REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19187
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKusztal, Justyna-
dc.contributor.authorMuskała, Maciej-
dc.date.accessioned2025-11-05T09:00:19Z-
dc.date.available2025-11-05T09:00:19Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 203-217pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19187-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractArtykuł opisuje odstąpienie od przestępczości/ zaniechanie zachowań przestępczych w dyskursie naukowym pedagogiki resocjalizacyjnej. Na gruncie polskim jest ono kategorią badawczą resocjalizacji, ale właściwie nieobecną w szerszym dyskursie pedagogicznym. Odstąpienie od zachowań przestępczych, czy szerzej: dewiacyjnych, paraprzestępczych czy przejawów społecznego niedostosowania, w świetle prowadzonych na łamach niniejszego artykułu analiz, zasługuje na miano kształtującej się, ewoluującej, funkcjonującej niejako „w stanie tworzenia” (Palka 2003) pedagogicznej kategorii pojęciowej.pl
dc.description.abstractThis article describes desistance from crime/abandonment of criminal behavior in the scientific discourse of Polish re-socialization pedagogy. On the Polish ground, it is a research category in re-socialization, but virtually absent from the broader pedagogical discourse. Desistance from criminal behavior, or more broadly: deviant, para-criminal or manifestations of social maladjustment, in the light of the analysis conducted in the pages of this article, deserves to be called a forming, evolving, functioning, as it were, “in a state of creation” (Palka, 2003) pedagogical conceptual category.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectodstąpienie od przestępczościpl
dc.subjectkategorie pojęciowepl
dc.subjectpedagogika resocjalizacyjnapl
dc.subjectresocjalizacjapl
dc.subjectdesistance from crimepl
dc.subjectconceptual categoriespl
dc.subjectrehabilitation pedagogypl
dc.subjectre-socializationpl
dc.titleOdstąpienie od przestępczości jako kategoria pojęciowa polskiej pedagogiki resocjalizacyjnejpl
dc.title.alternativeDesistance from crime as a conceptual category of Polish social rehabilitation pedagogypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.24.14-
dc.description.EmailJustyna Kusztal: justyna.kusztal@uj.edu.plpl
dc.description.EmailMaciej Muskała: muskala@amu.edu.plpl
dc.description.AffiliationJustyna Kusztal - Uniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.description.AffiliationMaciej Muskała - Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesAmbrozik W., 2016, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesAntonovsky A., 2005, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa.pl
dc.description.referencesBarczykowska A., 2021, Od izolacji do partnerstwa w resocjalizacji nieletnich – w poszukiwaniu optymalnego modelu współpracy z rodzinami w procesie resocjalizacji nieletnich, „Resocjalizacja Polska”, 21, 51–68.pl
dc.description.referencesBarnett G. D., Manderville-Norden R., Rakestrow J., 2014, The Good Lives Model or Relapse Prevention: What Works Better in Facilitating Change, Sexual Abuse, „A Journal of Research and Treatment”, 26 (1), 3–33.pl
dc.description.referencesBazemore G., 1996, Three Paradigms for Juvenile Justice, [w:] Restorative Justice: International Perspectives, (red.) J. Hudson, B. Galaway, Monsey: Criminal Justice Press/Willow Tree Press.pl
dc.description.referencesBiel K., 2017, Generatywność i jej przejawy w readaptacji społecznej skazanych, „Forum Pedagogiczne”, 1, 49–59.pl
dc.description.referencesBiel K., 2018a, Determinanty readaptacji społecznej w narracjach byłych skazanych z Centrum Integracji „Pro Domo” w Krakowie, „Studia Paedagogica Ignatiana”, 1 (21), 159–174.pl
dc.description.referencesBiel K., 2018b, Nadzieja i poczucie własnej skuteczności w procesie odchodzenia od przestępstwa, „Resocjalizacja Polska”, 16 (2), 63–74.pl
dc.description.referencesBiel K., 2021, Różnice płci w odstępowaniu od przestępczości w obszarze płci, „Studia Paedagogica Ignatiana”, 5 (24), 57–74.pl
dc.description.referencesBłachut J., Gaberle A., Krajewski K., 1997, Kryminologia, Wydawnictwo Arche, Gdańsk.pl
dc.description.referencesBorkowska-Żebrowska M., Czaczuń K., Kusztal J., Piasecka M., Turczyk M., 2021, Bezpieczny uczeń w Krakowie. Analiza zasobów środowiskowych w zakresie profilaktyki w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesBushway S. D., Thornberry T. P., Krohn M. D., 2003, Desistance as a Developmental Process: A Comparison of Static and Dynamic Approaches, „Journal of Quantitative Criminology”, 19 (2), 129–153.pl
dc.description.referencesChojecka J., Muskała M., 2021, Uwarunkowania gotowości do resocjalizacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesCzapów, Cz., 1980, Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesCzerepaniak-Walczak, M., 2011, Świat życia jako kategoria pedagogiczna. Przegląd Pedagogiczny, 1, 152–168.pl
dc.description.referencesDrzazga, E., 2018, Czy kryminologia pozytywna jest pozytywistyczna?, [w:] Wybrane prace z obszaru prawa, ekonomii i nauk społecznych, (red.) E. Chodźko, P. Szymczyk, Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, Lublin.pl
dc.description.referencesFarrall S., 2004, Social Capital and Offender Re-integration: Making Probation Desistance Focused, [w:] After Crime and Punishment. Pathways to Offender Reintegration, (red.) S. Maruna, R. Immarigeon, Willan Publishing, Cullompton.pl
dc.description.referencesFarrington D. P., 1986, Age and Crime, Crime and Justice, „An Annual Review of Research”, 7, 189–250.pl
dc.description.referencesGajdamowicz H., 2010, Postmodernistyczna wizja człowieka. Kontekst pedagogiczny, [w:] Antropologiczna pedagogika ogólna, (red.) M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium i Wydawnictwo KUL, Lublin.pl
dc.description.referencesGaweł A., Bieszczad B. (red.), 2011, Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesGórniewicz J., 1997, Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Olsztyn.pl
dc.description.referencesGrzegorzewska, M., 1964, Pedagogika specjalna. Skrypt wykładów, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, Wydawnictwo WSPS, Warszawa.pl
dc.description.referencesHarris M. K., 2005, In Search of Common Ground: The Importance of Theoretical Orientations in Criminology and Criminal Justice, „Criminology and Public Policy”, 4(2), 311–328.pl
dc.description.referencesKazemian L., 2007, Desistance from Crime: Theoretical, Empirical, Methodological, and Policy Considerations, „Journal of Contemporary Criminal Justice”, 23 (1), 5–27.pl
dc.description.referencesKazemian L., 2018, Desistance from Crime and Delinquency, [w:] Encyclopedia of Adolescent, (red.) R. J. R. Levesque, Springer, New York, 952–961.pl
dc.description.referencesKazemian L., Farrington D. P., 2010, The Developmental Evidence Base: Desistance, [w:] G.J. Towl, D.A. Crighton, Forensic Psychology, Wiley-Blackwell, Oxford, 133–147.pl
dc.description.referencesKazemian L., Maruna S., 2009, Desistance from Crime, [w:] Handbook on Crime and Deviance, (red.) M. D. Krohn, A. J. Lizotte, G. P. Hall, Springer, New York, 277–295.pl
dc.description.referencesKlaus W., 2022, Sidła i udręki, czyli co stoi na przeszkodzie procesu odchodzenia od przestępczości?, [w:] W. Klaus, I. Rzeplińska, P. Wiktorska, M. Woźniakowska-Fajst, Karierowicze kryminalni. Aktywność przestępcza w dalszych losach nieletnich, INP PAN, Warszawa, 421–506.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2013, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2015, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesKubiak-Jabłońska D., 2014, Ciało jako kategoria pedagogiczna, „Roczniki Pedagogiczne”, 6(42)/1, 69–85.pl
dc.description.referencesKusztal J., 2018, Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl
dc.description.referencesKusztal J., 2021, Social pedagogy as a source of social prophylactics and social rehabilation theory and practice, „Polska Myśl Pedagogiczna”, 7, 139–157.pl
dc.description.referencesKwadrans Ł., Konaszewski K., 2018, Zasoby osobiste młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Uwarunkowania środowiskowe, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesLaub J. H., 2016, Life Course Research and the Shaping of Public Policy, [w:] Handbook of the Life Course, (red.) M. J. Shanahan, J.T. Mortimer, M. K. Johnson, Vol. II, Springer, Cham–Heidelberg–New York–Dordrecht–London, 623–637.pl
dc.description.referencesLaub J. H., Sampson R. J., 2001, Understanding Desistance from Crime, „Crime and Justice”, 28, 1–69.pl
dc.description.referencesLaub J. H., Sampson R. J., 2003, Shared Beginnings, Divergent Lives: Delinquent Boys to Age 70, Harvard University Press, Cambridge–Massachusetts–London.pl
dc.description.referencesMagier P., 2013, O pedagogicznym rozumieniu dobra dziecka, [w:] Dziecko w przestrzeni życia społecznego, (red.) A. Daszykowska, A. Łuczyński, Wydawnictwo KUL, Stalowa Wola, 27–50.pl
dc.description.referencesMaruna S., 2001, Making Good: How Ex-Convicts Reform and Rebuild Their Lives, APA, Washington.pl
dc.description.referencesMaruna S., LeBel T. P., 2003, Welcome Home? Examining the „Reentry Court” Concept from a Strengths-Based Perspective, „Western Criminology Review”, 4 (2), 91–107.pl
dc.description.referencesMcNeill F., 2006, A Desistance Paradigm for Offender Management, „Criminology & Criminal Justice”, 6 (1), 39–62.pl
dc.description.referencesMcNeill F., 2012, Counterblast: A Copernican Correction for Community Sentences?, „The Howard Journal of Criminal Justice”, 51 (1), 94–99.pl
dc.description.referencesMcNeill F., Lightowler C., Maruna S., 2012, Re-Examining Evidence-Based Practice in Community Corrections: Beyond „A Confined View” of What Works, „Justice Research and Policy”, 14 (1), 35–60.pl
dc.description.referencesMoffitt T. E., 1993, Adolescence-Limited and Life-Course-Persistent Antisocial Behavior: A Developmental Taxonomy, „Psychological Review”, 100 (4), 674–701.pl
dc.description.referencesMudrecka I., 2010, Poczucie odpowiedzialności młodzieży skonfliktowanej z prawem. Studium pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.pl
dc.description.referencesMulvey E. P., Steinberg L., Fagan J., Caufmann E., 2004, Theory and Research on Desistance from Antisocial Activity Among Serious Adolescent Offenders, „Youth Violence and Juvenile Justice”, 2 (3), 213–236.pl
dc.description.referencesMuskała M., 2016, Odstąpienie od przestępczości w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesMuskała M., 2017, Readaptacja społeczna w świetle koncepcji odstąpienia od przestępczości, [w:] Horyzonty pedagogiki resocjalizacyjnej. Księga Jubileuszowa Profesora Wiesława Ambrozika, (red.) A. Barczykowska, M. Muskała, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 445–454.pl
dc.description.referencesMuskała M., 2018, Symboliczna deetykietyzacja wykluczonych. W poszukiwaniu formalnych sposobów wsparcia procesu readaptacji społecznej, [w:] Wykluczenie – wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie, (red.) J. Rajewska de Mezer, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 313–323.pl
dc.description.referencesMuskała M., 2019, O znaczeniu więzi społecznych w procesie resocjalizacji, „Studia Edukacyjne”, 52, 107–125.pl
dc.description.referencesOstaszewski K., 2014, Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszaw.pl
dc.description.referencesPalka S., 2003, Pedagogika w stanie tworzenia, Wydawnictwo UJ, Kraków.pl
dc.description.referencesParvis M., Ward T., Willis G., 2011, The Good Lives Model in Practice: Offence Pathways and Case Management, „European Journal of Probation”, 3 (2), 4–28.pl
dc.description.referencesPiquero A. R., Moffitt T. E., 2005, Explaining the Facts of Crime: How the Developmental Taxonomy Replies to Farrington’s Invitation, [w:] Integrated Developmental and Life-Course Theories of Offending, (red.) D. P. Farrington, Routledge, New Brunswick, 51–72.pl
dc.description.referencesProchaska J. O., DiClemente C. C., Norcross J. C., 1992, In Search of How People Change: Applications to Addictive Behaviours, „American Psychologist”, 47 (9), 1102–1114.pl
dc.description.referencesProchaska J. O., Norcross J. C., DiClemente C. C., 2008, Zmiana na dobre, Wydawnictwo Amity, Warszawa.pl
dc.description.referencesPytka L., 2010a, Pedagogika resocjalizacyjna w Uniwersytecie Warszawskim. Wczoraj, dziś, jutro?, „Resocjalizacja Polska”, 1, 25–52.pl
dc.description.referencesPytka L., 2010b, Readaptacja jako element polityki reintegracji społecznej, [w:] Problemy współczesnej resocjalizacji, (red.) L. Pytka, B. M. Nowak, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa, 15–27.pl
dc.description.referencesPytka L. (red.), 1990, Służyć ludziom. Księga jubileuszowa w 80-lecie urodzin Profesora Stanisława Jedlewskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl
dc.description.referencesRocque M., 2017, Desistance from Crime New Advances in Theory and Research, Palgrave MacMillan, New York.pl
dc.description.referencesRocque M., Slivken L., 2019, Desistance from Crime: Past to Present, [w:] Handbook on Crime and Deviance, (red.) M. D. Krohn, N. Hendrix, G. P. Hall, A. J. Lizotte, Springer, Cham–Heidelberg–New York–Dordrecht–London, 377–394.pl
dc.description.referencesRonel N., Segev D., 2014, Positive Criminology in Practice, „International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology”, 58 (11), 1389–1407.pl
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, t.j. Załącznik do Obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r. poz. 890.pl
dc.description.referencesSkarga B., 2005, Granice historyczności, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa.pl
dc.description.referencesSoothill K., Fitzpatrick C., Francis B., 2009, Understanding Criminal Careers, Routledge, Portland.pl
dc.description.referencesSoothill K., Francis B., 2009, When Do Ex-Offenders Become Like Non-Offenders?, „The Howard Journal of Criminal Justice”, 48 (4), 373–387.pl
dc.description.referencesSztuka M., 2013, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesSztuka M., 2022, Potrzeby resocjalizacyjne a kryminologia pozytywna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesŚliwerski B., 2015, Pedagogika (w) ponowoczesności, [w:] Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.pl
dc.description.referencesUrban B., 2004, Pedagogika resocjalizacyjna w strukturze nauk społecznych, [w:] Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, (red.) S. Palka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesUrban B., 2007, Resocjalizacja, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesWard T., Mann R. E., Gannon T. A., 2007, The Good Lives Model of Offender Rehabilitation: Clinical Implications, „Aggression and Violent Behavior”, 12 (1), 87–107.pl
dc.description.referencesWard T., Maruna S., 2005, Rehabilitation. Beyond the Risk Paradigm, New York University Press, London–New York.pl
dc.description.referencesWard T., Maruna S., 2007, Rehabilitation: Beyond the Risk Paradigm, Routledge, London–New York.pl
dc.description.referencesWhitehead P. R., Ward T., Collie R. M., 2007, Time for a Change: Applying the Good Lives Model of Rehabilitation to a High-Risk Violent Offender, „International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology”, 51 (5), 578–598.pl
dc.description.referencesWysocka E., 2014a, Jakość życia jako kategoria pedagogiczna – doświadczanie życia przez młode pokolenie w perspektywie teoretycznej, „Chowanna”, 1, 21–43.pl
dc.description.referencesWysocka E., 2014b, Jakość życia jako kategoria pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna – doświadczanie życia przez młode pokolenie w perspektywie empirycznej, „Chowanna”, 1, 235–259.pl
dc.description.referencesWysocka E., 2016a, Diagnoza pozytywna w działaniach pedagoga jako przykład „dobrych praktyk” w pracy z młodzieżą – propozycje narzędzi diagnostycznych, „Journal of Modern Science”, 4 (31), 37–62.pl
dc.description.referencesWysocka E., 2016b, Diagnoza pozytywna w działalności pedagoga resocjalizacyjnego: założenia teoretyczne i metodologiczne identyfikacji zaburzeń w przystosowaniu, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 35 (2), 195–222.pl
dc.description.referencesRogalska E., Wychowanie jako podstawowe pojęcie i kategoria pedagogiczna, http://www.publikacje.edu.pl/pdf/11875.pdf (dostęp: 25.06.2022).pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number24pl
dc.description.firstpage203pl
dc.description.lastpage217pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0001-9493-7504-
dc.identifier.orcid0000-0002-5707-9149-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons