REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19114
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorŚciupider-Młodkowska, Mirosława-
dc.date.accessioned2025-10-23T08:56:27Z-
dc.date.available2025-10-23T08:56:27Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 23, 2022, s. 69-89pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19114-
dc.descriptionArtykuł dostępny w dwóch wersjach językowych (tłumaczenie angielskie).pl
dc.description.abstractGłównym celem artykułu jest analiza zjawiska covidoalienacji. Omówiono wybrane skutki izolacji w czasie pandemii wywołane chorobą COVID-19, odwołując je do socjologii instytucji izolacyjnych. Konstrukt teoretyczny opiera się na kilku kategoriach: troski o Siebie Michaela Foucoulta oraz pojęciu le visage (podmiot, twarz, oblicze) Emanuela Levinasa. Część badawczą stanowią wybrane analizy z wywiadów rozumiejących (J.C. Kaufmanna) i obserwacji uczestniczących na temat emocji doświadczanych podczas izolacji wśród uczniów z trzynastu klas i nauczycieli – wychowawców z tych klas. Obserwacje uczestniczące zrealizowano podczas cyklu zajęć na temat emocji w izolacji z 335 uczniami z klas drugich i trzecich szkoły podstawowej na przełomie maja i czerwca 2021 roku. Badania były jednocześnie projektem wzmacniającym zakres pomocy pedagogiczno-psychologicznej uwzględniającej skutki covidoalienacji w przestrzeni instytucji, dla której ważna jest triada: uczeń, nauczyciel, rodzic. Tekst oprócz funkcji przeglądowo-teoretycznej posłuży praktykom, którzy chcą zniwelować skutki covidoalienacji jako sytuacji prowadzącej do uprzedmiotowienia, frustracji, osamotnienia i bezradności u dzieci i dorosłych doświadczających w trakcie izolacji żałoby, depresji i innych negatywnych sytuacji wymagających profesjonalnego wsparcia.pl
dc.description.abstractThe main objective of the article is to analyse the phenomenon of covidoalienation. It discusses selected effects of isolation during the pandemic caused by the Covid 19 disease situation, referring them to the sociology of isolation institutions. The theoretical construct is based on several categories: Michael Foucoult’s concern for the Self and the concept of “le visage” (subject, face, countenance) by Emanuel Levinas. The research part consists of selected analyses from the understanding interviews (J.C. Kaufmann) and participant observation on the emotions experienced during the isolation among the students of thirteen classes and the teachers from these classes. Participant observation was carried out during a series of classes on emotions in isolation with 335 children from second and third grades of primary school, in May/June 2021. The research was at the same time a project to strengthen the scope of pedagogical and psychological assistance, taking into account the effects of covidoalienation in the space of the institution, for which the triad: student, teacher, parent is important.The text, apart from its review and theoretical function, will serve practitioners, who want to counteract the effects of covidoalienation as a situation leading to objectification, frustration, loneliness and helplessness in childrens and adults experiencing isolation, bereavement, helplessness and other negative situations requiring professional support.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectcovidoalienacjapl
dc.subjectspołeczne skutki izolacji u dzieci i dorosłychpl
dc.subjectwychładzanie relacji międzyludzkichpl
dc.subjectnarcyzm kulturowypl
dc.subjectcovidoalienationpl
dc.subjectsocial effects of isolation in children and adultspl
dc.subjectcoldness of interpersonal relationspl
dc.subjectcultural narcissismpl
dc.titleCovidoalienacja. Pedagogiczny wymiar troski o Siebie a skutki izolacji w czasie pandemiipl
dc.title.alternativeCovidoalienation. Pedagogical dimensions of self-care versus the effects of isolation during a pandemicpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2022.23.06-
dc.description.Emailmirkasciupider@gmail.compl
dc.description.AffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.description.referencesBauman Z., 2013, Liquid modernity, John Wiley & Sons.pl
dc.description.referencesBeck U., Beck-Gernsheim E., 2013, Miłość na odległość. Modele życia w epoce globalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesBuber M., 1992, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, Warszawa.pl
dc.description.referencesErikson T., 2021, Otoczeni przez narcyzów. Jak obchodzić się z tymi, którzy nie widzą świata poza sobą, Wielka Litera, Warszawa.pl
dc.description.referencesFoucault M., 2016, Hermeneutyka podmiotu. Wykłady w College de France 1981–1982, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesGiddens A., 1990, The consequences of modernity. Polity Press.pl
dc.description.referencesGoffman E., 1957, The Characteristics of Total Institutions, „Symposium on Preventive and Social Psychiatry”, 15–17.pl
dc.description.referencesGoffman E., 2011, Instytucje totalne: o pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.pl
dc.description.referencesHarari Y.N., 2014, Sapiens: A Brief History of Humankind, London.pl
dc.description.referencesHarari Y.N., 2018, 21 lekcji na XXI wiek, Warszawa.pl
dc.description.referencesIllich I., 1971, Deschooling Society, Éditions du Seuil, New York.pl
dc.description.referencesIllouz E., 2016, Dlaczego miłość rani. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl
dc.description.referencesJaskulska S., Jankowiak B., Sikorska J., Klichowski M., Krauze-Sikorska H., 2021, Proces uczenia się przed, w trakcie i po pandemii COVID-19. Badanie Vulcan, Wydawnictwo UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesLevinas E., 1998, Całość i nieskończoność: esej o zewnętrzności, PWN, Warszawa.pl
dc.description.referencesMarody M., Giza-Poleszczuk A., 2004, Przemiany więzi społecznych: zarys teorii zmiany społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl
dc.description.referencesMatysiak-Błaszczyk A., 2016, Więzienne macierzyństwo. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesPolakowski F., Mociąg K., 2017, Epifania twarzy u Emmanuela Levinasa. Lektura całości i nieskończoności, [w:] Homo Culturalis, szkice z filozofii kultury, Lublin.pl
dc.description.referencesRadlińska H., 1961, Pedagogika społeczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl
dc.description.referencesRiemann F., 2020, Oblicza lęku. Skąd się bierze i jak sobie z nim radzić, Warszawa.pl
dc.description.referencesSpietzer M., 2021, Epidemia smartfonów. Czy jest zagrożeniem dla zdrowia, edukacji i społeczeństwa?, Słupsk–Warszawa.pl
dc.description.referencesŚciupider-Młodkowska M., Miłość w epoce Ja. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesTokarczuk O., 2020, Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl
dc.description.referencesToroń-Fórmanek B., 2016, Resocjalizacja a proces prizonizacji wśród osadzonych mężczyzn i kobiet, [w:] Pedagogika w społeczeństwie – społeczeństwo w pedagogice, (red.) A. Matysiak-Błaszczyk, E. Włodarczyk, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl
dc.description.referencesTurkle S., (2013), Samotni razem. Dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl
dc.description.referencesZuboff S., 2020, Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Warszawa.pl
dc.description.referencesFrantz Rowe, Ojelanki Ngwenyama, Jean-Loup Richet, (2020) Contact-tracing apps and alienation in the age of COVID-19, European Journal of Information Systems, 29(5), DOI: 10.1080/0960085X.2020.1803155 (dostęp: 01.11.2021).pl
dc.description.referencesHarari Y.N., 2020, The world after coronavirus, http:// envio.org.ni/articulo/5772 (31.10.2021).pl
dc.description.referencesNowak-Dziemianowicz M., 2021, Style zarządzania w sytuacji kryzysowej. Przypadek pandemii, „Resocjalizacja Polska”, 21, 175–190, https://doi.org/10.22432/pjsr (dostęp: 01.11.2021).pl
dc.description.referencesPyżalski J., 2020, Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, https://zdalnie.edu-akcja.pl/wp content/uploads/2020/04/Edukacja_w_czasach_pandemii.pdf (05.05.2021).pl
dc.description.referencesTokarczuk: https://culture.pl/pl/artykul/okno-olga-tokarczuk-o-pandemii (dostęp: 07.03.2021)pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number23pl
dc.description.firstpage69pl
dc.description.lastpage89pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0002-8700-2249-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2022, nr 23

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
RP_23_2022_M_Sciupider_Mlodkowska_Covidoalienacja.pdf187,01 kBAdobe PDFOtwórz
RP_23_2022_M_Sciupider_Mlodkowska_Covidoalienation.pdf162,78 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons