REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19353
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSakowicz-Boboryko, Agnieszka-
dc.contributor.authorOtapowicz, Dorota-
dc.date.accessioned2025-12-01T11:10:11Z-
dc.date.available2025-12-01T11:10:11Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 27, 2024, s. 155-170pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19353-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest poznanie doświadczeń związanych z przemocą rówieśniczą oraz zrozumienie ich znaczenia dla psychospołecznego i edukacyjnego funkcjonowania uczniów z niepełnosprawnością. W badaniach zastosowano metodę indywidualnych przypadków. Podstawę do sformułowania wniosków badawczych we wskazanym obszarze stanowią narracje trzech uczniów z niepełnosprawnością ze szkół średnich, będących ofiarami przemocy rówieśniczej. Prezentowane doświadczenia uczniów z niepełnosprawnością związane z byciem ofiarą przemocy rówieśniczej wraz z towarzyszącymi długotrwałymi konsekwencjami ukazują ich perspektywę funkcjonowania szkolnego i pozaszkolnego, w której na plan pierwszy wysuwają się traumatyczne doświadczenia, utrata poczucia bezpieczeństwa, bezradność oraz brak skutecznej pomocy i utrata nadziei na jej uzyskanie. Niepełnosprawność i związana z nią potencjalna słabość oraz reakcja na inność, odmienność jest postrzegana jako główna przyczyna nieprzyjaznych zachowań ze strony rówieśników. Prezentowane wyniki badań uzasadniają potrzebę szerokiego zaangażowania wszystkich uczestników procesu edukacyjnego (w tym głównie dyrekcji szkoły, nauczycieli, uczniów, rodziców i specjalistów) w tworzenie środowiska włączającego, wolnego od przemocy rówieśniczej, otwartego na różnorodność uczniów, promującego szacunek i empatię wobec innych osób, niezależnie od ich indywidualnych cech czy umiejętności.pl
dc.description.abstractThe aim of this article is to explore peer violence as experienced by students with disabilities and understand its relevance to their psychosocial and educational functioning. The research used the individual case method. The narratives of three high school students with disabilities who are victims of peer violence form the basis for research conclusions in the area indicated. The presented experiences of students with disabilities related to experiencing peer violence along with the accompanying long-term consequences show their perspective of functioning both at school and beyond, in which traumatic experiences, loss of a sense of security, helplessness, and lack of effective help and loss of hope of receiving it come to the fore. Disability and the related potential weakness and reaction to otherness, being different are perceived as the main cause of hostile peer behavior The presented research results justify the need for broad involvement of all participants in the educational process (including mainly school principals, teachers, students, parents and specialists) in creating an inclusive environment, free of peer violence, open to the diversity of students, promoting respect and empathy towards other people, regardless of on their individual characteristics or skills.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectprzemoc rówieśniczapl
dc.subjectbulllingpl
dc.subjectuczniowie z niepełnosprawnościąpl
dc.subjectpeer violencepl
dc.subjectbullyingpl
dc.subjectstudents with disabilitiespl
dc.titlePrzemoc rówieśnicza w perspektywie doświadczeń uczniów z niepełnosprawnościąpl
dc.title.alternativePeer violence in the perspective of the experiences of students with disabilitiespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2024.27.11-
dc.description.EmailAgnieszka Sakowicz-Boboryko: agnieszka.sakowicz@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailDorota Otapowicz: d.otapowicz@uwb.edu.pl;pl
dc.description.AffiliationAgnieszka Sakowicz-Boboryko - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.AffiliationDorota Otapowicz - Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAronson E., 2009, Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesBuchnat M., 2021, Aggression and school violence experienced by students with mild intellectual disability in three forms of education. Gender difference in studies, „Resocjalizacja Polska”, 22.pl
dc.description.referencesColoroso B., 2004, The Bully, the Bullied and the Bystander. Harper Resource Book, New York.pl
dc.description.referencesDue P., Holstein E. B., Lynch J., Diderichsen F., Gabhain S. N., Scheidt P., 2005, Bullying and symptoms among school-aged children: international comparative cross sectional study in 28 countries, „European Journal of Public Health”, 15(2).pl
dc.description.referencesHodges E. V. E., Perry D. G., 1999, Personal and interpersonal antecedents and consequences of victimization by peers, „Journal of Personality and Social Psychology”, 76(4).pl
dc.description.referencesKumpulainen K., Räsänen E., Puura, K., 2001, Psychiatric disorders and the use of mental health services among children involved in bullying, „Aggressive Behavior”, 27.pl
dc.description.referencesKvale S., 2010, Prowadzenie wywiadów, tłum. A. Dziuban, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesMikrut A., 2004, Uczniowie z upośledzeniem umysłowym jako ofiary między rówieśniczej przemocy i agresji w szkole ogólnodostępnej – wstępne rozeznanie problemu, [w:] Wątki zaniedbane, nieobecne w procesie edukacji i wsparcia społecznego osób niepełnosprawnych, (red.) Z. Gajdzica, A. Klinik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl
dc.description.referencesOlweus D., 2007, Mobbing. Fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza, Warszawa.pl
dc.description.referencesPlichta P., Olempska-Wysocka M., 2013, Narażenie na agresję rówieśniczą niepełnosprawnych uczniów szkół integracyjnych w relacjach nauczycieli wspomagających, „Studia Edukacyjne”, 28.pl
dc.description.referencesPlichta P., Olempska-Wysocka M., 2014, Agresja rówieśnicza wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w relacjach pracowników poradni psychologicznopedagogicznych, „Studia Edukacyjne”, 33.pl
dc.description.referencesPlichta P., Pyżalski J., 2016, Narażenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na hazard tradycyjny i internetowy oraz inne zachowania ryzykowne, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, 24.pl
dc.description.referencesRigby K., 2003, Consequences of Bullying in Schools, „Canadian Journal of Psychiatry”, 48(9).pl
dc.description.referencesRose C. A., Espelage D. L., Monda-Amaya L. E., 2009, Bullying and victimisation rates among students in general and special education: A comparative analysis, „Educational Psychology”, 29(7).pl
dc.description.referencesRose C. A., Espelage D. L., Monda-Amaya L. E., Shogren K. A., Aragon S. R., 2015, Bullying and Middle School Students With and Without Specific Learning Disabilities: An Examination of Social-Ecological Predictors, „Journal of Learning Disabilities”, 48(3).pl
dc.description.referencesSlonje R., Smith P. K., 2008, Cyberbullying: Another main type of bullying?, „Scandinavian Journal of Psychology”, 49.pl
dc.description.referencesTłuściak-Deliowska A., 2013, Deklaracje postaw wobec przemocy rówieśniczej wśród gimnazjalistów, „Psychologia Rozwojowa”, 3.pl
dc.description.referencesWęgrzynowska J., 2021, Profilaktyka agresji i przemocy rówieśniczej w klasie. Ośrodek Rozwoju i Edukacji, Warszawa.pl
dc.description.referencesZając A., 2011, Osoba nauczyciela jako czynnik agresjotwórczy, „Studia z Teorii Wychowania: półrocznik Zespołu Teorii Wychowania Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN”, 2/1(2).pl
dc.description.referencesBerger K.S., 2007, Update on bullying at school: Science forgotten. „Developmental Review”, 27(1). https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S027322970600061X (dostęp: 12.11.2023).pl
dc.description.referencesFenik K., 2013, Psychologiczne aspekty bullyingu: perspektywa sprawcy, ofiary i świadka, Warszawa: Ośrodek Rozwoju i Edukacji, file:///C:/Users/User/Downloads/k_fenik_psycholg_aspekty_bullyingu-3.pdf (dostęp: 12.11.2023).pl
dc.description.referencesGudjonsson G. H., The Science-Based Pathways to Understanding False Confessions and Wrongful Convictions, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.633936 (dostęp: 12.11.2023).pl
dc.description.referencesKrug E. G., Dahlberg L. L., Mercy J. A., Zwi A. B., Lozano R., (red.), World report on violence and health, 2002, World Health Organization, Geneva, https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/42495/9241545615_eng.pdf;jsessionid=437D335537138BCC3C3FFAB6A90FFB61?sequence=1 (dostęp: 15.11.2023).pl
dc.description.referencesMilne R., Bull R., 2001, Interviewing witnesses with learning disabilities for legal purposes, https://doi.org/10.1046/j.1468-3156.2001.00139.x (dostęp: 12.11.2023).pl
dc.description.referencesRose Ch. A., Monda-Amaya L. E, Espelage D. L., 2010, Bullying Perpetration and Victimization in Special Education: A Review of the Literature, http://rse.sagepub.com/content/32/2/114 (dostęp: 15.11.2023).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number27pl
dc.description.firstpage155pl
dc.description.lastpage170pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0001-5595-8249-
dc.identifier.orcid0000-0002-8036-1273-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WNoE)
Resocjalizacja Polska, 2024, nr 27

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons