REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19254
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorCieślikowska-Ryczko, Angelika-
dc.contributor.authorDobińska, Gabriela-
dc.date.accessioned2025-11-17T08:03:29Z-
dc.date.available2025-11-17T08:03:29Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 26, 2023, s. 197-216pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19254-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractW podjętym artykule skoncentrowano się na procesie wchodzenia w rolę pedagoga resocjalizacyjnego z perspektywy nowo zatrudnionych wychowawców. Opierając się na analizie case study dokonano rekonstrukcji procesu stawania się wychowawcą/wychowawczynią w wybranych placówkach resocjalizacyjnych dla nieletnich. Obrana perspektywa badawcza przyczyniła się do scharakteryzowania trudności oraz sposobów radzenia sobie z nimi przez pedagogów posiadających krótki staż zawodowy. Istotnym wkładem jest uchwycona w toku badań „męska” i „kobieca” perspektywa pracy. W poczynionych analizach ważny był nie tylko status nowicjusza, ale także zaobserwowane różnice między realizacją i wdrażaniem do roli zawodowej z punktu widzenia kobiety i mężczyzny.pl
dc.description.abstractThe article undertaken focuses on the process of entering the role of a resocialization counselor from the perspective of newly hired individuals. Based on a case study analysis, the process of becoming a juvenile counselor in selected juvenile rehabilitation facilities was reconstructed. The chosen research perspective contributed to the characterization of difficulties and the ways of coping with them by juvenile counselors with short professional experience. An important contribution is the “male” and “female” perspective of the work captured in the course of the research. In the analyses made, not only the status of the newcomer was important, but also the observed differences between the realization and implementation of the professional role from the point of view of a woman and a man.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectpedagog resocjalizacyjnypl
dc.subjectplacówki resocjalizacyjnepl
dc.subjectpraca wychowawczapl
dc.subjectnieletnipl
dc.subjectbadania case studypl
dc.subjectresocialization counselorpl
dc.subjectrehabilitation facilitiespl
dc.subjectcounseling workpl
dc.subjectjuvenilespl
dc.subjectcase study researchpl
dc.titleNowicjusz w pracy resocjalizacyjnej z nieletnim. Stawanie się wychowawcą (analiza case study)pl
dc.title.alternativeBecoming a juvenile counselor (case study analysis)pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2023.26.13-
dc.description.EmailAngelika Cieślikowska: Ryczko: angelika.cieslikowska@now.uni.lodz.plpl
dc.description.EmailGabriela Dobińska: gabriela.dobinska@now.uni.lodz.plpl
dc.description.AffiliationAngelika Cieślikowska-Ryczko - Uniwerstytet Łódzkipl
dc.description.AffiliationGabriela Dobińska - Uniwerstytet Łódzkipl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2013a, Totalny, stygmatyzujący i wykluczający charakter oddziaływań resocjalizacyjnych, „Resocjalizacja Polska”, 5, s. 13–21.pl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2013b, Wielotorowość systemu resocjalizacji jako źródło jego kryzysu, „Resocjalizacja Polska”, 4, s. 13–24.pl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2016, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2022, Funkcjonalność systemu resocjalizacji, [w:] Współczesne problemy resocjalizacji. W stronę integracji teorii z praktyką, (red.) W. Ambrozik, M. Konopczyński, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesAngrosino M., 2010, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl
dc.description.referencesBancroft J., 2011, Seksualność człowieka, Elsevier, Wrocław.pl
dc.description.referencesBlumer H., 2009, Interakcjonizm symboliczny, Nomos, Kraków.pl
dc.description.referencesBołdyrew A., 2016, Społeczeństwo Królestwa Polskiego wobec patologii społecznych w latach 1864–1914, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl
dc.description.referencesBraun V., Clarke V., 2012, Thematic analysis, [w:] APA handbook of research methods in psychology, Vol. 2: Research designs: Quantitative, qualitative, neuropsychological, and biological, (red.) H. Cooper, P. M. Camic, D. L. Long, A. T. Panter, D. Rindskopf, K. J. Sher, American Psychological Association, Washington.pl
dc.description.referencesBurszta W., 1998, Antropologia kultury, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań.pl
dc.description.referencesChomczyński P., 2013, Instytucja totalna w obiektywie. Socjologiczna analiza architektury wybranych zakładów karnych, [w:] Architektura przymusu. Interdyscyplinarne studia nad dyscyplinującymi funkcjami architektury, (red.) T. Ferenc, M. Domański, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, Łódź.pl
dc.description.referencesChomczyński P., 2014, Działania wychowanków schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych. Socjologiczna analiza interakcji grupowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź.pl
dc.description.referencesGoffman E., 2006, Rytuał interakcyjny, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl
dc.description.referencesGoffman E., 2011, Instytucje totalne. O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesHałas E., 2006, Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl
dc.description.referencesHammersley M., Atkinson, P., 2000, Metody badań terenowych, Zysk i Spółka, Poznań.pl
dc.description.referencesHughes E. C., 1958, Men and their work, Free Press of Glencoe.pl
dc.description.referencesKacperczyk A., 2014, Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat? O metodologicznym statusie autoetnografii, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 10, 3, 32–74.pl
dc.description.referencesKonecki K., 2000, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2016, Osobowe przesłanki skutecznej resocjalizacji, „Resocjalizacja Polska”, 11, 5–8.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2022, Wybrane konteksty współczesnej myśli resocjalizacyjnej, [w:] Współczesne problemy resocjalizacji. W stronę integracji teorii z praktyką, (red.) W. Ambrozik, M. Konopczyński, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesKusztal J., 2018, Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesNowak B., 2016, Klimat społeczny instytucjonalnego i rodzinnego środowiska wychowawczego, „Resocjalizacja Polska”, 12, 105–117.pl
dc.description.referencesPytka L., 1983, Klimat społeczny instytucjonalnych środowisk wychowawczych, „Studia Pedagogiczne”, 46, 220–225.pl
dc.description.referencesSawicki K., Markowska-Manista U., 2022, Zakład poprawczy w Białymstoku w systemie resocjalizacji z perspektywy zespołowych badań terenowych, Temida, Białystok.pl
dc.description.referencesSobczak S., 2007, Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych, „Pedagogika Społeczna”, 3, 133–152.pl
dc.description.referencesStake R. E., 2009, Jakościowe studium przypadku, [w:] Metodyka badań jakościowych, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesStaniaszek M., 2018, Diagnoza klimatu społecznego młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Polsce, „Studia Pedagogica Ignatiana”, 21/1, 175–197.pl
dc.description.referencesStrauss A., 1978, A Social World Perspective, „Studies in Symbolic Interaction”, 1, Greenwich: JAI Press: 119–128.pl
dc.description.referencesSzczepanik R., 2012, Płeć jako zmienna różnicująca orzeczenie o demoralizacji nieletnich dziewcząt i chłopców, [w]: Role płciowe. Socjalizacja i rozwój, (red.) M. Chomczyńska-Rubacha, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.pl
dc.description.referencesŚliwa S., 20133, Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole.pl
dc.description.referencesUrbaniak-Zając D., 2018, Normatywne i nienormatywne teorie profesjonalności, „Problemy Profesjologii”, 2, 25–36.pl
dc.description.referencesVidal-Naquet P., 1981, Czarny łowca. Formy myśli i formy życia społecznego w świecie greckim, Prószyński i Spółka, Warszawa.pl
dc.description.referencesZalewski G., 2004, Klimat społeczny instytucji resocjalizacyjnych a poziom psychotyzmu u wychowanków, Wydawnictwo Akademii Medycznej, Białystok.pl
dc.description.referencesPełny raport z kontroli działalności resocjalizacyjnej MOW LSZ.410.004.00.2017 nr ewid. 153/2017/P/17/099/LSZ: https://www.nik.gov.pl/plik/id,15816,vp,18331.pdf (dostęp: 07.02.2023).pl
dc.description.referencesStatystyki służby więziennej: https://www.sw.gov.pl/dzial/statystyka (dostęp: 03.05.2023).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie pobytu nieletnich w okręgowych ośrodkach wychowawczych (Dz.U. 2022 poz. 1890).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie funkcjonowania okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich (Dz.U. 2022, poz. 1897).pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11.08.2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r., poz. 1606).pl
dc.description.referencesUstawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich z dnia 9 czerwca 2022 r. (Dz.U. 2022, poz. 1700).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number26pl
dc.description.firstpage197pl
dc.description.lastpage216pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-5270-2739-
dc.identifier.orcid0000-0003-3629-5210-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2023, nr 26

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons