REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19197
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorTomalska-Więcek, Joanna-
dc.date.accessioned2025-11-06T09:35:26Z-
dc.date.available2025-11-06T09:35:26Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationŻydzi wschodniej Polski. Seria XIII: Żydowskie podróże, żydowscy podróżnicy, red. nauk. Daniel Kalinowski, Jarosław Ławski, Białystok 2024, s. 325-339pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-551-3-
dc.identifier.isbn978-83-66137-92-9-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19197-
dc.description.abstractBialystok, a city that has changed its face many times – from the idyllic residence of a powerful magnate in the 18th century to a bustling industrial center in the next century – has been occupied by foreign armies many times. History meant that in the 20th century, artists born here often traveled to the West in search of learning opportunities and interest from audiences. In an industrial city like Bialystok, they could not count on this. Although there was a group of artists here, mainly painters, they had to take jobs as teachers or editors of the local press to make a living. After the outbreak of World War II and the occupation of the region by Soviet troops, a significant group of artists from various regions of Poland arrived here. The occupiers created cultural centers, organized a union of artists and employed them for propaganda work. After the outbreak of the Soviet-German war, the situation of artists changed dramatically. A painting studio was established in the ghetto where they were confined, and Jewish painters were forced to create copies of paintings by famous European painters. It is not known what happened to these paintings; nothing has survived in Bialystok. The content of the article is a consideration of the creative activity and identity of Jewish painters who left Bialystok for France and the United States and those who remained in their hometown.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;66-
dc.relation.ispartofseriesŻydzi Wschodniej Polski;13-
dc.subjectBiałystokpl
dc.subjecttravelerspl
dc.subjectemigrantspl
dc.subjectpainterspl
dc.subjectwandererspl
dc.subjectJewish artistspl
dc.titlePodróżnicy, emigranci i tułacze. Artyści żydowscy w Białymstokupl
dc.title.alternativeTravellers, Emigrants and Wanderers. Jewish Artists in Bialystokpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2024pl
dc.rights.holder©Copyright by Wydawnictwo Prymat, Białystok 2024pl
dc.description.BiographicalnoteJOANNA TOMALSKA-WIĘCEK – historyk sztuki, kustosz, dr nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o kulturze i religii. Od wielu lat bada dzieje sztuki na Podlasiu. Przez wiele lat kierowała Działem Sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, gdzie przygotowała jako autorka lub współautorka wiele wystaw muzealnych, m.in. stałe wystawy Galeria Malarstwa Polskiego i Galeria Sztuki Współczesnej, oraz m.in. „Ikony” – pierwszej czasowej ekspozycji ikon ze zbiorów Muzeum Podlaskiego, „Porcelana i szkło artystyczne”. Efektem pionierskich badań poświęconych sztuce Białegostoku i Podlasia były wystawy, prezentujące wybitnych artystów pochodzenia żydowskiego, m.in. „Benn Rabinowicz”; „Simon Segal-tajemnicze dziecko Białegostoku”, we współpracy z francuskim Towarzystwem Przyjaciół Simona Segala; „I open my eyes there’s no one”, wystawa posterowa w Aberdeen (Szkocja); „Non omnis. Artyści żydowscy Białegostoku”. We współpracy z badaczami amerykańskimi opracowała polską wersję wirtualnej wystawy Maksa Webera na platformie internetowej „Museum of Family History”. Jej pogłębione badania pozwoliły odkryć wiele nieznanych wątków kultury miasta i regionu, m.in. na temat pracowni kopii artystycznych w białostockim getcie. Tej tematyce poświęciła wiele artykułów Związek Artystów Zachodniej Białorusi; Żydowskie artystki w Białymstoku; Simon Segal – przyczynek do biografii artysty; Dramat i zapomnienie. Przyczynek do historii sztuki Białegostoku w I połowie XX w.; Max Weber, Emigracja i tożsamość artysty; Milczenie muz. Artyści w Białymstoku w okresie okupacji radzieckiej” i wiele innych. Współpracowała z izraelską badaczką Eleną Makarovą przy badaniu dziedzictwa białostockich Żydów w latach 1939–1943, której owocem jest książka E. Makarovej „Kopiści. O zapomnianych artystach z getta białostockiego”. Jest autorką dwóch książek na temat ikon – Ikony w zbiorach prywatnych i muzealnych oraz Ikony; artykuły na ten temat tworzą długą listę, m.in. Słynące łaskami obrazy Matki Bożej z Dzieciątkiem w świątyniach katolickich, prawosławnych i unickich na Podlasiu w XVII–XVIII w.; Wizerunek Matki Boskiej Różanostockiej – ikona czy obraz?; Ikony na Podlasiu w XVI – pierwszej połowie XVII w. Dzieła, twórcy, ośrodki; Uwagi na temat wyposażenia cerkwi Zwiastowania w Supraślu w XVI i XVII w. i wiele innych. Jest współautorką i współrealizatorką muzealnego programu badawczego „AD FONTES. Wspólne dziedzictwo Podlasia, ziem białoruskich i litewskich”, dzięki czemu poznała zasoby muzeów i archiwów białoruskich i litewskich. Współpracowała z Archiwum Emigracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz z Fundacją Hereditas Monasteriorum. Przez wiele lat popularyzowała dziedzictwo kulturowe Podlasia w białostockiej Rozgłośni Polskiego Radia. Została wyróżniona Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku.pl
dc.description.referencesBobrowska-Jakubowska E., Artyści polscy we Francji 1890–1918. Wspólnoty i indywidualności, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesChalier C., Zakaz przedstawiania, „Sztuka i Filozofia”, nr 18, 2000 r., s. 69–83.pl
dc.description.referencesKażdą iskrą rozpaleni… Żydowscy artyści w kręgu Nowej Sztuki. Idee, postawy, relacje, red. naukowa I. Gadowska, K. Radziszewska, A. Świętosławska, Łódź 2022.pl
dc.description.referencesLevin G., Świecka sztuka żydowska: tożsamość żydowska w świetle kosmopolityzmu, [w:] Polak, Żyd, artysta. Tożsamość a awangarda, red. J. Suchan, Łódź, 2010.pl
dc.description.referencesPascucci M., Halpert Samuel, [w:] The Grove Encyclopedia of American Art, red. J. Marter, New York 2011, s. 431–432.pl
dc.description.referencesSohn D., The First Bialystoker in America, [w:] The Bialystoker Memorial Book Der Bialystoker Yizkor Buch, the Bialystoker Center, New York 1982.pl
dc.description.referencesTarnowska M., Artyści żydowscy w Warszawie 1939–1945, Warszawa 2015pl
dc.description.referencesTomalska J., Bencjon Rabinowicz i środowisko żydowskich artystów Białegostoku, [w:] Pogranicza, Kresy, Wschód a idee Europy, Seria II: Wiktor Choriew in memoriam, idea i wstęp J. Ławski, red. A. Janicka, G. Kowalski, Ł. Zabielski, Białystok 2013, s. 363–374.pl
dc.description.referencesTomalska J., Dramat i zapomnienie, Przyczynek do historii sztuki Białegostoku w I. poł. XX w., [w:] Warto zapytać o kulturę, Białystok – Sejny 2010, s. 159–182.pl
dc.description.referencesTomalska J., Simon Segal – przyczynek do biografii artysty, „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, nr 2 (19), 2013, s. 85–100.pl
dc.description.referencesTomalska J., Związek Artystów Zachodniej Białorusi w Białymstoku, [w:] Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej, red. W. Walczak, K. Łopatecki, t. IX, Białystok 2017.pl
dc.description.referencesTomalska J., Żydowskie artystki w Białymstoku, [w:] Żydzi wschodniej Polski, Seria III: Kobieta żydowska, red. A. Janicka, J. Ławski, B. Olech, Białystok 2015, s. 495–507.pl
dc.description.firstpage325pl
dc.description.lastpage339pl
dc.identifier.citation2Żydzi wschodniej Polski. Seria XIII: Żydowskie podróże, żydowscy podróżnicy, red. nauk. Daniel Kalinowski, Jarosław Ławskipl
dc.conferenceKonferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski” edycja trzynasta „Żydowskie podróże, żydowscy podróżnicy w Europie Środkowo-Wschodniej. Osobowości - teksty - świadectwa", Białystok, 27-28 maja 2024pl
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski” edycja trzynasta „Żydowskie podróże, żydowscy podróżnicy w Europie Środkowo-Wschodniej. Osobowości - teksty - świadectwa", 27-28 maja 2024 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Tomalska_Wiecek_Podroznicy_emigranci_i_tulacze.pdf143,35 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)