REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19143
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGołaszewska-Kaczan, Urszula-
dc.contributor.authorKuzionko-Ochrymiuk, Ewa-
dc.contributor.editorGołaszewska-Kaczan, Urszula-
dc.date.accessioned2025-10-29T11:03:06Z-
dc.date.available2025-10-29T11:03:06Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.isbn978-83-7431-833-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19143-
dc.description.abstractTradycyjny model edukacji, oparty głównie na teorii, nie jest już wystarczający. Współczesne programy nauczania powinny łączyć teorię z praktyką, aby lepiej przygotować uczniów do realiów rynku pracy. Praktyczne doświadczenie zdobyte podczas nauki pozwala na lepsze zrozumienie i zastosowanie wiedzy teoretycznej w rzeczywistych sytuacjach zawodowych. Ponadto system edukacji powinien promować rozwój umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, współpraca i rozwiązywanie problemów. Umiejętności te są niezbędne w dzisiejszym środowisku pracy, w którym kluczowe są działanie zespołowe i efektywna komunikacja. W Polsce panuje jednak powszechne przekonanie, że rodzimy system kształcenia nie realizuje tych założeń. Szkoły – zarówno średnie, jak i wyższe – nie przygotowują absolwentów, którzy są gotowi na realia rynku pracy. Placówki edukacyjne kładą bowiem nacisk przede wszystkim na teorię, a nie na praktykę. System edukacji musi więc ewoluować, otwierając się na współpracę z pracodawcami, aby lepiej zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania. Kooperacja placówek edukacyjnych z pracodawcami staje się wręcz nieodzownym elementem nowoczesnego systemu kształcenia. Tylko w ten sposób można przygotować przyszłe pokolenia do skutecznego funkcjonowania w dynamicznie zmieniającym się świecie pracy. Wydaje się, że również biznes dostrzega konieczność pogłębiania swoich powiązań ze szkołami i uczelniami i wykorzystuje różne formy współdziałania z edukacją. Bardziej efektywna współpraca biznesu z placówkami edukacyjnymi pozwala bowiem na wzajemne zrozumienie i większy wpływ pracodawców na edukację młodych ludzi. Konieczność nawiązywania relacji między biznesem i edukacją jest więc bezdyskusyjna, zaś problemem stać się może jedynie wybór odpowiedniej formy współpracy, tak aby pozwalała ona na dzielenie się najnowszą praktyczną wiedzą i spełniała oczekiwania każdej ze stron. W tej sytuacji niezbędne staje się rozpoznanie możliwych form współdziałania, jak również poznanie opinii podmiotów edukacji oraz przedstawicieli biznesu na temat możliwości ich wykorzystania. Niniejsze opracowanie stanowi próbę odpowiedzi na tę potrzebę. Publikacja prezentuje wyniki badań jakościowych przeprowadzonych w ramach analizy, której głównym celem było zdiagnozowanie najbardziej skutecznych form współpracy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z instytucjami edukacyjnymi, zapewniających przepływ praktycznej wiedzy z sektora firm do systemu edukacji.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja przygotowana w ramach projektu „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” współfinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, inwestycja A.3.1.1. Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.-
dc.language.isoplpl
dc.publisherUniwersytet w Białymstokupl
dc.subjectplacówki edukacyjnepl
dc.subjectprzedsiębiorstwapl
dc.subjectformy współpracypl
dc.titleAnaliza form współpracy przedsiębiorstw z instytucjami edukacyjnymi w województwie podlaskimpl
dc.typeBookpl
dc.description.EmailEwa Kuzionko-Ochrymiuk: e.kuzionko-ochrymiuk@uwb.edu.plpl
dc.description.EmailUrszula Gołaszewska-Kaczan: u.golaszewska@uwb.edu.pl-
dc.description.references900 tysięcy osób mniej w pięć lat (dostęp: 18.05.2025)-
dc.description.referencesAktywność ekonomiczna ludności Polski – 2 kwartał 2024. (dostęp: 18.05.2025).-
dc.description.referencesAktywność ekonomiczna ludności w województwie podlaskim w 3 kwartale 2024. (dostęp: 19.05.2025)-
dc.description.referencesAktywność ekonomiczna ludności Polski – 4 kwartał 2024 r., GUS (dostęp: 19.05.2025).-
dc.description.referencesBadania zlecone (dostęp: 23.03.2025)-
dc.description.referencesBadanie: studenci niezadowoleni ze zbyt małej liczby staży i praktyk (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesBarowicz Marek, Izba gospodarcza jako wsparcie dla biznesu, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza” 2025, nr 1 (dostęp: 11.04.2025).-
dc.description.referencesBelina Aleksandra, Stradomska-Kalinka Małgorzata, Weksej Anna, Stypendia branżowe – narzędzie rozwoju firmy poprzez wsparcie edukacji. Analiza wybranych programów i zestaw rekomendacji, Warszawa 2020-
dc.description.referencesBiuro Karier UW (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesBiznes – Nauka – NGO – kooperacja międzysektorowa na rzecz rozwiązywania problemów społecznych (dostęp: 18.05.2025).-
dc.description.referencesBiznes i uczelnie: dlaczego współpraca się nie układa? (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesUstawa o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 roku (Dz.U 2020 poz. 2159 ze zm.).-
dc.description.referencesMazur-Mitrowska Monika, Plany edukacyjno-zawodowe młodzieży kończącej szkoły ponadpodstawowe o profilu technicznym na podstawie badań własnych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2021, nr 2(113).-
dc.description.referencesMażewska Marzena, Nowak Magdalena, Mazurkiewicz Szymon, Współpraca ośrodków innowacji z administracją publiczną, Łódź–Gdańsk–Kielce 2011 (dostęp: 17.05.2025).-
dc.description.referencesMikołajczyk Katarzyna, Doskonalenie nauczycieli kształcenia zawodowego w kontekście współpracy z pracodawcami, „Edukacja Zawodowa w Teorii i Praktyce” 2021, nr 2(7).-
dc.description.referencesNauczanie dualne – najlepsza forma nauki przez praktykę (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesMikołajczyk Katarzyna, Współpraca szkół zawodowych z pracodawcami – szanse i bariery, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie” 2015, nr 17.-
dc.description.referencesMinisterstwo edukacji rozdało szkołom 1 mld zł bez pytania, na co chcą je wydać (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesMruk Henryk, Edukacja zawodowa – metody promocji (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. 2019 poz. 991).-
dc.description.referencesZamiast zawodu – bezrobocie. Nieudana reforma szkolnictwa zawodowego (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesPraktyki zawodowe uczniów ? czas nowych wyzwań i możliwości (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesPolska emerycka. Niepokojące nowe dane GUS. Indeks starości wzrasta z roku na rok (dostęp: 19.05.2025).-
dc.description.referencesNauka i biznes – warto połączyć siły (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesNowicka Marta, Staże i praktyki zawodowe studentów i absolwentów, Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 2016, nr 1.-
dc.description.referencesNowoczesne kształcenie zawodowe – nowe możliwości (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesObowiązek współpracy szkół z pracodawcami (dostęp: 7.03.2025).-
dc.description.referencesPawlak Michał, Współpraca szkół z pracodawcami (dostęp: 11.01.2025).-
dc.description.referencesPiotrowska-Piątek Agnieszka, Współpraca z otoczeniem w misjach i strategiach szkół wyższych, Warszawa 2018.-
dc.description.referencesWspółpraca z organizacją społeczną (dostęp: 18.05.2025).-
dc.description.referencesPolak Michał, Wojciechowski Ariel, Doktoraty wdrożeniowe szansą na pogłębianie współpracy biznesu i nauki, „Miesięcznik Finansowy BANK”, 9.06.2020 (dostęp: 17.05.2025).-
dc.description.referencesZmiany w kształceniu zawodowym, Rzeczpospolita, 14.12.2024 (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesPrzedsiębiorczość w szkolnictwie wyższym, szczególnie na studiach nieekonomicznych. Streszczenie sprawozdania końcowego grupy ekspertów, Komisja Europejska Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu, 2008.-
dc.description.referencesZałatwiaj sprawy urzędowe (dostęp: 14.05.2025).-
dc.description.referencesPowierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2024 roku, GUS (dostęp: 18.05.2025).-
dc.description.referencesPraktyki i staże zawodowe. Poradnik dla przedsiębiorcy (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesPraktyki/staże a szansa na zatrudnienie – jakie są korzyści? (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesPrzygotowanie do kariery: jak szkoły mogą wspierać uczniów w planowaniu przyszłości zawodowej (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesRaport końcowy z realizacji zamówienia na wykonanie kompleksowej usługi doradczej i badawczej polegającej na opracowaniu rekomendacji pn. „Rekomendacje horyzontalne specjalności regionu w korelacji z regionalnymi inteligentnymi specjalizacjami w kontekście przygotowania adekwatnych założeń do procesu włączania kwalifikacji do zintegrowanego rejestru kwalifikacji w ramach zintegrowanego systemu kwalifikacji” (dostęp: 31.05.2025).-
dc.description.referencesRasiewicz Natalia, Jak nauka współpracuje z biznesem - pierwszy taki kierunek studiów w Polsce (dostęp: 12.02.2025).-
dc.description.referencesRaport z badania potrzeb rozwojowych nauczycieli kształcenia zawodowego, Warszawa 2020.-
dc.description.referencesStrykowski Wacław, Burewicz Andrzej, Metoda projektów w zajęciach szkolnych Neodidagmata 31/32 Poznań 2011, https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/d1dab8af-36ac-4e71-9ffb1ef640761e56/contentStudia z patronatem – co to takiego? (dostęp: 10.02.2025).-
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. 2019 poz. 391).-
dc.description.referencesSojkin Bogdan, Michalak Sylwia, Współpraca uczelni wyższej z praktyką gospodarczą, „MINIB Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” 2016, nr 4(922), DOI: 10.14611/minib.22.12.2016.05.-
dc.description.referencesSokołowski Krzysztof, Sobiech Kinga, Kadry przyszłości. Pięć lat doktoratów wdrożeniowych, Warszawa 2022.-
dc.description.referencesŚwierk Krzysztof, Palmen Luk, Stęchły Wojciech, Współpraca między pracodawcami i edukacją – wskazówki i rekomendacje. Rozwijanie współpracy z pracodawcami. Przewodnik dla instytucji edukacyjnych, Katowice 2020, https://radasektorowa-motoryzacja.pl/wp-content/uploads/2020/05/2020-04-28- Przewodnik_pracodawcy_web-1.pdf (dostęp: 31.05.2025)-
dc.description.referencesStaż uczniowski (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesStępnikowski Andrzej, Kształcenie dualne – wyzwania i szanse rozwoju w Polsce, „Rynek Pracy. Pismo Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych” 2016, nr 1(156).-
dc.description.referencesZmiany w kształceniu zawodowym dla rynku pracy (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesSzczepaniak Waldemar, Uwarunkowania partnerstwa uczelni publicznych w realizacji projektów badawczych, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2015, nr 225.-
dc.description.referencesWspółpraca uczelni z firmami (dostęp: 11.05.2025).-
dc.description.referencesSzelewa Stanisław, Szkolenia branżowe dla nauczycieli, „Dyrektor Szkoły” 2020, nr 1.-
dc.description.referencesUmowa o praktyki studenckie i absolwenckie (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesSzewczuk Adam, Kogut-Jaworska Magdalena, Polityka publiczna a rozwój kapitału ludzkiego w regionach, Szczecin 2017.-
dc.description.referencesSzkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego, https://www.gov.pl/web/nauka/szkoleniabranzowe-dla-nauczycieli-ksztalcenia-zawodowego (dostęp: 2.02.2025).-
dc.description.referencesSzkolnictwo zawodowe w zapaści. Sam system dualny nie wystarczy (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesThe Future of Jobs Report 2020 (dostęp: 17.05.2025).-
dc.description.referencesSzydło Joanna i in., Diagnoza nabywania dodatkowych umiejętności zawodowych przez uczniów – perspektywa uczniów szkół zawodowych oraz nauczycieli w województwie podlaskim, Białystok 2024 (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesŚwiatowy Grażyna, Zmienność w programach kształcenia szkolnictwa wyższego i potrzebach rynku pracy – problemy dostosowawcze, „Nauki o Zarządzaniu” 2012, nr 2(11).-
dc.description.referencesWspółpraca szkół wyższych i biznesu. Jak biznes współpracuje z uczelniami i co może na tym zyskać? (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesWspółpraca szkół z pracodawcami (2) (dostęp: 14.05.2025).-
dc.description.referencesTrzmielak Dariusz, Grzegorczyk Małgorzata, Gregor Bogdan, Transfer wiedzy i technologii z organizacji naukowo-badawczych do przedsiębiorstw, Łódź 2016.-
dc.description.referencesZiółkowski Sławomir, Bariery dla transferu wiedzy wewnątrz organizacji, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu w Katowicach” 2017, nr 322.-
dc.description.referencesUczelnie nie są przygotowane do współpracy z biznesem (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 roku w sprawie studiów (Dz.U. 2021 poz. 661).-
dc.description.referencesUniversity-Employer Partnerships. Best practices, State University System of Florida (dostęp: 25.05.2025).-
dc.description.referencesUrząd Statystyczny w Białymstoku (dostęp: 18.05.2025).-
dc.description.referencesUwarunkowania prawne dotyczące współpracy szkół z pracodawcą (dostęp 15.05.2025).-
dc.description.referencesWady i zalety stażu – poradnik dla studentów (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesBryła Paweł, Możliwości współpracy polskich uczelni ze sferą biznesu, „Studia Edukacyjne” 2014, nr 31.-
dc.description.referencesWspółpraca szkół z pracodawcami (dostęp: 14.05.2025)-
dc.description.referencesWizyty zawodowe u pracodawców (dostęp: 13.05.2025).-
dc.description.referencesWojewództwo podlaskie w liczbach 2024, Urząd Statystyczny w Białymstoku (dostęp: 18.05.2025).-
dc.description.referencesWojtasik Przemysław, Stypendium dla ucznia przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów – interpretacja podatkowa (dostęp: 27.02.2025).-
dc.description.referencesCebera Agata, Firlus Jakub, Rola pracodawców w tworzeniu programów studiów a rynek pracy osób z niepełnosprawnościami, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Kraków b.r.w.,-
dc.description.referencesWspółpraca praktyków ze szkołami – najczęściej zadawane pytania (dostęp: 13.05.2025).-
dc.description.referencesWspółpraca nauki z biznesem – klucz do sukcesu przedsiębiorcy (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesWspółpraca edukacji i biznesu dla wzajemnych korzyści (dostęp: 31.05.2025)-
dc.description.referencesWspółpraca między nauką a biznesem. Korzyści dla studentów (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesWspółpraca nauki z biznesem w Polsce idzie jak po grudzie. Oto 7 największych problemów (dostęp: 17.05.2025).-
dc.description.referencesCertyfikat kompetencji zawodowych – egzamin (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesWspółpraca nauki i biznesu. Doświadczenia i dobre praktyki wybranych projektów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013, Warszawa 2013.-
dc.description.referencesZintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa), Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2019.-
dc.description.referencesWspółpraca nauki z biznesem (dostęp: 25.05.2025).-
dc.description.referencesBiznes na uczelniach – taka współpraca się opłaca (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesRozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1960 roku w sprawie praktyk studentów szkół wyższych (Dz.U. 1961 nr 1 poz. 1).-
dc.description.referencesChoosing an industry or business association (dostęp: 11.04.2025).-
dc.description.referencesCzy doradztwo zawodowe jest obowiązkowe? – przegląd regulacji prawnych i znaczenia dla edukacji (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesDotacje na projekty badawcze a współpraca z uczelniami – korzyści i wyzwania (dostęp: 17.05.2025).-
dc.description.referencesEarle Veronica, Thomas Maria, Experiences of Taking Students on Business Trips: With Recommendations for Organising Successful Business Trips, “University of Hertfordshire Business School Working Paper” 2011.-
dc.description.referencesEwaluacja wsparcia szkolnictwa zawodowego. Badanie wartości wskaźników rezultatu długoterminowego POWER. Raport końcowy. Ministerstwo Edukacji i Nauki, 2023-
dc.description.referencesEducation and Training Monitor 2024 (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesEgzaminy zawodowe – na nowo czy po nowemu? (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesJakie korzyści może mieć przedsiębiorca z innowacji, Rzeczpospolita, 31.10.2017 (dostęp: 17.05.2025).-
dc.description.referencesEuropean Innovation Scoreboard (dostęp: 17.05.2025).-
dc.description.referencesJak izby gospodarcze wspierają rozwój twojego biznesu? (dostęp: 11.04.2025).-
dc.description.referencesZintegrowana Platforma Edukacyjna https://zpe.gov.pl/a/wspolpraca-praktykow-ze-szkolami (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesFila Jadwiga, Rybińska Agnieszka, Trzciński Rafał, Współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorcami na przykładzie Działania 9.2 PO KL. Analiza projektów realizowanych w latach 2008–2011, Warszawa 2014.-
dc.description.referencesFormy współpracy Politechniki Warszawskiej z pracodawcami jej absolwentów, Sekcja Wspierania Badań Społecznych – Biuro Rozwoju i Projektów Strategicznych Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2014.-
dc.description.referencesGłówny Urząd Statystyczny, Bank Danych Lokalnych (data dostępu: 19.05.2025).-
dc.description.referencesGospodarka oparta na wiedzy. Wyzwanie dla Polski XXI wieku, red. Antoni Kukliński, Warszawa 2001-
dc.description.referencesImportance of Industrial Visits for Students (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesJacuński Michał, Relacje nauka–biznes w opinii pracowników uniwersytetu. Oczekiwania kontra rzeczywistość, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych” 2019, nr 1(31), DOI: 10.2478/minib-2019-0003.-
dc.description.referencesJak biznes współpracuje z uczelniami i co może na tym zyskać? Ewa Opach i dr Anita Zarzycka dzielą się swoim doświadczeniem (dostęp: 16.05.2025).-
dc.description.referencesZimny Artur, Współpraca uczelni z przedsiębiorstwami jako wyraz nowego podejścia do zarządzania szkołą wyższą, „Zeszyty Naukowe Akademii im. J.Długosza w Częstochowie” 2013, z. 7 (dostęp: 31.05.2025).-
dc.description.referencesJak i dlaczego to firmy przejmują rolę edukatorów w budowaniu kluczowych kompetencji XXI wieku (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz.U. 2024 poz. 737).-
dc.description.referencesJakubiak Monika, Chrapowicki Paweł, Wpływ kompetencji przedsiębiorczych naukowców na współpracę nauki i biznesu, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2017, nr 1.-
dc.description.referencesJak status studenta wpływa na możliwość podjęcia pracy? (dostęp: 13.05.2025).-
dc.description.referencesJaśniewicz Arleta, Kozieł Edyta, Oparcik Wojciech, Sędziak Grażyna, Sołtysiak Małgorzata, Żurek Mirosław, Współpraca pracodawców ze szkołami prowadzącymi kształcenie w zawodach szkolnictwa branżowego w Wielkopolsce Wschodniej, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2023, nr 2(121), DOI: 10.34866/r2sw0k67.-
dc.description.referencesJones Brian, Iredale Norma, Enterprise Education as a Pedagogy, “Education & Training” 2010, vol. 52(1), DOI: 10.1108/00400911011017654.-
dc.description.referencesKlasa patronacka. Nowoczesne podejście do kształcenia zawodowego i rekrutacji pracowników (dostęp: 13.05.2025).-
dc.description.referencesKlimka Małgorzata, Wyzwania współczesnego rynku pracy a zasoby niezbędne do radzenia sobie z trudnościami w budowaniu ścieżki kariery zawodowej w percepcji młodzieży, „Pedagogika Rodziny” 2012, nr 2(3), https://bazhum.muzhp.pl/media/texts/pedagogika-rodziny/2012-tom-2-numer3/pedagogika_rodziny-r2012-t2-n3-s183-195.pdf (dostęp: 31.05.2025).-
dc.description.referencesKomorniczak Jarosław, Klasa patronacka. Narzędzia stosowane we współpracy szkół zawodowych z przedsiębiorcami. Część IV, Kraków 2019.-
dc.description.referencesMatusiak Krzysztof, Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, Warszawa 2011 (dostęp: 17.05.2025).-
dc.description.referencesKorea and the Knowledge-based Economy. Making the Transition. 2001. Paris, OECD and World Bank Institute, (dostęp: 23.01.2025).-
dc.description.referencesKowalska Małgorzata, Konkursy umiejętności zawodowych drogą do doskonałości (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesNagy Ewa, Marcinoska-Boulange Lena, Doktorat wdrożeniowy – synergia nauki i biznesu (dostęp: 17.05.2025).-
dc.description.referencesKrajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030. Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony, Warszawa 2019.-
dc.description.referencesKuzitowicz Włodzisław, Klasy patronackie jako forma współpracy pracodawców ze szkołami. Doświadczenia łódzkie (dostęp: 13.05.2025).-
dc.description.referencesLubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, https://www.lscdn.pl/pl/publikacje/cww/ksztalcenie-zawodowe/8343%252CWspolpraca-szkol-zpracodawcami.html (dostęp: 15.05.2025).-
dc.description.referencesLisowska Renata, Ropęga Jarosław, Współpraca sfery nauki i biznesu z perspektywy funkcjonowania ośrodków akademickich, (w:) Paweł Głodek, Magdalena Wiśniewska (red.), Budowa potencjału uczelni wyższej do współpracy z przedsiębiorstwami. Rola scoutingu wiedzy, Łódź 2015.-
dc.description.referencesZaręba Paulina, Kępczyk Renata, Misztal Jolanta, Hadrian Małgorzata, Biernat Adam, Współpraca szkół zawodowych z pracodawcami. Przykładowe rozwiązania, Warszawa 2013.-
dc.description.referencesMateriały z Konferencji Programowej Narodowego Kongresu Nauk „Współpraca nauki z gospodarką i administracją dla rozwoju innowacyjności”, MNiSW, Politechnika Wrocławska, 2016.-
Występuje w kolekcji(ach):Sprawozdania/Raporty (WZarz)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
Analiza form współpracy przedsiębiorstw z instytucjami edukacyjnymi .pdf3,25 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)