Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19197| Tytuł: | Podróżnicy, emigranci i tułacze. Artyści żydowscy w Białymstoku |
| Inne tytuły: | Travellers, Emigrants and Wanderers. Jewish Artists in Bialystok |
| Autorzy: | Tomalska-Więcek, Joanna |
| Słowa kluczowe: | Białystok travelers emigrants painters wanderers Jewish artists |
| Data wydania: | 2024 |
| Data dodania: | 6-lis-2025 |
| Wydawca: | Wydawnictwo Prymat |
| Źródło: | Żydzi wschodniej Polski. Seria XIII: Żydowskie podróże, żydowscy podróżnicy, red. nauk. Daniel Kalinowski, Jarosław Ławski, Białystok 2024, s. 325-339 |
| Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;66 Żydzi Wschodniej Polski;13 |
| Konferencja: | Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski” edycja trzynasta „Żydowskie podróże, żydowscy podróżnicy w Europie Środkowo-Wschodniej. Osobowości - teksty - świadectwa", Białystok, 27-28 maja 2024 |
| Abstrakt: | Bialystok, a city that has changed its face many times – from the idyllic residence of a powerful magnate in the 18th century to a bustling industrial center in the next century – has been occupied by foreign armies many times. History meant that in the 20th century, artists born here often traveled to the West in search of learning opportunities and interest from audiences. In an industrial city like Bialystok, they could not count on this. Although there was a group of artists here, mainly painters, they had to take jobs as teachers or editors of the local press to make a living. After the outbreak of World War II and the occupation of the region by Soviet troops, a significant group of artists from various regions of Poland arrived here. The occupiers created cultural centers, organized a union of artists and employed them for propaganda work. After the outbreak of the Soviet-German war, the situation of artists changed dramatically. A painting studio was established in the ghetto where they were confined, and Jewish painters were forced to create copies of paintings by famous European painters. It is not known what happened to these paintings; nothing has survived in Bialystok. The content of the article is a consideration of the creative activity and identity of Jewish painters who left Bialystok for France and the United States and those who remained in their hometown. |
| Nota biograficzna: | JOANNA TOMALSKA-WIĘCEK – historyk sztuki, kustosz, dr nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o kulturze i religii. Od wielu lat bada dzieje sztuki na Podlasiu. Przez wiele lat kierowała Działem Sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, gdzie przygotowała jako autorka lub współautorka wiele wystaw muzealnych, m.in. stałe wystawy Galeria Malarstwa Polskiego i Galeria Sztuki Współczesnej, oraz m.in. „Ikony” – pierwszej czasowej ekspozycji ikon ze zbiorów Muzeum Podlaskiego, „Porcelana i szkło artystyczne”. Efektem pionierskich badań poświęconych sztuce Białegostoku i Podlasia były wystawy, prezentujące wybitnych artystów pochodzenia żydowskiego, m.in. „Benn Rabinowicz”; „Simon Segal-tajemnicze dziecko Białegostoku”, we współpracy z francuskim Towarzystwem Przyjaciół Simona Segala; „I open my eyes there’s no one”, wystawa posterowa w Aberdeen (Szkocja); „Non omnis. Artyści żydowscy Białegostoku”. We współpracy z badaczami amerykańskimi opracowała polską wersję wirtualnej wystawy Maksa Webera na platformie internetowej „Museum of Family History”. Jej pogłębione badania pozwoliły odkryć wiele nieznanych wątków kultury miasta i regionu, m.in. na temat pracowni kopii artystycznych w białostockim getcie. Tej tematyce poświęciła wiele artykułów Związek Artystów Zachodniej Białorusi; Żydowskie artystki w Białymstoku; Simon Segal – przyczynek do biografii artysty; Dramat i zapomnienie. Przyczynek do historii sztuki Białegostoku w I połowie XX w.; Max Weber, Emigracja i tożsamość artysty; Milczenie muz. Artyści w Białymstoku w okresie okupacji radzieckiej” i wiele innych. Współpracowała z izraelską badaczką Eleną Makarovą przy badaniu dziedzictwa białostockich Żydów w latach 1939–1943, której owocem jest książka E. Makarovej „Kopiści. O zapomnianych artystach z getta białostockiego”. Jest autorką dwóch książek na temat ikon – Ikony w zbiorach prywatnych i muzealnych oraz Ikony; artykuły na ten temat tworzą długą listę, m.in. Słynące łaskami obrazy Matki Bożej z Dzieciątkiem w świątyniach katolickich, prawosławnych i unickich na Podlasiu w XVII–XVIII w.; Wizerunek Matki Boskiej Różanostockiej – ikona czy obraz?; Ikony na Podlasiu w XVI – pierwszej połowie XVII w. Dzieła, twórcy, ośrodki; Uwagi na temat wyposażenia cerkwi Zwiastowania w Supraślu w XVI i XVII w. i wiele innych. Jest współautorką i współrealizatorką muzealnego programu badawczego „AD FONTES. Wspólne dziedzictwo Podlasia, ziem białoruskich i litewskich”, dzięki czemu poznała zasoby muzeów i archiwów białoruskich i litewskich. Współpracowała z Archiwum Emigracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz z Fundacją Hereditas Monasteriorum. Przez wiele lat popularyzowała dziedzictwo kulturowe Podlasia w białostockiej Rozgłośni Polskiego Radia. Została wyróżniona Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku. |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19197 |
| ISBN: | 978-83-7657-551-3 978-83-66137-92-9 |
| Typ Dokumentu: | Book chapter |
| Właściciel praw: | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024 ©Copyright by Wydawnictwo Prymat, Białystok 2024 |
| Występuje w kolekcji(ach): | Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski” edycja trzynasta „Żydowskie podróże, żydowscy podróżnicy w Europie Środkowo-Wschodniej. Osobowości - teksty - świadectwa", 27-28 maja 2024 r. |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| J_Tomalska_Wiecek_Podroznicy_emigranci_i_tulacze.pdf | 143,35 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)
