REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/19091
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZaorska, Marzenna-
dc.contributor.authorZaorski, Adam-
dc.date.accessioned2025-10-22T07:18:08Z-
dc.date.available2025-10-22T07:18:08Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationResocjalizacja Polska Nr 22, 2021, s. 391-407pl
dc.identifier.issn2081-3767-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/19091-
dc.description.abstractNiepełnosprawność wzrokowa w postaci niewidzenia lub słabowidzenia, szczególnie jeśli jest obecna od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa, może generować problemy natury rozwojowej, edukacyjnej, funkcjonalnej (w obszarze funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego). Konsekwencje niepełnosprawności wzrokowej mogą lokować się w sferze zachowania, postaw społecznych, akceptacji obowiązujących norm, korespondować z obecnością niedostosowania społecznego. Badań naukowych podejmujących kwestię niedostosowania społecznego wśród młodzieży kształcącej się w systemie szkolnictwa specjalnego, tak w Polsce jak i na świecie, jest niewiele, a jeśli pojawiają się jakiekolwiek doniesienia na ten temat to dotyczą zasadniczo aspektu wiktymizacji danej grupy osób. Częściej obecne są opisy indywidualnych przypadków niepełnosprawnych wzrokowo przestępców. Stąd mając na względzie wskazaną sytuację przeprowadzono wycinkowe badania naukowe, w ramach których została podjęta próba określenia średniej skali uczniów wykazujących zachowania niedostosowane społecznie edukujących się w ośrodkach specjalnych w wieku 10–23(24) lat oraz identyfikacji zachowań dominujących. Uzyskane wyniki pokazują, że średnia, o której mowa wyżej wynosi 0,96, a dominujące zachowania niepożądane dotyczą zasadniczo lekceważącego stosunku do obowiązków szkolnych, nieprzestrzegania zasad postępowania obowiązujących w placówce edukacyjnej oraz w relacjach z nauczycielami i rówieśnikami. Dane badania stanowią przyczynek do realizacji badań, które na jeszcze większej populacji podjęłyby zadanie weryfikacji wyników uzyskanych w tym badaniu, jak również uwzględnienia kryterium stopnia niepełnosprawności wzrokowej i sytuacji rodzinnej młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową.pl
dc.description.abstractVision disability in the form of blindness or poor development, especially if it is present from birth or early childhood, often generates various problems of a developmental, educational, functional nature. The consequences of visual disability can be localized in the sphere of behavior, social attitudes, acceptance and supported moral, moral and norms even legal, correspond to the current social maladjustment. There are not many studies of decisions made regarding the maladjustment of the community among people forming in the special education system, both in Poland and in the world, and if you follow these reports on ten topics to take into account various aspects of victimization of a group of people. Official cases of disabled criminals’ sight are common. Because they depend on the indication of the situation in which clinical trials are conducted, within those that are undertaken on the basis of a sample of standard-size test sets including socially maladapted educational education in treatment centers aged 10–23 (24). It contains results that are average and which say above is 0.96, and the dominant ones are included in the use of disrespectful attitude to school training, non-observant rules of conduct in educational institutions and in relations with teachers and peers. Research data are associated with the implementation of studies that are even more often used in the field of search results of results obtained in this study, as well as take into account the degree of visual disability and the family situation of adolescents with visual disabilities.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherFundacja Pedagogiumpl
dc.rightsLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectniepełnosprawność wzrokowapl
dc.subjectniewidzeniepl
dc.subjectsłaboowzrocznośćpl
dc.subjectuczeń niewidzącypl
dc.subjectuczeń słabo widzącypl
dc.subjectniedostosowanie społecznepl
dc.subjectniedostosowanie społeczne młodzieży z niepełnosprawnością wzrokowąpl
dc.subjectvisual disabilitypl
dc.subjectblindnesspl
dc.subjectpoor visionpl
dc.subjectblind studentpl
dc.subjectsight impaired studentpl
dc.subjectsocial maladjustmentpl
dc.subjectsocial maladjustment of young people with visual disabilitypl
dc.titleZjawisko niedostosowania społecznego wśród młodzieży z niepełnosprawnością wzrokową kształcącej się w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych – skala, specyfika, dominujące zachowaniapl
dc.title.alternativePhenomenon of social maladjustment among young people with visual disabilities studying in special educational centers – scale, specificity, dominant behaviorpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderLicencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 (CC-BY)pl
dc.identifier.doi10.22432/pjsr.2021.22.23-
dc.description.EmailMarzenna Zaorska: mzaorska@poczta.onet.plpl
dc.description.AffiliationMarzenna Zaorska - Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniepl
dc.description.AffiliationAdam Zaorski - Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniupl
dc.description.referencesBilewicz P.K., Bilewicz M., Pokrzywdzony niepełnosprawny intelektualnie w postępowaniu karnym. W: Nauki społeczne na rzecz bezpieczeństwa wewnętrznego, P. Bogdalski, M. Nepelski (red.), Wydział Wydawnictw i Poligrafii Wyższej Szkoły Policji, Szczytno, 2014, s. 149–158.pl
dc.description.referencesBilewicz M., Zapobieganie wiktymizacji wtórnej osób z niepełnosprawnością, Resocjalizacja Polska, nr 16, 2018, s. 39–48.pl
dc.description.referencesBobik B. Szkolna profilaktyka niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie, Szkoła Specjalna, nr, 3, 1999, s. 165–170.pl
dc.description.referencesDykcik W., Współpraca szkoły specjalnej ze środowiskiem w zakresie adaptacji społecznej dzieci upośledzonych umysłowo, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1979.pl
dc.description.referencesDykcik W., System wspomagania społecznego rodzin niewydolnych wychowawczo, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 1988.pl
dc.description.referencesGiryński A., Środowisko rodzinne a formy niedostosowania społecznego osób niepełnosprawnych umysłowo, Szkoła Specjalna, nr 4–5, s. 254–261.pl
dc.description.referencesGiryński A., Zachowania prospołeczne młodzieży lekko upośledzonej umysłowo, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesGiryński A., Formy zachowania społecznie niedostosowanych dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesGiryński A., Przybylski S., Integracja społeczna osób upośledzonych umysłowo w świetle ujawnianych do nich nastawień społecznych, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesGiryński A., Wartości w świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie: wybory, postawy, zachowania interpersonalne, Białystok 1996.pl
dc.description.referencesJurkiewicz P., Starzomska M., Nieprzystosowanie rówieśnicze wśród uczniów upośledzonych w stopniu lekkim a piętnowanie „odmieńców”. W: Nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Teoria i praktyka, S. Ćmiel (red.), Wydawnictwo WSGE Józefów 2011, s. 69–90.pl
dc.description.referencesKonaszewski K. Wzory osobowe młodzieży nieprzystosowanej społecznie – przykład wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, Szkoła Specjalna, nr 5, 2017, s. 335–341.pl
dc.description.referencesKosakowski Cz, Społeczne przystosowanie dziecka lekko upośledzonego umysłowo (wybrane zagadnienia), Wydawnictwo UMK, Toruń 1980.pl
dc.description.referencesNowak-Starz G., Sytuacja szkolna uczniów z zaburzeniami mowy, Roczniki Pedagogiki Specjalnej,1996, t. 7, s. 308–321.pl
dc.description.referencesPytka L. Przestępczość nieletnich jako problem pedagogiczny i prawno-kryminologiczny. W: Przestępczość nieletnich – teoria i praktyka, S. Ćmiel (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi, Józefów 2012, s. 133–152.pl
dc.description.referencesRozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. 2017, poz. 1578.pl
dc.description.referencesRubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesSakowicz-Boboryko A., Otapowicz D., Wyrzykowska-Koda D., Osoby z niepełnosprawnością w izolacji penitencjarnej – pozór a/i rzeczywistość, Resocjalizacja Polska, nr 16, 2018, s. 93–112.pl
dc.description.referencesSzeroczyńska M., Prawa i obowiązki osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako pokrzywdzonej w procesie karnym. Część 1, Szkoła Specjalna, nr 4, 2015, s. 288–300.pl
dc.description.referencesSzeroczyńska M., Prawa i obowiązki osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako pokrzywdzonej w procesie karnym. Część II, Szkoła Specjalna, nr 1, 2016, s. 61–75.pl
dc.description.referencesSzeroczyńska M., Prawa i obowiązki osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako pokrzywdzonej w procesie karnym. Część III, Szkoła Specjalna, nr 2, 2016, s. 131–144.pl
dc.description.referencesSzeroczyńska M., Prawa i obowiązki osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako pokrzywdzonej w procesie karnym. Część IV, Szkoła Specjalna, nr 3, 2016, s. 213–229.pl
dc.description.referencesUstawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, Dz.U. 2018 poz. 1000.pl
dc.description.referencesZhang A., Wang K., Zhang J., Indicators of School Crime and Safety: 2018, U.S. Department of Education, Institute of Education Sciences, National Center for Education Statistics, Washington 2019.pl
dc.description.referencesBraun P., O przestępczości osób z dysfunkcją wzroku, http://trakt.org.pl/o-przestep czosci-osob-z-dysfunkcja-wzroku-piotr-braun/; data dostępu: 18.04.2020.pl
dc.description.referencesHarrell E., Crime Against Persons with Disabilities,2009-2015 – Statistical Tables, U.S. Department of Justice, JULY 2017, pp. 1-17; www.ojp.usdoj.gov;pl
dc.description.referencesInformacja dotycząca stanu zagrożenia przestępczością nieletnich w Polsce w 2018 roku, Biuro Prewencji KGP, Wydział Prewencji, data dostępu: 18.04.2020.pl
dc.description.referencesMorgan R.E., Oudekerk B.A., Criminal Victimization, 2018, U.S. Department of Justice, September 2019, pp. 1-37, www.ojp.usdoj.gov; data dostępu: 18.04.2020.pl
dc.description.referencesRoczna informacja statystyczna za rok 2018, Ministerstwo Sprawiedliwości, Centralny Zarząd Służby Więziennej, Warszawa 2019, data dostępu: 19.04.2020.pl
dc.description.referencesStatystyki dotyczące czynów karalnych popełnionych przez nieletnich, Wydział Prewencji KMP, Łódź 2020-02-05, http://lodz.policja.gov.pl/elp/nieletni/statystyki/3135,Statystyki-dotyczace-czynow-karalnych-popelnionych-przez-nieletnich.html; data dostępu: 18.04.2020.pl
dc.identifier.eissn2392-2656-
dc.description.number22pl
dc.description.firstpage391pl
dc.description.lastpage401pl
dc.identifier.citation2Resocjalizacja Polskapl
dc.identifier.orcid0000-0003-4867-770X-
dc.identifier.orcid0000-0001-8739-6439-
Występuje w kolekcji(ach):Resocjalizacja Polska, 2021, nr 22

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons