REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19282
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMisijuk, Włodzimierz-
dc.date.accessioned2025-11-19T09:05:38Z-
dc.date.available2025-11-19T09:05:38Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationElpis, T. 27, 2025, s. 195-215pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19282-
dc.description.abstractThe material presented in this article should demonstrate the multifaceted nature of the issue of “ritual impurity“ in the Orthodox Christianity. The belief in the “impurity“ of men and women in circumstances involving sex and sexuality has been handed down from generation to generation as a universally accepted “established truth“ and has thus neither been questioned nor duly justified. Attempts to explain or justify the resulting “impurity“ restrictions and prohibitions are hampered by the drastic lack of studies on this “most difficult and sensitive subject to consider“, as indicated in the article. The cited source texts – biblical, canonical and patristic – reveal both the differences in the treatment of the Old Testament rules of the Mosaic Law throughout Christian history and the correct Orthodox approach to the issue, which is “little understood and often associated with a form of superstition that often passes for a teaching of the Orthodox Church“. The cited studies by theologians dealing with the issue make it clear that the question of ritual “impurity“, particularly of women, is not a sociocultural or “customary“ problem, but it concerns the most important issues of our Christian faith – the dogma of the Incarnation of the Son of God and His work of salvation. The presentation of the studies available in the already extensive but still little-­known English and Russian‑language literature on the subject is intended to encourage a wider debate on the subject and to prompt the publication of relevant studies on Orthodox rites marked by the troublesome burden of “impurity“.pl
dc.description.abstractMateriał przedstawiony w artykule ukazuje wielopłaszczyznową problematykę zagadnienia „rytualnej nieczystości” w prawosławnym chrześcijaństwie. Przekonanie o „nieczystości” kobiet i mężczyzn w okolicznościach związanych z seksem i seksualnością przekazywane było z pokolenia na pokolenie jako powszechnie akceptowana „utarta prawda” i nie było przez to ani kwestionowane, ani też należycie uzasadniane. Próby wyjaśnienia czy usprawiedliwienia wynikających z „nieczystości” ograniczeń i zakazów utrudnia wskazany w artykule drastyczny brak opracowań na ten „najtrudniejszy i najbardziej drażliwy do rozważań” temat. Przytoczone teksty źródłowe – biblijne, kanoniczne i patrystyczne – ukazują zarówno różnice w traktowaniu starotestamentowych reguł Prawa Mojżeszowego w historii chrześcijaństwa, jak również ujawniają poprawne prawosławne podejście do zagadnienia, które jest „mało zrozumiałe i często kojarzone z formą przesądu, który często uchodzi za nauczanie Cerkwi”. Cytowane opracowania teologów zajmujących się tym zagadnieniem uświadamiają, że kwestia rytualnej „nieczystości”, w szczególności kobiet, nie jest problemem społeczno‑kulturowym czy „zwyczajowym”, ale dotyczy najważniejszych kwestii naszej chrześcijańskiej wiary – dogmatu o Wcieleniu Syna Bożego i Jego dzieła zbawienia. Prezentacja opracowań dostępnych w obszernej, ale ciągle mało znanej anglo- i rosyjskojęzycznej literaturze przedmiotu, ma zachęcić do szerszej debaty na ten temat i spowodować publikację stosownych opracowań na temat cerkiewnych obrzędów naznaczonych kłopotliwym brzemieniem „nieczystości”.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectritual impuritypl
dc.subjectcanon lawpl
dc.subjectpastoral theologypl
dc.subjectliturgicspl
dc.subjecthistorypl
dc.subjectrytualna nieczystośćpl
dc.subjectprawo kanonicznepl
dc.subjectduszpasterstwopl
dc.subjectliturgikapl
dc.subjecthistoriapl
dc.titleRytualna (nie)czystość – staro- czy/i nowotestamentowa, rzeczywista czy domniemana, uzasadniona czy „utarta”?pl
dc.title.alternativeRitual (Im)purity – Old and/or New Testament, Real or Implied, Legitimate or “Established”?pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright 2025 Włodzimierz Misijuk; Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2025.27.15-
dc.description.Emailw.misijuk@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku, Polskapl
dc.description.referencesAtanazy, biskup Aleksandrii, św. (2009). List do mnicha Ammuna. W: Kanony Ojców Greckich. (S. Kalinkowski, tłum.), (s. 23*-26*). Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesBabik, M. (2009). Słownik biblijny: małżeństwo, rodzina, seksualność. Kraków: WAM. Wyższa Szkoła Filozoficzno‑Pedagogiczna „Ignatianum”.pl
dc.description.referencesBoženov, A. (2006). Rozważania o nieczystości I i II. [online] http://cerkiew.info/pl/biblioteka/artykuly/49 i http://cerkiew.info/pl/biblioteka/artykuly/50, [28.06.2025].pl
dc.description.referencesBreck, J. (1998). The Sacred Gift of Life. Orthodox Christianity and Bioethics. Crestwood, New York: SVS Press.pl
dc.description.referencesBulgakov, S. (1913). Nastol’naja kniga svjaščenno­‑cerkovnoslužitielja. Harkov. [Булгаков, С. (1913). Настольная книга священно­‑церковнослужителя. Харьков].pl
dc.description.referencesConstantinou, E. (2016). Księga kapłańska. Rozważania o nieczystości – tłumaczenie fragmentu audycji z serii Search the Scriptures prawosławnej rozgłośni Ancient Faith Radio. [online] https://swiezymokiem.word‑press.com/2016/02/, [14.06.2025].pl
dc.description.referencesDepartment of Religious Education, Orthodox Church in America (red.) (1980). Women and Men in the Church. A Study on the Community of Women and Men in the Church. New York: Syosset.pl
dc.description.referencesDionizy Aleksandryjski, św. (2009). List do Bazylidesa 2. W: Kanony Ojców Greckich. (S. Kalinkowski, tłum.), (s. 1*–5*). Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesFitzgerald, K. (1988). Orthodox Women and Pastoral Praxis. Observations and Concerns for the Church in America. W: Theodore Stylianopoulos (red.). Orthodox perspectives on pastoral praxis: papers of the Intra­‑Orthodox Conference on Pastoral Praxis (24–25 September 1986) celebrating the 50th anniversary of Holy Cross Greek Orthodox School of Theology (1937–1987). s. 101–126. Brookline, Mass.: Holy Cross Orthodox Press.pl
dc.description.referencesFrost, C.F. (2012). Purify Her Uncleanness. [online] https://www.firstthings.com/web‑exclusives/2012/12/purify‑her-uncleanness, [14.06.2025].pl
dc.description.referencesGlibetić, N. (2021). Orthodox Liturgical Rites at Pregnancy Loss: Ritual Responses to Miscarriage, Stillbirth, and Abortion in Late Byzantium. W: Journal of Orthodox Christian Studies 4.2:151–179, Baltimore, Johns Hopkins University Press [online] https://www.academia.edu/76377282/Orthodox_Liturgical_Rites_at_Pregnancy_Loss_Ritual_Responses_to_Miscarriage_Stillbirth_and_Abortion_in_Late_Byzantium_corrected_?email_work_card=view‑paper [14.06.2025].pl
dc.description.referencesGrigorij Velikij (Dvoeslov), svâtitel’. (1817). Pis’mo Avgustinu, episkopu Anglijskomu. W: Voskresnoe čtenie,, (22, s. 197–199). [Григорий Великий (Двоеслов), святитель. (1817). Письмо Августину, епископу Английскому. W: Воскресное чтение, (22, s. 197–199)]. [online] https://azbyka.ru/otechnik/Grigorij_Dvoeslov/pismo‑avgustinu-episkopu‑anglijskomu, [28.06.2025]pl
dc.description.referencesJan Chryzostom, św. (1956). Homily III. W: Nicene Post­‑Nicene Fathers (NPNF). First Series, (t. 13, s. 529–30). Philip Schaff, ed. Eerdmans.pl
dc.description.referencesKanony Hipolita (wersja arabska) (2009). W: Kanony Ojców Greckich. (S. Kalinkowski, tłum.). Kraków: WAM, s. 176*–203*.pl
dc.description.referencesKapsalis, M.-F.P. (1998). The Canons of Ritual Uncleanness and Women in the Orthodox Church. Coptic Church Review 19(4). s. 110–121. [online] https://uploads.strikinglycdn.com/files/1165abc9‑aef3-04f25-9298-e‑b608ae3149c/4(1).pdf, [14.06.2025].pl
dc.description.referencesKlemens Aleksandryjski. (1994). Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy, (J. Niemirska‑Pliszczyńska, tłum.). Warszawa: IW PAX/ATK.pl
dc.description.referencesKonstytucje Apostolskie i Kanony Pamfilosa z apostolskiego synodu w Antiochii, Prawo kanoniczne świętych Apostołów, Kary świętych Apostołów dla upadłych, Euchologion Serapiona. (2007). (S. Kalinkowski i A. Caba, tłum.). Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesLarin, Sr.V. (2008). What is “Ritual Impurity” and Why? W: St Vladimir’s Theological Quarterly 52:3–4, s. 275–292. [online] https://www.pravmir.com/article_660.html; https://theinnerkingdom.wordpress.com/2010/07/15/on‑ritual-impurity‑by-nun‑vassa-larin, [14.06.2025].pl
dc.description.referencesLeksykon teologiczny. (2002). Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesŁach, S. (1985). Czystość kultyczna [hasło]. W: Encyklopedia katolicka, t. 3., s. 938–939.pl
dc.description.referencesŁukaszewicz, D. (2015). Zeszłoroczna pisanka. [online] https://artos‑polska.blogspot.com/2015/01/zeszoroczna‑pisanka.html, [25.05.2025]pl
dc.description.referencesMarkunas, A., Uczitiel, T. (1999). Leksykon chrześcijaństwa rosyjsko­‑polski i polsko­‑rosyjski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesMcKim, D.K. (1996). Westminster Dictionary of Theological Terms. Westminster: John Knox Press, Westminster.pl
dc.description.referencesO’Collin,s G., Farrugia, E.G. (2002). Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych z indeksem angielsko­‑polskim. Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesO’Collins, G., Farrugia, E.G. (1993). Zwięzły słownik teologiczny; przeł. [z ang.] Jan Ożóg. Kraków: WAM.pl
dc.description.referencesParhomenko, K. (2010). Čistoe i nečistoe. [Пархоменко, K. Чистое и нечистое]. [online] https://azbyka.ru/forum/xfa‑blog-entry/chistoe-i-nechistoe.17, [25.06.2025].pl
dc.description.referencesParhomenko, K. (2011). O tak nazyvaemoj ženskoj nečistote. [Пархоменко, K. О так называемой женской нечистоте]. [online] https://azbyka.ru/parkhomenko/o-tak‑nazyvaemoj-zhenskoj‑nechistote.html, [25.06.2025].pl
dc.description.referencesPassakos, D. (2002). “Clean and Unclean in the New Testament: Implications for Contemporary Liturgical Practices”. W: Greek Orthodox Theological Review, 47, s. 1–4.pl
dc.description.referencesPavle, patriarch serbskij. (2002). Možet li ženščina vsegda poseščat’ hram? W: Vestnik Germanskoj Eparchii, 2, s. 18–21. [online] https://rocor.de/assets/downloads/vestnik/V2002_2.pdf, [28.06.2025].pl
dc.description.referencesPavle, patriarcha serbski. (2003). Czy kobieta zawsze może wchodzić do świątyni? (K. Charkiewicz, tłum.). W: Wiadomości PAKP 2003/2. [online] https://wiadomosci.cerkiew.pl/news.php?id_n=3710&id=1, [28.06.2025].pl
dc.description.referencesPrzyczyna, W., Czarnecka, K., Ławreszuk, M. (red.). (2022). Słownik polskiej terminologii prawosławnej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. (SPTP)pl
dc.description.referencesRahner, K., Vorgrimler, H. (1987). Mały słownik teologiczny, (T. Mieszkowski i P. Pachciarek, tłum.). Warszawa: Pax.pl
dc.description.referencesRegule, T. (2014). Women and the Canons of the Church: A Difficult Relationship. [online] https://orthodoxde-aconess.org/wp‑content/uploads/2015/03/VolosConf‑CanonLaw-Paper‑Tregule-Fin.pdf [25.05.2024].pl
dc.description.referencesRienecker, F., Mayer, G. (1999). Lexikon zur Bibel. Rineker F., Majer G.-M. (1999). Biblejskaia Encikłopediia Brokgauza. Rossijskoe Biblejskoe Obshchestvo. https://azbyka.ru/otechnik/Spravochniki/biblejskaja‑entsiklopedija-brokgauza/4625, [28.06.2025].pl
dc.description.referencesSveshnikov, S. (2009). On “Ritual Impurity”: In Response to Sister Vassa (Larin). [online] https://www.pravmir.com/article_663.html, [25.05.2024].pl
dc.description.referencesSveshnikov, S. (2009a). More to the Point: Should Nuns Light Their Icon Lamps? [online] https://www.pravmir.com/article_667.html, [25.06.2024].pl
dc.description.referencesSynek, E. (2006). „Wer aber nicht völlig rein ist an Seele und Leib...“. Reinheitstabus im Orthodoxen Kirchenrecht, Egling an der Paar: Kovar.pl
dc.description.referencesTymoteusz, biskup Aleksandrii. (2009). Odpowiedzi prawne na pytania postawione mu przez biskupów i duchownych. W: Kanony Ojców Greckich. (S. Kalinkowski, tłum.). Kraków: WAM, s. 91*–97*.pl
dc.description.referencesWehr, K. (2011). Understanding ritual purity and sin in the churching of women: from ontological to pedagogical to eschatological, „St. Vladimir’s Theological Quarterly”, 55/1. [online] https://orthochristian.com/59516.html, [23.07.2025].pl
dc.description.referencesWehr, K. (2016). Obrzęd wprowadzenia do świątyni (cs. wocerkowlenija). [online] https://swiezymokiem.word‑press.com/2016/02/13/obrzed‑wprowadzenia-do‑swiatyni-cs‑wocerkowlenija/#_ednref6, [25.06.2025].pl
dc.description.referencesWnuk‑Lisowska, E. (2001). Czystość kultyczna [hasło]. W: Religia. Encyklopedia PWN, t. 3. Wydawnictwo Naukowe PWN SA, s. 167–168.pl
dc.description.referencesZnosko, A. (1978). Kanony Kościoła prawosławnego w przekładzie polskim. Warszawa: ChAT.pl
dc.identifier.eissn2956-8258-
dc.description.volume27pl
dc.description.firstpage195pl
dc.description.lastpage215pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0003-3460-4059-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (KTP)
Elpis, 2025, T. 27

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_27_2025_W_Misijuk_Rytualna_(nie)czystosc.pdf356,41 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons