the prerequisite for their high efficiency.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherPedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Warszawiepl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectdiagnozapl
dc.subjectprofilaktykapl
dc.subjectszkolny program profilaktykipl
dc.subjectmłodzież gimnazjalnapl
dc.subjectdiagnosispl
dc.subjectpreventionpl
dc.subjectschool prevention programpl
dc.subjectlower secondary school youthpl
dc.titleZałożenia efektywności szkolnych programów profilaktykipl
dc.title.alternativeThe assumption of effectiveness of school prevention programspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.description.AffiliationPaństwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiejpl
dc.description.referencesCzapów Cz., Jedlewski S. (1971), Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa.pl
dc.description.referencesCzapów Cz. (1978, 1980), Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa.pl
dc.description.referencesCisowski W. (2006), Społeczne determinanty przemocy wśród młodzieży gimnazjalnej. W: Bogaj M. (red.), Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce.pl
dc.description.referencesDykcik W. (2001), Pedagogika specjalna, Poznań.pl
dc.description.referencesFurmanek W. (2006), Problemy wychowawcze w gimnazjum. W: Bogaj M. (red.), Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce.pl
dc.description.referencesKelm A. (2000), Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej, Warszawa.pl
dc.description.referencesKomorowska B. (2003), Zjawisko trudności wychowawczych w gimnazjum, „Dyrektor Szkoły”, 2003, nr 5, s. 28-30.pl
dc.description.referencesMarzec-Holka K. (1996), Nie będziesz bił dziecka swego. Studium z zakresu profilaktyki społecznej, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesMarzec-Holka K. (1999), Przemoc seksualna wobec dziecka. Studium pedagogiczno-kryminologiczne, Bydgoszcz.pl
dc.description.referencesMaslow A. (1982), Psychologia humanistyczna, Warszawa.pl
dc.description.referencesOstaszewski K. (2002), Kryzys profilaktyki, „Remedium”, lipiec-sierpień, Warszawa.pl
dc.description.referencesOstaszewska K. (2003), Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa.pl
dc.description.referencesPytka L., Zacharuk T. (1995), Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży.pl
dc.description.referencesAspekty diagnostyczne i terapeutyczne, Siedlce.pl
dc.description.referencesSzpringer M. (2006), Problemy profilaktyki uzależnień w gimnazjum. W: Bogaj M. (red.), Współczesne gimnazjum w Polsce. Nadzieje i zagrożenia, Kielce.pl
dc.description.referencesSzpringer M. (2004), Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne, Kielce.pl
dc.description.referencesSwiątkiewicz G. (red) (2002), Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa.pl
dc.description.referencesPytka L. (1993, 2000, 2005), Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa.pl
dc.description.referencesPytka L. (1984), Skala nieprzystosowania społecznego. Podręcznik, Warszawa. Urban B. (2000a), Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków.pl
dc.description.referencesUrban B. (2000b), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków.pl
dc.description.referencesWinczewska B. (2005), Analiza i diagnoza podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych. W: L. Pytka, M. Konopczyński, S. Sobczak (red.), Skala nieprzystosowania społecznego uczniów na Mazowszu, Warszawa.pl
dc.description.number6pl
dc.description.firstpage121pl
dc.description.lastpage134pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2014, nr 6

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_6_2014_J_Waszczuk_Zalozenia_efektywnosci_szkolnych_programow_profilaktyki.pdf452,44 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons