REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19236
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDzierzyńska-Breś, Sonia-
dc.date.accessioned2025-11-14T07:04:07Z-
dc.date.available2025-11-14T07:04:07Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 26, 2023, s. 83-100pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19236-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractDzieci osób pozbawionych wolności stanowią grupę ryzyka zagrożoną wykluczeniem, niedostosowaniem społecznym oraz przestępczością. Stosowane wobec nich oddziaływania opierają się przede wszystkim na tworzeniu ulokowanych w społeczności sieciach wsparcia i zasobów. Budowanie wspierających relacji ze społecznością pozwala młodzieży znajdującej się w sytuacji pozbawienia wolności rodzica przezwyciężyć trudności. Jednym z takich oddziaływań jest mentoring. Niestety wciąż za mało mamy badań ewaluacyjnych dotyczących programów opartych na relacji mentor–podopieczny. Te już przeprowadzone wskazują jednak, że może on przynieść pozytywne skutki, niwelując niektóre zagrożenia związane z sytuacją pozbawienia wolności rodzica.pl
dc.description.abstractChildren of prisoners are a group at risk of exclusion, social maladjustment and crime. The interactions applied to them are primarily based on the creation of community-based networks of support and resources. Building supportive relationships with the community allows youth in a situation of parental imprisonment to overcome difficulties. Mentoring is one of such interaction. Unfortunately, we still have too few evaluation studies of programs based on the mentor-mentee relationship. Those that have already been conducted indicate that it can have a positive effect, offsetting some of the risks associated with the situation of parental imprisonment.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectmentoringpl
dc.subjectdzieci osób pozbawionych wolnościpl
dc.subjectchildren of incarcerated parentspl
dc.titleMentoring, jako forma wsparcia dzieci osób pozbawionych wolnościpl
dc.title.alternativeMentoring as a form of support for prisoners childrenpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2023.26.07-
dc.description.Emailsonia.d@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2016, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesArditti J. A., Savla J., 2015, Parental incarceration and child trauma symptoms in single caregiver homes, „Journal of Child and Family Studies”, 24 (3).pl
dc.description.referencesBarczykowska A., 2008, Sytuacja życiowa rodzin osób pozbawionych wolności, [w:] Rodzina i praca z perspektywy wyzwań i zagrożeń, (red.) L. Golińska, B. Dudek, Łódź.pl
dc.description.referencesBarczykowska A., Dzierzyńska S., 2012, Zastosowanie mentoringu w działalności profilaktycznej i resocjalizacyjnej (na przykładzie Stanów Zjednoczonych), „Resocjalizacja Polska”, 3 (12).pl
dc.description.referencesBarczykowska A., 2021, Od izolacji ku partnerstwu resocjalizacyjnemu – w poszukiwaniu optymalnego modelu współpracy z rodzinami w procesie resocjalizacji nieletnich, „Resocjalizacja Polska”, 21.pl
dc.description.referencesBaumeister R., Leary M., 1995, The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation, „Psychological Bulletin”, 117 (3).pl
dc.description.referencesBouregba A., 2017, Helping children draw benefit from their life experience, whatever the circumstances, „European Journal of Parental Imprisonment”, 6.pl
dc.description.referencesBoyden J., Mann G., 2005, Children’s risk, resilience, and coping in extreme situations, [w:] Handbook for working with children and youth: Pathways to resilience across cultures and contexts, (red.) M. Ungar, Thousand Oaks, CA: Sage.pl
dc.description.referencesBruster B. E., Foreman K., 2012, Mentoring children of prisoners: Program evaluation, „Social Work in Public Health”, 27.pl
dc.description.referencesConway J. M., Keays A., 2015, Children with incarcerated parents: A quantitative evaluation of mentoring and home-based counseling and case management services, New Britain, CT: The Institute for Municipal and Regional Policy.pl
dc.description.referencesDzierzyńska-Breś S., 2021, Dzieci osób pozbawionych wolności w szkole –potrzeby, zagrożenia i możliwości wsparcia, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 4 (40).pl
dc.description.referencesEddy M., Poehlmann-Tynan J., 2020, Handbook on Children with Incarcerated Parents. Research, Policy, and Practice (wyd. 2), Springer Nature Switzerland AG.pl
dc.description.referencesGarringer M., McQuillin S., McDaniel H., 2017, Examining youth mentoring services across America: Findings from the 2016 National Mentoring Program Survey, Boston, MA: MENTOR.pl
dc.description.referencesGiordano P. C., 2010, Legacies of Crime. A Follow-Up of the Children of Highly Delinquent Girls and Boys, Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesGordon L., 2009, Invisible Children: A Study of the Children of Prisoners, PILLARS, Report, Christchurch.pl
dc.description.referencesGrossman J. B., Chan C. S., Schwartz S. E. O., Rhodes J. E., 2012, The test of time in school-based mentoring: The role of relationship duration and re-matching on academic outcomes, „American Journal of Community Psychology”, 49 (1–2).pl
dc.description.referencesGrossman J. B., Rhodes J. E., 2002, The test of time: Predictors and effects of duration in youth mentoring relationships, „American Journal of Community Psychology”, 30 (2).pl
dc.description.referencesHagler M. A., 2018, Processes of natural mentoring that promote underrepresented students’ educational attainment: A theoretical model, „American Journal of Community Psychology”, 62 (1–2).pl
dc.description.referencesHerrera C., DuBois D. L.,Grossman J. B., 2013, The role of risk: Mentoring experiences and outcomes for youth with varying risk profiles. New York, NY: A Public/Private Ventures project distributed by MDRC.pl
dc.description.referencesICF International, 2011, Mentoring children affected by incarceration: An evaluation of the Texas Amachi Program, Fairfax, VA.pl
dc.description.referencesJohnson E. I., Easterling B., 2012, Understanding unique effects of parental incarceration on children: Challenges, progress, and recommendations, „Journal of Marriage and Family”, 74 (2).pl
dc.description.referencesJohnson E. I., Arditti J. A., McGregor C. M., 2018, Risk, protection, and adjustment among youth with incarcerated and non-resident parents: A mixed-methods study, „Journal of Child and Family Studies”, 27 (6).pl
dc.description.referencesJucovy L., 2003, Amachi: Mentoring children of prisoners in Philadelphia, Philadelphia, PA: Public/Private Ventures and Center for Research on Religion and Urban Civil Society.pl
dc.description.referencesKantowicz E., 2014, Praca socjalna z rodziną ryzyka, [w:] Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, (red.) M. Ruszkowska, M. Winiarski, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, WYG International.pl
dc.description.referencesKjellstrand J., 2017, Building a Tailored, Multilevel Prevention Strategy to Support Children and Families Affected by Parental Incarceration, „Smith College Studies in Social Work”, 87, 1, 112–129.pl
dc.description.referencesKjellstrand J. M., Eddy J. M., 2011, Parental incarceration during childhood, family context, and youth problem behavior across adolescence, „Journal of Offender Rehabilitation”, 50 (1).pl
dc.description.referencesKubacka-Jasiecka D, 2010, Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl
dc.description.referencesKupersmidt J. B., Stump K. N., Stelter R. L., Rhodes J. E., 2017, Predictors of Premature Match Closure in Youth Mentoring Relationships,. „American Journal of Community Psychology”, 59 (1–2), 25–35.pl
dc.description.referencesLaakso J., Nygaard J., 2012, Children of incarcerated parents: How a mentoring program can make a difference, „Social Work in Public Health”, 27 (1–2).pl
dc.description.referencesLiu S., Huang J. L., Wang M., 2014, Effectiveness of job search interventions: A meta-analytic review, „Psychological Bulletin”, 140 (4), 1009–1041.pl
dc.description.referencesLuther K., 2016, Stigma management among children of incarcerated parents, „Deviant Behavior”, 37 (11).pl
dc.description.referencesMasten A. S., 2001, Ordinary magic: Resilience processes in development, „American Psychologist”, 56/01.pl
dc.description.referencesMasten A. S., 2014, Ordinary magic: Resilience in development, New York: Guilford Publications.pl
dc.description.referencesMatthews J., 1983, Forgotten Victims: How Prison Affects the Family, Londyn.pl
dc.description.referencesMcgee Z., Davis B. L., Saunders-Goldson S., Fletcher M., Fisher L, 2017, The impact of maternal incarceration on emotional and behavioral outcomes: Research findings from a National Longitudinal Study on Adolescent Health, „SOJ Nursing & Health Care”, 3 (1).pl
dc.description.referencesMerenstein B., Tyson B., Tilles B., Keays A., Rufffolo L., 2011, Issues affecting the efficacy of programs for children with incarcerated parents, „Journal of Correctional Education”, 62.pl
dc.description.referencesMorris R. C., 2014, Mitigating the effects of parental incarceration through social intervention: A social psychological perspective, Purdue University, West Lafayette, Indiana.pl
dc.description.referencesMurray J., Farrington D. P., 2005, Parental imprisonment: Effects on boys’ antisocial behaviour and delinquency through the life-course, „Journal of Child Psychology and Psychiatry”, 46 (12).pl
dc.description.referencesMurray J., Farrington D. P., 2008, The effects of parental imprisonment on children. Crime and Justice: A Review of Research, 37(1).pl
dc.description.referencesMurray J., Janson C.G., Farrington D. P., 2007, Crime in adult offspring of prisoners, „Criminal Justice and Behavior”, 34 (1).pl
dc.description.referencesMurray J., Farrington D. P., Sekol I., 2012, Children’s antisocial behaviour, mental health, drug use, and educational performance after parental incarceration: A systematic review and meta-analysis, „Psychological Bulletin”, 138 (2).pl
dc.description.referencesMuskała M., 2016, Odstąpienie od przestępczości w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wydawnictwo UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesMyers B. J., Mackintosh V. H., Kuznetsova M. I., Lotze G. M., Best A. M., Ravindran N., 2013, Teasing, bullying, and emotion regulation in children of incarcerated mothers, „Monographs of the Society for Research in Child Development”, 78 (3).pl
dc.description.referencesPetersilia J., 2003, When Prisoners Come Home: Parole and Prisoner Reentry, Oxford Univesity Press.pl
dc.description.referencesRakt M., Murray J., Nieuwbeerta P.,2012, The Long-Term Effects of Paternal Imprisonment on Criminal Trajectories of Children, „Journal of Research in Crime an Delinquency”, 49 (1).pl
dc.description.referencesSidor-Rządkowska M., 2009, Coaching – teoria, praktyka, studia przypadków, Kraków.pl
dc.description.referencesRhodes J. E., 2002, Stand by me: The risks and rewards of mentoring today’s youth, Cambridge, MA: Harvard University Press.pl
dc.description.referencesRhodes J. E., 2005, A model of youth mentoring, [w:] Handbook of youth mentoring, (red.) L. DuBois, M. J. Karcher, Thousand Oaks, CA: Sage.pl
dc.description.referencesRhodes J. E., DuBois L., 2006, Understanding and Facilitating the Youth Mentoring Movement, „Social Policy Report” 20 (3).pl
dc.description.referencesRhodes J. E., Spencer R., Keller T. E., Liang B., Noam G., 2006, A model for the influence of mentoring relationships on youth development, „Journal of Community Psychology”, 34 (6), 691–707.pl
dc.description.referencesShaw R., 1992, Imprisoned Fathers and the Orphans of Justice, [w:] Prisoners’ Children: What Are the Issues?, (red.) R. Shaw, Routledge, London.pl
dc.description.referencesShlafer R. J., Poehlmann J., 2010, Attachment and caregiving relationships in families affected by parental incarceration, „Attachment & Human Development”, 12 (4).pl
dc.description.referencesShlafer R. J., Poehlmann J., Coffino B., Hanneman A., 2009, Mentoring children with incarcerated parents: Implications for research, practice, and policy, „Family Relations”, 58.pl
dc.description.referencesWerner E. E., 1989, High-risk children in young adulthood: A longitudinal study from birth to 32 years, „American Journal of Orthopsychiatry”, 59 (1), 72–81.pl
dc.description.referencesWerner E. E., Johnson J. L., 2004, The Role of Caring Adults in the Lives of Children of Alcoholics, „Substance Use & Misuse”, 39, 5, 699–720.pl
dc.description.referencesWildeman C., 2014, Parental incarceration, child homelessness, and the invisible consequences of mass imprisonment, „Annals of the American Academy of Political and Social Science”, 651 (1).pl
dc.description.referencesWildeman C., Andersen S. H., 2017, Paternal incarceration and children’s risk of being charged by early adulthood: Evidence from a Danish policy shock, „Criminology”, 55 (1).pl
dc.description.referencesBakiera L., 2016, Mentoring rozwojowy jako przykład komplementarności międzypokoleniowej, E-mentor, 5(67), s. 4–13 (dostęp: 11.10.2022).pl
dc.description.referencesJarjoura G. R., 2016, Mentoring for children of incarcerated parents. National Mentoring Resource Center Population Review, https://nationalmentoringresourcecenter.org/resource/mentoring-children-of-incarcerated-parents-population-review/ (dostęp: 12.09.2022).pl
dc.description.referencesJarjoura R., DuBois D., Shlafer R., Haight K., 2013, Mentoring Children of Incarcerated Parents: A Synthesis of Research and Input from the Listening Session Held by the Office of Juvenile Justice and Delinquency Prevention and the White House Domestic Policy Council and Office of Public Engagement. Office of Juvenile Justice and Delinquency Prevention, https://eric.ed.gov/?id=ED553640 (dostęp: 15.10.2022).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number26pl
dc.description.firstpage83pl
dc.description.lastpage100pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-7722-4753-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2023, nr 26

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons