REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19264
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRazhkou, Aliaksandr-
dc.date.accessioned2025-11-18T08:42:45Z-
dc.date.available2025-11-18T08:42:45Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationElpis, T. 27, 2025, s. 17-31pl
dc.identifier.issn1508-7719-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19264-
dc.description.abstractA. G. Dugin is a contemporary Russian philosopher and a leading intellectual in the school of thought known as “neo-traditionalism.” However, to the broader public, he is better known as one of the foremost ideologists of the “Russian World,” seeking to justify the imperialist ambitions of the Russian state not only through philosophy but also through theology. Although A. G. Dugin identifies himself as an Old Believer, his theological and philosophical views cannot be considered consistent with Orthodox Christianity. The issue lies not merely in the incompatibility of his calls for political action with Christian ethics but also in the fact that his views are rooted in the ideas of philosophers whose teachings directly contradict Orthodox theology. This material, based on a qualitative content analysis of his works, media publications, open lectures, and public speeches, will examine the intellectual environment in which A.G. Dugin developed as a thinker and how his biography influenced the content of his theological and political writings. It will demonstrate that, under the influence of traditionalist ideas and the New Age interpretations of “spirituality,” Dugin constructed an ideology that justifies political actions that can be unequivocally condemned from the standpoint of Christian ethics.pl
dc.description.abstractAleksandr Gieljewicz Dugin – współczesny rosyjski filozof, czołowy intelektualista nurtu myślowego zwanego „neotradycjonalizmem”. Dla szerokiej publiczności jest jednak bardziej znany jako jeden z głównych ideologów „ruskiego miru”, próbujący uzasadniać imperialistyczne dążenia państwa rosyjskiego nie tylko z perspektywy filozofii, ale także teologii. Choć A.G. Dugin przedstawia się jako staroobrzędowiec, jego poglądy teologiczne i filozoficzne trudno uznać za zgodne z wiarą prawosławną. Problemem nie jest jedynie to, że jego nawoływania do działań politycznych są sprzeczne z chrześcijańską etyką, ale przede wszystkim to, że jego poglądy opierają się na ideach filozofów, których nauki pozostają w wyraźnej sprzeczności z teologią prawosławną.pl
dc.description.sponsorshipCentral Project Management Agency, EU4Belarus (SALT II), t NDICI-GEO-NEAR/2022/434-092-0017pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectDuginpl
dc.subjectOrthodoxypl
dc.subjectintegral traditionalismpl
dc.subjectpolitical Platonismpl
dc.subjectRussian imperialismpl
dc.subjectprawosławiepl
dc.subjecttradycjonalizm integralnypl
dc.subjectplatonizm politycznypl
dc.subjectimperializm rosyjskipl
dc.titleDuginizm: „neotradycjonalistyczna” interpretacja prawosławia jako podstawa ideologii imperializmu rosyjskiegopl
dc.title.alternativeDuginism: A “Neo-Traditionalist” Interpretation of Orthodoxy as the Foundation of the Russian Imperialist Ideologypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder© Copyright 2025 Aliaksandr Razhkou; Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowepl
dc.identifier.doi10.15290/elpis.2025.27.02-
dc.description.Emailsmouzhiksamotnik@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet Warszawski, Warszawapl
dc.description.referencesAfanаsij Velikij, sv. (1903). Tvorenija iže vo svjatyh otca našego Afanasija Velikago. Čast’ 3. Svjato‑Troickaja Sergeeva Lavra. [Афанасий Великий, св. (1903). Творения иже во святых отца нашего Афанасия Великаго. Часть 3. Свято‑Троицкая Сергиева Лавра.]pl
dc.description.referencesArnold, J. (2019). Mysteries of Eurasia: The Esoteric Sources of Alexander Dugin and the Yuzhinsky Circle. Amsterdam: University of Amsterdam.pl
dc.description.referencesČursanov, S. A. (2014). Licom k licu: Ponjatie ličnosti v pravoslavnom bogoslovii XX veka (2-e izd., ispr.). Moskva: Izdatel’stvo PSTGU. [Чурсанов, С.А. (2014). Лицом к лицу: Понятие личности в православном богословии XX века (2-е изд., испр.). Москва: Изд‑во ПСТГУ.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (1996). Metafizika Blagoj Vesti. Moskva: Arktogeja. [Дугин, А.Г. (1996). Метафизика Благой Вести. Москва: Арктогея.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (1999). Absoljutnaja Rodina: Puti Absoljuta. Metafizika Blagoj Vesti. Misterii Evrazii. Moskva: Arktogeja‑centr. [Дугин, А. (1999). Абсолютная Родина: Пути Абсолюта. Метафизика Благой Вести. Мистерии Евразии. Москва: Арктогея‑центр.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2009). Radikal’nyj sub»ekt i ego dubl’. Moskva: Novyj Universitet. [Дугин, А.Г. (2009). Радикальный субъект и его дубль. Москва: Новый Университет.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2011). Transformacija social’noj struktury obshchestva v kontekste sociologii voobrazhenija. Rostov ‑na-Donu: Južnyj Federal’nyj Universitet. [Дугин, А.Г. (2011). Трансформация социальной структуры общества в контексте социологии воображения. Ростов‑на-Дону: Южный федеральный университет.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2012). Sociologija meždunarodnykh otnošenij. Moskva: Paideuma TV. [Дугин, А.Г. (2012). Социология международных отношений. Москва: Paideuma TV.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2013). Geopolitika i meždunarodnye otnošenija. Moskva: Paideuma TV. [Дугин, А.Г. (2013). Геополитика и международные отношения. Москва: Paideuma TV.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2014a). Chetvёrtaja političeskaja teorija. Sankt‑Peterburg: Palmira. [Дугин, А.Г. (2014). Четвёртая политическая теория. Санкт‑Петербург: Пальмира.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2014b). Cikł: Czetvёrtaja političeskaja teorija. Moskva: Paideuma TV. [Дугин, А.Г. (2014). Цикл: Четвёртая политическая теория. Москва: Paideuma TV.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2019a). Besedy o Noomakhii. Cikl 1. Logosy. Moskva: Paideuma TV. [Дугин, А.Г. (2019). Беседы о Ноомахии. Цикл 1. Логосы. Москва: Paideuma TV.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2019b). Ontologija i antropologija teatra. Moskva: Paideuma TV. [Дугин, А.Г. (2019). Онтология и антропология театра. Москва: Paideuma TV.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2020a). Fenomenologija Aristotelja. Moskva: Paideuma TV. [Дугин, А.Г. (2020). Феноменология Аристотеля. Москва: Paideuma TV.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2020b). Fenomenologija radikal’nogo sub”ekta. Moskva: Paideuma TV. [Дугин, А.Г. (2020). Феноменология радикального субъекта. Москва: Paideuma TV.]pl
dc.description.referencesDugin, A.G. (2020c). Politica Aeterna: Političeskij platonizm i „Čërnoe Prosveščenie”. Moskva: Akademičeskij proekt. [Дугин, А.Г. (2020). Politica Aeterna: Политический платонизм и „Черное Просвещение”. Москва: Академический проект.]pl
dc.description.referencesDurand, G. (2021). Les Structures anthropologiques de l’imaginaire (12° éd.). Paris: Dunod.pl
dc.description.referencesDzemal’, G. Dž. (2019). Orientacija – Sever. Moskva: Tradicija. [Джемаль, Г. Дж. (2019). Ориентация – Север. Москва: Традиция.]pl
dc.description.referencesGrigorij Palama, sv. (1993). Besedy (Omilii). Čast’ 1. Moskva: Palomnik. [Григорий Палама, свт. (1993). Беседы (Омилии). Часть 1. Москва: Паломник.]pl
dc.description.referencesIoann Damaskin, prep. (2002). Tvorenija prepodobnogo Ioanna Damaskina / per. i komment. D. E. Afinogenova, A. A. Bronzova, A. I. Sagardy, N. I. Sagardy. Moskva: Indrik. [Иоанн Дамаскин, прп. (2002). Творения преподобного Иоанна Дамаскина / пер. и коммент. Д. Е. Афиногенова, А. А. Бронзова, А. И. Сагарды, Н. И. Сагарды. Москва: Индрик.]pl
dc.description.referencesIrinej Lijonskij, sv. (2008). Protiv eresjej. Dokazatel’stvo apostol’skoj propovedi / per. protoiereja P. Preobraženskogo, N. I. Sagardy. Sankt‑Peterburg: Izdatel’stvo Olega Abyško. [Св. Ириней Лионский (2008). Против ересей. Доказательство апостольской проповеди / пер. протоиерея П. Преображенского, Н. И. Сагарды. Санкт‑Петербург: Издательство Олега Абышко.]pl
dc.description.referencesMakarov, A. (2020). Lekcija: “Rene Genon ‘Carstvo količestva i znamenija vremeni’”. YouTube [online] https://www.youtube.com/watch?v=YRHx_o8GDzw [10.08.2025.] [Макаров, А. (2020). Лекция: “Рене Генон ‘Царство количества и знамения времени’”.]pl
dc.description.referencesVasilij Velikij, sv. (2025). Oproverženie na zaščititel’nuju reč’ zločestivogo Evnomija. Internet‑portal «Azbuka very» [online] https://azbyka.ru/otechnik/Vasilij_Velikij/oproverzhenie‑na-zashhititelnuju‑rech-zlochestivogo‑evnomiia [10.08.2025.] [Василий Великий, свт. (2025). Опровержение на защитительную речь злочестивого Евномия. Интернет‑портал «Азбука веры».]pl
dc.identifier.eissn2956-8258-
dc.description.volume27pl
dc.description.firstpage17pl
dc.description.lastpage31pl
dc.identifier.citation2Elpispl
dc.identifier.orcid0009-0005-2308-3245-
Występuje w kolekcji(ach):Elpis, 2025, T. 27

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Elpis_27_2025_A_Razhkou_Duginizm.pdf304,12 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons