REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19201
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorHreciński, Piotr-
dc.contributor.authorSolecki, Roman-
dc.date.accessioned2025-11-06T12:52:30Z-
dc.date.available2025-11-06T12:52:30Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 347-366pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19201-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractCelem prezentowanych badań była analiza wzajemnych korelacji pomiędzy trudnościami związanymi z pandemią SARS-CoV-2, relacjami rodzinnymi, depresyjnością i uzależnieniem od Internetu. Badanie przeprowadzono na grupie 509 adolescentów w wieku 11–16 lat. Kwestionariusz ankiety był zbudowany ze standaryzowanych narzędzi badawczych. Wyniki pokazały, że symptomy depresji dodatnio korelowały z pobytem w obowiązkowej kwarantannie/izolacji. Ponadto symptomy depresji i uzależnienia od Internetu dodatnio korelowały z doświadczanymi trudnościami w czasie pandemii (trudności w relacji z najbliższymi w domu oraz zwiększona ilość codziennych obowiązków) oraz ujemnie z dobrą jakością relacji rodzinnych. Zauważono również wzajemną korelację między symptomami depresji i uzależnienia od Internetu. Co najciekawsze, wyniki wskazały na to, że trudności związane z okresem pandemii w niejednorodny sposób korelują z depresją i uzależnieniem od Internetu. Wydaje się, że sama pandemia nie była najważniejszym faktorem generującym depresję i uzależnienia, ale wzmocniła już istniejące problemy. Najlepszym zaś czynnikiem chroniącym okazały się dobrze funkcjonujące relacje rodzinne.pl
dc.description.abstractThe aim of the presented research was to analyse mutual correlations between difficulties related to the SARS-CoV-2 pandemic, family relations, depression and Internet addiction. The study was conducted among 509 adolescents aged 11–16. The survey questionnaire was constructed from standardised research tools. The results showed that depressive symptoms correlated positively with a stay in compulsory quarantine/isolation. In addition, depressive symptoms and Internet addiction positively correlated with experienced difficulties during the pandemic (relationship difficulties with loved ones at home and increased number of daily responsibilities) and negatively with good quality family relationships. A reciprocal correlation was also observed between symptoms of depression and Internet addiction. Most interestingly, the results indicated that difficulties associated with the pandemic period correlate heterogeneously with depression and Internet addiction. It seems that the pandemic itself was not the most important factor generating depression and addiction, but reinforced already existing problems. The best protective factor was found to be well-functioning family relationships.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectzdrowie psychicznepl
dc.subjectCovid-19pl
dc.subjectrelacje rodzinnepl
dc.subjectdepresjapl
dc.subjectuzależnienie od Internetupl
dc.subjectmental healthpl
dc.subjectfamily relationshipspl
dc.subjectdepressionpl
dc.subjectinternet addictionpl
dc.titleAnaliza relacji pomiędzy trudnościami pandemii SARS-CoV-2, funkcjonowaniem w rodzinie, depresją a uzależnieniem od Internetu wśród młodzieży w wieku 11–16 latpl
dc.title.alternativeAn analysis of the relationship between the difficulties of the SARS-CoV-2 pandemic, family functioning, depression and internet addiction among 11–16 year oldspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.24.22-
dc.description.EmailPiotr Hreciński: piotr.hrecinski@upjp2.edu.plpl
dc.description.EmailRoman Solecki: roman.solecki@up.krakow.plpl
dc.description.AffiliationPiotr Hreciński - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowiepl
dc.description.AffiliationRoman Solecki - Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowiepl
dc.description.referencesAugustynek A., 2010, Uzależnienia komputerowe, Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesBednarek J., 2009, Teoretyczne i metodologiczne podstawy badań nad człowiekiem w cyberprzestrzeni, [w:] Cyberświat – możliwości i zagrożenia, (red.) J. Bednarek, A. Andrzejewska, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.pl
dc.description.referencesBedyńska, S., Książek, M., 2012, Statystyczny drogowskaz 3. Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych, Wyd. Akademickie „Sedno”, Warszawa.pl
dc.description.referencesBiałecka B., Gil A. M., 2020, Raport 2020, Etat w sieci, młodzież a ekrany w czasie pandemii, Fundacja Edukacji Zdrowotnej Psychoterapii, Poznań.pl
dc.description.referencesBieganowska-Skóra A., Pankowska D., 2020, Moje samopoczucie w e-szkole. Raport z badań, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.pl
dc.description.referencesBrudzińska, P., Godawa, S., Sytuacja Psychospołeczna Uczniów Podczas Pandemii Covid-19 – Przegląd Badań 2020–2021.04, https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2021.006 [dostęp: 04.06.22].pl
dc.description.referencesBuchner A., Wierzbicka M., 2020, Edukacja zdalna w czasie pandemii, Fundacja Centrum Cyfrowe, Warszawa.pl
dc.description.referencesChen, H. C., Wang, J. Y., Lin, Y. L., i Yang, S. Y., 2020, Association of Internet Addiction with Family Functionality, Depression, Self-Efficacy and Self-Esteem among Early Adolescents, https://doi.org/10.3390/ijerph17238820 [dostęp: 04.06.22].pl
dc.description.referencesDębski, M., Bigaj, M., 2019, Młodzi cyfrowi. Nowe technologie. Relacje. Dobrostan., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesFeliksiak M., 2015, Dzieci i młodzież w internecie – korzystanie i zagrożenia z perspektywy opiekunów. Komunikat z badań nr 110/2015, CBOS, Warszawa.pl
dc.description.referencesGambin, M., Sękowski, M., Woźniak-Prus, M., Wnuk, A., Oleksy, T., Cudo, A., Hansen, K., Huflejt-Łukasik, M., Kubicka, K., Łyś, A. E., Gorgol, J., Holas, P., Kmita, G., Łojek, E., i Maison, D., 2021, Generalized anxiety and depressive symptoms in various age groups during the COVID-19 lockdown in Poland. Specific predictors and differences in symptoms severity, https://doi.org/10.1016/j.comppsych.2020.152222.pl
dc.description.referencesGrzelak, S., Sala, M., Czarnik, S., Paź, B., Balcerzak, A. i Gwóźdź, J., 2015, Vademecum skutecznej profilaktyki problemów młodzieży: Przewodnik dla samorządowców i praktyków oparty na wynikach badań naukowych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.pl
dc.description.referencesGrzelak S., Żyro D., 2021, Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego, IPZIN, Warszawa.pl
dc.description.referencesHammen C., 2006, Depresja, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesKo C. H., Yen J. Y., Chen S. H., Yang M. J., Lin H. C., i Yen C. F., 2009, Proposed diagnostic criteria and the screening and diagnosing tool of Internet addiction in college students, “Comprehensive psychiatry”, nr 50 (4).pl
dc.description.referencesKobylarek A., 2009, Pomiędzy hipertekstem a hiperwięzią. O kształtowaniu się nowych wspólnot sieciowych, [w:] Audiowizualność. Cyberprzestrzeń. Hipertekstualność. Ponowoczesne konteksty edukacji, (red.) L. Jakubowska-Malicka, A. Kobylarek, M. Pryszmont-Ciesielska, Oficyna Wyd. Atut, Wrocław.pl
dc.description.referencesKocowski T., 1982, Potrzeby człowieka. Koncepcja systemowa, Wyd. Ossolineum, Wrocław.pl
dc.description.referencesKomsta-Tokarzewska K., 2019, Podmiotowe i rodzinne czynniki ryzyka uzależnienia od internetu w grupie kobiet i mężczyzn. Ujęcie psychopedagogiczne, „Roczniki Teologiczne”, nr 66 (10).pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2017, Pedagogika resocjalizacyjna – w poszukiwaniu nowych kontekstów teoretycznychi aplikacyjnych, „Studia Pedagogiczne”, L.pl
dc.description.referencesKovacs M., 2003, Children’s Depression Inventory (CDI) Technical Manual Update, Multi-Health Systems, Toronto.pl
dc.description.referencesKowalczyk M. H., 2020, Współczesne koncepcje oddziaływań resocjalizacyjnych wobec osób z zaawansowanymi przejawami zaburzeń w zachowaniu i niedostosowania społecznego, “Polska Myśl Pedagogiczna” nr 6.pl
dc.description.referencesKudlak G., 2020, Personalistyczna koncepcja resocjalizacjiw ujęciu Krystyny Ostrowskiej, “The Prison Systems Review”, nr 107.pl
dc.description.referencesLam L.T., 2014, Risk Factors of Internet Addiction and the Health Effect of Internet Addiction on Adolescents: A Systematic Review of Longitudinal and Prospective Studies, “Curr Psychiatry Rep”, nr 16.pl
dc.description.referencesLange R., 2021, Nastolatki 3.0, Raport z ogólnopolskich badań uczniów, NASK, Warszawa.pl
dc.description.referencesLink-Dratkowska E., 2011, Depresja dzieci i młodzieży – podejście poznawczo-behawioralne. Teoria i terapia, „Psychiatria”, nr 3(8).pl
dc.description.referencesMajchrzak P., Ogińska-Bulik N., 2010, Uzależnienie od Internetu, Wyd. AHE, Łódź.pl
dc.description.referencesMakaruk K., Włodarczyk J., Skoneczna P., 2019, Problematyczne używanie internetu przez młodzież. Raport z badań, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa.pl
dc.description.referencesMakaruk K., Włodarczyk J., Szredzińska R., 2020, Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa.pl
dc.description.referencesMakaruk K., Wójcik Sz., 2012, EDU NET ABD. Badanie nadużywania Internetu przez młodzież w Polsce, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa.pl
dc.description.referencesModrzejewska R., Bomba J., 2010, Rozpowszechnienie zaburzeń psychicznych i używania substancji psychoaktywnych w populacji 17-letniej młodzieży wielkomiejskiej, „Psychiatria Polska”, nr 44(4).pl
dc.description.referencesMorrison C.M., Gore H., 2010, The Relationship between Excessive Internet Use and Depression: A Questionnaire-Based Study of 1,319 Young People and Adults, “Psychopathology”, 43.pl
dc.description.referencesPawłowska B., Dziurzyńska E., 2012, Relacje w rodzinie a uzależnienie od gier komputerowych u młodzieży, „Current Problems of Psychiatry”, nr 13(3).pl
dc.description.referencesPawłowska B., Potembska E., 2011, Uzależnienie od Internetu u uczniów szkół średnich w kontekście czynników rodzinnych, „Family Medicine & Primary Care Review”, nr 2.pl
dc.description.referencesPilecki M., Józefik B., i Sałapa K., 2013, Związek oceny relacji rodzinnych z depresją u dziewcząt z różnymi typami zaburzeń odżywiania się, „Psychiatria Polska”, nr 47(3).pl
dc.description.referencesPlopa M., Połomski P., 2010, Kwestionariusz relacji rodzinnych: wersje dla młodzieży. Vizja Press & IT, Warszawa.pl
dc.description.referencesPorzak R., 2012, Poczucie własnej wartości a ryzyko uzależnienia od Internetu wśród gimnazjalistów, [w:] Człowiek w obliczu zniewolenia. Od zagrożeń do nadziei, (red.) Z. B. Gaś, WSEI, Lublin.pl
dc.description.referencesPorzak R., 2013, Poczucie własnej wartości gimnazjalistów i ich zaangażowanie wżycie rodzinne a korzystanie z Internetu, [w:] Młodzież zagubiona – młodzież poszukująca, (red.) Z. Gaś, Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, Lublin.pl
dc.description.referencesPtaszek G., Stunża G. D., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M., 2020, Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl
dc.description.referencesRadziwiłłowicz, W., 2011, Depresja u dzieci i młodzieży. Analiza systemu rodzinnego – ujęcie kliniczne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesRadoń E., Samochowiec A., 2017, Percepcja relacji rodzinnych a depresyjność młodzieży z rodzin o różnym typie, „Pomeranian J Life Sci”, 63(4).pl
dc.description.referencesRaport specjalny, 2020, Raport specjalny: Skala problemu zamachów samobójczych na terenie powiatu krakowskiego 2016–2019, Instytut Badań i Analiz JST, niepublikowane dane z raportu wewnętrznego.pl
dc.description.referencesServidio, R., Bartolo, M. G., Palermiti, A. L., i Costabile, A., 2021, Fear of COVID-19, depression, anxiety, and their association with Internet addiction disorder in a sample of Italian students, “Journal of Affective Disorders Reports”, 4.pl
