Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
                
    
    http://hdl.handle.net/11320/19155Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język | 
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Kubiak, Hanna | - | 
| dc.date.accessioned | 2025-11-03T12:24:28Z | - | 
| dc.date.available | 2025-11-03T12:24:28Z | - | 
| dc.date.issued | 2022 | - | 
| dc.identifier.citation | Resocjalizacja Polska Nr 24, 2022, s. 11-23 | pl | 
| dc.identifier.issn | 2081-3767 | - | 
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/19155 | - | 
| dc.description | Artykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie). | pl | 
| dc.description.abstract | Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży wiążą się z ryzykiem wystąpienia u nich w przyszłości zachowań przestępczych. Negatywnie wpływają na rozwój dziecka a także na funkcjonowanie jego otoczenia społecznego – rodziców, nauczycieli i rówieśników. Z tych powodów, wymagają wczesnego rozpoznania i interwencji. Niepokoją dane o ograniczonej skuteczności oddziaływań terapeutycznych, zwłaszcza, jeśli są one podejmowane w sytuacji utrwalonych już zaburzeń. Specjaliści proponują różnorodne interwencje, ukierunkowane na wzmocnienie relacji, w których dzieci uczestniczą, korektę przekonań dzieci o nich samych, innych ludziach i o świecie oraz zmianę niepożądanych zachowań. W artykule opisano istotę zaburzeń zachowania, ich rodzaje, dylematy diagnostyczne, etiologię, wybrane terapie. | pl | 
| dc.description.abstract | Conduct disorders in children and adolescents are associated with the risk of developing criminal behavior in the future. They negatively affect the child’s development as well as the functioning of its social environment – parents, teachers and peers. For these reasons, they require early diagnosis and intervention. The data on the limited effectiveness of therapeutic interventions are worrying, especially if they are undertaken in the context of already established disorders. Specialists propose a variety of influences aimed at strengthening the relationships in which children participate, correcting children’s beliefs about themselves, other people and the world, and changing undesirable behaviors. The article describes the essence of behavioral disorders, their types, diagnostic dilemmas, etiology and selected therapies. | pl | 
| dc.language.iso | pl | pl | 
| dc.publisher | Fundacja Pedagogium | pl | 
| dc.rights | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl | 
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - | 
| dc.subject | zaburzenia zachowania | pl | 
| dc.subject | grupa ryzyka | pl | 
| dc.subject | terapia zaburzeń zachowania | pl | 
| dc.subject | conduct disorder | pl | 
| dc.subject | risk group | pl | 
| dc.subject | conduct disorder therapy | pl | 
| dc.title | Zaburzenia zachowania u dzieci – od diagnozy do terapii | pl | 
| dc.title.alternative | Conduct disorders in children – from diagnosis to therapy | pl | 
| dc.type | Article | pl | 
| dc.rights.holder | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) | pl | 
| dc.identifier.doi | 10.22432/pjsr.2022.24.02 | - | 
| dc.description.Email | kubiakh@amu.edu.pl | pl | 
| dc.description.Affiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl | 
| dc.description.references | Ambroziak K., Kołakowski A., 2020, Modele poznawczo-bahawioralne zaburzeń zachowania i agresji. Programy terapeutyczne, [w:] Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, (red.) A. Kołakowski, GWP, Sopot. | pl | 
| dc.description.references | Barkley R.A., 1997, Understanding the child, program manual, The Guilford Press, New Jork. | pl | 
| dc.description.references | Baumrind D., 1966, Effects of authoritative parental control on child behavior, „Journal of Child Development”, 37. | pl | 
| dc.description.references | Forgatch M., Gerwitz A., 2020, Ewolucja oregońskiego modelu treningu umiejętności wychowawczych – interwencja ukierunkowana na zachowania antyspołeczne u dzieci i młodzieży, [w:] Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach, (red.) J. Weisz, A. Kazdin, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Goldenberg H., Goldenberg I., 2006, Terapia rodzin, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Jagielska G., 2020, Terapia rodzinna w leczeniu zaburzeń zachowania, [w:] Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, (red). A Kołakowski, GWP, Gdańsk. | pl | 
| dc.description.references | Johnson W., McGue M., Iacono W., 2005, Disruptive Behavior and School Grades: Genetic and Environmental Relations in 11-Year-Olds, „Journal of Educational Psychology”, 3. | pl | 
| dc.description.references | Kazdin A., 2020, Trening umiejętności wychowawczych i trening umiejętności rozwiązywania problemów w leczeniu problemów z zachowaniem u dzieci i młodzieży, [w:] Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach, (red.) J. Weisz, A. Kazdin, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Kołakowski A., 2020a, Kliniczny obraz zaburzeń zachowania, [w:] Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, (red.) A. Kołakowski, GWP, Sopot. | pl | 
| dc.description.references | Kołakowski A., 2020b, Kompleksowe leczenie zaburzeń zachowania, [w:] Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, (red.) A. Kołakowski, GWP, Sopot. | pl | 
| dc.description.references | Kubiak H., 2005, Być matką dziecka nadpobudliwego, Poznań. | pl | 
| dc.description.references | Lambermon M.E., van IJzendoorn M., 1989, Influencing mother – infant interaction through videotaped or written instruction: Evaluation of parent education programm, „Early Childhood Research Quarterly”, 4. | pl | 
| dc.description.references | Lenkiewicz K., Srebnicki T., Bryńska A., 2015, Zaburzenia osobowości u młodzieży, „Psychiatria Polska” nr 49(4). | pl | 
| dc.description.references | Lochman J.E., Lampron L.B., 1986, Situational social problem-solving skills and self-esteem of aggressive and nonaggressive boys, „Journal of Abnormal Child Psychology”, 14 (4). | pl | 
| dc.description.references | Lochman J., Powell N., Whidby J., FitzGerald D., 2010, Dzieci agresywne – diagnoza i terapia poznawczo-behawioralna, [w:] Terapia dzieci i młodzieży, (red.) P. Kendall, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Mash E., Barkley R.A., 1998, Treatment of childhood disorders 2, Guilford Press, New York. | pl | 
| dc.description.references | McCord W., McCord J., Howard A., 1961, Familial correlates of agression in nondelinquent male children, „Journal of Abnormal and Social Psychology”, 62, 1. | pl | 
| dc.description.references | Mesman J., Stolk M.N., van Zeij J., Alink L.R.A., Juffer F., Bakermans-Kranenburg M.J., van IJzendoorn M., Koot H.M., 2008, Extending the video-feedback intervention to sensitive discipline. Metoda Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline 333 The early prevention of antisocial behaviour, [w:] Promoting positive parenting. An attachment – based intervention, (red.) F. Juffer, M.J. Bakermans-Kranenburg, M. van IJzendoorn, Lawrence Enbaun Associates,New York–London. | pl | 
| dc.description.references | Morrison J., 2016, DSM-V bez tajemnic, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Nelson W., Finch A., Ghee A., 2010, Kontrola gniewu u dzieci i młodzieży – terapia poznawczo-behawioralna, [w:] Terapia dzieci i młodzieży, (red.) P. Kendall, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Nowak B., 2016, Niedostatki w zasobach środowiska rodzinnego a zaburzenia rozwojowe i problemy adaptacyjne dzieci, „Resocjalizacja Polska”, nr 11. | pl | 
| dc.description.references | Pelhram W., Gnagy E., Greiner A., Fabiano G., Waschbusch D., Coles E., 2020, Letnie programy terapeutyczne dla dzieci z ADHD, [w:] Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach, (red.) J. Weisz, A. Kazdin, Wydawnictwo Uniwersyetu Jagielońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Powell N., Lochman J., Boxmayer C., Barry T., Pardini D., 2020, Program „Coping power” dla dzieci przejawiających zachowania agresywne, [w:] Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach, (red.) J. Weisz A. Kazdin, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Schaffer R., 2013, Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Shapiro D., 1957, Perceptions of Significant Family and Environmental Relationships in Aggressive and Withdrawn Children, „Journal of Consulting Psychology”, 21, 5. | pl | 
| dc.description.references | Twardowski A., 2012, Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl | 
| dc.description.references | Valle P. del, Kelley S., Seoanes, J., 2001, The ‘oppositional defiant’ and ‘conduct disorder’ child: A brief review of of Etiology, Assessment, and Treatment, „Behavioral Development Bulletin”, 10 (1). | pl | 
| dc.description.references | Webster-Stratton C., Reid J., 2020, Seria programów treningowych „The incredible years” dla rodziców, nauczycieli i dzieci. Wieloaspektowa metoda terapii małych dzieci wykazujących problemy z zachowaniem, [w:] Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach, (red.) J. Weisz A. Kazdin, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Whidby J., FitzGerald D., 2010, Dzieci agresywne – diagnoza i terapia poznawczo-behawioralna, [w:] Terapia dzieci i młodzieży, (red.) P. Kendall, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.description.references | Van Zeijl J., Mesman J., Koot, Marinus H., Van IJzendoorn H., Bakermans-Kranenburg M.J., Juffer F., Stolk M., 2006, Attachment-Based Intervention for Enhancing Sensitive Discipline in Mothers of 1- to 3-Year-Old Children at Risk for Externalizing Behavior Problems: A Randomized Controlled Trial, „Journal of Consulting and Clinical Psychology”, 74, 6. | pl | 
| dc.description.references | Zisser-Nathenson A., Herschell A., Eyberg S., 2010, Terapia interakcji rodzic–dziecko oraz leczenie zaburzeń z zachowaniami dezorganzującymi, [w:] Terapia dzieci i młodzieży, (red.) P. Kendall, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl | 
| dc.identifier.eissn | 2392-2656 | - | 
| dc.description.number | 24 | pl | 
| dc.description.firstpage | 11 | pl | 
| dc.description.lastpage | 23 | pl | 
| dc.identifier.citation2 | Resocjalizacja Polska | pl | 
| dc.identifier.orcid | 0000-0002-1795-8528 | - | 
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2022, nr 24 | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_24_2022_H_Kubiak_Zaburzenia_zachowania_u_dziec.pdf | 147,76 kB | Adobe PDF | Otwórz | |
| RP_24_2022_H_Kubiak_Conduct_disorders_in_children.pdf | 138,51 kB | Adobe PDF | Otwórz | 
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
    
    
