REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19254
Tytuł: Nowicjusz w pracy resocjalizacyjnej z nieletnim. Stawanie się wychowawcą (analiza case study)
Inne tytuły: Becoming a juvenile counselor (case study analysis)
Autorzy: Cieślikowska-Ryczko, Angelika
Dobińska, Gabriela
Słowa kluczowe: pedagog resocjalizacyjny
placówki resocjalizacyjne
praca wychowawcza
nieletni
badania case study
resocialization counselor
rehabilitation facilities
counseling work
juveniles
case study research
Data wydania: 2023
Data dodania: 17-lis-2025
Wydawca: Fundacja Pedagogium
Źródło: Resocjalizacja Polska Nr 26, 2023, s. 197-216
Abstrakt: W podjętym artykule skoncentrowano się na procesie wchodzenia w rolę pedagoga resocjalizacyjnego z perspektywy nowo zatrudnionych wychowawców. Opierając się na analizie case study dokonano rekonstrukcji procesu stawania się wychowawcą/wychowawczynią w wybranych placówkach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Obrana perspektywa badawcza przyczyniła się do scharakteryzowania trudności oraz sposobów radzenia sobie z nimi przez pedagogów posiadających krótki staż zawodowy. Istotnym wkładem jest uchwycona w toku badań „męska” i „kobieca” perspektywa pracy. W poczynionych analizach ważny był nie tylko status nowicjusza, ale także zaobserwowane różnice między realizacją i wdrażaniem do roli zawodowej z punktu widzenia kobiety i mężczyzny.
The article undertaken focuses on the process of entering the role of a resocialization counselor from the perspective of newly hired individuals. Based on a case study analysis, the process of becoming a juvenile counselor in selected juvenile rehabilitation facilities was reconstructed. The chosen research perspective contributed to the characterization of difficulties and the ways of coping with them by juvenile counselors with short professional experience. An important contribution is the “male” and “female” perspective of the work captured in the course of the research. In the analyses made, not only the status of the newcomer was important, but also the observed differences between the realization and implementation of the professional role from the point of view of a woman and a man.
Afiliacja: Angelika Cieślikowska-Ryczko - Uniwerstytet Łódzki
Gabriela Dobińska - Uniwerstytet Łódzki
E-mail: Angelika Cieślikowska: Ryczko: angelika.cieslikowska@now.uni.lodz.pl
Gabriela Dobińska: gabriela.dobinska@now.uni.lodz.pl
Opis: Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).
URI: http://hdl.handle.net/11320/19254
DOI: 10.22432/pjsr.2023.26.13
ISSN: 2081-3767
e-ISSN: 2392-2656
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-5270-2739
0000-0003-3629-5210
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Właściciel praw: Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2023, nr 26

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons