Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19187Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Kusztal, Justyna | - |
| dc.contributor.author | Muskała, Maciej | - |
| dc.date.accessioned | 2025-11-05T09:00:19Z | - |
| dc.date.available | 2025-11-05T09:00:19Z | - |
| dc.date.issued | 2022 | - |
| dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 203-217 | pl |
| dc.identifier.issn | 2081-3767 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19187 | - |
| dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl |
| dc.description.abstract | Artykuł opisuje odstąpienie od przestępczości/ zaniechanie zachowań przestępczych w dyskursie naukowym pedagogiki resocjalizacyjnej. Na gruncie polskim jest ono kategorią badawczą resocjalizacji, ale właściwie nieobecną w szerszym dyskursie pedagogicznym. Odstąpienie od zachowań przestępczych, czy szerzej: dewiacyjnych, paraprzestępczych czy przejawów społecznego niedostosowania, w świetle prowadzonych na łamach niniejszego artykułu analiz, zasługuje na miano kształtującej się, ewoluującej, funkcjonującej niejako „w stanie tworzenia” (Palka 2003) pedagogicznej kategorii pojęciowej. | pl |
| dc.description.abstract | This article describes desistance from crime/abandonment of criminal behavior in the scientific discourse of Polish re-socialization pedagogy. On the Polish ground, it is a research category in re-socialization, but virtually absent from the broader pedagogical discourse. Desistance from criminal behavior, or more broadly: deviant, para-criminal or manifestations of social maladjustment, in the light of the analysis conducted in the pages of this article, deserves to be called a forming, evolving, functioning, as it were, “in a state of creation” (Palka, 2003) pedagogical conceptual category. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl |
| dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
| dc.subject | odstąpienie od przestępczości | pl |
| dc.subject | kategorie pojęciowe | pl |
| dc.subject | pedagogika resocjalizacyjna | pl |
| dc.subject | resocjalizacja | pl |
| dc.subject | desistance from crime | pl |
| dc.subject | conceptual categories | pl |
| dc.subject | rehabilitation pedagogy | pl |
| dc.subject | re-socialization | pl |
| dc.title | Odstąpienie od przestępczości jako kategoria pojęciowa polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej | pl |
| dc.title.alternative | Desistance from crime as a conceptual category of Polish social rehabilitation pedagogy | pl |
| dc.type | Article | pl |
| dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl |
| dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2022.24.14 | - |
| dc.description.Email | Justyna Kusztal: justyna.kusztal@uj.edu.pl | pl |
| dc.description.Email | Maciej Muskała: muskala@amu.edu.pl | pl |
| dc.description.Affiliation | Justyna Kusztal - Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
| dc.description.Affiliation | Maciej Muskała - Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl |
| dc.description.references | Ambrozik W., 2016, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Antonovsky A., 2005, Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Barczykowska A., 2021, Od izolacji do partnerstwa w resocjalizacji nieletnich – w poszukiwaniu optymalnego modelu współpracy z rodzinami w procesie resocjalizacji nieletnich, „Resocjalizacja Polska”, 21, 51–68. | pl |
| dc.description.references | Barnett G. D., Manderville-Norden R., Rakestrow J., 2014, The Good Lives Model or Relapse Prevention: What Works Better in Facilitating Change, Sexual Abuse, „A Journal of Research and Treatment”, 26 (1), 3–33. | pl |
| dc.description.references | Bazemore G., 1996, Three Paradigms for Juvenile Justice, [w:] Restorative Justice: International Perspectives, (red.) J. Hudson, B. Galaway, Monsey: Criminal Justice Press/Willow Tree Press. | pl |
| dc.description.references | Biel K., 2017, Generatywność i jej przejawy w readaptacji społecznej skazanych, „Forum Pedagogiczne”, 1, 49–59. | pl |
| dc.description.references | Biel K., 2018a, Determinanty readaptacji społecznej w narracjach byłych skazanych z Centrum Integracji „Pro Domo” w Krakowie, „Studia Paedagogica Ignatiana”, 1 (21), 159–174. | pl |
| dc.description.references | Biel K., 2018b, Nadzieja i poczucie własnej skuteczności w procesie odchodzenia od przestępstwa, „Resocjalizacja Polska”, 16 (2), 63–74. | pl |
| dc.description.references | Biel K., 2021, Różnice płci w odstępowaniu od przestępczości w obszarze płci, „Studia Paedagogica Ignatiana”, 5 (24), 57–74. | pl |
| dc.description.references | Błachut J., Gaberle A., Krajewski K., 1997, Kryminologia, Wydawnictwo Arche, Gdańsk. | pl |
| dc.description.references | Borkowska-Żebrowska M., Czaczuń K., Kusztal J., Piasecka M., Turczyk M., 2021, Bezpieczny uczeń w Krakowie. Analiza zasobów środowiskowych w zakresie profilaktyki w szkole, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Bushway S. D., Thornberry T. P., Krohn M. D., 2003, Desistance as a Developmental Process: A Comparison of Static and Dynamic Approaches, „Journal of Quantitative Criminology”, 19 (2), 129–153. | pl |
| dc.description.references | Chojecka J., Muskała M., 2021, Uwarunkowania gotowości do resocjalizacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl |
| dc.description.references | Czapów, Cz., 1980, Wychowanie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa: PWN. | pl |
| dc.description.references | Czerepaniak-Walczak, M., 2011, Świat życia jako kategoria pedagogiczna. Przegląd Pedagogiczny, 1, 152–168. | pl |
| dc.description.references | Drzazga, E., 2018, Czy kryminologia pozytywna jest pozytywistyczna?, [w:] Wybrane prace z obszaru prawa, ekonomii i nauk społecznych, (red.) E. Chodźko, P. Szymczyk, Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, Lublin. | pl |
| dc.description.references | Farrall S., 2004, Social Capital and Offender Re-integration: Making Probation Desistance Focused, [w:] After Crime and Punishment. Pathways to Offender Reintegration, (red.) S. Maruna, R. Immarigeon, Willan Publishing, Cullompton. | pl |
| dc.description.references | Farrington D. P., 1986, Age and Crime, Crime and Justice, „An Annual Review of Research”, 7, 189–250. | pl |
| dc.description.references | Gajdamowicz H., 2010, Postmodernistyczna wizja człowieka. Kontekst pedagogiczny, [w:] Antropologiczna pedagogika ogólna, (red.) M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej Gaudium i Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl |
| dc.description.references | Gaweł A., Bieszczad B. (red.), 2011, Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Górniewicz J., 1997, Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Olsztyn. | pl |
| dc.description.references | Grzegorzewska, M., 1964, Pedagogika specjalna. Skrypt wykładów, Państwowy Instytut Pedagogiki Specjalnej, Wydawnictwo WSPS, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Harris M. K., 2005, In Search of Common Ground: The Importance of Theoretical Orientations in Criminology and Criminal Justice, „Criminology and Public Policy”, 4(2), 311–328. | pl |
| dc.description.references | Kazemian L., 2007, Desistance from Crime: Theoretical, Empirical, Methodological, and Policy Considerations, „Journal of Contemporary Criminal Justice”, 23 (1), 5–27. | pl |
| dc.description.references | Kazemian L., 2018, Desistance from Crime and Delinquency, [w:] Encyclopedia of Adolescent, (red.) R. J. R. Levesque, Springer, New York, 952–961. | pl |
| dc.description.references | Kazemian L., Farrington D. P., 2010, The Developmental Evidence Base: Desistance, [w:] G.J. Towl, D.A. Crighton, Forensic Psychology, Wiley-Blackwell, Oxford, 133–147. | pl |
| dc.description.references | Kazemian L., Maruna S., 2009, Desistance from Crime, [w:] Handbook on Crime and Deviance, (red.) M. D. Krohn, A. J. Lizotte, G. P. Hall, Springer, New York, 277–295. | pl |
| dc.description.references | Klaus W., 2022, Sidła i udręki, czyli co stoi na przeszkodzie procesu odchodzenia od przestępczości?, [w:] W. Klaus, I. Rzeplińska, P. Wiktorska, M. Woźniakowska-Fajst, Karierowicze kryminalni. Aktywność przestępcza w dalszych losach nieletnich, INP PAN, Warszawa, 421–506. | pl |
| dc.description.references | Konopczyński M., 2013, Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych. Refleksje wokół polskiej rzeczywistości resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Konopczyński M., 2015, Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Kubiak-Jabłońska D., 2014, Ciało jako kategoria pedagogiczna, „Roczniki Pedagogiczne”, 6(42)/1, 69–85. | pl |
| dc.description.references | Kusztal J., 2018, Dobro dziecka w procesie resocjalizacji. Aspekty pedagogiczne i prawne, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Kusztal J., 2021, Social pedagogy as a source of social prophylactics and social rehabilation theory and practice, „Polska Myśl Pedagogiczna”, 7, 139–157. | pl |
| dc.description.references | Kwadrans Ł., Konaszewski K., 2018, Zasoby osobiste młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Uwarunkowania środowiskowe, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Laub J. H., 2016, Life Course Research and the Shaping of Public Policy, [w:] Handbook of the Life Course, (red.) M. J. Shanahan, J.T. Mortimer, M. K. Johnson, Vol. II, Springer, Cham–Heidelberg–New York–Dordrecht–London, 623–637. | pl |
| dc.description.references | Laub J. H., Sampson R. J., 2001, Understanding Desistance from Crime, „Crime and Justice”, 28, 1–69. | pl |
| dc.description.references | Laub J. H., Sampson R. J., 2003, Shared Beginnings, Divergent Lives: Delinquent Boys to Age 70, Harvard University Press, Cambridge–Massachusetts–London. | pl |
| dc.description.references | Magier P., 2013, O pedagogicznym rozumieniu dobra dziecka, [w:] Dziecko w przestrzeni życia społecznego, (red.) A. Daszykowska, A. Łuczyński, Wydawnictwo KUL, Stalowa Wola, 27–50. | pl |
| dc.description.references | Maruna S., 2001, Making Good: How Ex-Convicts Reform and Rebuild Their Lives, APA, Washington. | pl |
| dc.description.references | Maruna S., LeBel T. P., 2003, Welcome Home? Examining the „Reentry Court” Concept from a Strengths-Based Perspective, „Western Criminology Review”, 4 (2), 91–107. | pl |
| dc.description.references | McNeill F., 2006, A Desistance Paradigm for Offender Management, „Criminology & Criminal Justice”, 6 (1), 39–62. | pl |
| dc.description.references | McNeill F., 2012, Counterblast: A Copernican Correction for Community Sentences?, „The Howard Journal of Criminal Justice”, 51 (1), 94–99. | pl |
| dc.description.references | McNeill F., Lightowler C., Maruna S., 2012, Re-Examining Evidence-Based Practice in Community Corrections: Beyond „A Confined View” of What Works, „Justice Research and Policy”, 14 (1), 35–60. | pl |
| dc.description.references | Moffitt T. E., 1993, Adolescence-Limited and Life-Course-Persistent Antisocial Behavior: A Developmental Taxonomy, „Psychological Review”, 100 (4), 674–701. | pl |
| dc.description.references | Mudrecka I., 2010, Poczucie odpowiedzialności młodzieży skonfliktowanej z prawem. Studium pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole. | pl |
| dc.description.references | Mulvey E. P., Steinberg L., Fagan J., Caufmann E., 2004, Theory and Research on Desistance from Antisocial Activity Among Serious Adolescent Offenders, „Youth Violence and Juvenile Justice”, 2 (3), 213–236. | pl |
| dc.description.references | Muskała M., 2016, Odstąpienie od przestępczości w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl |
| dc.description.references | Muskała M., 2017, Readaptacja społeczna w świetle koncepcji odstąpienia od przestępczości, [w:] Horyzonty pedagogiki resocjalizacyjnej. Księga Jubileuszowa Profesora Wiesława Ambrozika, (red.) A. Barczykowska, M. Muskała, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 445–454. | pl |
| dc.description.references | Muskała M., 2018, Symboliczna deetykietyzacja wykluczonych. W poszukiwaniu formalnych sposobów wsparcia procesu readaptacji społecznej, [w:] Wykluczenie – wymiar jednostkowy i społeczny. Profilaktyka i wsparcie, (red.) J. Rajewska de Mezer, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 313–323. | pl |
| dc.description.references | Muskała M., 2019, O znaczeniu więzi społecznych w procesie resocjalizacji, „Studia Edukacyjne”, 52, 107–125. | pl |
| dc.description.references | Ostaszewski K., 2014, Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszaw. | pl |
| dc.description.references | Palka S., 2003, Pedagogika w stanie tworzenia, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Parvis M., Ward T., Willis G., 2011, The Good Lives Model in Practice: Offence Pathways and Case Management, „European Journal of Probation”, 3 (2), 4–28. | pl |
| dc.description.references | Piquero A. R., Moffitt T. E., 2005, Explaining the Facts of Crime: How the Developmental Taxonomy Replies to Farrington’s Invitation, [w:] Integrated Developmental and Life-Course Theories of Offending, (red.) D. P. Farrington, Routledge, New Brunswick, 51–72. | pl |
| dc.description.references | Prochaska J. O., DiClemente C. C., Norcross J. C., 1992, In Search of How People Change: Applications to Addictive Behaviours, „American Psychologist”, 47 (9), 1102–1114. | pl |
| dc.description.references | Prochaska J. O., Norcross J. C., DiClemente C. C., 2008, Zmiana na dobre, Wydawnictwo Amity, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Pytka L., 2010a, Pedagogika resocjalizacyjna w Uniwersytecie Warszawskim. Wczoraj, dziś, jutro?, „Resocjalizacja Polska”, 1, 25–52. | pl |
| dc.description.references | Pytka L., 2010b, Readaptacja jako element polityki reintegracji społecznej, [w:] Problemy współczesnej resocjalizacji, (red.) L. Pytka, B. M. Nowak, Wydawnictwo Pedagogium, Warszawa, 15–27. | pl |
| dc.description.references | Pytka L. (red.), 1990, Służyć ludziom. Księga jubileuszowa w 80-lecie urodzin Profesora Stanisława Jedlewskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Rocque M., 2017, Desistance from Crime New Advances in Theory and Research, Palgrave MacMillan, New York. | pl |
| dc.description.references | Rocque M., Slivken L., 2019, Desistance from Crime: Past to Present, [w:] Handbook on Crime and Deviance, (red.) M. D. Krohn, N. Hendrix, G. P. Hall, A. J. Lizotte, Springer, Cham–Heidelberg–New York–Dordrecht–London, 377–394. | pl |
| dc.description.references | Ronel N., Segev D., 2014, Positive Criminology in Practice, „International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology”, 58 (11), 1389–1407. | pl |
| dc.description.references | Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, t.j. Załącznik do Obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2021 r. poz. 890. | pl |
| dc.description.references | Skarga B., 2005, Granice historyczności, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Soothill K., Fitzpatrick C., Francis B., 2009, Understanding Criminal Careers, Routledge, Portland. | pl |
| dc.description.references | Soothill K., Francis B., 2009, When Do Ex-Offenders Become Like Non-Offenders?, „The Howard Journal of Criminal Justice”, 48 (4), 373–387. | pl |
| dc.description.references | Sztuka M., 2013, Anachronizm i aktualność. Idea resocjalizacji w sporze o nowoczesność, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Sztuka M., 2022, Potrzeby resocjalizacyjne a kryminologia pozytywna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Śliwerski B., 2015, Pedagogika (w) ponowoczesności, [w:] Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Urban B., 2004, Pedagogika resocjalizacyjna w strukturze nauk społecznych, [w:] Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych, (red.) S. Palka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl |
| dc.description.references | Urban B., 2007, Resocjalizacja, PWN, Warszawa. | pl |
| dc.description.references | Ward T., Mann R. E., Gannon T. A., 2007, The Good Lives Model of Offender Rehabilitation: Clinical Implications, „Aggression and Violent Behavior”, 12 (1), 87–107. | pl |
| dc.description.references | Ward T., Maruna S., 2005, Rehabilitation. Beyond the Risk Paradigm, New York University Press, London–New York. | pl |
| dc.description.references | Ward T., Maruna S., 2007, Rehabilitation: Beyond the Risk Paradigm, Routledge, London–New York. | pl |
| dc.description.references | Whitehead P. R., Ward T., Collie R. M., 2007, Time for a Change: Applying the Good Lives Model of Rehabilitation to a High-Risk Violent Offender, „International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology”, 51 (5), 578–598. | pl |
| dc.description.references | Wysocka E., 2014a, Jakość życia jako kategoria pedagogiczna – doświadczanie życia przez młode pokolenie w perspektywie teoretycznej, „Chowanna”, 1, 21–43. | pl |
| dc.description.references | Wysocka E., 2014b, Jakość życia jako kategoria pedagogiczna, psychologiczna i socjologiczna – doświadczanie życia przez młode pokolenie w perspektywie empirycznej, „Chowanna”, 1, 235–259. | pl |
| dc.description.references | Wysocka E., 2016a, Diagnoza pozytywna w działaniach pedagoga jako przykład „dobrych praktyk” w pracy z młodzieżą – propozycje narzędzi diagnostycznych, „Journal of Modern Science”, 4 (31), 37–62. | pl |
| dc.description.references | Wysocka E., 2016b, Diagnoza pozytywna w działalności pedagoga resocjalizacyjnego: założenia teoretyczne i metodologiczne identyfikacji zaburzeń w przystosowaniu, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 35 (2), 195–222. | pl |
| dc.description.references | Rogalska E., Wychowanie jako podstawowe pojęcie i kategoria pedagogiczna, http://www.publikacje.edu.pl/pdf/11875.pdf (dostęp: 25.06.2022). | pl |
| dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - |
| dc.description.number | 24 | pl |
| dc.description.firstpage | 203 | pl |
| dc.description.lastpage | 217 | pl |
| dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl |
| dc.identifier.orcid | 0000-0001-9493-7504 | - |
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-5707-9149 | - |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24 | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_24_2022_J_Kusztal_M_Muskala_Odstapienie_od_przestępczosci_jako_kategoria_pojeciowa.pdf | 153,29 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_24_2022_J_Kusztal_M_Muskala_Desistance_from_crime_as_a_conceptual_category.pdf | 182,36 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
