REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19181
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRadziwołek, Marcin-
dc.contributor.authorKowalski, Mirosław-
dc.date.accessioned2025-11-04T11:05:06Z-
dc.date.available2025-11-04T11:05:06Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 25, 2023, s. 229-246pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19181-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractW opracowaniu przedstawiono częściowe wyniki badań dotyczących występowania zachowań ryzykownych wśród uczniów szkół ponadpodstawowych, skupiając się na aspekcie diagnozy sięgania po substancje psychoaktywne przez młodzież częstochowskich szkół średnich. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, techniką była ankieta. Jako narzędzie posłużył autorski kwestionariusz ankiety skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych. Badania zostały poparte osobistymi doświadczeniami badaczy. Substancje psychoaktywne poprzez swoją dostępności stanowią duże zagrożenie dla zdrowia i życia młodych ludzi. Zażywanie substancji psychoaktywnych jest zjawiskiem codziennym występującym wśród uczniów na szeroką skalę. Przeprowadzone badania przybliżyły i wskazały jakie substancje zażywane są przez młodzież oraz ukazały rodzaj i częstotliwość stosowanych używek.pl
dc.description.abstractThe paper presents partial results of the study on the incidence of risky behavior among high school students, focusing on the aspect of diagnosing the use of psychoactive substances by the youth of Częstochowa high schools. The research utilized a diagnostic survey method, and the technique employed was a questionnaire. A proprietary survey questionnaire aimed at high school students was used as a tool. The research was supported by the researchers’ personal experiences. Psychoactive substances, through their availability, pose a major threat to the health and lives of young people. The use of psychoactive substances is a daily phenomenon occurring among students on a large scale. The surveys carried out approximated and indicated what substances are used by young people and showed the type and frequency of stimulants used.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectzachowania ryzykownepl
dc.subjectmłodzieżpl
dc.subjectsubstancje psychoaktywnepl
dc.subjectszkołapl
dc.subjectrisky behaviorpl
dc.subjectadolescentspl
dc.subjectpsychoactive substancespl
dc.subjectschoolpl
dc.titleSięganie po substancje psychoaktywne przez młodzież szkół ponadpodstawowychpl
dc.title.alternativeThe use of psychoactive substances by high school studentspl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2023.25.14-
dc.description.EmailMarcin Radziwołek: radzi2006@wp.plpl
dc.description.EmailMirosław Kowalski: m.kowalski@ipp.uz.zgora.plpl
dc.description.AffiliationMarcin Radziwołek - Pomerania Powszechna Wyższa Szkoła Humanistyczna w Chojnicach; Wyższa Szkoła Lingwistyczna w Częstochowiepl
dc.description.AffiliationMirosław Kowalski - Uniwersytet Zielonogórskipl
dc.description.referencesDzielska A., Kowalewska A., 2014, Zachowania ryzykowne młodzieży – współczesne podejście do problemu, „Studia BAS”, 2 (38).pl
dc.description.referencesJessor R., Jessor S., 1977, Problem behavior and psychological development: a longitudinal study of youth, Academic Press, New York.pl
dc.description.referencesJędrzejko M.Z., Kowalski M., Rosik B.P. (red.), 2014, Uzależnienia behawioralne. Konteksty medyczno-socjologiczno-pedagogiczne, Wydawnictwo Centrum Profilaktyki Społecznej, Radom.pl
dc.description.referencesJędrzejko M.Z., Kowalski M., Rosik B.P. (red.), 2015, Uzależnienia behawioralne. Wybrane aspekty, Wydawnictwo Centrum Profilaktyki Społecznej, Pułtusk–Warszawa.pl
dc.description.referencesKonopczyński M., 2014, Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl
dc.description.referencesKowalski M., Kania S., Śliwa S., 2018, Perspektywa szkolna i środowiskowa standardów profilaktyki społecznej, [w:] Profilaktyka społeczna – edukacja – zdrowie. Twórcze wiązanie teorii i praktyki, (red. nauk.) M. Kowalski, S. Śliwa, S. Kania, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.pl
dc.description.referencesKwiatkowska G.E., Siudem I., 2012, Zachowania ryzykowne. Analiza współczesnych zjawisk społecznych, Wyd. UMCS, Lublin.pl
dc.description.referencesSierosławski J., Sierosławski M., 2020, Używanie alkoholu i narkotyków przez młodzież szkolną. Raport z badań ankietowych zrealizowanych w Krakowie w 2019 r., Europejski program badań ankietowych w szkołach ESPAD, Warszawa.pl
dc.description.referencesStawiarska-Lietzau M., Kornacka-Skwara E., Miklewska A., 2009, Podejmowanie ryzyka przez młodzież jako szansa rozwoju i wyzwanie edukacyjne, [w:] Podstawy Edukacji, t. 2: Ciągłość i zmiana, Częstochowa.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number25pl
dc.description.firstpage229pl
dc.description.lastpage246pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0001-5170-6749-
dc.identifier.orcid0000-0003-2960-8258-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2023, nr 25

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons