Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/19091| Tytuł: | Zjawisko niedostosowania społecznego wśród młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową kształcącej się w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – skala, specyfika, dominujące zachowania |
| Inne tytuły: | Phenomenon of social maladjustment among young people with visual disabilities studying in special educational centers – scale, specificity, dominant behavior |
| Autorzy: | Zaorska, Marzenna Zaorski, Adam |
| Słowa kluczowe: | niepełnosprawność wzrokowa niewidzenie słaboowzroczność uczeń niewidzący uczeń słabo widzący niedostosowanie społeczne niedostosowanie społeczne młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową visual disability blindness poor vision blind student sight impaired student social maladjustment social maladjustment of young people with visual disability |
| Data wydania: | 2021 |
| Data dodania: | 22-paź-2025 |
| Wydawca: | Fundacja Pedagogium |
| Źródło: | Resocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 391-407 |
| Abstrakt: | Niepełnosprawność wzrokowa w postaci niewidzenia lub słabowidzenia, szczególnie jeśli jest obecna od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa, może generować problemy natury rozwojowej, edukacyjnej, funkcjonalnej (w obszarze funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego). Konsekwencje niepełnosprawności wzrokowej mogą lokować się w sferze zachowania, postaw społecznych, akceptacji obowiązujących norm, korespondować z obecnością niedostosowania społecznego. Badań naukowych podejmujących kwestię niedostosowania społecznego wśród młodzieży kształcącej się w systemie szkolnictwa specjalnego, tak w Polsce jak i na świecie, jest niewiele, a jeśli pojawiają się jakiekolwiek doniesienia na ten temat to dotyczą zasadniczo aspektu wiktymizacji danej grupy osób. Częściej obecne są opisy indywidualnych przypadków niepełnosprawnych wzrokowo przestępców. Stąd mając na względzie wskazaną sytuację przeprowadzono wycinkowe badania naukowe, w ramach których została podjęta próba określenia średniej skali uczniów wykazujących zachowania niedostosowane społecznie edukujących się w ośrodkach specjalnych w wieku 10–23(24) lat oraz identyfikacji zachowań dominujących. Uzyskane wyniki pokazują, że średnia, o której mowa
wyżej wynosi 0,96, a dominujące zachowania niepożądane dotyczą zasadniczo lekceważącego stosunku do obowiązków szkolnych, nieprzestrzegania zasad postępowania obowiązujących w placówce edukacyjnej oraz w relacjach z nauczycielami i rówieśnikami. Dane badania stanowią przyczynek do realizacji badań, które na jeszcze większej populacji podjęłyby zadanie weryfikacji wyników uzyskanych w tym badaniu, jak również uwzględnienia kryterium stopnia niepełnosprawności wzrokowej i sytuacji rodzinnej młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową. Vision disability in the form of blindness or poor development, especially if it is present from birth or early childhood, often generates various problems of a developmental, educational, functional nature. The consequences of visual disability can be localized in the sphere of behavior, social attitudes, acceptance and supported moral, moral and norms even legal, correspond to the current social maladjustment. There are not many studies of decisions made regarding the maladjustment of the community among people forming in the special education system, both in Poland and in the world, and if you follow these reports on ten topics to take into account various aspects of victimization of a group of people. Official cases of disabled criminals’ sight are common. Because they depend on the indication of the situation in which clinical trials are conducted, within those that are undertaken on the basis of a sample of standard-size test sets including socially maladapted educational education in treatment centers aged 10–23 (24). It contains results that are average and which say above is 0.96, and the dominant ones are included in the use of disrespectful attitude to school training, non-observant rules of conduct in educational institutions and in relations with teachers and peers. Research data are associated with the implementation of studies that are even more often used in the field of search results of results obtained in this study, as well as take into account the degree of visual disability and the family situation of adolescents with visual disabilities. |
| Afiliacja: | Marzenna Zaorska - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Adam Zaorski - Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu |
| E-mail: | Marzenna Zaorska: mzaorska@poczta.onet.pl |
| URI: | http://hdl.handle.net/11320/19091 |
| DOI: | 10.22432/pjsr.2021.22.23 |
| ISSN: | 2081-3767 |
| e-ISSN: | 2392-2656 |
| metadata.dc.identifier.orcid: | 0000-0003-4867-770X 0000-0001-8739-6439 |
| Typ Dokumentu: | Article |
| metadata.dc.rights.uri: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| Właściciel praw: | Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY) |
| Występuje w kolekcji(ach): | Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22 |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| RP_22_2021_M_Zaorska_A_Zaorski_Zjawisko_niedostosowania_spolecznego_wsrod_mlodziezy_z_niepelnosprawnoscia_wzrokowa.pdf | 179,88 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
