REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19265
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSłomski, Wojciech-
dc.date.accessioned2025-11-18T08:43:23Z-
dc.date.available2025-11-18T08:43:23Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationElpis, T. 27, 2025, s. 32-46pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19265-
dc.description.abstractThe article examines the controversial issues of the orthodoxy of Origen’s theology and the condemnation of “Origenism”. It is taken in quotation marks, since it significantly differs from the teaching of Origen itself. The purpose of this article is to establish the theological motives for the condemnation of “Origenism”. Disputes between Origen’s epigones and his opponents touched on a wide variety of theological issues. Accusations against Origen and his followers are quite contradictory from the standpoint of theology. The condemnation of Origen was directly initiated by the monks of the Eastern monasteries, disagreeing rather with the spiritual practices of the so‑called “Origenists”, and in fact – the followers of Evagrius Ponticus. In many ways, it was the works and activities of Evagrius Ponticus that provoked the condemnation of Origenism to a greater extent than the theology of Origen himself. At the same time, the accusations of heresy against Origen promoted by Emperor Justinian I in 543 differed from the accusations contained in the 15 rules of the Fifth Ecumenical Council against Origenism (553). It is concluded that the main reason for the condemnation was Origen’s free-thinking, which encouraged his followers to independently study Christian theology. The Alexandrian theologian presented his views in the form of “exercises” and not as dogmas; he proposed ideas and did not prescribe thinking in a certain way. This clearly contradicted the tendencies of dogmatization of the Christian doctrines and the growing influence of the imperial power on the Church.pl
dc.description.abstractArtykuł analizuje kontrowersyjne kwestie ortodoksyjności teologii Orygenesa i potępienia „orygenizmu”. Celem tego artykułu jest ustalenie teologicznych motywów potępienia „orygenizmu”. Spory między epigonami Orygenesa a jego przeciwnikami dotyczyły wielu różnych kwestii teologicznych. Oskarżenia przeciwko Orygenesowi i jego zwolennikom są dość sprzeczne z punktu widzenia teologii. Potępienie Orygenesa zostało bezpośrednio zainicjowane przez mnichów ze wschodnich klasztorów, nie zgadzających się raczej z duchowymi praktykami tak zwanych „orygenistów”, a w rzeczywistości – zwolenników Ewagriusza Pontyjskiego. Pod wieloma względami to właśnie dzieła i działalność Ewagriusza Pontyjskiego sprowokowały potępienie orygenizmu w większym stopniu niż teologia samego Orygenesa. Jednocześnie oskarżenia o herezję przeciwko Orygenesowi promowane przez cesarza Justyniana I w 543 r. różniły się od oskarżeń zawartych w 15 zasadach V Soboru Ekumenicznego przeciwko Orygenizmowi (553). Stwierdzono, że głównym powodem potępienia była wolnomyślicielska postawa Orygenesa, który zachęcał swoich zwolenników do niezależnego studiowania teologii chrześcijańskiej. Aleksandryjski teolog przedstawiał swoje poglądy w formie „ćwiczeń”, a nie dogmatów; proponował idee i nie nakazywał myślenia w określony sposób. Było to wyraźnie sprzeczne z tendencjami dogmatyzacji doktryn chrześcijańskich i rosnącym wpływem władzy cesarskiej na Kościół.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectAlexandrian Schoolpl
dc.subjectheresypl
dc.subjectOrigenpl
dc.subjectOrigenismpl
dc.subjectorthodoxypl
dc.subjectFifth Ecumenical Councilpl
dc.subjectSzkoła aleksandryjskapl
dc.subjectherezjapl
dc.subjectOrygenespl
dc.subjectorygenizmpl
dc.subjectPiąty Sobór Powszechnypl
dc.titleTheological Motives for Condemning “Origenism”pl
dc.title.alternativeTeologiczne motywy potępienia „orygenizmu”pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright 2025 Wojciech Słomski; Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2025.27.03-
dc.description.Emailw.slomski@vizja.plpl
dc.description.AffiliationVIZJA University in Warsaw, Polandpl
dc.description.referencesA History of the Councils of the Church: from the Original Documents (1895). ed. K.J. von Hefele, W. R. Clark, vol. IV.pl
dc.description.referencesAltaner, В., Stuiber, A. (1978). Patrologie: Leben, Schriften und Lehre der Kirchenväter, “Herder“. Freiburg; Basel; Wien.pl
dc.description.referencesAugustinus. De haereses.pl
dc.description.referencesBalthasar, H.U. von. (1984). Origen. Spirit and Fire. Washington.pl
dc.description.referencesBerner, U. (1981). Origenes. Darmstadt.pl
dc.description.referencesBienert, W.A. (1978). Dionysios von Alexandrien. Zur Frage des Origenismus. Berlin: Walter de Gruyter.pl
dc.description.referencesBienert, W.Α. (1972). “Allegoria“ und “Anagoge“ bei Didymus dem Blinden von Alexandria. Berlin.pl
dc.description.referencesBigg, C. (1909). The Origins of Christianity, ed. T. B. Strong, Oxford (reprinted: Kessinger Publishing: 2010).pl
dc.description.referencesCrouzel, H. (1992). Origen. [in:] Encyclopedia of the Early Church (vol. 1.). Oxford.pl
dc.description.referencesCrouzel, H. (1989). Origen. (A. S. Worrall, transl.). Edinburgh: T.&T. Clark.pl
dc.description.referencesDaniélou, J., (1955) Origen, (W. Mitchell, transl.). Eugene (reprint Wipf and Stock: 2016).pl
dc.description.referencesDenis, J. (1884). De la philosophie d’Origène. Paris: Imprimerie nationale.pl
dc.description.referencesDmitrievskiy, V. (1884). Aleksandriyskaya shkola. Ocherki z istorii dukhovnogo prosveshcheniya ot I do nachala V veka po R.H. Kazan.pl
dc.description.referencesEpiphanius. Panarionsive Contra haereses.pl
dc.description.referencesEusebius. Historia Ecclesiastica. VI.pl
dc.description.referencesEusebius. Praeparatio evangelica. XIV.pl
dc.description.referencesFrend, W.H.С. (1984). The Rise of Christianity. Philadelphia.pl
dc.description.referencesGieseler, J.C.L. (1844). Lehrbuch der Kirchengeschichte, Adolph Marcus: Bonn. Bd. II. I.pl
dc.description.referencesGriggs, C.W. (1991). Early Egyptian Christianity. Leiden.pl
dc.description.referencesHarnack, Α. von. (1958). Geschichte der altchristlichen Literatur bis Eusebius. 2 Auflage. Leipzig. Bd.1.pl
dc.description.referencesHieronymus. Contra Rufinum. I.pl
dc.description.referencesHieronymus. Epistola LXVI. Ad Pammachium.pl
dc.description.referencesLangerbeck, Η. (1957). The Philosophy of Ammonius Saccas. Journal of Hellenic Studies (vol.77, part 1).pl
dc.description.referencesLehmann, F. (1986). Die Katechetenschule zu Alexandria, kritisch beleuchtet, Leipzig: A. Lorentz. (reprint: Nobel Press 2024).pl
dc.description.referencesLiber adversus Origenem. Patrologia Graeca. LXXXVI.pl
dc.description.referencesLietzmann, H. (1936). Geschichte der alten Kirche, 2. Ecclesia catholica. Berlin und Leipzig: Walter de Gruyter.pl
dc.description.referencesLubac, H. de. (2007). History and Spirit: The Understanding of Scripture According to Origen. (A. E. Nash, J. Merriell, transl.). San Francisco: Ignatius Press.pl
dc.description.referencesMethodius. De resurrectione. XIII.pl
dc.description.referencesMolland, Ε. (1938). The Conception of the Gospel in the Alexandrian Theology. Oslo: Oslo Dybwad.pl
dc.description.referencesQuasten, J. (1953). Patrology. vol. 2: The Ante‑Nicene Literature before Irenaeus. Utrecht, Antwerpen.pl
dc.description.referencesRafail (Karelin), archim. (2013). Origen i liberalizm v Tserkvi. Pravoslaviye.ru. https://pravoslavie.ru/60499.html, [25.01.25].pl
dc.description.referencesSchölten, С. (1995). Die Alexandrinische Katechetenschule, Jahrbuch für Antike und Christentum (38).pl
dc.description.referencesSidorov, A. (2013). O eresi Origena, Pravoslaviye.ru, https://pravoslavie.ru/60034.html#_ftn69 [25.01.2025].pl
dc.description.referencesSimonetti, M. (1994). Biblical Interpretation in the Early Church. Edinburgh: T&T Clark.pl
dc.description.referencesSocrates. Historia Ecclesiastica.pl
dc.description.referencesTrevijano, R. (1975). The Early Church of Alexandria, Studia Patristica (12, 1).pl
dc.identifier.eissn2956-8258-
dc.description.volume27pl
dc.description.firstpage32pl
dc.description.lastpage46pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0000-0003-1532-0341-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2025, T. 27

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_27_2025_W_Slomski_Theological_Motives_for_Condemning_Origenism.pdf303,07 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons