REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19238
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTwardowska, Kamilla-
dc.date.accessioned2025-11-14T07:59:20Z-
dc.date.available2025-11-14T07:59:20Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationCzasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(19), 2025, s. 257-282pl
dc.identifier.issn2451-3539-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19238-
dc.description.abstractMatrona z Perge w Pamfilii żyła na przełomie V i VI w. Najbardziej znana jest z tego, że spędziła 3 lata w przebraniu eunucha w męskim klasztorze w Konstantynopolu. Podczas gdy jej inne osiągnięcia – jak założenie pierwszego podwójnego klasztoru w Konstantynopolu czy też udział obok igumenów męskich klasztorów w opozycji wobec polityki religijnej cesarza Anastazjusza I – jak dotąd nie zostały zbadane w literaturze naukowej.pl
dc.description.abstractMatron of Perge in Pamphylia, lived in the late fifth and early sixth centuries. She is best known for spending three years disguised as a eunuch in a men’s monastery in Constantinople. While her other achievements – such as the founding of the first double monastery in Constantinople, or her participation alongside the igumenes of the men’s monasteries in opposition to the religious policies of Emperor Anastasius I – have so far gone unexplored in the scholarly literature.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecychpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polska-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/pl/-
dc.subjecteunuchpl
dc.subjectmonastycyzmpl
dc.subjectpodwójny klasztorpl
dc.subjectmonasticismpl
dc.subjecta double monasterypl
dc.titleMatrona z Perge – na czele podwójnego klasztoru w Konstantynopolupl
dc.title.alternativeMatrona of Perge – at the Head of the Double Monastery in Constantinoplepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Polskapl
dc.identifier.doi10.15290/cnisk.2025.02.19.11-
dc.description.Emailkamilla.twardowska@upjp2.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteKamilla Twardowska – doktor nauk humanistycznych w dziedzinie historii, zatrudniona w Instytucie Historii Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Naukowo zajmuje się historią polityczną, społeczną i religijną wschodniej części Imperium Rzymskiego w V i VI w.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie (Polska)pl
dc.description.referencesActa Conciliarum Oecumenicorum, tomus alter, Concilium Universale Chalcedonense, ed. Edward Schwartz, (Berolini et Lipsiae, Walter de Gruyter & Co, 1932–1938).pl
dc.description.referencesS. Matronae Vita Altera, w: Acta Sanctorum, Novembris III, ed. Hippolyte Delehaye, (Brussels: Société des Bollandistes, 1910), 813–822.pl
dc.description.referencesS. Matronae Vita Prima, w: Acta Sanctorum, Novembris III, ed. Hippolyte Delehaye, (Brussels: Société des Bollandistes, 1910), 790–813.pl
dc.description.referencesSancti Romani Melodi cantica. Cantica Dubia, ed. Paul Maas, C. A. Trypanis, (Berlin: De Gruyter, 1970).pl
dc.description.referencesSynaxarium Ecclesiae Constantinopolitanae e Codice Sirmondiano Nunc Berolinensi, ed. Hippolyte Delehaye, (Brussels: Société des Bollandistes, 1902).pl
dc.description.referencesHistorie Kościoła Jana Diakrinomenosa i Teodora Lektora, przekład, wstęp i komentarz Rafał Kosiński, Adrian Szopa, Kamilla Twardowska, (Kraków: Historia Iagellonica, 2019).pl
dc.description.referencesLegends of Eastern Saints, Vol. 2. The Legend of Hilaria, ed. Arent Jan Wensinck, (Leiden: E. J. Brill, 1913), 9–89.pl
dc.description.referencesPalladiusz, Opowiadania dla Lausosa, (Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów, 2022).pl
dc.description.referencesTeofanes, Chronographia, vol. 1–2, ed. Carl de Boor, (Leipzig: B.G. Teubneri, 1883–1885).pl
dc.description.referencesVita Sanctae Olympiadis diaconissae, ed. Hippolyte Delehaye, Analecta Bollandiana Vol. 15, 16 (1896, 1897), 44–51, 400–423.pl
dc.description.referencesZacharie le Scholastique, Vie de Sévère, text syriaque publié, traduit et annoté par M. A. Kugener, (Paris: Brepols, 1903).pl
dc.description.referencesBall, Jenifer. “Decoding the Habit of the Byzantine Nun”, Journal of Modern Hellenism, Vol. 27–28, 2009–2010, 25–52.pl
dc.description.referencesBateson, Mary. “Origins and Early History of Double Monasteries”, Transactions of the Royal Historical Society, Vol. 13, 1899, 137–198.pl
dc.description.referencesBennasser, Khalifa. Gender and Sanctity in Early Byzantine Monasticism. A study of the Phenomenon of Female Ascetics in Male Monastic Habit with Translation of the Life of St. Matrona, 1984 (nieopublikowana dysertacja doktorska).pl
dc.description.referencesBrown, Peter. Ciało i społeczeństwo. Mężczyźni, kobiety i abstynencja seksualna we wczesnym chrześcijaństwie, przeł. Ireneusz Kania, (Kraków: Homini, 2006).pl
dc.description.referencesCatafygiotu-Topping, Eva. “St. Matrona and her Friends”, w: Julian Chrystomides (red.), Kathegetria: Essays Presented to Joan Hussey for her 80th Birthday (Camberley, Surrey: Porphyrogenitus, 1988), 211–224.pl
dc.description.referencesClark, Elizabeth A. Ascetic Piety and Women’s Faith: Essays on Late Ancient Christianity, (Lewiston, NY: E. Mellen Press, 1996).pl
dc.description.referencesClark, Elizabeth A. Jerome, Chryzostom and Friends. Essays and Translation, (New York: The Edwin Mellen Press, 1979).pl
dc.description.referencesConstantinou, Stavroula. Female Corporeal Performances. Reading the Body in Byzantine Passions and Lives of Holy Women, (Uppsala: Uppsala University, 2005).pl
dc.description.referencesDagron, Gilbert. Naissance d’une capitale. Constantinople et ses institutions de 330 à 451, (Paris: Presses Universitaires de France, 1974).pl
dc.description.referencesDurliat, Jean. De la ville antique à la ville byzantine. Le problème des subsistance, (Rome: École française de Rome, 1990).pl
dc.description.referencesEfthymiadis, Stephanos (ed.). Byzantine Hagiography. Periods and Places, Vol. 1, (New York: Ashgate Publishing, 2016).pl
dc.description.referencesElm, Susanna. Virgin of God. The Making of Asceticism in Late Antiquity, (New York: Clarendon, 1996).pl
dc.description.referencesFox, Lane. “The Life of Daniel”, w: M. J. Edwards, S. Swain (eds.), Portraits. Biographical Representation in the Greek and Latin Literature of the Roman Empire, (Oxford: Oxford University Press, 1997), 175–226.pl
dc.description.referencesHaarer, Fiona K. Anastasius I. Politics and Empire in the Late Roman World, (Francis Cairns, 2006).pl
dc.description.referencesHatlie, Peter. The Monks and Monasteries of Constantinople, ca. 350–850, (Cambridge: Cambridge University Press, 2007).pl
dc.description.referencesJanin, Raymond. La géographie ecclésiastique de l’Empire byzantin, Vol 1. Le siège de Constantinople et le patriarcat œcuménique, 3. Les églises et les monastères, (Paris: Guilland Rodolphe, 1969).pl
dc.description.referencesJurewicz, Oktawiusz (red.). Encyklopedia kultury bizantyńskiej, (Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2002).pl
dc.description.referencesKosiński, Rafał, „Wstęp”, w: Historie Kościoła Jana Diakrinomenosa i Teodora Lektora, (Kraków: Historia Iagellonica, 2019), 13–45.pl
dc.description.referencesKosiński, Rafał. The Emperor Zeno. Religion and Politics, (Kraków: Historia Iagellonica, 2010).pl
dc.description.referencesLeight Philips, Kathryn. “You are Correctly Called a Man, Because You Act Manfully”: A Transgender Studies Approach to Gender – Crossing Saints in Late Antiquity (nieopublikowana praca doktorska, 2020).pl
dc.description.referencesLubinsky, Crystal Lynn. Removing Masculine Layers to Reveal a Holy Womanhood: The Female Transvestive Monks of Late Antique Eastern Christianity, (Turnhout: Brepols, 2013).pl
dc.description.referencesMango, Cyril. “Introduction to the Life of St. Matrona of Perge”, w: Alice-Mary Talbot (ed.), Holy Women of Byzantium: Ten Saint’s Lives in English Translation, (Washington, DC: Dumbarton Oaks Research Library and Collection, 1996), 13–17.pl
dc.description.referencesMeier, Mischa. Anastasios I. Die Entstehung des Byzantinischen Reiches, (Stuttgart: Klett-Cotta, 2009).pl
dc.description.referencesMiller, Timothy S. The Orphans of Byzantium, (Washington, D.C.: The Catholic University of America Press, 2003.pl
dc.description.referencesNaro, Ángel. “Domestic violence against women as a reason to sanctification in Byzantine hagiography”, Studia Philologica Valentina, Vol. 20, 2018, 117–140.pl
dc.description.referencesPatlagean, Évelyne. „L’histoire de la femme déguisée en moine et l’évolution de la sainteté féminine à Byzance”, Studi medievali, Vol. 17, 1976, 597–623.pl
dc.description.referencesSardi, Helen. „Constantinople and its Saints (IVth-VIth C.). The image of the City and Social Consideration”, Studi medievali, Vol. 36, 1995, 87–110.pl
dc.description.referencesSidéris, Georges. “Bassianos, les monastères de Bassianou et de Matrônès (Ve-VIe siècle)”, w: Olivier Delouis, Sophie Metivier, Paule Pages (ed.), Le saint, le moine et le paysan: mélanges d’histoire byzantine offerts à Michel Kaplan, (Paris: Éditions de la Sorbonne, 2016), 633–638.pl
dc.description.referencesSidéris, Georges. “Le sexe des anges: la byzantinologie et les questions de genre”, w: Marie-France Auzépy (ed.), Byzance en Europe, (Paris: Presses universitaires de Vincennes, 2003), 217–233,pl
dc.description.referencesSwan, Lydia. Zapomniane matki pustyni. Pisma, życie i historia, przeł. Paweł Kaźmierczak, (Kraków: WAM, 2005),pl
dc.description.referencesSzabat, Elżbieta. „Wprowadzenie do badań nad edukacją u schyłku starożytności (V–VII w.). Prozopografia środowisk szkolnych”, w: Chrześcijaństwo u schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze, t. 6, red. Paweł Janiszewski, Ewa Wipszycka, Robert Wiśniewski, (Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007), 110–319.pl
dc.description.referencesSzafrański, Adam L. „Diakonise i ich rola w pierwotnym Kościele”, Vox Patrum 1989, t. 9, 737–755.pl
dc.description.referencesTalbot, Alice-Mary. “Byzantine Women. Saint’s Lives and Social Welfare”, w: Alice-Mary Talbot (ed.), Women and Religious Life in Byzantium, (Burlington: Routledge, 2001), 105–122.pl
dc.description.referencesTalbot, Alice-Mary, “Female Sanctity in Byzantium”, w: Alice-Mary Talbot (ed.), Women and Religious Life in Byzantium, (Burlington: Routledge, 2001), 1–48.pl
dc.description.referencesTougher, Shaun. “The Angelic Life’: monasteries for eunuchs”, w: Elizabeth Jeffreys (ed.), Byzantine Style, Religion and Civilization. In Honour of Sir Steven Runciman, (Cambridge: Cambridge University Press, 2006), 238–252.pl
dc.description.referencesTwardowska, Kamilla. Cesarzowe bizantyńskie 2 poł. V w. Kobiety a władza, (Kraków: Historia Iagellonica, 2009).pl
dc.description.referencesTwardowska, Kamilla. „Żywoty kobiet przebranych za mężczyzn jako źródła do historii społecznej i badań nad religijnością w późnym Cesarstwie Rzymskim”, w: Edward Dąbrowa, Tomasz Grabowski, Maciej Piegdoń (red.), Florilegium. Studia ofiarowane Profesorowi Aleksandrowi Krawczukowi z okazji dziewięćdziesiątej piątej rocznicy urodzin, (Kraków: Historia Iagellonica, 2017), 419–428.pl
dc.description.referencesVarinlioğlu, Gūnder. “Urban monasteries in Constantinople and Thessaloniki: Distribution Patterns in Time and Urban Topography”, w: Judson J. Emerick, Deborah M. Deliyannis (eds.), Archaeology in Architecture: Studies in Honor of Cecil L. Striker, (Mainz am Rhein: Verlag Philipp von Zabern, 2005), 187–198.pl
dc.description.referencesWiegel, Rebeca E. Reading Matrona: the Sixth Century Life of a Trans Saint (niepublikowana praca doktorska, 2019).pl
dc.description.referencesWipszycka, Ewa. „Ascetyzm kobiecy w Egipcie późnoantycznym: problemy źródłoznawcze i rzeczywistość”, w: Tomasz Derda, Ewa Wipszycka (red.), Chrześcijaństwo u schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze, t. 3, (Kraków: Universitas, 2007), 245–291.pl
dc.description.referencesWipszycka, Ewa. Kościół w świecie późnego antyku, (Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2006).pl
dc.description.referencesWipszycka, Ewa. Wiśniewski, Robert. „Hagiografia późnoantyczna”, w: Ewa Wipszycka (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu. Źródłoznawstwo czasów późnego antyku, (Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999), 221–248.pl
dc.identifier.eissn2543-7011-
dc.description.number2(19)pl
dc.description.firstpage257pl
dc.description.lastpage282pl
dc.identifier.citation2Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecychpl
dc.identifier.orcid0000-0002-6861-5226-
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2025, nr 2(19)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_2_2025_K_Twardowska_Matrona_z_Perge.pdf455,21 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons