Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
                
    
    http://hdl.handle.net/11320/19143| Tytuł: | Analiza form współpracy przedsiębiorstw z instytucjami edukacyjnymi w województwie podlaskim | 
| Autorzy: | Gołaszewska-Kaczan, Urszula Kuzionko-Ochrymiuk, Ewa | 
| Redaktor(rzy): | Gołaszewska-Kaczan, Urszula | 
| Słowa kluczowe: | placówki edukacyjne przedsiębiorstwa formy współpracy | 
| Data wydania: | 2025 | 
| Data dodania: | 29-paź-2025 | 
| Wydawca: | Uniwersytet w Białymstoku | 
| Abstrakt: | Tradycyjny model edukacji, oparty głównie na teorii, nie jest już wystarczający. Współczesne programy nauczania powinny łączyć teorię z praktyką, aby lepiej przygotować uczniów do realiów rynku pracy. Praktyczne doświadczenie zdobyte podczas nauki pozwala na lepsze zrozumienie i zastosowanie wiedzy teoretycznej w rzeczywistych sytuacjach zawodowych. Ponadto system edukacji powinien promować rozwój umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, współpraca i rozwiązywanie problemów. Umiejętności te są niezbędne w dzisiejszym środowisku pracy, w którym kluczowe są działanie zespołowe i efektywna komunikacja. W Polsce panuje jednak powszechne przekonanie, że rodzimy system kształcenia nie realizuje tych założeń. Szkoły – zarówno średnie, jak i wyższe – nie przygotowują absolwentów, którzy są gotowi na realia rynku pracy. Placówki edukacyjne kładą bowiem nacisk przede wszystkim na teorię, a nie na praktykę. System edukacji musi więc ewoluować, otwierając się na współpracę z pracodawcami, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania. Kooperacja placówek edukacyjnych z pracodawcami staje się wręcz nieodzownym elementem nowoczesnego systemu kształcenia. Tylko w ten sposób można przygotować przyszłe pokolenia do skutecznego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie pracy. Wydaje się, że również biznes dostrzega konieczność pogłębiania swoich powiązań ze szkołami i uczelniami i wykorzystuje różne formy współdziałania z edukacją. Bardziej efektywna współpraca biznesu z placówkami edukacyjnymi pozwala bowiem na wzajemne zrozumienie i większy wpływ pracodawców na edukację młodych ludzi. Konieczność nawiązywania relacji między biznesem i edukacją jest więc bezdyskusyjna, zaś problemem stać się może jedynie wybór odpowiedniej formy współpracy, tak aby pozwalała ona na dzielenie się najnowszą praktyczną wiedzą i spełniała oczekiwania każdej ze stron. W tej sytuacji niezbędne staje się rozpoznanie możliwych form współdziałania, jak również poznanie opinii podmiotów edukacji oraz przedstawicieli biznesu na temat możliwości ich wykorzystania. Niniejsze opracowanie stanowi próbę odpowiedzi na tę potrzebę. Publikacja prezentuje wyniki badań jakościowych przeprowadzonych w ramach analizy, której głównym celem było zdiagnozowanie najbardziej skutecznych form współpracy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z instytucjami edukacyjnymi, zapewniających przepływ praktycznej wiedzy z sektora firm do systemu edukacji. | 
| E-mail: | Ewa Kuzionko-Ochrymiuk: e.kuzionko-ochrymiuk@uwb.edu.pl Urszula Gołaszewska-Kaczan: u.golaszewska@uwb.edu.pl | 
| Sponsorzy: | Publikacja przygotowana w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycja A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie. | 
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19143 | 
| ISBN: | 978-83-7431-833-4 | 
| Typ Dokumentu: | Book | 
| Występuje w kolekcji(ach): | Sprawozdania/Raporty (WZarz) | 
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Analiza form współpracy przedsiębiorstw z instytucjami edukacyjnymi .pdf | 3,25 MB | Adobe PDF | Otwórz | 
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)