dc.description.referencesSitarczyk M., Łukasik M., 2013, Obraz systemu rodzinnego w percepcji młodzieży problematycznie używającej internetu, „HORYZONTY PSYCHOLOGII” nr 3.pl
dc.description.referencesSolecki R., 2016, Cyberprzestrzeń środowiskiem aktywności pokolenia cyfrowego. Niepublikowane dane z badań własnych.pl
dc.description.referencesSolecki R., 2017, Aktywność młodzieży w cyberprzestrzeni, Oficyna Wydawnicza Von Velke, Warszawa–Milanówek.pl
dc.description.referencesTanaś M., 2016, Diagnoza funkcjonowania nastolatków w sieci – aspekty społeczne, edukacyjne i etyczne, [w:] Nastolatki wobec Internetu, (red.) M. Tanaś, NASK, Warszawa.pl
dc.description.referencesUrban B., 2007, Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań, [w:] Resocjalizacja (red.) B. Urban, J. M. Stanik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesWeinstein A., Lejoyeux M., 2010, Internet addiction or excessive internet use, “The American journal of drug and alcohol abuse”, 36(5).pl
dc.description.referencesWendołowska A., 2017, Depresja adolescentów w świetle teorii przywiązania, „Psychoterapia” nr 2(181).pl
dc.description.referencesWieczorkowska G., Wierzbiński J., 2005, Badania sondażowe i eksperymentalne. Wybrane zagadnienia, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl
dc.description.referencesWrocławska-Warchala E., Wujcik R., 2017, Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży. Podręcznik, Wydawnictwo PTP, Warszawa.pl
dc.description.referencesYoung K. S., 1998, Internet addiction. The emergence of a new clinical disorder, “CyberPsychology & Behavior”, 3(1).pl
dc.description.referencesHuang R. L., Lu Z., Liu J. J., You Y. M., Pan Z. Q., Wei Z., He Q. i Z. Z. Wang, 2009, Features and predictors of problematic internet use in Chinese college students, 10.1080/01449290701485801 (dostęp: 04.06.2022).pl
dc.description.referencesKamieniarz M., Dylewski K., Kosmala A., Nowak W., Stopka S., Rajewska-Rager A., 2012, Rozpowszechnienie i współwystępowanie objawów depresyjnych i uzależnienia od Internetu wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych, https://www.termedia.pl/neurologia/Depresja-i-uzaleznienia-od-Internetu-wsrod-uczniow-szkol-ponadgimnazjalnych,7489.html (dostęp: 04.06.2022).pl
dc.description.referencesLi C., Dang, J., Zhang X., Zhang Q., Guo J., 2014, Internet addiction among Chinese adolescents: The effect of parental behavior and self-control, https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.09.001 (dostęp: 04.06.2022).pl
dc.description.referencesLin Ch-Y, Lin Y-L, 2020, Anxiety and depression of general population in the early phase of COVID-19 pandemic: A systematic review of cross-sectional studies, https://doi.org/10.15761/0101-60830000000262 (dostęp: 04.06.2022).pl
dc.description.referencesNajwyższa Izba Kontroli, 2017, Przeciwdziałanie zaburzeniom psychicznym u dzieci i młodzieży, https://www.nik.gov.pl/plik/id,14389,vp,16841.pdf (dostęp: 04.06.2022).pl
dc.description.referencesSela Y., Zach M., Amichay-Hamburger Y., Mishali M., i Omer H., 2020, Family environment and problematic internet use among adolescents: The mediating roles of depression and Fear of Missing Out, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563219304455?via%3Dihub (dostęp: 4.06.2022).pl
dc.description.referencesWoźniak-Prus M., Gambin M., Cudo A., 2020, Nastolatkowie wobec pandemii, ttps://covid.psych.uw.edu.pl/wpcontent/uploads/sites/50/2021/03/Raport_nastolatkowie_wobec_pandemii.pdf (dostęp: 4.06.2022).pl
dc.description.referencesZalewska A., Gałczyk M., Sobolewski M., i Białokoz-Kalinowska I., 2021, Depression as Compared to Level of Physical Activity and Internet Addiction among Polish Physiotherapy Students during the COVID-19 Pandemic, https://doi.org/10.3390/ijerph181910072 (dostęp: 04.06.2022).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number24pl
dc.description.firstpage347pl
dc.description.lastpage366pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0003-3276-4366-
dc.identifier.orcid0000-0002-9424-0675-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons