REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19199
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMacałka, Emilia-
dc.contributor.authorTomaszek, Katarzyna-
dc.contributor.authorKossewska, Joanna-
dc.date.accessioned2025-11-06T11:39:42Z-
dc.date.available2025-11-06T11:39:42Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 305-325pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19199-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractZaburzenia depresyjne oraz syndrom wyczerpania sił w grupie uczniów to zjawiska, które w swoim przebiegu cechują się długim czasem trwania oraz stopniową eskalacją symptomów. Dotychczasowe wyniki badań potwierdziły, że obydwa powyższe zjawiska stanowią istotne czynniki utrudniające a nawet blokujące rozwój jednostki. Jednocześnie obydwa wiążą się z utratą zasobów umożliwiających efektywne funkcjonowanie w środowisku i radzenie sobie z wyzwaniami. Jednym z takich zasobów jest umiejętność zachowania równowagi pomiędzy różnymi perspektywami temporalnymi. Celem przeprowadzonego projektu badawczego było sprawdzenie mediacyjnej roli wypalenia szkolnego w relacji pomiędzy perspektywą temporalną a poziomem depresji u adolescentów. Badaniami objęto grupę 355 uczniów (w tym 61,6% dziewcząt) z III klas szkół ponadpodstawowych (średnia wieku 18.5). W badaniu wykorzystano trzy narzędzia psychologiczne tj. skalę wypalenia szkolnego dla młodzieży SSBS, pełną wersje Kwestionariusz Perspektywy Temporalnej Zimbardo i Boyda oraz skalę depresji Kutchera dla Młodzieży. Uzyskane dane potwierdziły występowanie istotnych związków między wskaźnikami perspektywy temporalnej a depresją i wypaleniem szkolnym u uczniów. Wyniki analizy mediacyjnej ujawniły, że przeszła perspektywa temporalna oraz fatalistyczna perspektywa teraźniejsza były zarówno bezpośrednio związane z depresją, jak również poprzez wypalenie szkolne. Wykazano również, że koncentracja na doraźnych hedonistycznych celach nabiera istotnego znaczenia dla nasilenia depresji dopiero po uwzględnieniu w modelu poziomu wypalenia szkolnego. Przyszła perspektywa czasowa jedynie pośrednio była związana z poziomem depresji poprzez mediator. Uzyskane dane sugerują konieczność projektowania oddziaływań pomocowych skierowanych do młodzieży doświadczającej depresji i wypalenia szkolnego, uwzględniających kształtowanie efektywnego zarządzania perspektywą temporalną.pl
dc.description.abstractAdolescent depression and school burnout syndrome in a group of students are phenomena that are characterized by a long duration and a gradual escalation of symptoms. The prior studies confirmed that both of the above mentioned constructs constitute significant factors hindering are even blocking the development. At the same time, both are associated with the loss of resources enabling efficient functioning in the environment and coping with challenges. One such resource is the ability to maintain a balance between different areas of temporal orientation. The aim of the current study was to test the mediating effect of school burnout on the relationships between time perspective indicators and the level of depression in the group of adolescents. The study sample was 355 students (including 61.6% girls) from grade 3 of collage schools (mean age 18.5). Three psychological tools were used in the study i.e. the SSBS school burnout scale for youth, the Zimbardo Time Perspective Inventory, and the Kutcher Depression Scale for youth. The data obtained confirmed significant relationships between the time perspective indicators, depression and school burnout. The results of the mediation analysis revealed that the past time perspective and the fatalistic present time perspective are both directly related to depression and may be related to it through school burnout. It has also been proven that the focus of a person on immediate hedonistic goals becomes significant for the severity of depression only after taking into account the level of school burnout in the model. The future time perspective was only indirectly related to the level of depression via the mediator – school burnout. The obtained data suggest the necessity to design psychological interventions aimed at the group of young people expe riencing depression and school burnout, taking into account the development of effective mental time management.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectperspektywa temporalnapl
dc.subjectwypalenie szkolnepl
dc.subjectdepresjapl
dc.subjectmediacjapl
dc.subjecttime perspectivepl
dc.subjectschool burnoutpl
dc.subjectdepressionpl
dc.subjectmediationpl
dc.titleWypalenie szkolne jako mediator relacji między perspektywą temporalną a nasileniem depresji u adolescentówpl
dc.title.alternativeSchool burnout as a mediator of the relationships between time perspective and the intensity of depression in adolescentpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.24.20-
dc.description.EmailEmilia Macałka: macalka.emilia@gmail.compl
dc.description.EmailKatarzyna Tomaszek: ktomaszek@ur.edu.plpl
dc.description.EmailJoanna Kossewska: Joanna.kossewska@up.krakow.plpl
dc.description.AffiliationEmilia Macałka - Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczypl
dc.description.AffiliationKatarzyna Tomaszek - Uniwersytet Rzeszowskipl
dc.description.AffiliationJoanna Kossewska - Uniwerstet Pedagogiczny w Krakowiepl
dc.description.referencesAdelabu D. H., 2007, Time perspective and school membership as correlates to academic achievement among African American adolescents, „Adolescence”, 42 (167), 525.pl
dc.description.referencesAhmad K., 2011, Alternatives to Simply Forgiving and Forgetting: Comparing Techniques in Hypnosis, NLP and Time Line Therapy (TM) in Reducing the Intensity of Memories of Stressful Events, „Stress & Health”, 27, 241–250. doi: 10.1002/smi.1351pl
dc.description.referencesAhmadi M., Moradi A. R., Esmaeili A. T., Mirabolfathi V., Jobson L., 2019, A preliminary study investigating time perception in adolescents with posttraumatic stress disorder and major depressive disorder, „Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy”, 11 (6), 671–676. https://doi.org/10.1037/tra0000471.pl
dc.description.referencesAkirmak U., Ayla P., 2019, How is time perspective related to burnout and job satisfaction? A conservation of resources perspective, „Personality and Individual Differences”, 109667. doi.org/10.1016/j.paid.2019.109667pl
dc.description.referencesAltan-Atalay A., Irmak Özarslan, Biriz B., 2020, Negative urgency and time perspective: interactive associations with anxiety and depression, „The Journal of General Psychology”, 147 (3), 1–15. doi.org/10.1080/00221309.2020.1745139pl
dc.description.referencesAng R. P., Huan V. S., Teng Chan W., Cheong S. A., Leaw J. N., 2015, The role of delinquency, proactive aggression, psychopathy and behavioral school engagement in reported youth gang membership, „Journal of Adolescence”, 41, 148–156. DOI: 10.1016/j.adolescence.2015.03.010pl
dc.description.referencesÅström E., Rönnlund M., Adolfsson R., Carelli M. G., 2018, Depressive symptoms and time perspective in older adults: associations beyond personality and negative life events, „Aging & Mental Health”, 1–10. https://doi.org/10.1080/13607863.2018.1506743pl
dc.description.referencesAwang-Hashim R., Kaur A., Noman M., 2015, The interplay of socio-psychological factors on school engagement among early adolescents, „Journal of Adolescence”, 45, 214–224.pl
dc.description.referencesAypay A., 2011, Elementary School Student Burnout Scale for Grades 6–8: A Study of Validity and Reliability, „Educational Sciences: Theory and Practice”, 11 (2), 520–527.pl
dc.description.referencesBianchi R., da Silva Nogueira D., 2019, Burnout is associated with a depressive interpretation style, „Stress & Health”, 35 (5), 642–649.pl
dc.description.referencesBomba J., 2012, Depresja młodzieńcza, [w:] Psychiatria dzieci i młodzieży, (red.) I. Namysłowska, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 299–316.pl
dc.description.referencesBoyd J., Zimbardo P., 2011, Paradoks czasu, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesDolzan M., Sartori R., Charkhabi M., De Paola F., 2015, The effect of School Engagement on Health Risk Behaviours among High School Students: Testing the Mediating Role of Self Efficacy, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, 205, 608–613. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.09.091pl
dc.description.referencesDudek B., Koniarek J., Szymczak W., 2007, Stres związany z pracą a teoria zachowania zasobów Stevana Hobfolla, „Medycyna Pracy”, 58 (4), 317–325.pl
dc.description.referencesDudek M., 2014, Depresja wśród młodzieży licealnej, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 67, 139–151.pl
dc.description.referencesFerrari J. R., Díaz-Morales J. F., 2007, Procrastination: Different time orientations reflect different motives, „Journal of Research in Personality”, 41 (3), 707–714.pl
dc.description.referencesGonzalez A., Zimbardo P.G., 1985, Time in perspective: The sense we learn early affects how we do our jobs and enjoy our pleasures, „Psychology Today”, 19, 21–26.pl
dc.description.referencesHobfoll S. E., 2006, Stres, kultura i społeczność: psychologia i filozofia stresu, GWP, Gdańsk.pl
dc.description.referencesJames T., Woodsmall, 1988, Time Line Therapy and The Basis of Personality, Wales: Crown House Publishing Ltd.pl
dc.description.referencesKałużna-Wielobób A., 2013, Student time perspective in the context of their preferred values, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica”, numer specjalny „On Time Perspective”, VI, 88–108.pl
dc.description.referencesKałużna-Wielobób A., 2014, Perspektywy czasowe a dobrostan studentów, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica”, VII, 82–102.pl
dc.description.referencesKarolczak A., 2010, Problem wyczerpywania się ego w perspektywie teorii osobowości, „Przegląd Psychologiczny”, 53(2), 163–176.pl
dc.description.referencesKołodziejek M., 2008, Depresja u dzieci i młodzieży: podstawy teoretyczne, psychoterapia poznawczo-behawioralna, „Psychoterapia”, 2(2), 15–33.pl
dc.description.referencesKorn C. W., Sharot T., Walter H., Heekeren H. R., Dolan R. J., 2017, Depression is related to an absence of optimistically biased belief updating about future life events, „Psychological Medicine”, 44(3), 579–592. http://doi.org/10.1017/S0033291713001074pl
dc.description.referencesKoutsimani P., Montgomery A., Georganta K., 2019, The Relationship Between Burnout, Depression, and Anxiety: A Systematic Review and Meta-Analysis, „Frontiers in Psychology”, 10, 284. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00284pl
dc.description.referencesMacLeod A. K., Byrne A., 1996, Anxiety, depression, and the anticipation of future positive and negative experiences, „Journal of Abnormal Psychology”, 105(2), 286–289. doi:10.1037/0021-843X.105.2.286pl
dc.description.referencesMatthews G., Stolarski M., 2015, Emotional Processes in Development and Dynamics of Individual Time Perspective, [w:] Time Perspective theory, Review, Research and Application, (red.) M. Stolarski, N. Fieulaine, W. van Beek, Springer, Cham, 269–286.pl
dc.description.referencesMehdinezhad V., 2011, Relation between students’ subjective well-being and school burnout, „Journal Plus Education”, 7 (2), 60–69.pl
dc.description.referencesMojs E., Bartkowska W., Kaczmarek Ł. D., Ziarko M., Bujacz A., Warchoł-Biedermann K., 2015, Właściwości psychometryczne polskiej wersji skróconej Skali Depresji Kutchera dla Młodzieży (Kutcher Adolescent Depression Scale) – pomiar depresji w grupie studentów, „Psychiatria Polska”, 49 (1), 135–144.pl
dc.description.referencesMostowik J., Cyranka K., 2018, Nowe Trendy w Psychoterapii. Znaczenie perspektywy czasowej w obszarze zdrowia psychicznego oraz podejmowania interwencji terapeutycz nej, „Psychoterapia”, 1 (184), 17–29.pl
dc.description.referencesMuchacka-Cymerman A., Tomaszek K., 2017, Syndrom wypalenia w zawodzie nauczyciela i w roli ucznia. Przegląd literaturowy, „Forum Oświatowe”, 29 (58), 95–115.pl
dc.description.referencesPaszkowska-Rogacz A., 2015, Orientacja temporalna młodzieży a jej dojrzałość do planowania kariery, „Studia Poradoznawcze”, 4, 87–105.pl
dc.description.referencesRoepke A. M., Seligman M. E. P., 2016, Depression and prospection, „British Journal of Clinical Psychology”, 55, 23–48. http://doi.org/10.1111/bjc.12087pl
dc.description.referencesSalmela-Aro K., Upadyaya K., 2014, School burnout and engagement in the context of demands-resources model, „British Journal of Educational Psychology”, 84, 137–151.pl
dc.description.referencesSalvagioni D. A. J., Melanda F. N., Mesas A. E., González A. D., Gabani F. L., de Andrade S. M., 2017, Physical, psychological and occupational consequences of job burnout: a systematic review of prospective studies, PLoS ONE,12, e0185781.10.1371/journal.pone.0185781.pl
dc.description.referencesSchaufeli W. B., Enzmann D., 1998, The Burnout Companion to Study and Research: A Critical Analysis, Taylor & Francis, London.pl
dc.description.referencesShahnaz A., Saffer B. Y., Klonsky E. D., 2019, Examining Time Perspective Orientation in Suicide Ideation and Suicide Attempts, „Journal of Social and Clinical Psychology”, 38(8), 627–646.pl
dc.description.referencesSimons J., Dewitte S., Lens W., 2004, The role of different types of instrumentality in motivation, study strategies, and performance: Know why you learn, so you’ll know what you learn!, „British Journal of Educational Psychology”, 74 (3), 343–360.pl
dc.description.referencesStolarski M., Ledzińska M., Matthews G., 2013, Morning is tomorrow, evening is today: relationships between chronotype and time perspective, „Biological Rhythm Research”, 44 (2), 181–196.pl
dc.description.referencesStolarski M., Matthews G., Postek S., Zimbardo P. G., Bitner J., 2014, How we feel is a matter of time: Relationships between time perspectives and mood, „Journal of Happiness Studies”, 15 (4), 809–827.pl
dc.description.referencesTaber B. J., 2013, Time perspective and career decision-making difficulties in adults, „Journal of Career Assessment”, 21 (2), 200–209.pl
dc.description.referencesTomaszek K., 2020, Emocjonalność studentów doświadczających syndromu wyczerpania sił, cz. 1: Wskaźniki wypalenia akademickiego a regulacja emocji, dobrostan psychiczny i stany depresyjne, Petrus, Kraków.pl
dc.description.referencesTomaszek K., Muchacka-Cymerman A., 2018, Radzenie sobie ze stresem i patogenny wzór zachowania A jako predyktory wypalenia szkolnego uczniów, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 3 (83), 67–86.pl
dc.description.referencesTucholska S., 2009, Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl
dc.description.referencesWalburg V., Moncla D., Mialhes A., 2015, Burnout Among High-School Students and Cannabis Use, Consumption Frequencies, Abuse and Dependence, „Child Youth Care Forum”, 44, 33–42. DOI: 10.1007/s10566-014-9268-8.pl
dc.description.referencesWang M. T., Chow A., Hofkens T., almela-Aro K., 2015, The trajectories of student emotional engagement and school burnout with academic and psychological develop ment: Findings from Finnish adolescents, „Learning and Instruction”, 36, 57–65.pl
dc.description.referencesWilsz J., 2009, Przyczyny wypalenia uczniów w procesie edukacyjnym, [w:] Ku dobrej szkole. Cywilizacyjne dylematy współczesnej edukacji, (red.) C. Plewka, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Eksploatacji–PIB, Radom, 106–115.pl
dc.description.referencesWołowska A., Banasiak M. (red.), Szkoło, jaka jesteś? Problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole, Oficyna Wydawnicza Difin, Warszawa.pl
dc.description.referencesZagdańska M., Kiejna A., 2016, Rozpowszechnienie i czynniki ryzyka epizodów depresji wśród wrocławskiej młodzieży akademickiej – wyniki badania epidemiologicznego, „Psychiatria Polska”, 50 (3), 631–641.pl
dc.description.referencesZawadzka B., Byrczek M., 2012, Kształtowanie perspektywy temporalnej jako aspekt adaptacji do choroby i leczenia. Analiza opartana badaniach chorych leczonych nerko zastępczo, „Psychiatria Polska”, 46 (5), 743–756.pl
dc.description.referencesZawadzka B., Byrczek M., Zawadzka S., 2014, Perspektywa temporalna i inne czynniki psychologiczne utrudniające adaptację do wymogów leczenia u chorych przewlekle dializowanych, „Psychiatria Polska”, 48 (5), 961–974.pl
dc.description.referencesZimbardo P. G., Boyd J. N., 1999, Putting time in perspective: A Valid, Reliable Individual Differences Metric, „Journal of Personality and Social Psychology”, 77 (6), 1271–1288.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number24pl
dc.description.firstpage305pl
dc.description.lastpage325pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-4102-2527-
dc.identifier.orcid0000-0001-7019-5403-
dc.identifier.orcid0000-0002-8156-6764-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons